Fødsel lik mor?

Rompetroll

Betatt av forumet
Hei alle sammen!
Jeg er førstegangsfødene, og har begynt å tenke litt på hvordan fødselen blir. Jeg har hørt fra flere at du ofte "arver" fødslene til moren din. Altså at dersom moren din hadde enkle fødsel, får ofte du også det- og motsatt.

Har noen av dere erfaringer med dette?:happy:

Hei. Det hørte jeg også når jeg skulle ha førstemann. Men det stemte overhodet ikke her... Har derimot slitt med noe av de samme plagene i graviditetene. Men fødslene har ikke vært noe å sammenlikne og heller ikke i forhold til termin. Kanskje det stemmer for noen :)

Tja. Min mor har hatt komplikasjoner ved 2/4 fødsler og ble igangsatt siste gangen. Jeg ble også igangsatt første gang, så litt vanskelig å sammenligne. Men den ene fødselen vi begge har hatt uten komplikasjoner/intervensjoner har vel vært ganske like. Kjapp og enkel.

Stemmer ikke her. Min mamma har akutte og planlagte keisersnitt bak seg og har ikke født vaginalt ved noen fødsler. Jeg har styrtfødsler på 1-3 timer bak meg. Skånsomme fødsler uten å være så mye som øm i underlivet etterpå. Mamma slet i de første ukene med diverse.

Ikke like overhodet. Mamma har født godt på overtid og korteste fødselen tok 12 timer, jeg har født før termindato og på 5 og 3 timer har fått beskjed om å holde meg veldig nærme sykehuset dersom fødselen får starte naturlig denne gang, og om den settes i gang er jeg jo på sykehuset

Det stemmer ikke for min del.

Mamma hadde veldig lette, relativt korte fødsler, selv med tvillingfødsel første gang, og meg på 4560 gram andre gang.
Vet ikke hvor lang tid fødselen med brødrene mine tok, men meg meg dro de til klinikken i 21-tiden, og jeg var ute 23.13. Hun hadde hatt litt rier i løpet av dagen, og var så lei av telefoner og mas på om noe hadde skjedd, at kl 21 orket hun ikke være hjemme lengre [emoji12] Brødrene mine kom ca 1 mnd før termin, jeg kom 9 dager over.

Selv ble jeg satt igang i uke 38+2 pga icp, og fikk epidural. Det har nok en sammenheng med at vi ikke kan sammenligne fødslene.

Håper på å få en naturlig start på fødselen denne gangen [emoji106]

Stemte heilt på ein prikk hos meg, når eg fortalte mamma om min fødsel så nikka ho berre [emoji4] Alt var heilt likt!
Så er veldig spent på fødsel nr 2, om dei kjem til å være like også. Har ikkje turt å spørre mamma endå, korleis hennar 2. var [emoji23]

Jeg var veldig innstilt på at det kom til å bli likt og i hvert fall at jeg kom til å føde over termin, siden det også er vanlig for førstegangsfødende. Jeg ble født en ukes tid over termin og veide litt over 4000 gram. Men fødte selv en liten spurv på 2665 gram i uke 35+6. Og fødselen til mamma var lang og hard, men min var kjapp og grei. [emoji4]

Mine fødsler er helt like mammas. Kanskje fordi vi begge har skjeve hofter og ødelagte ryggrader :P Min halvsøster på morssiden har tre normale, fine fødsler bak seg, mens mine dro ut i flere dager, og sist gang var jeg døden nær. Min mor hadde det samme.
Siste svangerskapet til min mor var planlagt keisersnitt. Det var en fin fødsel uten komplikasjoner. Nå har jo ikke jeg født enda, men ingen ting som skulle indikere at det skulle bli noen problemer. Mine tidligere keisersnittsår har alltid grodd veldig fint.

Så og si identiske. Startet nesten på samme tidspunkt på døgnet, tok så og si like lang tid og fikk samme «komplikasjoner». Hun hadde grei og rask fødsel, det samme hadde jeg, men vi fikk begge alvorlig rift. Nå håper jeg at andre fødsel også er lik hennes andre fødsel, for den gikk veldig greit ;)

Selve fødselen var litt lik, selv om min varte lenger. Det morsomste var nok at både mamma og jeg fødte akkurat på termin :)

Kjappe enkle fødsler hos oss begge. Hun har gått langt over termin med alle sine, jeg har født fire av fem før termin.

Både mamma og jeg har hatt lette fødsler, men mamma plagdes med å få ut morkaken noe jeg ikke har gjort til nå i allefall.

Stemte ikke hos meg!

Mamma og min mormor har begge født flere uker før termin, så mamma var sikker på at jeg kom til å føde før, noe jeg ikke gjorde... I tillegg hadde mamma vannavgang og styrtfødsel med meg, så når vannet mitt gikk 1 dag før termin var hun sikker på at vi hadde dårlig tid! Endte allikevel med igangsettelse på termin :-)

Stemte ikkje her. Mamma kom aldri i gang med fødsel så vart akutt keisersnitt på bror min og planlagt keisersnitt på meg. Mens eg har to fødsler bak meg, riktig nok med igangsetting på termin. Første dro veldig ut og var veldig tung [emoji85] satser på at fødsel nr 3 blir meir lik nr 2 [emoji56]

Jeg og min mamma hadde hverken likt svangerskap eller fødsel. Hun trodde ikke på at hun var gravid fordi hun hverken hadde symptomer eller kjente bevegelse. Jeg hadde alle plagene som er, og kjente masse liv. Fødselen til mamma gikk problemfritt, mens jeg fikk komplikasjoner under fødsel.

Ingen likheter her. 2 av 3 fødsler hos mamma var lange og seige og endte med ks, mens den ene i midten var lang og vond men med vanlig forløsning.
Min første var normalt lang og gikk ganske greit, en helt «vanlig» fødsel.
Den eneste likheten i svangerskap (så vidt jeg vet da mamma ikke lever lenger) er tidlig bekkenløsning, men jeg vet at hun hadde det mye værre og at det varte lenge etter fødslene. Her var det over ett døgn etter fødsel.

*sniker*

Mammas to fødsler var ganske like mine to første, veldig langvarige og harde. Hun ville ikke ha flere etter sine to pga de harde fødslene, og jeg endte opp med KS gang nr tre.

Mamma måtte settes i gang med både broren min og meg. Gikk vel tre uker over termin med broren min! Litt kortere med meg, for det nekta ho å gjøre igjen (gå så lenge over altså). Vannet gikk med meg, men fødselen satte ikke i gang allikevel. Hvordan selve fødselen var videre er jeg ikke helt sikker på.

Ganske motsatt for meg. Her satte ting i gang av seg selv med rier på termindagen, og vannet gikk ikke før jordmor tok det da vi kom på sykehuset.

Blir spennende å se om nestemann er like punktlig som eldste!

Back
Topp