Min fødsel
Kjønn: Gutt
Termin: 2.juli
Dato født: 7.juli
Uke+dag: 41+1
Klokkeslett: 04:19
Fødested: St.Olavs
Vekt: 4005g
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel, igangsatt
Smertelindring: Epidural
Gratulerer så mye

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Min fødsel
Termin: 2.juli
Dato født: 7.juli
Uke+dag: 41+1
Klokkeslett: 04:19
Fødested: St.Olavs
Vekt: 4005g
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel, igangsatt
Smertelindring: Epidural

Takk det samme!Gratulerer så mye![]()
Etter noen timer så gikk jeg til vaktrommet og sa at jeg måtte få en pille til, ettersom jeg ikke kan fortsette sånn her i dagesvis, med null søvn og masse vonde rier som ikke gjør stort. Legen sa da at de hadde en ledig fødestue, og pga litt dårlig ctg så kommer jeg først i køen. Ho kom inn kl 13.30 og gir meg en pille til og sier at babyen har kommet litt lavere ned, (trappegåing??
), så det er litt mer modent, og ca 3-4cm. Etter den pilla så kjører det på med rier igjen. Hvert 2-3 min, og de er skikkelig vonde! Blir sjekket igjen kl 18.00 og er da 5-6cm, og får ENDELIG lov til å komme over på fødestue og få lystgass! Syntes ikke det er så smertelindring, men den hjelper meg å fokusere pusten. Mannen rakk fødselen denne gangen, og kom inn rett før jeg ble flyttet over på fødestuen. Riene haglet på og jeg var helt utslitt allerede på dette tidspunktet. Riene kom hardt og fort hvert 2 min. Kl 21.00 ca, så sjekket hun meg igjen, (jeg nektet henne å sjekke før dette, for jeg hadde så vondt der nede), og da var jeg fortsatt på 6cm
). Når vannet gikk, så fikk jeg sinnsykt heftige rier og klarte nesten ikke å være tilstede. Prøvde å stå på knærne, for ville gjerne føde sånn som sist, men det var helt grusomt, og jeg kastet opp voldsomt. Jeg ville kun halvveis sitte på siden. Så da gjorde jeg det! Kl 21.30 fikk jeg sinnsykt trykketrang, men da hadde mannen akkurat gått på do (han trodde han hadde god tid siden jeg var på 6cm bare litt før), så de sendte en barnepleier for å finne han
. Han kom inn 21.35 og fem minutter etterpå kom jenta vår ut! Trykketid på 10min totalt, og ikke en eneste rift eller pyntesting
. Jeg var så letta og utslitt når jeg endelig var ferdig at hele meg ristet. Etter ca 7-8min, så fikk jeg lov å klippe navlesnoren, siden mannen har tatt de andre
. Så ca 15 min etter ho var ute, så fosset det blod ut av meg. Aldri opplevd det før. Jordmor ble litt stresset og ringte legen, og lillejenta gikk til pappaen for litt hud mot hud. Morkaken satt fast, og de begynte å klemme på magen min, hardt, og dra i navlesnoren. De ventet litt og prøvde igjen. Så ca 45min seinere så kom endelig morkaken, men den var revnet og alt kom ikke ut. De stod nesten å hoppet på magen min føltes det som, og etter 2 1/2 døgn med rier så var dette sinnsykt vondt. De skrudde opp lystgassen og holdt den over ansiktet mitt til jeg trodde jeg skulle svime av. Endelig fikk de mer ut, med en kombinasjon av min trykking og deres trykking på magen. De tror alt kom ut, men vi må være obs på dette videre vistnok. (Edit: alt kom ikke ut, og jeg ble dårlig. Måtte inn til utskrapning en uke etter fødsel, hvor de ikke trodde på meg når jeg fortalte hva som hadde skjedd i fødsel, for i journalen stod det «normal morkakeforløsning». De ble overrasket når ultralyd viste rester.). I tillegg fant de ut at morkaka var veldig liten, og dette kan være veldig farlig mot slutten av et svangerskap for babyen. Og er mest sannsynlig grunnen til dårlige ctg, rolig og litt liten baby. Men - ENDELIG er fødselen ferdig, og jeg er HELT gåen. Blir liggende litt på føden, og studere vidunderet. Ho prøver å amme litt, og jeg får noen helt sinnsyke etterrier. Ikke opplevd det så voldsomt før. Får også noen store blødninger til. De estimerte at jeg mistet nesten 1liter blod. Etter ca 2 timer på føden, så blir vi trillet mot barsel, og rett før vi kommer dit, så får mannen beskjed om at han ikke får lov å bli med fordi det er 2-manns rom. Han er skuffet, og også redd for at jeg er for utslitt til å ta meg av babyen, men han må pent dra. Vi sier hadet, og jeg blir ført inn på et rom med ei annen ei, hvor babyen hennes skriker mye.. Jeg hadde håpet på litt søvn, men den tror jeg ikke skjer. Viktigste nå er at baby er her trygt! 

