Min fødsel
Navn på barnet: lillesøster enn så lenge!
Kjønn: jente
Termin: 14.07
Dato født: 02.07
Uke+dag: 38+5
Klokkeslett: 21:40
Fødested: Telemark sykehus
Vekt: 2860g
Lengde: 47cm
Hodeomkrets: 34cm
Forløsningsmetode: indusert vaginal
Smertelindring: Litt lystgass og varme kluter
Annet du ønsker å fortelle:
Edit: dette ble langt, og kan trigge folk! Så les på eget ansvar!
ble lagt inn den 28.06 etter bekymring for baby og om den vokste mer og om den hadde det bra. Hadde flere ctg som de ikke var fornøyd med, og i tillegg lite fostervann. Det ble bestemt igangsettelse, men pga for høyt trykk på føden, så ble dette utsatt til 30.06. Dårlig med søvn og mye styr er ikke den beste forberedelsen til fødsel! Fikk ballong kl 11.00 onsdag morgen den 30.06, på umoden 1cm. Fikk voldsomt nedpress og menssmerter av ballongen, og uregelmessige rier. Disse startet nesten umiddelbart. Sånn holdt det på i 32 timer, med skikkelig nedpress og rier hvert 4-7min. Ballongen datt ut den 01.07, kl 20.00 på kvelden ca, og fikk ny sjekk da med umoden 2cm… fikk vaginal tablett, og nesten umiddelbart begynte jeg med tette rier ca hvert 2-3 min. Dette holdt på i 3 timer før det roet seg til rier hvert 5-7 min igjen. På morgenen skulle jeg ha en pille til, men pga fulle fødestuer så sa de at de ikke kunne.. de sjekket meg og sa jeg var 3cm, men fortsatt litt umoden. Da gikk jeg litt i kjelleren. Nesten ikke sovet siden mandag, og nå er det fredag og de vil stoppe induksjonen. Jeg syntes synd på meg selv en times tid, men så gikk jeg opp og ned trappene mellom 1-6 etasje flere ganger, og tenkte at hvis ikke de vil hjelpe meg, så hjelper jeg meg selv!
Etter noen timer så gikk jeg til vaktrommet og sa at jeg måtte få en pille til, ettersom jeg ikke kan fortsette sånn her i dagesvis, med null søvn og masse vonde rier som ikke gjør stort. Legen sa da at de hadde en ledig fødestue, og pga litt dårlig ctg så kommer jeg først i køen. Ho kom inn kl 13.30 og gir meg en pille til og sier at babyen har kommet litt lavere ned, (trappegåing??
), så det er litt mer modent, og ca 3-4cm. Etter den pilla så kjører det på med rier igjen. Hvert 2-3 min, og de er skikkelig vonde! Blir sjekket igjen kl 18.00 og er da 5-6cm, og får ENDELIG lov til å komme over på fødestue og få lystgass! Syntes ikke det er så smertelindring, men den hjelper meg å fokusere pusten. Mannen rakk fødselen denne gangen, og kom inn rett før jeg ble flyttet over på fødestuen. Riene haglet på og jeg var helt utslitt allerede på dette tidspunktet. Riene kom hardt og fort hvert 2 min. Kl 21.00 ca, så sjekket hun meg igjen, (jeg nektet henne å sjekke før dette, for jeg hadde så vondt der nede), og da var jeg fortsatt på 6cm
. Da begynte jeg å gråte. Orket ikke tanken på mange timer til med det her. Ho sa ho kunne ta vannet på neste ri, og jeg sa ja. Ombestemte meg midt i rien, fordi det var så vondt - og ropte til mannen om å stoppe ho! Men jeg er glad ho gjorde det uansett. (Mannen spurte etterpå hva jeg mente han skulle gjort, fysisk fjernet jordmor?
). Når vannet gikk, så fikk jeg sinnsykt heftige rier og klarte nesten ikke å være tilstede. Prøvde å stå på knærne, for ville gjerne føde sånn som sist, men det var helt grusomt, og jeg kastet opp voldsomt. Jeg ville kun halvveis sitte på siden. Så da gjorde jeg det! Kl 21.30 fikk jeg sinnsykt trykketrang, men da hadde mannen akkurat gått på do (han trodde han hadde god tid siden jeg var på 6cm bare litt før), så de sendte en barnepleier for å finne han
. Han kom inn 21.35 og fem minutter etterpå kom jenta vår ut! Trykketid på 10min totalt, og ikke en eneste rift eller pyntesting
. Jeg var så letta og utslitt når jeg endelig var ferdig at hele meg ristet. Etter ca 7-8min, så fikk jeg lov å klippe navlesnoren, siden mannen har tatt de andre
. Så ca 15 min etter ho var ute, så fosset det blod ut av meg. Aldri opplevd det før. Jordmor ble litt stresset og ringte legen, og lillejenta gikk til pappaen for litt hud mot hud. Morkaken satt fast, og de begynte å klemme på magen min, hardt, og dra i navlesnoren. De ventet litt og prøvde igjen. Så ca 45min seinere så kom endelig morkaken, men den var revnet og alt kom ikke ut. De stod nesten å hoppet på magen min føltes det som, og etter 2 1/2 døgn med rier så var dette sinnsykt vondt. De skrudde opp lystgassen og holdt den over ansiktet mitt til jeg trodde jeg skulle svime av. Endelig fikk de mer ut, med en kombinasjon av min trykking og deres trykking på magen. De tror alt kom ut, men vi må være obs på dette videre vistnok. (Edit: alt kom ikke ut, og jeg ble dårlig. Måtte inn til utskrapning en uke etter fødsel, hvor de ikke trodde på meg når jeg fortalte hva som hadde skjedd i fødsel, for i journalen stod det «normal morkakeforløsning». De ble overrasket når ultralyd viste rester.). I tillegg fant de ut at morkaka var veldig liten, og dette kan være veldig farlig mot slutten av et svangerskap for babyen. Og er mest sannsynlig grunnen til dårlige ctg, rolig og litt liten baby. Men - ENDELIG er fødselen ferdig, og jeg er HELT gåen. Blir liggende litt på føden, og studere vidunderet. Ho prøver å amme litt, og jeg får noen helt sinnsyke etterrier. Ikke opplevd det så voldsomt før. Får også noen store blødninger til. De estimerte at jeg mistet nesten 1liter blod. Etter ca 2 timer på føden, så blir vi trillet mot barsel, og rett før vi kommer dit, så får mannen beskjed om at han ikke får lov å bli med fordi det er 2-manns rom. Han er skuffet, og også redd for at jeg er for utslitt til å ta meg av babyen, men han må pent dra. Vi sier hadet, og jeg blir ført inn på et rom med ei annen ei, hvor babyen hennes skriker mye.. Jeg hadde håpet på litt søvn, men den tror jeg ikke skjer. Viktigste nå er at baby er her trygt!