Fødsel - en grusom opplevelse

Mortilprins

Elsker forumet
Er det flere her enn bare meg som blir kraftig irritert når andre som har født tidligere skal begynne å skremme deg med fødsel? Snakker om hvor j*vlig fødsel er?

Har en venninne som begynte i april å snakke om hvor forferdelig fødsel var og "skadene" hun fikk, rett etter at jeg hadde sagt til henne at jeg ikke vil høre fødselshistorier og sånt. Sa jeg måtte grue meg osv. Også tanta mi begynte i forrige uke å si at jeg bare må gruue meg til fødsel for det gjør så uutholdelig vondt og ingenting gjør så vondt som å føde et barn blablabla...

Nå har jeg kommet såppass langt at jeg har begynt å lese om fødsel for å trene meg opp til en positiv holdning til det. Føler meg ganske avslappa og tenker ikke no særlig på hva som kan gå galt. DA er det veeldig irriterende at kjerringer som har født barn skal begynne å klage, gjøre meg "redd" og få fødsel til å høres så grusomt ut!! Det er såå ufint og respektløst føler jeg!

Sinnsykt irriterende! Selv har jeg faktisk bare positive ting å si om fødselen :) Sikkert fordi jeg forventet det verste :P

Ja det er ufint hvis de ikke vil høre deres erfaring eller mening. Ingen fødsler er like. Mamma fødte tre barn uten problemer. Verre med meg. Men det gikk bra :-) det er jo det viktigste. Man vet aldri hva man går til, så jeg tenker man må ta det som det kommer :-)

Igjen - ingen fødsler er like :-)

Ja, sånt noe må du ikke høre på! Hver fødsel er ulik. Og min var i alle fall kjempefin. Gjorde jo vondt så klart, men såpass må man jo forvente... ;)

Tenker at folk kan holde det for seg sjølv så lenge dei ikkje blir spurt:)
Men tenker også at å vera forberedt på at det er jævlig vondt ikkje er så dumt, men ein kan gå inn i det med ein positiv holdning likevel:)

Så dårlig gjort!
Fødsel gjør jo vondt, hvem som helst kan skjønne det, men det er også helt fantastisk. Når jeg tenker tilbake på det syns jeg det er litt tøft hvordan kroppen min klarte å lage slike press uten at jeg måtte hjelpe til så mye. En helt utrolig kraft!

Så flott å høre dere si at ingen fødsler er like! Det er mer realistisk enn alle de som snakker baaare negativt. De gjør det jo for å skremme en for moroskyld føler jeg og det er veldig hensynsløst!

At det kommer til å gjøre voondt er jeg forberedt på og da gruer jeg meg selvfølgelig litt, men tenker også det at jeg skal ta det som det kommer. Dette skal jeg klare meg gjennom helt fint og må bare slappe av og nyte resten av svangerskapet :)

Så flott å høre dere si at ingen fødsler er like! Det er mer realistisk enn alle de som snakker baaare negativt. De gjør det jo for å skremme en for moroskyld føler jeg og det er veldig hensynsløst!

At det kommer til å gjøre voondt er jeg forberedt på og da gruer jeg meg selvfølgelig litt, men tenker også det at jeg skal ta det som det kommer. Dette skal jeg klare meg gjennom helt fint og må bare slappe av og nyte resten av svangerskapet :)

Bare gleeeed deg til du har babyen i armene dine. :D
Nyt resten av tiden!

Irriterer meg ikke, tenker at noen faktisk har hatt helt forferdelige opplevelser og de må jo også få fortelle :o
Men man kan jo spare på detaljene om man ser at de rundt ikke liker det de hører!
Alle fødsler er forskjellige ja, jeg har prøvd to ganger og ingenting kan sammenlignes mellom de to!!

Som gravid (og som mor) skal man høre mye rart., folk tar seg til rette og spør/gjør som dem vil uten å spørre om tillatelse.. Lukk ørene og stol på deg selv :D

synes fødsel er kult eg :O ! tidenes adrenalinkick

første var langdryg og komplisert, andre var superkjapp og intens.
Begge var vonde ,men ikkje uutholdelig;)

Husk at det er forskjell på å bli påført smerter vs at kroppens indre muskler "jobber selv"

Ikke gru deg :)

Tja, jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg hvor fælt det var og hva som kan skje før min første fødsel jeg.

Ville i utgangspunktet ikke ha barn fordi jeg var redd for å føde, men så ombestemte jeg meg. Heldigvis sier jeg i dag.
Men jeg ante ingenting om hva som kunne skje under og etter fødsel.
Jeg skulle gjerne vært forberedt på det som skjedde meg. Er den dag i dag ikke bra, og nr to måtte tas med KS.

Så jeg mener helt klart at man skal vite litt om hva som kan skje med tanke på skader. Ellers blir nedturen stor!

Men man trenger kanskje ikke gå i detalj heller. Selv om jeg har gjort det med mange mange rundt meg. Aldri fått noen negative tilbakemeldinger på det, men kan jo være fordi mange av de har født selv også.

Det er utrolig irriterende, og jeg skjønner ikke hva folk vil oppnå med å si sånt. Som om du hadde gått rundt å trodd at fødsler var en lek om ikke de hadde sagt noe :P
Ingen fødsler er like, ja det er vondt, men det er absolutt ikke det jævligste jeg har vært med på. Det er det mest fantastiske for min del. Sykt, og fantastisk :)

Skjønner godt du reagerer og særlig når du har bedt om å ikke få høre....

Uff, unødvendig å fortelle slikt når man får spesifikk beskjed om at det ikke er ønsket. Og jeg forteller om min dårlige opplevelse om man kommer naturlig inn på det, men jeg sier aldri at "du bør grue deg", jeg passer på å si at det er forskjellig for alle og snakker om hva jeg vil gjøre for å få en bedre opplevelse neste gang.

Nei synes ikke det. Bedre at de er ærlige, det gjør meg bedre forberedt. Bedre å bli positivt overrasket enn å oppleve det som et helvete fordi man trodde ikke det var så ille.

Syns det er helt greit å fortelle om en "jævlig fødsel", om noen spør hvordan fødselen gikk. Unødvendig å lyve. Hadde selv en venninne som hele tiden satt å snakket om sin forferdelig fødsel, uten at vi engang snakket om fødsel og det er jo unødvendig. Om man selv spør må man jo forvente et ærlig svar :-) De fleste vet at en fødsel som regel ikke er en behagelig opplevelse og alle fødsler er forskjellig, ikke minst så opplever alle smerter forskjellig.

Vondt gjør det, men så kommer det an på smerteterskelen også. :-) jeg hadde en fantastisk fin fødsel og har bare positivt å si om den. Jeg trodde det skulle gjøre mere vondt. Men trenger ikke å fortelle om skrekk fødsler. Alle er forskjellige:-)

Back
Topp