Fødetråd

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Nå nærmer mars seg med stormskritt. Jeg syns det er så koselig å lese om alle nye tilskudd til verden, så syns det var på tide med en fødetråd:dummy1::dummy:


Min fødsel:


Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:


Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Navn på barnet: Arian Elias
Kjønn: gutt
Termin: 04. Mars
Dato født: 24.februar
Uke+dag: 39+2
Klokken: 11.27
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3960gram
Lengde:50cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du vil fortelle: Bråvåknet av rier kl 03. Tok en tur på do, og der kom slimproppen. La meg litt igjen, riene fortsatte. Kjente det smalt litt inne i magen, så jeg satt meg opp, og der kom vannet. Da var kl 04. Vekket mannen, som selvfølgelig var panisk :hilarious: Vekket guttungen på 10,og sa vi måtte dra. Riene var konstante på vei til føden. Var på føden kl 05, og med litt hjelp av tang kom den lille store gutten ut halv tolv, etter en times press uten at han klarte å komme seg ut på egenhånd. Stor gutt, som heldigvis kom før termin:hilarious:
IMG_20210224_151327.jpg
 
Navn på barnet: Nelia Jane

Kjønn:jente

Termin: 12.03.21


Dato født:25.02.21

Uke+dag:38+2

Klokkeslett:21.10

Vekt:3380g

Lengde:50cm

Hodeomkrets: står enellerannen plass, men mener det var 34

Forløsningsmetode:vaginalt, vakum

Smertelindring: epidural, akupunktur, lystgass

Annet du ønsker å fortelle: ble igangsatt 38+2 på grunn av ICP. Kom klokken 10, fikk ballong, den sprakk. Ble tatt vannet på. Fikk lystgass, så epidural, kateteret i epiduralen var tett, selvsagt, måtte sette nytt (jeg var helt gone, høy på lystgass pga smertene). Epiduralen tok ikke alle smertene, så jeg hadde lystgass i tillegg. Pressa i en time, så ba jeg på mine knær om at de hjalp meg å få hun ut. De klippet og hjalp med vakum. Angrer ikke et sekund. Jeg var helt utslitt ,da jeg gikk fra 3cm til 10cm på ca 3 timer.

Fornøyd med meg selv over at jeg ikke skamkalte noen til tross for at jeg var i smertetåke. Jeg er ganske rappkjefta, så fornøyd med egen innsats.

Kjempesnillt personale her jeg føda, var ei som var student som «tok ansvaret» med hjelp selvsagt, hun var kjempedyktig og flink. Var en lege som var inne å klippet og satt vakum :)
 
Last edited:
Vis vedlegget 349987 Navn på barnet: Ada

Kjønn: jente

Termin: 03.03

Dato født: 26.02

Uke+dag: 39+5

Klokkeslett: 21:30

Fødested: Ullevål sykehus

Vekt: 3655 gr.

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34,5 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang 25.02 i 22 tiden, grunnet bekymring for lite liv. Fikk ballong som sprakk med en gang, men da begynte det å skje ting, så gikk videre til modningspille. Rier om natten på «ventestua».
Var alene i rommet så var så heldig at mannen fikk komme inn kl 07 (med forbehold om å dra om vi ble flere) Helt gull! Fikk fødestue & epidural etter spontan vannavgang i 15 tiden.
Klokken 21:30 var hun ute. Var ganske omtåka da fødsel var over, og har høy puls,
så ble et par netter på barsel på meg. Håper at vi kan flytte til hotellet snart, og møte far der.
Alt i alt gikk det fint, men veldig glad det er over. En fantastisk gjeng som hjalp meg/oss gjennom det hele!
 
Last edited:
Kjønn: Gutt

Termin: 8.mars

Dato født: 7.mars

Uke+dag: 40+2

Klokkeslett: 20.39

Vekt: 3505g

Lengde: 51 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Annet du ønsker å fortelle: Vannet gikk litt og litt fra kl 12. Ringte føden, og kom inn dit kl 16.30. 3 cm åpning kl 17. Rier startet kl 18. Hadde 4-5cm åpning (aktiv fødsel) ca kl 19. Gikk i badekar ca 19.30, herfra tok det seg fort opp, og kl 20.39 ble han født i badekaret. Ca 1,5 time aktiv fødsel :) Magisk opplevelse.
 
