Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: harlekinia
til minsten søkte jeg om barnehageplass før han var født ;) skrev bare i søknaden at pers nr kommer når barnet er født. Nå bor jeg i en liten kommune mulig derfor de godtok det da "alle kjenner alle". Fikk plass men sa den fra meg da jeg år ett år til hjemme samt at jeg sa opp jobben etter permisjonen pga arb forhold
ORIGINAL: hildecath
Det stemmer, man har ikke rett på det. Men når alle barnene som er født t.om august har fått plass (om kommunen har full dekning) starter de på septemberbarna. Det som er viktig er at du søker om barnehageplass med en gang barnet får fødselsnummer, det er det viktigste du kan gjøre. [:)]
ORIGINAL: ~Milla~
Det stemmer, man har ikke rett på det. Men når alle barnene som er født t.om august har fått plass (om kommunen har full dekning) starter de på septemberbarna. Det som er viktig er at du søker om barnehageplass med en gang barnet får fødselsnummer, det er det viktigste du kan gjøre. [:)]
Det spiller ikke noe rolle her, her må de bare ha søknaden innen hovedopptak 1.mars.
Er du sikker eller er det noe du tror? Det er utrolig mange som går på den brøleren. Og kommunene skal jobbe etter samme retningslinjer.
Det spiller ikke noe rolle her, her må de bare ha søknaden innen hovedopptak 1.mars.
Er du sikker eller er det noe du tror? Det er utrolig mange som går på den brøleren. Og kommunene skal jobbe etter samme retningslinjer.
Jeg ringte å spurte da det var noen som sa det var slik her inne for en stund siden og det gjelder kun kanvas barnehager. Der går det på ansinitet. Ja, de skal jo gjøre det likt, men ihvertfall slik det var her... De hadde koder og retningslinjer de fulgte for opptak så var ikke noe å si hvem som søkte først og sist fikk jeg beskjed om ihvertfall...[8|]
Det var sikkert jeg som sa det forrige gang også [;)] da jeg har det fra veldig troverdige kilder nærme meg. Ønsker deg lykke til med opptaket om du tar sjangsen på å vente til det nærmer seg søknadsfristen.
Jeg ringte å spurte da det var noen som sa det var slik her inne for en stund siden og det gjelder kun kanvas barnehager. Der går det på ansinitet. Ja, de skal jo gjøre det likt, men ihvertfall slik det var her... De hadde koder og retningslinjer de fulgte for opptak så var ikke noe å si hvem som søkte først og sist fikk jeg beskjed om ihvertfall...[8|]
Det var sikkert jeg som sa det forrige gang også [;)] da jeg har det fra veldig troverdige kilder nærme meg. Ønsker deg lykke til med opptaket om du tar sjangsen på å vente til det nærmer seg søknadsfristen.
Jeg aner ikke hvordan det er jeg, men bare sier at slik fikk ikke jeg beskjed om at det er i kommunen vi hører til! Vi har søskenprioritering der Oliver går, så kommer han før 1 september er han garantert plass[:)]
Men hva er vitsen med å søke før? De starter vel ikke inntaket før etter 1.mars? Da det er fristen for å søke til hovedinntaket...
Når søknadsfristen er gått ut skal de begynne å plassere ut barnehageplassene. Først begynner de med de som er prioriterte (sykdom, foreldrenes situasjon osv). Så tar de resten. Og da trekker de ikke navnene opp fra en hatt, men går etter søknadsdatoen til søkeren.
hildecath
Senior medlem
Medlem siden: 10.12.2008
Jeg er fra: Stavanger
Status: pålogget quote:
Hun sa at man kan søke hele året, og barn får plass etterhvert som det blir ledig. Men hvis barnet er født etter 1 september vil jo alle andre gå foran, uavhengig om hvem som sendte søknaden først.... Og her er det 9 mnd som er tidligst de kan begynne i barnehagen...
Jeg krangler ikke altså, jeg bare prøver å forstå
Det er helt i orden, forstår det ikke er lett. Har selv hatt mange samtaler med vedkommende som har forklart meg dette.
Det er ikke så lett å få det riktig skriftlig heller, men håper jeg klarer å forklare det.
Det er bestemt at barn født t.o.m august 09 har rett på barnehageplass august 10. Noen kommuner har full barnehagedekning og har de da fått gitt alle barn plass som har søkt før søknadsfristen (etter søknadsdato) starter de med de som er født i september og som har søkt tidlig.
Du vil også kanskje høre om kommuner som sier de har full dekning men hvor barn ikke har fått plass. En grunn kan være at de har nok barnehageplasser (les bygninger) men har mangel på ansatte. Men full barnehagedekning har de. Forstå det den som kan.
ORIGINAL: Dæggi
Noen som vet hvordan det er med private barnehager og søsken?
Jeg har jo termin 1.september og regner med at jeg går over termin så spørs hvordan det blir med barnehageplass da..
Sønnen min går i privat barnehage og dit skal jeg også søke dette barnet, men hvis jeg ikke får barnehageplass fra høsten '10 har jeg da krav på plass fra januar '11? Noen som har greie på dette?