Fødsel - en grusom opplevelse

Hvordan var vannfødselen? :) har tenkt mye på det selv, men blir kanskje vanskelig å søke om det nå? Er snart i tredje trimester og ennå ikke søkt fødeplass engang :eek:
Hadde ikke søkt om vannfødsel men fikk tilbud om vann som smertelindring. Det hjalp sånn på riene at jeg ikke ville ut! Mannen hadde dusjstrålen på korsryggen mens jeg jobbet med riene. Det virket veldig bra. Satser på det denne gangen og. Vil si at mental positiv tankegang er viktig. Satt under hele fødselen å sa til meg selv: dette klarer du så fint!! Du er sterkere og tøffere enn du tror. En rie nærmere. Osv:) klart at det er smertefullt men man kan prøve æ gjør det beste ut av det tenker jeg. Trodde jeg skulle hyle og rope men lagde ikke en lyd. Orket heller ikke snakke da jeg hadde fult fokus på jobben min.

Eneste tips fra meg blir; ikke press om jordmor sier du skal vente: revnet en del pga dette og det angrer jeg for.
Men hadde bare lyst til P bli ferdig å tenkte at det hadde ikke noe å si.
Men jo det har det vist.

Masse lykke til:) finnes ikke noe større og bedre i livet enn å bli mamma

Helt enig med deg!
Jeg koste meg begge gangene jeg fødte, enda jeg fødte uten smertestillende. Hvertfall med andremann hørte jeg mye om at det kom til å bli jævlig siden han var estimert til å være stor. Men det gikk jammen fint som bare det selvom han var 4,4 kg.
Det er dårlig gjort av andre mennesker å ta fra andre muligheten til å glede seg til fødselen. For jeg, med min erfaring, er det iallefall ingen grunn til å grue seg.
(Ja, jeg vet at det er folk som er uheldige og har vanskelige fødsler og..)

Dette var det jeg hørte. Jeg gledet meg til fødselen. Så alt ble veldig veldig feil når jeg oppdaget at jeg ikke var laget for å føde barn...

Klart man blir skuffet og lei seg og redd da.
Men du er jo heldigvis i mindretall (selv om det ikke hjelper deg) men det betyr vel ikke at du vil skremme noen og snakke negativt om noe som kan være både fantastisk, helt greit eller traumatisk? Når det som oftest går veldig bra!

Og selv om man har en fantastisk eller fæl fødsel så kan det jo være helt motsatt neste gang. Eller det samme.

Alle vet at det kan gå galt men man trenger ikke gå og fortelle hvor fælt det er. Da hadde det ikke vært mer enn et barn på hver kvinne. Hadde ikke fødselen vært verdt det hadde man ikke gått og blitt gravid igjen.

Jeg tenker vel det er greit å vite om hvordan fødsler kan bli jeg da, men det erjo sånn jeg er.Å så er det velgodt for de som har hatt tøffe fødsler å få fortelle om de.
Selv var jeg forbredt påen langvarig fødsel overfleredager,for det var det mest vanlige blantde rundt meg somfortalte. Men den var jo over på 1,2,3 så det ble ikke sånn for min del.

Men det er jo forskjell på "å herregud stakkars deg som skal føde det er så sykt vondt du kan bare grue deg jeg trodde jeg skulle dø du må be om keisersnitt det er det verste i hele mitt liv jeg skal aldri føde igjen bare vent"
Og "Lykke til med fødselen da, håper du får en finere opplevelse enn jeg gjorde. Men det gjør jo de aller fleste og det blir sikkert en fin opplevelse. Og du har jo så mye å glede deg til når du får se den lille".

Er det flere her enn bare meg som blir kraftig irritert når andre som har født tidligere skal begynne å skremme deg med fødsel? Snakker om hvor j*vlig fødsel er?

Har en venninne som begynte i april å snakke om hvor forferdelig fødsel var og "skadene" hun fikk, rett etter at jeg hadde sagt til henne at jeg ikke vil høre fødselshistorier og sånt. Sa jeg måtte grue meg osv. Også tanta mi begynte i forrige uke å si at jeg bare må gruue meg til fødsel for det gjør så uutholdelig vondt og ingenting gjør så vondt som å føde et barn blablabla...

