Fødsel og vaginisme

• Trådstarter Trådstarter Koffert
  • Opprettet Opprettet
K

Koffert

Guest
Nå nærmer vi oss.. Under to måneder til fødsel her... Og jeg har fortrengt dette ed fødsel hele veien. Nå begynner det virkelig å gå opp for meg, og panikken tar meg. Jeg sliter med vaginisme i tillegg, så er ekstremt nervøs med tanke på at noe så stort skal ut av lille meg.. :p livredd smertene.. Eneste jeg vet er at jeg SKAL ha epidural!!! Ikke noe sjans utenom!! Noen som har erfaring, eller vet av litt angående vaginisme og fødsel?

Vag...at det var? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men vaginisme slår vel helst til når noe skal inn, ikke ut :-p

Helt normalt å være spent og nervøs i tiden før fødselen, men ta en prat med jordmor om det :-) kanskje du også har nytte av fødselsforbredene kurs?

Men vaginisme slår vel helst til når noe skal inn, ikke ut :p

Helt normalt å være spent og nervøs i tiden før fødselen, men ta en prat med jordmor om det :) kanskje du også har nytte av fødselsforbredene kurs?

Haha har aldri hatt noe som skulle ut av meg der før, så vet ikke hvordan vaginsimen slår inn på det

Vi er påmeldt kurs, og har satt av tid til prates jm neste time.. Har litt noia mtp tang, sugekopp og kroninga (?) men VIL IKKE ta ks... Og jeg har mega nålskrekk i tillegg.. Jeg blir tulla med at jeg blir pregzilla på fødestua.. Og vet du.. Det tror jeg kommer til å stemme

Auda, men midt i kampens hete har du vel så mange vondter at vagina ikke blir ditt hovudfokus, tror du ikke? Håper det.

Auda, men midt i kampens hete har du vel så mange vondter at vagina ikke blir ditt hovudfokus, tror du ikke? Håper det.

Håper det, men er vaginisme er hovedsakelig psykisk.. Så om jeg stresser meg opp nok før fødsel, så kanskje det blir verre.. Men det blir jo som å si "ikke tenk på en elefant som spiser is NÅ"... Om du skjønner hva jeg mener

Haha har aldri hatt noe som skulle ut av meg der før, så vet ikke hvordan vaginsimen slår inn på det

Vi er påmeldt kurs, og har satt av tid til prates jm neste time.. Har litt noia mtp tang, sugekopp og kroninga (?) men VIL IKKE ta ks... Og jeg har mega nålskrekk i tillegg.. Jeg blir tulla med at jeg blir pregzilla på fødestua.. Og vet du.. Det tror jeg kommer til å stemme

Husk at for de fleste så går alt som det skal. De fleste får IKKE nevneverdige revninger, og de fleste slipper bruk av tang og/eller vakuum. Enda sjeldnere ender det i akutt ks

Jeg har prøvd både tang og vakum- og for å være helt ærlig så merket jeg ingenting til det. På det tidspunktet vil man liksom bare ha ungen ut.

Endte med akutt ks for min del, og selv om det var traumatisk der og da så gikk det helt fint det og :-) helt frisk unge og jeg ble helt meg selv på få uker :)

Ingen kan si hvordan fødselsopplevelsen din kommer til å bli, men ungen kommer ut uansett! Det er jo rett og slett bare noe du må gjøre :-)

Dette går nok fint skal du se!

Æ håpe du får en rask å fin fødsel æ :)

Jeg gleder meg til fødsel. Med fare for å måtte spise opp disse ordene i ettertid!!! ;) jeg gledet meg sist også og hadde en fin fødsel, jeg tror det er viktig å prøve å være positiv :) (selv om det selvfølgelig ikke hjelper mot div utfordringer/komplikasjoner, men da har man jo helsepersonellet som trår til med den hjelpen man trenger) Mange får sånn presse-trang at de ikke greier å holde igjen, kroppen styrer mye selv. Nå fikk ikke jeg det, mulig pga Epidural (?), men jeg presset med pur vilje ut fra veiledning fra jm, man vil så gjerne bli ferdig ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Gratulerer med svangerskapet! Er dette din første? :)

Nå har jeg ingen personlige erfaringer med vaginisme, men jeg har også fått inntrykk av at det stort sett dreier seg om ting som skal inn i skjeden, og at det er dette som fremkaller sammentrekninger. I tillegg er det jo vanvittige krefter som er i sving under en fødsel, og psykisk vil du muligens være helt andre steder i tillegg til at livmor og kropp jobber som de er designet til å gjøre. Fødselen er vel en slik situasjon der kroppen tar over og hodet bare må henge med som best det kan.

Jeg ville iallefall lagt en god plan for fødselen og ukene før sammen med jordmor :) Det er jo viktig at du er oppdatert på hva som skal skje/hva du ikke ønsker skal skje/hvordan du ønsker ting skal skje, med tanke på alle underlivsundersøkelsene osv. Avslapningsøvelser, knipeøvelser, pusteøvelser osv. kan jo også være greie ting å ta med seg, sånn at du får brukt pausene godt når du er i gang og ikke kniper ufrivillig som du sier.

Håper du får en kort og fin fødsel, og kanskje kan du tilogmed bli veldig positivt overrasket. Har iallefall hørt om mange tilfeller der vaginismen ikke har vært noe problem ved fødsel, men har skapt mye engstelse i forkant.

Lykke til!

Jeg tror at mange kvinner tenker for mye på slike ting at de begynner å bekymre seg. Det eneste jeg gjorde som førstegangs var å lese på alt om hvordan fødselen startet sånn at jeg kom meg på sykehuset på tide, og hvordan man skal takle riene og jobbe med kroppen istedet for mot den, og tok fødselen som det kom. Når tiden er inne så må jo babyen komme ut på et eller annet vis, og det hjelper oss lite å bekymre oss over det som uansett kommer til å skje:p

Heldigvis er det sannhet i det. Babyen må ut uansett, og det er ingen av oss som vet hvordan det kommer til å gå til. Det eneste vi kan gjøre er å forberede oss som best vi kan, fokusere på det positive og regne med at det "kan gå bedre enn forventet". Vi er ikke garantert en fin eller enkel fødsel noen av oss. ;) Men jeg satser på at med litt tilrettelegging, forberedelse og positiv fokusering vil det gå bedre enn det kunne gått uten.

:)

Forberede oss så godt vi kan ja. Dere som har født før: HVOR gjør det vondt? Overalt? Hele magen? Ryggen? Bekkenet? Hvilken type vondt? Stikking? Verking?

Jeg syns riene gjorde vondt i korsryggen og i nederste del av magen. Smertene kom i bølger og jeg ble litt kvalm på toppen (men spydde ikke). Synes det var god hjelp i å sitte på en stor luftball og "gynge" under ri, samt varme omslag i ryggen

Forberede oss så godt vi kan ja. Dere som har født før: HVOR gjør det vondt? Overalt? Hele magen? Ryggen? Bekkenet? Hvilken type vondt? Stikking? Verking?

Jeg hadde ingen smerter i rygg forrige gang. Kun nedre del av magen.

Jeg har nå hatt litt rieaktivitet og som sist satt takene i ryggen og kan beskrives som konstant murring. fikk også tak i magen på de værste toppene, vondt er det jo, skal ikke lyve. Men fra sist fødsel husker jeg at kroppen på mange måter tok over, litt utavdegsjæl opplevelse. Det går nok veldig fint HI men snakk med jordmødrene, både påforhånd og underveis, god veileding rettet mot dine bekymringer er viktig.

Sent from my Slider SL101 using BV Forum mobile app

Back
Topp