Last edited:
Kjønn: Gutt

Termin: 28. Februar


Dato født: 7. Mars

Uke+dag: 41+3

Klokkeslett: 21.01

Fødested: KK Bergen

Vekt: 3970

Lengde: 51

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: akupunktur og epidural

Annet du ønsker å fortelle: ble satt igang grunnet mistanke om svangerskapsforgiftning på terminkontrollen.
 

Kjønn: jente

Termin: 9/3


Dato født: 9/3

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 13.13

Fødested: heimefødsel

Vekt: 4200 g

Lengde: 54 cm

Hodeomkrets: 37 cm

Født i badekar.

Smertelindring: badekar og korsryggmassasje
 


Kjønn: jente

Termin:12.03


Dato født: 10.03

Uke+dag: 40+1

Klokkeslett:14:50

Fødested: Storken Bergen

Vekt: 3020g

Lengde: 49cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: badekar.

Annet du ønsker å fortelle:

Våknet av rier 0520 på morgenen. Da kom de regelmessig hvert 06/07. min og var relativt milde. Ringte føden etter 1 time etter, klokka 0630, nett for å konsulentere om når jeg skulle komme inn da jeg var flergangsfødende og riene kom så regelmessig og bygget seg sakte men sikkert oppover. Reiste inn til sykehuset i 9tiden, da var riene hvert 5.min og hadde vært det siden 07ish. Ble sjekket ved ankomst, hadde 2 cm åpning, men istedet for å sende meg hjem igjen, vurderte jordmor det slik at jeg skulle sjekkes igjen etter 2 timer (på grunn av de regelmessige riene som stadig ble sterkere). Ble offisielt lagt inn 12:00, med 3/4 cm åpning, og hurramegrundt for en intens ettermiddag det ble. Heldigvis fikk far være med hele tiden og godt var det for da jeg først gikk over i "aktiv fødsel" og omsider fikk vannet til å gå, gikk det hele utrolig fort.
 
Navn på barnet: Ares

Kjønn: gutt

Termin: 08.03.21


Dato født:10.03.21

Klokkeslett:15.45

Fødested: Ringerike sykehus

Vekt: 3310g

Lengde:49.5cm

Hodeomkrets: 36.5

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: Varmeflaske, lystgass, badekar.

Annet du ønsker å fortelle:

Slimpropp gikk tirsdag 9.3 kl21.30
Vannavgang kl 22. Har store lekkasjer fram til 02. Begynte med Varmeflaske kl 03 da jeg hadde kraftige menssmerter . Hadde regelmessig rier mellom 04-06 på rundt et min vært 5min.
Konsultasjon på sykehuset kl 09 da hadde jeg 4 cm. Men riene hadde roet seg så kom tilbake rundt kl. 13 med 5 cm og da gikk det super fort han ble født i vannfødsel kl 15.45.
 
Min fødsel:

Kjønn:
Jente

Termin: 17.03.

Dato født: 04.03

Uke+dag: 38+4

Vekt: 3,4 kg

Lengde: ukjent

Hodeomkrets: 36cm

Forløsningsmetode: Manuell fødselshjelp ved vaginal overraskelsessetefødsel :hilarious:

Smertelindring: Epidural og pudental

Annet du ønsker å fortelle:
Igangsatt i uke 38. Tok litt tid å komme igang da jeg var helt umoden, men etter 1,5 døgn var aktiv fødsel såvidt igang og vannet kunne tas, måtte bare vente på ledig fødestue. Da vi kom dit ble det konstantert at hodet sto høyt så lege skulle ta vannet kontrollert med ultralyd og heisann, der var det visst ikke hodeleie likevel men rompa ned. Hadde vært hodeleie på ultralyd to uker før, og fikk beskjed dagen før ved utvendig undersøkelse om hodeleie. Fikk presentert ulike risikofaktorer for ks og fikk noen minutter på å bestemme meg for hva jeg ville. Men jeg var ikke i tvil om at jeg med god overvåking av babyen ville prøve setefødsel først - og det ble en helt perfekt fødsel med god fremgang (aktiv fødsel 5-6 timer) baby fikk toppscore og rett på brystet etterpå. Hadde stort sett kontroll under riene og fikk slappe av, spise frukt og drikke vann før og god stemning. Hadde pressrier lenge hvor jeg ikke fikk presse for aktivt for at baby skulle jobbes sakte nedover, akkurat det var intenst, og den aktive pressingen var alvorlig hard jobbing sammenlignet med hodeleie, men en utrolig opplevelse å presse ut babyen helt selv med full fødestue som heiagjeng. :D
 
