Fødsel

laasg

Betatt av forumet
Nå er det ikke så veldig lenge igjen til vi blir mammaer. Har dere tenkt på hvordan dere vil fødselen skal være, hvem som skal være med, smertelindring osv ? :)

Her skal selvfølgelig pappan være med, og har planer om å gjenomføre fødselen uten smertelindring. Har litt lyst til å sitte litt i badekar, men er litt usikker enda.

Nå begynner det å nærme seg ja!! For min del er det bare seks - åtte uker igjen. Jeg skal ha kona mi med. Og vil ha alt jeg kan av smertelindring:) Hadde tenkt å prøve å få keisersnitt pga av angst, men håper å bli trygg nok til å føde normalt. Ut må han uansett;)

Noen som har født før, med epidural ? Lurer sånn på hvordan det føles, og hvordan det er etter ungen er kommet ut ? Er man bedøvet lenge liksom ?

Har hørt at en av bivirkningene kan være kraftig hodepine og kvalme, sånn som bivirkningene på spinalpunksjon som jeg tok for et år siden, og da lå jeg og kastet opp i 2 døgn, fikk ikke sovet. Og da jeg endelig fikk intravenøs klikket det helt for meg og jeg skulle hoppe ned fra 5.etg på sykehuset og prøvde å rive ut kanylen, ble kokvarm og lå å skalv helt til jeg til slutt sovnet. Så derfor er jeg veldig i mot epidural, men hadde vært fint å fått høre fra noen andre som har tatt det :)

Sist fikk eg epidural, men pressriene kom rett etter at den ble satt. Så fikk ingen effekt av den. Det var litt pyton å få den satt inn for en må sitte fremoverbøyd mens den blir satt. En får lokalbedøvelse før den blir satt, men en kjenner en slags trykk i ryggen når den blir satt inn. Det var litt ubehagelig.

Eg gleder meg veldig til denne fødselen. Fikk en fantastisk opplevelse sist. Til dere som er førstegangsfødende og har angst, det går nok mye bedre enn dere tror. ja, det kommer til å gjøre vondt. Men tenk på den ufattelige jobben kroppen deres gjør. Den vet nøyaktig hva den skal gjøre selv om du aldri har opplevd det før. Ikke fokuser på alt som KAN gå galt. Fokuser på jobben du skal gjøre.

Eg hadde selv total panikk for fødselen pga alle skrekkhistorier eg fikk tredd nedover hodet. Eg tok grep og begynte å lese gode fødselshistorier på nett og om hva som skjer med kroppen. Ville ha mest mulig fakta og det ga meg en ufattelig stor selvtillit til min egen kropp og min egen viljestyrke. Snakk med partneren om hva du ønsker av han/henne, men vær også åpen for at det du kanskje ønsker på forhånd kan bli stikk motsatt når du er midt oppi det.

Et annet tips er å ikke gå inn i fødselen og vær fast bestemt på hverken null smertelindring eller alle smertestillende på jord. Ta det som det kommer. Prøv uten, og går det ikke, så får du smertelindring.

Vi laget en spilleliste med masse feelgood musikk som eg hørte på i ukene før fødselen. Det psyket meg skikkelig opp. Planen var at den skulle gå under fødselen også, men det ble helt glemt.

Eg hadde med meg mannen min og min mor sist, og det vil eg denne gangen også. Satt i badekaret i lang tid og det var helt fantastisk. Eneste eg vil ha annerledes denne gangen, er at jordmor ikke er tilstede i rommet hele tiden. Det var et forstyrrende element for meg. Følte eg ikke kunne prate fritt med mamma og mannen min. Sånn vil eg ikke ha det denne gangen. Det er min fødsel og min tid.

Ja det er en spennende tid dette!! :-) Selv har jeg 7 uker igjen til termin, men jeg og fullmånen var gode venner sist, så håper lillemann kommer litt før :-D
Vi skal etter planen være hjemme, og jeg skal føde i vann :-)
Samboer skal selvfølgelig være der, og så skal jordmoren som har fulgt oss opp være med! Og muligens en til jordmor :-)
Sist fødte jeg uten smertelindring, og denne gangen skal jeg også det! Hjemme får mann jo ikke noe form for smertelindring, men jeg ville nok født uten uansett :-)

Samboer må nok regne med å massere mye :-)

Jeg har 6 uker igjen til termin og gleder meg enormt til fødselen :) Selvom det er litt skrekkblandet fryd :P
Jeg har lyst å sitte i badekar så lenge som mulig, har hørt at det er veldig fint. Så tar jeg gjerne i mot smertestillende dersom behovet melder seg :)

Ja...og mannen skal selvfølgelig være med ;)

Mannen blir så klart med. :) Lurer på om jeg skulle spurt søsteren min også, bare som back up, men jeg vet ikke...?

Vil du ha med søsteren din, så spør henne. Men snakk med mannen først :)

Her skal mannen være med.. :) Ellers så tar jeg det litt som det kommer.. Men håper at fødselen starter av seg selv før termin denne gangen, hvis ikke blir jeg satt i gang til termin (pga svangerskapsdiabetes).. Forrige gang endte jeg med rier uten pause så fikk epidural, var i himmelen..Til syvende sist endte det med haste-ks siden gutten ikke kom skikkelig ned i bekkenet. Denne gangen håper jeg at jeg får føde normalt.. :)

Samboer skal være med, satser på å føde uten epidural :)

Her skal pappan være med. Det eneste som er sikkert er at jeg skal ha epidural. Det var helt fantastisk da jeg fikk det sist:) bortsett fra det er jeg klar for det meste. Håper bare at det ikke tar like lang tid sist;) ååå,håper tiden går fort:)

Mannen skal selvsagt bli med og smertelindring har jeg ikke bestemt meg for. Planen er å ta ting som det kommer.

Hei! Jeg er ny her på forumet. Har 7 uker igjen til termin. :)

Godt å høre at det er mange som ikke er redde for å føde. Har så mange som har født den siste tiden som "skremmer" meg med historier om forferdelige fødsler. Men jeg lar meg ikke vippe av pinnen så lett. ;) Alle fødsler er forskjellige, så man kan ikke gå utifra disse historiene. :)

Har såvidt begynt å tenke på at lillemor faktisk skal ut av kroppen.. Men jeg er positiv og tenker at urkvinnen i meg kommer frem! :o) Med min samboer ved min side kan det ikke gå galt. :) Smertelindring vil jeg helst være foruten, men selvfølgelig takker jeg ja om det blir for vondt.

Ønsker alle lykke til!!! :))

Håper og klare fødsel uten smertelindring denne gangen også, men det må taes litt som det kommer føler jeg.. Men håper at varm vann kan hjelpe litt på ;) Mannen skal være med :)

Jeg håper også på fødsel uten smertelindring som sist, og skal ha med bare samboer :)

Back
Topp