Navn på barnet: Frida
Kjønn: Jente
Barn nr: 1
Termin: 9. desember
Dato født: 1. desember
Uke+dag: 39+2
Klokkeslett: 21:29
Fødested: SUS
Vekt: 2694
Lengde: 47
Hodeomkrets: 33
Forløsningsmetode: Vaginal, seteleie
Smertelindring: Epidural og lystgass (bedøvelse før klipp)
Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
For meg startet det hele med at vannet gikk, så da ble det ble tur med ambulanse til sykehuset på grunn av seteleie. Pappa måtte kjøre privatbil etter oss. Vi ble tatt godt vare på hele tiden på SUS, og hadde særlig på siste «vakt» av fødselen ei helt fantastisk jordmor. Vannet gikk ca. 04:15 og lille kom til verden 21:29
Jeg fikk både epidural og lystgass og følte god effekt av det som hjelpemidler. Epidural var super smertelindring og lystgass hjalp meg å holde god fokus på pusten.
Hos meg kom lille med en fot først, som kompliserte pressefassen litt, så etter litt over en time pressing fikk jeg beskjed om at lille måtte komme på de neste tre riene, hvis ikke ble det keisersnitt. Heldigvis fikk jeg hentet frem noen «urkrefter» og klarte å føde vaginalt. Hodet måtte hjelpes ut med tang, så jeg måtte klippes og fikk dermed sydd 3 cm i etterkant. Det dannet seg et lite hematom (indre blødning) i den sammenheng, som gjorde det litt ekstra vondt for meg nedentil de første 7-10 dagene i etterkant, men det går veldig fint nå.
Selve sluttfasen av fødselen var heftig, med mange folk i rommet. Da hun endelig kom ut, fikk jeg bare et glimt av en slapp liten kropp før hun ble hastet ut av rommet sammen med pappa. Etter heldigvis veldig kort tid kom personale inn til meg og forsikret om at alt var fint med lille, at hun pustet godt og hadde det bra. Hjertet hadde slått hele tiden. Snart fikk jeg henne trygt inn på brystet
Jeg er ikke avskrekket av setefødselen. Følte meg trygg hele tiden, og visste at man blir ekstra godt følgt opp, med mange på jobb i fødestua i sluttfasen