Fødetråd

Heretique

Blir kjent med forumet
Hei!

Skal vi prøve å få i gang en fødetråd her inne? Ser at det er mange som allerede har født, så hvis man ønsker kan man utbrodere litt mer rundt fødsel her om man ønsker :) Selv er jeg 40+5 og frøkna har ikke meldt sin ankomst enda, men vi venter i spenning! Bare å kopiere teksten under:

Min fødsel:

Navn på barnet:

Kjønn:

Barn nr:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:

Bilde:

Navn på barnet: Frida
Kjønn: Jente
Barn nr: 1
Termin: 9. desember
Dato født: 1. desember
Uke+dag: 39+2
Klokkeslett: 21:29
Fødested: SUS
Vekt: 2694
Lengde: 47
Hodeomkrets: 33
Forløsningsmetode: Vaginal, seteleie
Smertelindring: Epidural og lystgass (bedøvelse før klipp)

For meg startet det hele med at vannet gikk, så da ble det ble tur med ambulanse til sykehuset på grunn av seteleie. Pappa måtte kjøre privatbil etter oss. Vi ble tatt godt vare på hele tiden på SUS, og hadde særlig på siste «vakt» av fødselen ei helt fantastisk jordmor. Vannet gikk ca. 04:15 og lille kom til verden 21:29 ❤️

Jeg fikk både epidural og lystgass og følte god effekt av det som hjelpemidler. Epidural var super smertelindring og lystgass hjalp meg å holde god fokus på pusten.

Hos meg kom lille med en fot først, som kompliserte pressefassen litt, så etter litt over en time pressing fikk jeg beskjed om at lille måtte komme på de neste tre riene, hvis ikke ble det keisersnitt. Heldigvis fikk jeg hentet frem noen «urkrefter» og klarte å føde vaginalt. Hodet måtte hjelpes ut med tang, så jeg måtte klippes og fikk dermed sydd 3 cm i etterkant. Det dannet seg et lite hematom (indre blødning) i den sammenheng, som gjorde det litt ekstra vondt for meg nedentil de første 7-10 dagene i etterkant, men det går veldig fint nå.

Selve sluttfasen av fødselen var heftig, med mange folk i rommet. Da hun endelig kom ut, fikk jeg bare et glimt av en slapp liten kropp før hun ble hastet ut av rommet sammen med pappa. Etter heldigvis veldig kort tid kom personale inn til meg og forsikret om at alt var fint med lille, at hun pustet godt og hadde det bra. Hjertet hadde slått hele tiden. Snart fikk jeg henne trygt inn på brystet ❤️

Jeg er ikke avskrekket av setefødselen. Følte meg trygg hele tiden, og visste at man blir ekstra godt følgt opp, med mange på jobb i fødestua i sluttfasen

Navn på barnet: Ludvig

Kjønn:
gutt

Barn nr:
1

Termin:
16.12

Dato født:
14.12

Uke+dag:
40+1

Klokkeslett:
12:59

Fødested:
sus

Vekt:
4525

Lengde:
57cm

Forløsningsmetode:
vaginal

Smertelindring:
lystgass, + lokalbedøvelse ved klipp

fødsel startet med spontan vannavgang, etterfulgt av tette, intense rier. Ringte føden, og ble bedt om å komme med en gang. Lå en times tid i badekar, men syntes da smertene begynte å bli for intense til at jeg orket det. Jordmor sjekket åpning, som var 7-8 cm. Gikk kort tid før pressriene startet. Fikk lystgass, som hjalp godt for å kontrollere pusten. Trykket i 50 min, før jordmor anbefalte klipp, pga stort barn. 5 min senere kom han! :-) 3 timer og 50 min aktiv fødsel. En kjempefin og positiv opplevelse.