Nå har jeg kommet såppass langt at jeg har begynt å lese om fødsel for å trene meg opp til en positiv holdning til det. Føler meg ganske avslappa og tenker ikke no særlig på hva som kan gå galt. DA er det veeldig irriterende at kjerringer som har født barn skal begynne å klage, gjøre meg "redd" og få fødsel til å høres så grusomt ut!! Det er såå ufint og respektløst føler jeg!
nå har jeg ikke lest de andre kommentarene her.
MEn ta det helt med ro hadde det vært SÅÅÅ forferdelig hadde det vært mange enebarn i verden ;) Slapp av, ta ting som det kommer, blir det for uutholdelig så finnes de smertelindringer ;) Jeg har født 3ganger uten epidural. Alle mennesker er forskjellige og ingen fødsler er like. Syns også det er unødvendig å komme med skrekkhistorier, en ting er om man spør så får man ærlige svar. noe annet er når dem skal utbrodere skrekkhistorier når du har sagt du ikke vil høre om fødselhistorier.

Men det er jo forskjell på "å herregud stakkars deg som skal føde det er så sykt vondt du kan bare grue deg jeg trodde jeg skulle dø du må be om keisersnitt det er det verste i hele mitt liv jeg skal aldri føde igjen bare vent"
Og "Lykke til med fødselen da, håper du får en finere opplevelse enn jeg gjorde. Men det gjør jo de aller fleste og det blir sikkert en fin opplevelse. Og du har jo så mye å glede deg til når du får se den lille".

Det er dette jeg mener. Det jeg reagerte på med venninna mi var at hun begynte å fortelle om sin fødsel rett etter at jeg hadde sagt at jeg ikke ennå var klar for å lese meg så mye rundt om fødsler og ikke ville høre fødselshistorier. - men hun snakka ærlig og tilføyde på slutten at det hele var verdt det så fort hun fikk babyen i arman sine og at jeg også ble å synes det når min baby kommer.

Med tante var det det at hun overdrev no sinnsykt. Hun satt og smilte og lo, snakka sååå mye negativt og sa jeg bare skulle grue meg no innmari for det var et mareritt og blabla. Hun ville bare skremme meg for egen underholdning så det reagerte jeg på og syns var unødvendig..

Men jeg holder meg rolig og gleder meg hvertfall :)

Det er utrolig irriterende, og jeg skjønner ikke hva folk vil oppnå med å si sånt. Som om du hadde gått rundt å trodd at fødsler var en lek om ikke de hadde sagt noe :p
Ingen fødsler er like, ja det er vondt, men det er absolutt ikke det jævligste jeg har vært med på. Det er det mest fantastiske for min del. Sykt, og fantastisk :)
Signerer denne.

Min søster og mor drev pg med masse skremselhistorier men hadde en fantastisk og god fødsels så da slengte jeg tilbake etterpå at sybs ikkje det var så ille så dåkk sko ha det t eg ;-) får fortsatt sure komentater fra min søster om at alt er så mye lettere for meg ;-)
Haha, må ha vært en deilig følelse og kunne si noe sånt :P

Jeg synes det er unødvendig å drive med skremselspropaganda ang fødsel.

Men jeg synes også at fødselsforberedende (kurs o.l) skulle vært bedre med tanke på opplæring og hva som egentlig skjer under en fødsel. (Uten å skremme)

Og så synes jeg det skulle ha vært større fokus/opplæring i å slappe av å la kroppen jobbe. Er en fødsel smertefull eller kraftfull? Anbefaler videosnutt her: http://www.kghypnobirthing.com/hypn...birthing-video-is-it-powerful-or-painful.html

Alle sa det til meg og når jeg gikk med første. Gruet meg jo litt, men når dagen kom og det begynte så var det ikke så ille som jeg hadde forestilt meg. :)
Hadde en super fødsel der alt gikk fint :) personlig synes jeg ikke det var vondt og føde ungen, det verste var når hun sprayet den bedøvelse sprayen og skulle sy :p ikke at det gjorde vondt, men var ekkelt :p
Så er bare å tenk positivt, og si til deg selv Vær dag at dette blir en super fin opplevelse :) og ikke hør på de som sier noe annet :)

Glad jeg ikke klarer å sette meg inn i smertene til mine venninners fødsler. Så for meg gjør det absolutt ingenting!:-) følger masse med på fødeavdelingen å diverse fødeprogram på tv!:-P gleder meg mer en jeg gruer meg til fødsel! (Y)

Back
Topp