Fødsel Nr.3

Mamusia

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Dere som har født tre eller flere ganger; var nr.3 en luring? Gikk fødselen fortere eller saktere. Var det vondere eller lettere? Og når kom babyen ift til termin sammenlignet med de andere to?? Bagynner å tenke på fødselen og har masse spørsmål, hehe :-)

den var myye lenger, men mye lettere.
nr1 tok 2,5time fra rie til gullet var ute
nr2 tok 2timer
nr 3 tok 9,5time, men de to første var veldig intense å vond. men me nr 3 så var det nermest som småkynnera helt frem til pressriene kom. var ca 10 til 15min mellom hver rie hele veien. me de to første overlappa riene hverandre. så hadde det ikke vært for at ej sa til mej selv at neste gang ej får kynnera så reise vi inn, (bare for å sjekke hvordan tilstanden der nede var. skulle inn på kontroll noen dager senere å muligens settes i gang da. så da ville ej vite hvordan ting var.) vel hadde det ikke vært pga dette så hadde det nok blitt hjemmefødsel, har 35min til sykehus. å riene var mindre vond enn hva kynnerane var med nr 2, som ej hadde fra uke 20 ca. å snuppa var ute iløpet av få minutter etter pressriene begynnte!

nr 1 kom 22 dager før
nr 2 kom 1 dag over termin
nr 3 kom 4 dager før

Alle mine tre er kommet ca. to uker før, og fødslene har vært enklere etterhvert. Merket på siste fødsel at jeg hadde god nytte av tidligere erfaringer, og at jeg mentalt fungerte mye bedre. Både hodet og kroppen visste hva de skulle gjøre :)

Mamusia skrev:
Dere som har født tre eller flere ganger; var nr.3 en luring? Gikk fødselen fortere eller saktere. Var det vondere eller lettere? Og når kom babyen ift til termin sammenlignet med de andere to?? Bagynner å tenke på fødselen og har masse spørsmål, hehe :-)

Vet ikke helt om hun var en luring jeg, men ble hvertfall satt i gang 6 dager på overtid. Fødselen gikk like kjapt som de 2 første, fikk drypp kl 10.40 og 14.08 var hun ute. Dette var min "letteste" fødsel. Takk og lov for lystgass! Med nr gikk jeg en uke over termin og fødselen startet med vannangang. Andremann ble født på termin og startet med rirer.

3 mann var ingen luring her, hatt enklere og enklere fødsler for hver gang. Første kom 13 dager før, andre satt i gang 10 dager over og 3 mann satt i gang i uke 39 pga sykdom. Styrtfødsler på de 2 siste med 30 min på nr 2 og 1 time på nr 3.

1 mann : 5 dager etter termin.. 33 lange timer. Epiduralen gjorde så riene dabbet
av,men  fikk 4 timer søvn av de 33 :p

2 mann :
5 dager etter termin. Gikk 4 timer, epidural og FANTASTISK fødsel.

3 mann : 1 dager etter termin (6 dag etter min termin siden jeg testet med el tester før og visste NÅR,men men..) gikk 2,5 time. Riene haglet på, non stop og VONDT, rakk ingen bedøvelse.

Så 2 mann gikk det fort, men ikke SÅ fort, fikk epidural som tok det hardeste riene og jeg fikk konsentrert meg og hadde kjempeflott fødsel.

Ikke som førstemann hvor jeg var utslitt etter maaange timer og ingen epidural som gjorde jobben sin. Eller som sist da det gikk så fort og non stop pause før hu kom.

Tusen takk for svar jenter! Er det kanskje flere som har lyst å fortelle litt:-) ?

min nr 3 var en skikkelig luring...
hadde flere perioder med gjevne sammentrekninger som varte i ca et minutt og med 3-5 min mellomrom.
de kunne holde på i flere timer, for så å dabbe av...

så, da det satte igang igjen 6 dager over termin, ikke like vonde eller tette men mer såre, nektet jeg å bry meg om dem...
i 1815 tiden forlot vi den lokale sjappa etter en rask middag, og 1850 gikk vannet... hehe...
ungen var ute 0354, etter en for  min del perfekt fødsel.
vond, ja, men jeg følte jeg hadde kontroll og kroppen gjorde som den skulle...

førstefødte kom 11 dager på overtid, mellomste kom på termin men da igangsatt.

Hos meg var fødselen dryyyygere ja, samt at jeg gikk 4 dager over termindatoen...tidligere har jeg helst fått noen dager før. Jeg synes ikke den fødselen var noe vondere da, beste fødselsopplevelsen jeg har hatt faktisk:)

nr 3 kom 6 dager etter termin. 19 timer med uregelmessige rier. 2 timer ifra regelmessige rier til ungen var født. stjernekikker.

her var nr 3 den vondeste fødselen. Men i forhold til nr 1 og nr 2 startet den av seg selv 5 dager over termin. (de to første ble igangsatt 14 og 15 dager etter termin).

klarer ikke si hvor mange timer det tok, men skjønte vel at fødselen var igang da jeg sto opp om morgenen, for hadde våknet noen ganger av smerter om natta, men var så trøtt at var ikke ved "bevissthet" før ria var over, så sovnet jeg igjen. Fra i 15 tiden baegynte de å bli merkbart vondere, og kl 19 dro vi til føden. Fra klokka 23 var det så intenst at jeg trudde jeg skulle dø. Aldri hatt så vondt før, men likevel var ikke riene effektive nok, så måtte få drypp i tillegg. Kl 1.30 hadde jeg full åpning og kunne begynne å presse, og 02.16 var han ute. Var mye drama under pressriene, for de var så skrekkelig vonde, og babyen kom ikke ned i bekkenet slik han skulle, så hadde to-tre jordmødre som sto og brølte "PRESS" til meg. 