Navn på barnet: Tuva Othilie
Kjønn:
Jente
Barn nr:
3
Termin: 8 Januar
Dato født:
21.12
Uke+dag:
37+6
Klokkeslett:
23:45
Fødested:
St.Olavs
Vekt:
2900g
Lengde:
49cm
Hodeomkrets:
33
Forløsningsmetode:
Vaginal
Smertelindring:
Tens og epidural
Ble igangsatt, for moden for ballong så fikk første modningspille ca kl 11:15 kjente murringer en times tid etterpå. Fikk ny pille kl 13:15 og da begynte riene så smått. Ved vaktskifte skulle jeg få ny pille men valgte å avvente litt for å se. Ble undersøkt ca kl 16 og da var det 2-3cm åpning, fikk ny pille kl 18 da det ikke hadde skjedd noe særlig mer. Kl 19:30 begynner riene å ta seg opp og jeg får tatt en dusj som hjelper på. Etter dusjen får jeg ny ctg og tens som hjelper veldig! Etter ctg blir jeg flyttet til fødestue for å ta vannet, da er det 3-4 cm åpning. Kl 21:15 er vannet tatt og like etterpå strømmer riene på, og kl 21:40 er det så ille at jeg ber om epidural. Får stormrier som gjør at jeg ikke får noe pause mellom riene. 22:40 er epiduralen på plass og får såvidt litt virkning før pressriene starter. Ca kl 23:30 begynner jeg pressingen og hun ble født 23:45 :Heartred

Navn på barnet: Frida
Kjønn: Jente
Barn nr: 1
Termin: 9. desember
Dato født: 1. desember
Uke+dag: 39+2
Klokkeslett: 21:29
Fødested: SUS
Vekt: 2694
Lengde: 47
Hodeomkrets: 33
Forløsningsmetode: Vaginal, seteleie
Smertelindring: Epidural og lystgass (bedøvelse før klipp)

For meg startet det hele med at vannet gikk, så da ble det ble tur med ambulanse til sykehuset på grunn av seteleie. Pappa måtte kjøre privatbil etter oss. Vi ble tatt godt vare på hele tiden på SUS, og hadde særlig på siste «vakt» av fødselen ei helt fantastisk jordmor. Vannet gikk ca. 04:15 og lille kom til verden 21:29 ❤️

Jeg fikk både epidural og lystgass og følte god effekt av det som hjelpemidler. Epidural var super smertelindring og lystgass hjalp meg å holde god fokus på pusten.

Hos meg kom lille med en fot først, som kompliserte pressefassen litt, så etter litt over en time pressing fikk jeg beskjed om at lille måtte komme på de neste tre riene, hvis ikke ble det keisersnitt. Heldigvis fikk jeg hentet frem noen «urkrefter» og klarte å føde vaginalt. Hodet måtte hjelpes ut med tang, så jeg måtte klippes og fikk dermed sydd 3 cm i etterkant. Det dannet seg et lite hematom (indre blødning) i den sammenheng, som gjorde det litt ekstra vondt for meg nedentil de første 7-10 dagene i etterkant, men det går veldig fint nå.

Selve sluttfasen av fødselen var heftig, med mange folk i rommet. Da hun endelig kom ut, fikk jeg bare et glimt av en slapp liten kropp før hun ble hastet ut av rommet sammen med pappa. Etter heldigvis veldig kort tid kom personale inn til meg og forsikret om at alt var fint med lille, at hun pustet godt og hadde det bra. Hjertet hadde slått hele tiden. Snart fikk jeg henne trygt inn på brystet ❤️

Jeg er ikke avskrekket av setefødselen. Følte meg trygg hele tiden, og visste at man blir ekstra godt følgt opp, med mange på jobb i fødestua i sluttfasen
Hva het jordmoren din? Jeg fødte også på SUS og hadde en som het Anja - hun var SÅ dyktig og trygg!

Maria, ei litt eldre svensk dame :)
Hun hadde vi i en times tid eller to før vaktskifte. Etter tøff start på fødsel og «hvil» på fødeloftet fikk vi eiendom opplevdes brå. Ba om å så skifte og fikk som sagt Maria en kort stund.Likte henne veldig godt!

