fødsel nr 2 vs nr 1

KrokkoMamma

Gift med forumet
Ja, hvordan var fødsel nr to mtp tid, smerter ol, var den "lettere" enn nr 1? Det sies jo at nr 1 tar lengst tid og han baner vei til nestemann, men hver vidt det er tilfelle er vel så som så kanskje......?[:)]

Godt spørsmål..det lurer jeg på også...Venter jo selv nr to, og førstemann var en rask fødsel...jeg føder ikke i Tønsberg...det tar jeg ikke sjangsen på nå, med 45 min reisevei....og er det kø blir det fort over 1 time....

To forskjellige fødsler, så det er jo litt vanskelig å sammenlikne føler jeg[:)]

fødsel nr 1: startet av seg selv før terminen. 40 timer fra første rie til hun var ute (jevnlige harde rier hele tiden). Fødsel "etter boka"[;)] Vondt hele veien, men ikke "Jeg-dødde-7-ganger-vondt"! [;)]

fødsel nr 2: ble satt i gang pga tidlig fostervannsavgang. Rett på drypp siden jeg var moden. 6 timer med rier, men kun 45 minutter fra 1 cm åpning til hun var ute[:o] Heftige greier! (15 minutter fra 3 cm åpning!!!!!!) [:o][:D][:D] Smertene var grusomme, måtte få epidural mot slutten! Mye verre smerter enn fødsel nr 1! [>:]

Formen etter fødsel nr 1 var elendig, utslitt og hadde ikke krefter til noen ting etterpå..[&o]
Formen etter fødsel nr 2 var suveren, gikk fra fødestua og til rommet![:)]

Min første var ks, men kan skrive om de to andre..

Første varte i 16 laaaaaaaange timer.. Mange timer med tette rier og null fremgang, fekk epidural, tok vannet og 2 timer etter det var Tuva ute..

Andre kom jeg med 2 min mellom hver rie, hode ikke festet og 5 cm åpning.. Så gikk vannet og så fekk jeg 7 cm åpning hode litt lenger ned... Neste gang Jm sjekket meg låg Sofia i bekkenbunnen og jeg presset som fan!! 4 trykk og hu var ute.. Dette mindre en 2 timer etter jeg kom til føden.. Null smertestillende..

Så to vidt forskellige fødsler ja.. Hehe
Eller tre kan jeg vel si:p

Vel nr en varte i flere dager og gjorde meg fullstedig utmattet. Nr 2 bar over over på 5 timer etter vannet gikk, 4 timer etter riene begynte og jeg gikk fra 2 cm til født på 2 timer og 15 min.

Hva som er best vet jeg ikke. Riene var utrolig mer intense og vonde med nr 2 en med nr 1, men siden det gikk så fort gikk det også helt greit.

Første var jævlig.
(Faktisk sånn at jordmoren ringte meg to ganger etter at jeg var kommet hjem, for å høre hvordan det gikk. Jeg hadde også fått garanti for at jeg fikk keisersnitt med nestemann, men jeg fødte vaginalt igjen)

Andre var kjempelett. Var på sykehuset i 1,5 time før babyen var ute, og reiste hjem samme dag.

ORIGINAL: Vand

To forskjellige fødsler, så det er jo litt vanskelig å sammenlikne føler jeg[:)]

fødsel nr 1: startet av seg selv før terminen. 40 timer fra første rie til hun var ute (jevnlige harde rier hele tiden). Fødsel "etter boka"[;)] Vondt hele veien, men ikke "Jeg-dødde-7-ganger-vondt"! [;)]

fødsel nr 2: ble satt i gang pga tidlig fostervannsavgang. Rett på drypp siden jeg var moden. 6 timer med rier, men kun 45 minutter fra 1 cm åpning til hun var ute[:o] Heftige greier! (15 minutter fra 3 cm åpning!!!!!!) [:o][:D][:D] Smertene var grusomme, måtte få epidural mot slutten! Mye verre smerter enn fødsel nr 1! [>:]

Formen etter fødsel nr 1 var elendig, utslitt og hadde ikke krefter til noen ting etterpå..[&o]
Formen etter fødsel nr 2 var suveren, gikk fra fødestua og til rommet![:)]

jisess!!! DET kan man trygt kalle lenge... jeg lå i 12 timer med min og synes DET var lenge..[8|][8D]

første følte jeg var forferdelig og hadde helt angst for å bli gravid igjenn.
hun var 4130 g.

andre ble jeg satt igang og det var en kjeeempefin fødsel:)
ikke noe traumatisk i det hele tatt.
han var 4630 g.

:)

Nr 1 tok 55 min fra første ri kom til hun var ute... [:D] var en ganske grei fødsel!!