Min fødsel:

Kjønn: gutt

Termin: 2 mars


Dato født: 11 mars

Uke+dag: 41+5

Klokkeslett: 22.22

Fødested: Ålesund

Vekt: 4015

Lengde: 49

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: badekar

Annet du ønsker å fortelle:

Planlagt overtidskontroll 12.3 og igangsetting 13.3.
Men, spontan vannavgang 11.3 kl 17.35. Riene starta ca 18.30 med en rie pr 15 min. Etter en time hvert 7 min og fra kl 20.00 kom de hvert 3 min, var da på vei til sykehus.
Ble målt 4 cm åpning kl 21.10, full åpning kl 22.10, også var det gjort på 4-5 trykk. Mest intense fødselen jeg har hatt (nr. 3) og fikk aldri pause mellom riene den siste timen - men samtidig kjekt å få det fort overstått etter lang lang ventetid.
 


Kjønn: gutt

Termin: 25.03


Dato født: 11.03

Uke+dag: 38 + 3

Klokkeslett: 14.54

Fødested: KK Bergen

Vekt: 3030g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: vaginalt med tang

Smertelindring: akupunktur, epidural og lokalbedøvelse i skjede

Annet du ønsker å fortelle:

Ble en lang og tøff fødsel. Aktiv fødsel i 13t etter at vannet gikk. Hadde då allerede hatt regelmessige rier i 17t. Og modningsrier i 3 døgn før det. Men når gutten låg på brystet og gråt, då var alt glemt. Og den største lykkefølelse eg noen sinne har kjent.
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Sondre

Kjønn: Gutt

Termin: 06.03

Dato født: 13.03

Uke+dag: 41+3

Klokkeslett: 15.55

Fødested: Storken KK Bergen

Vekt: 5300 g

Lengde: 55 cm

Hodeomkrets: 38 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Badekar

Annet du ønsker å fortelle: våknet med mistanke om rier i 7 tiden. Begynte med rieteller kl 9 og skjønte raskt at det var fødsel på gang. Ringte sykehuset når det var nedi 5 min mellom hver ri. Kom inn til sykehuset kl 1245 med 5-6 cm åpning og gutten ble født i badekaret kl 1555 uten noen spesiell hjelp. Både vi og jordmor var sjokka over vekta hans.
 
Last edited:

  1. Min fødsel:


    Navn på barnet: Adam

    Kjønn: gutt

    Termin: 12/03


    Dato født: 14/03

    Uke+dag: 40+5

    Klokkeslett: 16:16

    Vekt: 4030g

    Lengde: 51cm

    Hodeomkrets: 37cm

    Forløsningsmetode: vaginal

    Smertelindring: epidural

    Annet du ønsker å fortelle: vannet ble tatt kl 11:45, litt over 4 timer senere var baby ute. Tok en epidural som ikke hadde noe effekt desverre. Pusten og samboer var da til stor hjelp :Heartred
 
Kjønn: Gutt

Termin:
31.03.21

Dato født: 11.03.21

Uke+dag:
37+4

Klokkeslett:
11:06

Fødested:
Lillehammer

Vekt:
3176g

Lengde:
49cm

Hodeomkrets:
35cm

Forløsningsmetode:
Vaginal

Smertelindring:
Lystgass
 
Navn på barnet: usikkert

Kjønn: jente

Termin: 28.03.


