Fødsel i utlandet?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012

Er det noen av dere som har født i utlandet før?
Evt hvor,pris og erfaringer ? :)

Jeg vurderer det, men er litt skeptisk fordi jeg er førstegangs!

Hvorfor vil du føde i utlandet? får ikke barnet et annet statsborgerskap da?

Drømmeren skrev:
Hvorfor vil du føde i utlandet? får ikke barnet et annet statsborgerskap da?

Nei, gjør ikke det men de må søke om pass i det landet de er før de kommer tilbake til Norge eller så må de gjøre det når de kommer tilbake til Norge. Men de må ha med seg fødselsattest..

Blir norsk statsborger så lenge enten mor eller far er norsk statsborger =)

Fordi min mann ikke har noen mulighet til å komme hit å være med meg under fødselen, og det vil jeg veldig gjerne dele med han..

Har snakket med det Norske Konsulatet i dette landet, og hun har gjort det samme selv.
Og kunne varmt anbefale det, fordi de var mye flinkere der syntes hun :)

Men, noen med erfaring her ?

Litt avhengig av landet, men jeg ville gjort det..!

I motsetning til hva veldig mange tror så er ikke norge best i verden på hverken svangerskapsomsorg eller barselpleie..!
Men igjen, det kommere jo ann på landet du vudrerer..

Kan jeg spørre hvilket land det gjelder?

Min mann er ifra Libya, men der er det krig nå.. Så han er i Tunisia.
Så det er snakk om på en privat klinikk der :)

Men men, fortsatt litte grann tid igjen å tenke på...
Blir muligens til det :)

Jeg bodde i utlandet og fødte sønnen min der. Jeg har jo ingen personlig erfaring med å føde i Norge, men følte jeg fikk mye bedre oppfølging gjennom svangeskapet pluss at jeg fikk bestemme mer selv under fødselen i forhold til om jeg hadde født i Norge. Nå skal jeg nok føde i Norge neste gang så det blir spennende å se om jeg har samme oppfatning etter fødsel da også ;)

Anyway, jeg hadde nok ikke valgt å føde i utlandet om jeg hadde bodd i Norge, det er dyrt å føde og dersom noe skulle skje med barnet kan det bli MEGET dyrt om det må bli værende på sykehuset. Jeg tror mitt sykehusopphold kom på ca 60.000, og det var en normal fødsel. (Ble dekket av vår forsikring)

Jeg har ikke noen erfaring dessverre, men siden du får så få svar, så prøver jeg med et svar likevel.

Dersom jeg måtte føde i et annet land, så ville jeg satt meg veldig godt inn i valgmulighetene mine. Folk føder barn i alle land, og veldig mange land er veldig trygge, men ekstremt få land har like gode resultater som Norge. Med privatklinikk er det en tilleggsrisiko at de tar betalt etter hva de gjør, og dermed anbefaler en del unødvendige undersøkelser og inngrep. Mange fører statistikk, så dette er noe du kan undersøke på forhånd. Du kan spørre om hvor mange prosent akutte keisersnitt de har, hvor mange prosent de klipper i (i noen land er det fremdeles vanlig å klippe alle førstegangsfødendeemoticon ), hvor mange prosent som får stimulert fødsler med medisiner osv. Kanskje er det flere tilbud å velge mellom, og da er det lurt å sjekke forskjellene grundig først.

I tillegg bør du spørre om hva de gjør i forskjellige situasjoner, og hvilke valgmuligheter du har. F.eks. hvor lang tid tar det hvis de mener at du trenger keisersnitt? Hvilke typer smertestillende kan de tilby? Får du spise og drikke underveis i fødselen? (Fremdeles forbudt mange steder til tross for at det minsker risikoen for komplikasjoner) Får du bevege deg rundt som du vil, (det gir mindre smerter) eller må du ligge i en seng hele fødselen? Får du føde i den stillingen du vil, eller må du ligge på rygg? Får du ta med deg hvem du vil, og får de være hos deg hele tiden? Får du ha babyen hos deg hele oppholdet, eller blir den flyttet vekk? Får du hjelp til å fullammme, eller gir de mme til alle/ de fleste? Hva om du ønsker noe annet enn det som er vanlig på den klinikken, får du bestemme selv da? Hvis du får unnvikende svar på noe, så har de ikke tenkt å gjøre det du ønsker...

Når du spør om andres erfaringer der du skal føde, så er det lurt å være konkret. Hva er de fornøyd med? Hva ønsket de i utgangspunktet? Er det det samme som du vil? Hvis du ønsker vannfødsel, fullamming og babykos, så hjelper det lite at noen andre er fornøyd med å  føde på rygg i en seng med epidural, ville flaskemate uansett, og bare var glad for at barnepleierene passet babyen mesteparten av tiden.

Amerikanske bøker og nettsteder for gravide kan ha mye råd om å velge svangerskapsomsorg og fødselshjelpere. Der kan du få råd om hvordan du kjøper best mulig tjeneste, noe som de fleste i norge ikke er vant til å tenke på. Sjekk f.eks. noe som dette om å velge sted: http://www.childbirthconnection.org/article.asp?ck=10160  Og noe som dette om hvilke spørsmål du kan stille legen / jordmora før du bestemmer deg: http://www.childbirthconnection.org/article.asp?ck=10161

Jeg tror du kan få en topp fødselsopplevelse i det landet du er i, men finn først ut hva slags fødsel du vil ha, og om de tilbyr det, så du ikke blir skuffet. Det er for sent å stille alle spørsmålene når du står der med rier. Lykke til! :)

Jeg skal føde i utlandet denne gangen, men blir i Europa. når det gjelder Tunisia, er det fortstatt mye uro der, og vet ikke hvor mye det har å si for klinikker og slikt da egentlig. Men vet jeg kunne stolt på dem der nede. veldig omsorgsfulle og flinke! Lykke til

Jeg fødte i Tyrkia, men det var uplanlagt. Så har ikke peiling på pris e.l. Forsikringen dekket heldigvis alt.

Men det var ingen dårlig opplevelse. Lå på et privat sykehus på alenerom. Hadde eget bad og tv på rommet. Samboeren min fikk være med oss hele tiden. Sykepleierene og legen fulgte oss veldig godt opp. Fikk kjempe god behandlig der.
Så sånn utenom at det hele var litt skummelt da fødselen startet så hadde jeg en fin fødselsopplevelse. Og så var det litt vanskelig å kommunisere siden de bare kunne tyrkisk (untatt legen). Men det gikk jo greit fordet ;)

Back
Topp