Fødsel

Honningblomsten

Forumet er livet
Hehe, jeg så på jordmødrene nå, og da var det ei som hadde hjemmefødsel. Og jeg tenker: Hva søren tenker naboene hennes når de hører den skrikinga? heheh! Man må nesten informere i forveien da :P

Men det jeg egentlig skulle skrive i dette innlegget var at jeg synes det ser koselig ut å føde i vann :) Men da er det vell sånn at man ikke kan få epidural? Det gjør at jeg tviler litt.. hmmm..

Får sende ut sånn nabovarsel ;) hihihihi. Det er ikke for meg ;) sterilt sykehus med MASSE smertelindring!!

Sykehuset er BEST :) Å føde helt offisielt er det siste jeg vil gjøre! :P

Fikk beskjed sist da jeg fødte at skulle jeg ha epidural måtte jeg komme ut av badekaret da en av bivirkningene av epiduralen var å miste følelsen i beina, noe jeg gjorde og ble sengeliggende resten av fødselen.. Så denne gangen vil jeg helst ikke ha epidural og vil gjerne føde i badekar =) Bruke det varme vannet som litt av smertelindring og minst få kunne bevege meg litt =)

Chello skrev:
Får sende ut sånn nabovarsel ;) hihihihi. Det er ikke for meg ;) sterilt sykehus med MASSE smertelindring!!

haha *tommel opp*

Okei :)

Jeg prøvde å ligge i badekar sist, og det hjalp veldig! Men den epiduralen var AMAZING <3 Jeg tror jeg må tenke litt over det :) Hadde vært morro å prøvd uten også, men vi får se :)

Jeg fikk indusert fødsel sist, og lå leeenge i fødsel, nærmere 40 timer. Fikk epidural ved 3 cm åpning, og resten av dagen lå jeg å lese ukeblader og snakket med mannen min mens riene herjet. Endte i hastesnitt da fødselen aldri satte i gang. Denne gangen håper jeg jeg får en normal fødsel. Sånn at man kommer til sykehuset etter å ha gått rundt å tråkket med rier hjemme. SÅ kan jeg dumpe ned i badekaret og jobbe med saken selv. 

Så vannfødsel på BabyCenter, og det ser såååå fint ut :|

Jeg MÅ føde på sykehus, ha leger rundt meg og alle mulige tekniske hjelpemidler. Er så glad for at jeg bor rett ved siden av sykehuset, så det er null sjanse for å føde i bil på vei dit, el.l.

Sist tenkte jeg jeg skulle klare meg uten epidural, men da jeg ombestemte meg etter at fødselen stoppet opp ved full åpning. Vi ventet og ventet på pressriene. Pressriene kom aldri, men de vanlige riene haglet, så jeg var sjeleglad da anestesilegen *endelig* hadde tid til å komme. 

Beundrer de som har styrken og roen i seg til å klare hjemmefødsel, selv er jeg ikke av det kaliberet. :)

Jeg hadde ingen smertelindring ved første fødsel, annet enn badekar noen timer før pressriene starta..
Denne gangen må jeg si det frister med epidural, kanskje jeg er blitt mer "pysete" på mine "eldre" dager... Men uansett vil jeg at denne opplevelsen skal bli så fin som mulig.. Fremdeles så debatterer jeg med meg selv, og tar gjerne i mot andre tips ;-)

Jeg vet det er veldig omstridt, men jeg vurderer hjemmefødsel. Jeg holder ihvertfall mulighetene åpne:)

Tittetitt skrev:
Jeg vet det er veldig omstridt, men jeg vurderer hjemmefødsel. Jeg holder ihvertfall mulighetene åpne:)

Synes det ser veldig koselig ut :) Men jeg hadde nok aldri turt det :) Greit å ha beredskap i nærheten hvis det skulle trengs :)

Men, jeg har hørt at de er veldig strenge med å la førstegangs ha hjemmefødsel? Eller er det bare tull? Kanskje det er bare noen steder :)

Er ikke hjemmefødsel risikabelt? Tenk hvis baby ikke klarer å komme seg ut? Sykehuset har alt både mor og baby trenger hvis det skjer noe alvorlig. Jeg ser ikke poenget med hjemmefødsel... :/

Påskeharen skrev:
Er ikke hjemmefødsel risikabelt? Tenk hvis baby ikke klarer å komme seg ut? Sykehuset har alt både mor og baby trenger hvis det skjer noe alvorlig. Jeg ser ikke poenget med hjemmefødsel... :/

Det er like trygt som å føde hjemme ved lavrisikofødsler. Men man bør føde der man føler seg tryggest:)

Unnimamma91 skrev:

Tittetitt skrev:

Synes det ser veldig koselig ut :) Men jeg hadde nok aldri turt det :) Greit å ha beredskap i nærheten hvis det skulle trengs :)

Men, jeg har hørt at de er veldig strenge med å la førstegangs ha hjemmefødsel? Eller er det bare tull? Kanskje det er bare noen steder :)

Jeg vet ikke om hjemmejordmødre generelt, men der vi har henvendt oss tar de på seg førstegangsfødende også:)

Hadde store planer om å bruke badekar forrige gang, men rakk ikke noe av det jeg hadde tenkt meg. Håper å få prøvd det denne gangen, hvis jeg rekker

las litt om hjemmefødsel sist, og syntest det høres koselig ut helt til jeg kom til setningen "husk at du trenger mange store søppelsekker til alt avfallet"

BlackBeauty skrev:
las litt om hjemmefødsel sist, og syntest det høres koselig ut helt til jeg kom til setningen "husk at du trenger mange store søppelsekker til alt avfallet"

Hehe, såpass. Men jordmor rydder heldigvis opp:)

Nisa skrev:
Hadde store planer om å bruke badekar forrige gang, men rakk ikke noe av det jeg hadde tenkt meg. Håper å få prøvd det denne gangen, hvis jeg rekker

Samme her. Ikke rakk jeg epidural eller annen form for smertestillende heller, så om jeg rekker det denne gangen vurderer jeg det.. for sist var det ekstremt vondt:/

Hjemmefødsel er ihvertfall HELT uaktuelt her, så ubrukelige fødsler som jeg har!
Guttungen ble tilslutt født ved akutt keisersnitt med meg i narkose etter 42 (!) timer med vonde rier og 6-7 cm åpning.
Jeg rakk aldri epidural, brukte kun badekar og lystgass før det ble ks.
Så jeg tenker at jeg skal prøve uten epidural denne gangen også (og satse på å få føde ferdig..) - men badekaret var nyyyydelig, så jeg vurderer sterkt å føde i vann.

Back
Topp