Nr 2 tok 5 timer fra første ri til han var ute... [:)] Var helt forjævlig vondt! [&:]

Fødte begge to på termin. Nr 1 var 4090 g og nr 2 var 3800 [:D]

Nr 3..... [8|] grøss å gru!

Raskere og jævligere.. mye mer og sterkere smerter

Nr 1 var 44 timer hardt arbeid, nr 2 var 3 timer lett arbeid. Begge var fine fødsler, ikke mer smerter enn jeg tålte.

den var ikke mindre smertefull,heller tverdt i mot fordi hun kom så fort.brukte nesten 3 timer fra første ri.raske å greit ja,men fytti katta så vondt når alt skulle skje på så kort tid[:@][:)]

Nr.1

Satt i gang pga SF. 5,5 time. Epidural, så sov mellom riene. Pressrier i 45 minutter, ble tatt med sugekopp. Helst de 45 siste minuttene som var jævlige.

Nr.2
4,5 time. Sammenhengende rier, ingen pause i det hele tatt. Ungen hang fast i skambeinet, noe som gjorde alt til et helvete. 30 minutter med pressrier. Ble tatt med sugekopp til slutt. Hovna sykt opp. Ingen smertestillende.

Første fødsel var mye verre enn andre fødsel ja! Med førstefødte tok det 50 timer fra vannet gikk og til han kom ut og da var det mange komplikasjoner. Andre fødselen gikk som en drøm i forhold! Bare 7 timer uten noen som helst komplikasjoner.

Nr 1 var helt "normal". Riene starta tidlig på morgenen, reiste inn på formiddagen, riene ble mer og mer intense og i det jeg sa jeg måtte ha epidural hadde jeg full åpning. Snuppa kom på ettermiddagen og var 3,7 kg

Nr 2 var tøff. Hadde falske rier i to netter før vannet gikk den tredje. Fikk rier rett etterpå, men de var vonde og intense uten å gjøre så mye. Fikk til slutt riestimulerende akupunktur, da kom det seg. Da smertene var så j****** at jeg holdt på å daue hadde jeg full åpning. Lillebror kom med navlestrengen rundt hodet og ble stående fast fordi jeg mista pressriene. Da ble det litt kaving hos jm, jeg fikk sprøyter i låret og så kom han, blå og fin [;)] og rett over 4,5 kg.

Kom meg mye raskere etter fødsel nr 2

Her tok nr 1 17 timer og han måttes taes med vakum , ikke noe smertelindring utenom badekar her gikk vannet så kom det veer ca 10 min etter det

NR 2 tok ca 2-3 timer fra jeg merket noe i det hele tatt, kom på sykehuset så gikk det 15 min til hun kom ut , de måtte ta hull på fostervannet

Fødslene mine var ganske like, men nr 2 var hakket værre enn nr 1. Brukte kortere tid med nr to fra vannet gikk til han var ute, men tok lengre tid fra 2 til 10 cm og lengre tid på å presse. Revnet mer også, med nr en sydde jeg ett pyntesting og med nr to sydde jeg sju sting. Det har sikkert sammenheng med at nr to var 1 kilo tyngre, han var nesten 4 kilo.

Med nr 1 så brukte jeg lystgass, jeg ble ganske fjern .. og lo når jeg fikk rier og var jo helt på tur (føltes det i allefall som)
Når jeg kom på sykehuset med nr 2 var jeg såå ovenpå, for rier var jo ikke såå vondt da, hadde gått glatt gjennom det før, så jeg fikk meg ett realt psykisk sjokk i allefall, lysgassen tok jeg ett pust av, men jeg mente den aldri kom til å hjelpe uansett, så det gadd jeg ikke. Etter det så gikk det fint, for da bestemte jeg meg for at jeg klarte jo dette her [:D]

Fødslene var ganske like i grunn, nr 1 varte i 14 timer fra første rie, og nr 2 varte i 14,5 timer fra første rie [:)]
Lykke til [:D]

Førstemann min ville ikke ut av magen.
17 dager over termin ble fødsel satt i gang, fikk sammenhengende rier, men ikke mer enn 2 cm åpning.
Endte med hastesnitt.

Med nr. 2 startet fødsel av seg selv på termindagen.
Jeg hadde hatt spysyken i ett par dager og var i elendig form.
Fikk pressrier etter bare 2,5 cm...og det varte i ca 10 timer før jeg fikk full åpning.
Spydde hele tiden og fikk ikke i meg noe væske, så måtte få drypp.
Akkurat da de sto og vurderte om det skulle bli keisersnitt, fikk jeg nok åpning til å få pressa ut babyen[:D]

Synes det hele var skrekkelig fælt, og er livredd for at også neste fødsel blir like fæl[:o]

Så vil ikke si at nr 2 var lettere enn med nr 1, men jeg slapp i alle fall keisersnitt[:D]

Back
Topp