Navn på barnet: Eira
Kjønn:
Jente
Barn nr:
1
Termin:
18. desember
Dato født:
21. desember
Uke+dag:
40+6
Klokkeslett:
04:14
Fødested:
Ringerike Sykehus
Vekt:
3510g
Lengde:
52,5cm
Hodeomkrets:
33cm
Forløsningsmetode:
Vaginal styrtfødsel
Smertelindring:
Lystgass
Første rie fikk jeg kvelden 20. desember kl. 20:30. De kom litt spontant i starten, med halvtime og times mellomrom. Fra kl. 23:00-00:30 tok de seg opp og ble mer regelmessige, og nærmere kl. 01:00 kom de med 7min mellomrom. Ringte føden og fikk beskjed om å se det an en halvtimes tid, og evt ringe igjen da. Er jo førstegangsfødende. Rekker omtrent ikke legge på røret før vannet går kl. 01:00 - og det er misfarget fostervann… ringer rett tilbake og får beskjed om å komme inn på sykehuset. Riene tar seg opp etter at vannet har gått, og iløpet av den 15 minutters kjøreturen til sykehuset hadde jeg 4 rier! Ytterligere to bare i heisen på vei opp til fødeavdelingen. Blir tatt imot og koblet på CTG. Klokken er nå nærmere 02:00, og riene går over i ett uten pause i mellom. De begynner nå å bli ganske smertefulle, så etter en stund i stolen orker jeg ikke sitte der mer og ringer på jordmor. Hun sjekker meg, og jeg har 2cm åpning. Allikevel, pga intensiteten på riene, vurderer hun meg som i aktiv fødsel og jeg får komme inn på fødestua og puste lystgass. O lykke! Vi snakker om epidural, som jeg vil ha, og jordmor går ut. Klokka er nå nærmere 03:00 og jeg Jeg henger i prekestol ved siden av fødesenga, koblet til lystgassmaska som jeg ikke rekker å ta vekk fra ansiktet mellom stormriene da de går i ett HELE tiden. Badekar ble utelukket pga mistfarget fostervann… etter ca. halvtime tre kvarter, kommer jordmor inn igjen og vil ha meg over i fødesenga for å koble på CTG på lille igjen. Hun går igjen og sier hun kommer tilbake om ca. 15min for å sjekke åpningen. På dette tidspunktet må min kjære mann på do, og spør om dette er greit. Jeg sier selvfølgelig ja, jeg trodde jo det var lenge til fødsel… vel, så feil kan man ta. Mens både mann og jordmor er borte får jeg plutselig trykketrang! Med gassmaska over ansiktet i ene hånden, fomler jeg i blinde bak meg etter alarmen med den andre mens jeg holder igjen for harde livet. Får omsider tak i alarmen og ringt etter jordmor, og rett etter dette kommer mannen ut fra do mens jeg roper: JEG HAR TRYKKETRANG! JEG HAR RINGT PÅ JORDMOR!
Hun kommer heldigvis fort, og jeg roper det samme til henne. Hun tror ikke på meg, jeg har jo tross alt ikke vært inne på fødestua en time en gang. Forklarer jordmor at jeg har skikkelig pressetrang, og har ikke sjangs til å holde igjen hvis det er meninga. Hun sjekker meg, og lo an behold, der er det full åpning. Gått fra 2cm til 10cm på en time der, altså. Rakk ikke noe epidural for å si det sånn. Hun sier: «Nei her er det full åpning, her er det bare å ringe på barnepleier, for her skal det fødes!». Hun og mannen river av meg klærne, for de har jeg jo ikke rukket å ta av meg (med unntak av buksa, selvfølgelig)… klokka nærmer seg nå 04:00, barnepleier kommer inn og på 4 pressrier kommer lille prinsessa ut kl. 04:14. De rakk ikke få av meg sokkene, så de gikk i søpla :wacky:

En helt sinnsykt heftig fødsel, hvor jeg rakk å tenke at nå revner jeg herifra og til månen, og dette har jeg ingen planer om å gjøre igjen… men i ettertid er jeg glad det gikk fort, og ikke dro ut i maaange timer. Og jeg fikk heldigvis bare rift grad 1, så det ble noen sting, men ikke alvorlig heldigvis. Kom meg raskt etter fødsel, og fikk ta med meg verdens fineste julepresang hjem på kvelden selveste julaften :Heartpink

Back
Topp