Min gutt var ca samme størrelse som din, og tålte heller ikke riene, og ble tatt med hastekeisersnitt.. hadde en litt lik opplevelse som deg, vet du hvorfor din gutt var så liten og ikke tålte riene?Navn på barnet: Mikkel
Termin: 9. august
Dato født: 24. juli
Uke+dag: 38+1
Klokkeslett: 08.04
Fødested: Kk Haukeland
Vekt: 2315g
Lengde: 46cm
Hodeomkrets: 31cm
Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt
Smertelindring: Spinal og epidural
Annet du ønsker å fortelle:
(TW, dramatisk fødsel)
Etter null respons på ballong og de to første rundene modningspillene skulle vi ta ctg før tredje omgangen. 00.20 kom jordmor inn og sa ikke myy annet enn at hun ville sjekke modning. Fortsatt ingenting og hun ringte på fødselslegen og sa hun ville ta en prat med meg. Hun kom inn og sa jeg måtte ringe pappen og be han komme med en gang, jeg skulle flyttes på fødestue. Jeg skjønte med en gang at her var det noe galt og at hun ville ha meg ut av fellesrommet og over på tomannshånd. Lille Mikkel tålte ikke riene, og det var enda så svake at jeg bare kjente de som murring og gav null progresjon. Panikken og sjokket kom raskt når de umiddelbart satte meg i prepp og sa de måtte starte med en gang operasjonsteamet var klart, uavhengin av om pappaen rakk det eller ikke.
Ny ctg koblet på og plutselig sier jordmor "du nå er ikke reaksjonen så stor lenger!". Ny sjekk av en annen lege som utbryter "Jeg får en finger inn! Kjenner hodet! Nei, tre fingre! Du, vi tar vannet i stedenfor". Så da ble hastekeisersnittet avblåst i det øyeblikket pappen kom løpende inn døren og vannet ble tatt. I begynnelsen gikk det fint, men vi så at riene ikke tok seg opp og han reaksjon ble dårligere. Fylte på med saltvann for å erstatte fostervannet i håp om at det skulle g
hjelpe på trykket hans der inne, men det hjalp bare de første 15 minuttene så fortsatte det. På det tidspunktet var jeg lenket til sengen med ledninger, kateter x2, måleapparater på mini og følte meg rett og slett helt jævlig. Dautrøtt begge to, redd og frustrert. 6,5 timer holdt vi på slik og jeg kjente panikken hver gang jeg så på skjermen at jeg fikk rier og hans hjertelyd sank drastisk fra 140 til 70. Da ble det nytt hastekeisersnitt, men denne gangen var vi begge mentalt klar for det.
Keisersnittet gikk fint, lille fikk komme på brystet få minutter etter at han var ute og sjekket og nå ligger jeg her og ser på han og pappen sove mens jeg venter på at morfinen skal kicke inn igjen.
Han ble mindre enn ventet, så selv om natten var fæl og frembragte mange tårer er jeg trygg på at dette var 100% rett å få gjort! Følte meg hele veien ivaretatt og de lyttet på oss og våre bekymringer og var flink til å forklare prosessene underveis. Og SÅ deilig å ha han her![]()
Min gutt var ca samme størrelse som din, og tålte heller ikke riene, og ble tatt med hastekeisersnitt.. hadde en litt lik opplevelse som deg, vet du hvorfor din gutt var så liten og ikke tålte riene?![]()
Min fødsel
Kjønn:
Gutt
Termin:
22. Juli
Dato født:
29. Juli
Uke+dag:
41+3
Klokkeslett:
12:45
Fødested:
Nordlandssykehuset i Bodø
Vekt:
3520 g
Lengde:
52 cm
Hodeomkrets:
36 cm
Forløsningsmetode:
Endte i keisersnitt
Smertelindring:
Lystgass og etterhvert spinal
Startet med rier rundt kl 19, 28 juli, etter hinneløsning/stripping på trivselskontroll og en runde under dynene med gubben. Riene tok seg kraftig opp i intensitet og hyppighet fram til kl. 02, da dro vi inn til føden.