Så tok vel ca 24 timer tenker jeg. 

(men nr 4 var en drømmefødsel som tok 4,5 time fra første rie til han var ute, og bare halvparten så vonde rier men også han over termin).

nr1: Ble satt i gang 1 dag på overtid pga svangerskapsforgiftning. Det var en 16timers lang fødsel med intense styrtrier fra starten av. Fikk epidural! så fikk slappet av litt. men måtte til gjengjeld presse i nesten 1 1/2time. sammenlagt en helt forferdelig fødsel..

nr2: varte 8 timer. Ble satt i gang da også (1uke før termin), men denne gangen pga vannavgang og at ingenting skjedde. Det var en veldig fin fødsel. Og denne gangen kom snuppa som et skudd! Ett press og hun var ute. En kjempe enkel fødsel i forhold til nr 1 :)

nr3: ble satt i gang denne gangen og, men denne gangen pga morkakesvikt og store vekstavvik (5uker før termin). Fødselen varte over ett døgn. Men til tross for det så var det en mye enklere fødsel enn de andre to :) riene var på en måte ikke like vonde, alt gikk så enkelt :) Og denne frøkna kom så raskt (når hun først kom:P) at jordmora rakk ikke engang å ta i mot henne. Hun fløy ut! 

så med tanke på smerten, så har fødslene blitt enklere for hver gang :) Så absolutt en lettere fødsel med nr3! 

D sies at 3 mann kan være en luring. For min del så var fødsel nr 3 den korteste og absolutt den enkleste, når han var ute så klarte jeg å tenke at detta kunne jeg jo faktisk ha gjort igjen ;) Nr 1 kom 6 dager før, nr 2 kom 16 dager før og nr 3 kom 13 dager før.

Hos meg var nok nr 3 en luring.

Fødsel nr 1 startet med rier. Hadde rier hele ettermiddagen, men de var ikke effektive. Kl 24 fikk jeg petedin og sovemedisin, men det satte fødselen skikkelig igang. Hun var ute halv fem på morgenen 5 dager før termin. En helt grei fødsel.

Nr 2 startet med at vannet gikk. Ble satt igang dagen etter pga missfarget fostervann. Ble satt på drypp ca 11.30. Riene ble vonde ca 12.45. Jenta var ute 13.30. En veldig rask fødsel, men mye vondere enn med nr1. Hun kom 11 dager over termin.

Nr 3. Ble satt igang ved at de tok vannet 8 dager over termin pga svangerskapsforgiftning. Ble satt på drypp kl 13.00. 18.12 begynnte alt å gå galt. Fosterlyden fallt og ville ikke gå opp igjen. Jeg fikk noen vannvittige smerter i rygg og hodefestet. Jeg greide ikke å puste. Så da ble det haste snitt. Jenta mi var dårlig og måtte videre til et annet sykehus der de har nyfødtintensiv. Det gikk heldigvis fint. Og nå er den fantastiske jenta mi en frisk og rask ett åring. Men fødselen er noe jeg helst skulle vert forruten.

Ble satt i gang med nr 1 og 2... Brukte rundt 7 timer på disse, hvor av den ene kom i sete...De kom forholdsvis i uke 37 og 39+1 i følge UL...Nr 2 kom 1 dag før menstermin...Nr 1 usikker da vi ikke vet når han ble unnfanget...

Nr 3 var helt klart den beste og letteste av alle...Hadde det ikke vært for leddgikta også, ville dette nok ha vært det beste svangerskapet også...Følte fødselen også gikk fort...

Om hun var en liten luring var hun kanskje...Rakk og være på føde i hele 10 min før hun kom...Fra første rie var det ca 5 timer, fra første egn ca 7 timer... Fra første virkelig aua var vel kl rundt midnatt...Da følte jeg det var på tide å komme seg på føden...

Lille frøkna som skulle være rundt 3,8 til 4 kg (i følge legene og UL en mnd før) var 2690 gr...Rart at de var SÅ sikre på at hun skulle bli så stor når nr 1 og 2 var 2294 og 2950 gr...

Nr 3 kom 4 dager før UL termin, 3 dager over menstermin...

Tusen takk for mange svar!!! Er veldig spent på hvordan det blir... grugleder meg;-)

Fødsel nr 1 og 2 startet begge med vannavgang hjemme, begge ble født i uke 38+0. Nr 3 startet med tegningsblødning og rier, og hun kom 3 dager før termin. Nr 3 gikk også veldig fort. Fødsel nr 2 var desidert den beste

Fødsel nr 1 og 2 startet begge med vannavgang hjemme, begge ble født i uke 38+0. Nr 3 startet med tegningsblødning og rier, og hun kom 3 dager før termin. Nr 3 gikk også veldig fort. Fødsel nr 2 var desidert den beste

Back
Topp