Fødsel, barn nr 3

Ingeborg♡

Forumet er livet
♡Novemberhjerter 2025♡
Hvor lenge varte din første, andre og tredje fødsel? Gikk fødslene raskere og raskere eller holdt det seg nogenlunde likt?

1: lang latensfase over flere dager. 14 t aktiv fødsel.
2: latensfase på et par timer. 50 min aktiv fødsel (styrtfødsel).
3: latensfase på 6-8 timer ca. Aktiv fødsel 8 t.

Så ingen av de var like, hverken i oppbygging, varighet eller forløp :)

Dobbelt så raskt for hver fødsel. Særlig trykkefasen (1 time, 20 minutt og maks 5 minutt henholdsvis).
Nr. 3 ble en heftig og kjapp styrtfødsel.

Nr1, 11,5 timer (fra første til siste tur), 45 min i pressing.
Nr2 ca 5,5 timer fra start til slutt, 10 min pressing.
Nr3, ca 5 timer fra start til slutt, 5-10 ish min pressrier. Letteste og beste fødselen.

.. så kom nr4 med 12,5 timer fra start til slutt.
Litt usikker på aktiv fødsel biten. Første kom jeg inn ved 1,5 t før ungen var ute, og hadde ca 8 cm.
Med de andre tror jeg de har skrevet hhv 2, 2 og 1 time aktiv fødsel. :p

Nr 1 (igangsatt)- 2 døgn latensfase, 6 timer aktiv fødsel.
Nr 2- 14 timer latensfase, 5 timer aktiv fødsel.
Nr 3- 1 døgn latensfase, 3 timer aktiv fødsel.

Veldig spent på nr 4 :hilarious:

Hvor lenge varte din første, andre og tredje fødsel? Gikk fødslene raskere og raskere eller holdt det seg nogenlunde likt?
Fødsel 1: 23 timer fra første rie til hun var ute. 10 timer aktiv fødsel. 1 time og 15 min pressing.

Fødsel 2: 10 timer fra første rie til han var ute. 1 time aktiv fødsel. 10 min med pressing.

Fødsel 3: 26 timer fra første rie til han var ute. 4 timer aktiv fødsel. 10 min med pressing.

Oppsummering: lengst latensfase med tredjemann. Forskjell på nr. 1 og 2 og nr. 3 var at de to første startet etter en god natts søvn. Den tredje startet med rier før jeg hadde lagt meg. Hadde jeg prøvd å sove mellom riene kunne det kanskje gått raskere. Men siden det gikk så raskt med nr. 2, og nr. 3 var planlagt hjemme, tenkte jeg det ville gå enda raskere. Så jeg la meg ikke nedpå før jordmoren anbefalte meg det på morgenen. Da sov jeg mellom riene som kom hvert 10. min. Har også hørt at latensfasen kan bli lenger for hver fødsel, men varierer nok veldig.

Nr. 1: Rundt 14 timer fra regelmessige rier til fødsel. Kjente de første tegnene/riene kanskje tre timer før det igjen.

Nr. 2: Igangsatt ved at de tok vannet. Ute i løpet av 2 timer fra da, mener jeg å huske.

Nr. 3: Ute 1 time og 45 minutter etter første svake tegn på at noe skulle skje.

Nr 1 - 6 timer i latensfasen, aktiv fødsel 2 timer.
Nr 2- 7 timer latensfase, aktiv fødsel 1,5 time
Nr 3 -vannet gikk først. 14 timer latentfase og 30 min aktiv fødsel.

Med de to første gikk det veldig radig og ganske likt forløp. Sistnevnte var en liten luring, som var helt annerledes fra de andre. ☺️

Alle tre fødsler er indusert; ballong og tabletter.

Nr 1 - aktiv fødsel på 11 timer (epidural)
Nr 2 - aktiv fødsel på 2 timer (ingen smertelindring og en flott opplevelse).
Nr 3 - aktiv fødsel 5 timer (ingen smertelindring og den tøffeste fødselen). Presset kun i 10 minutter, men før det var det veldig tøft. Kan ha hatt med mine forventninger å gjøre, da jeg forventet plankekjøring etter andre fødsel, som var så fin og rask.

Raskere og raskere egentlig, sett bort fra epidural slakka ned ting med nr 2.

- Nr 1 var 4 timer aktiv fødsel - da inkludert 2 timer med pressing på full åpning. Fra første rie til barnet var ute endte på 6 timer - men vannet gikk noen timer før riene startet. Lystgass.
- Nr 2 endte opp på 9 timer fra første rie, men iløpet av 10 min åpna jeg meg 2 cm - så hadde gått fort om ikke epiduralen ble satt på 5 cm. Presset i 11 min.
- Nr 3 var 2 timer aktiv fødsel/styrtfødsel. Lystgass. Presset i ca 6 min. Fra første tegn/rie til barnet var ute tok det 4,5 timer. Med 2 timers kjøring til sykehuset, så ble det litt skrekk og gru om barnet sku komme i bilen!

Spent på nr 4! Har dog gått nærmere og nærmere termin med alle, men aldri gått til termin. Så denne gangen forventer jeg jo at det skal gå fort fort, og usikker om jeg rekker frem!

Nr1 (16år siden): 24t. Igangsatt, vakuum, han satt litt fast.
Nr2 (12år siden): 2t. Bråvåknet i 6 tida på morgenen av intense smerter, kjørte til sykehuset, var der ca klokka 7, og litt før klokka 8 var ho ute!

Gravid med nummer 3 nå! Spent på hvordan det blir denne gangen!

1. fødsel: igangsatt - 2 1/2 døgn latensfase, 9 timer aktiv fødsel

2. fødsel: 1 døgn latensfase fra vannet gikk spontant, 5 timer aktiv fødsel

3. fødsel: 12 timer latensfase, ca. 1 t og 45 min aktiv fødsel

Så både latensfase og tid på aktiv fødsel har mer enn halvert seg for hver gang.

1. fødsel: igangsatt - 2 1/2 døgn latensfase, 9 timer aktiv fødsel

2. fødsel: 1 døgn latensfase fra vannet gikk spontant, 5 timer aktiv fødsel

3. fødsel: 12 timer latensfase, ca. 1 t og 45 min aktiv fødsel

Så både latensfase og tid på aktiv fødsel har mer enn halvert for hver gang

Nr 1 . 14t fra første ri til ute .
Nr 2. 7t
Nr3. 15t ( nr 3 er ofte en luring), men jeg konisert etter barn 2 og hadde fått arrvev som gjorde det vanskelig å få åpning.
Nr 4. 4-5t

Aktiv fødsel har hvert veldig raskt på alle 4 . 20 min til 45 min. Nr 4 var drømmefødsel , brukte tyngdekraften og lystgass. Bare lystgass på de andre , men lå . Badekar var også fint :)

Back
Topp