Fikk fødestue med en gang og gikk litt rundt før jeg klatret i badekar i 05-tiden. Ville egentlig ha vannfødsel, men slik ble det ikke. Lå i badekar til i 08-tiden og stod opp da jordmor mente jeg hadde 9cm åpning (og hun ikke kunne ta vannfødsel). Vel oppe gikk vannet, som var misfarget, så de måtte sette lillebror på kontinuerlig overvåkning. Da sa en annen jordmor at jeg bare var 6 cm åpen og vi hadde enda litt igjen...
Riene tok seg kraftig opp i intensitet. Helt hinsides noe jeg har opplevd med de andre fødslene. Det åpnet seg til 8 cm, men etter det skjedde ingenting. Det ble ikke mer åpent og lillebror kom ikke lengre ned i bekkenet. Intensiteten på riene ble bare værre og i 10-tiden tigget jeg om smertelindring, men det tok lang tid (føltes som en evighet) før anestesi kom og satt spinal, som ikke funket. Ny spinal 11:45 og da ble også gynekolog tilkalt for å vurdere hvorfor lillebror ikke kom ned i bekkenet. På dette tidspunktet hylte jeg av smerte og ropte etter hjelp, for det var ikke til å holde ut.
Det viste seg at lillebror satt fast og ikke kom seg helt ned i bekkenet. Det var derfor jeg hadde så sinnsykt vondt (mer enn vanlig fødsel). Jeg mente jo selv noe måtte være galt, jeg har jo født to barn før uten problemer. Da ble det hastekeisersnitt og 12:45 var han ute.![]()

Gratulerer med baby!Min fødsel
Kjønn:
Gutt
Termin:
22. Juli
Dato født:
29. Juli
Uke+dag:
41+3
Klokkeslett:
12:45
Fødested:
Nordlandssykehuset i Bodø
Vekt:
3520 g
Lengde:
52 cm
Hodeomkrets:
36 cm
Forløsningsmetode:
Endte i keisersnitt
Smertelindring:
Lystgass og etterhvert spinal
Startet med rier rundt kl 19, 28 juli, etter hinneløsning/stripping på trivselskontroll og en runde under dynene med gubben. Riene tok seg kraftig opp i intensitet og hyppighet fram til kl. 02, da dro vi inn til føden.
Fikk fødestue med en gang og gikk litt rundt før jeg klatret i badekar i 05-tiden. Ville egentlig ha vannfødsel, men slik ble det ikke. Lå i badekar til i 08-tiden og stod opp da jordmor mente jeg hadde 9cm åpning (og hun ikke kunne ta vannfødsel). Vel oppe gikk vannet, som var misfarget, så de måtte sette lillebror på kontinuerlig overvåkning. Da sa en annen jordmor at jeg bare var 6 cm åpen og vi hadde enda litt igjen...
Riene tok seg kraftig opp i intensitet. Helt hinsides noe jeg har opplevd med de andre fødslene. Det åpnet seg til 8 cm, men etter det skjedde ingenting. Det ble ikke mer åpent og lillebror kom ikke lengre ned i bekkenet. Intensiteten på riene ble bare værre og i 10-tiden tigget jeg om smertelindring, men det tok lang tid (føltes som en evighet) før anestesi kom og satt spinal, som ikke funket. Ny spinal 11:45 og da ble også gynekolog tilkalt for å vurdere hvorfor lillebror ikke kom ned i bekkenet. På dette tidspunktet hylte jeg av smerte og ropte etter hjelp, for det var ikke til å holde ut.
Det viste seg at lillebror satt fast og ikke kom seg helt ned i bekkenet. Det var derfor jeg hadde så sinnsykt vondt (mer enn vanlig fødsel). Jeg mente jo selv noe måtte være galt, jeg har jo født to barn før uten problemer. Da ble det hastekeisersnitt og 12:45 var han ute.![]()