Dato født: 15.03

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: 10:19

Fødested: Drammen sykehus

Vekt: 2905 g

Lengde: 47 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt

Annet du ønsker å fortelle: Superfornøyd med hele sykehusoppholdet. Far fikk være med på keisersnitt og videre på barsel. Han dro hjem etter 2 dager pga stengt barnehage og jeg dro hjem dagen etter. Veldig fin form.
Selve keisersnittet gikk problemfritt og fikk henne på brystet med en gang. Var med meg hele veien og fikk god oppfølging.


Bilde: IMG_20210315_120318.jpg
 
Navn på barnet: A

Kjønn: Gutt

Termin: 22.3

Dato født: 18.3

Uke+dag: 39+6

Klokkeslett: 23.06

Fødested: Rikshospitalet

Vekt: 3230

Lengde: 50

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Igangsetting som gikk raskere enn forventa. Var så godt som umoden da jeg kom inn, fikk ballong kl.11.25 som datt ut etter knappe to timer. Riene ga seg da den datt ut, men hadde 5 cm åpning. Fikk to omganger med modningspiller og vannet ble tatt etter epidural kl. 19.30. Epiduralen ble satt først pga kroniske smerter og høy BMI. Ingen rier, så drypp ble satt på 20.30. Aktiv fødsel fra 21 til 23.06. Måtte holde igjen over ei ri for han kom så fort. Tror det var det verste med hele fødselen, men jeg er så glad for det var alt i alt en veldig kontrollert og fin fødsel. Epiduralen gjorde så jeg klarte komme meg gjennom riene og føler jeg mestret det på en helt annen måte enn sist.

Bilde:
 
Min fødsel: nummer 2

Navn på barnet: Naomi

Kjønn: jente

Termin: 20.03.21


Dato født: 14.03.21

Uke+dag: 39+4

Klokkeslett: 15:28

Fødested: ABC Ullevål

Vekt: 3534

Lengde: 49

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk rundt 03:30. Fikk rier omtrent en halvtime senere. De var milde og bare rundt 5 i timen, så prøvde å sove videre, men det gikk dårlig. Riene tok seg opp i 13-tiden til omtrent hvert femte minutt, så da dro vi til sykehuset. Ble sjekket rett før kl 14, og var da 2-3 cm åpen, med hodet relativt høyt. Riene tok seg veldig fort opp etter det, og i vaktskiftet kl 15 bestemte jordmor seg for å starte å fylle badekaret. Rakk så vidt nedi vannet før baby svømte ut og opp i armene mine. Fantastisk opplevelse!


Må legge til at min første fødsel var en traumatisk opplevelse, og denne fødselen har helet meg totalt <3
 
Min fødsel: nummer 2

Kjønn: Gutt

Termin: 25.03.21


Dato født: 26.03.21

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 22:48

Fødested: Førde

Vekt: 3822g

Lengde: 50cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass (fekk ikkje tid til epidural!)

Annet du ønsker å fortelle: Hadde regelmessige sterke kynnera frå kl 17.30. Sidan eg hadde hatt fleire falske alarmar i tida før så var eg ikkje 100% sikker på at fødselen faktisk var i gang. Rundt 19.30 så blei det vesentleg meir intenst og eg var ikkje lenger i tvil! Jordmor undersøkte meg og fant ut at eg hadde 3-4cm opning. Sidan det er ca 1 time til sjukehuset så blei det beslutta at eg skulle få ambulanse med følge - og jammen er eg glad for det! Riene økte på noko voldsomt og smertene blei meir og meir intense på veg inn! Vi rakk akkurat å komme inn på føden før lillebror blei født 20min etterpå!

Dette var utvilsomt den mest intense opplevelsen i mitt liv, og totalt annleis enn fødsel nr 1. No som eg sitt her og ammer ein nydeleg, velskapt gutt så er alt så inderlig verdt det :Heartblue:Heartblue
 
Kjønn: Jente

Termin: 14.03.21

Dato født: 22.03.21

Uke+dag: 41+4

Klokkeslett: 18.54

Fødested: Lillehammer

Vekt: 3130 g

Lengde: 49 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Epidural

Ble igangsatt søndag med ballong, fikk rier med 5-10 minutters mellomrom nesten umiddelbart. Ballongen falt ut natt til mandag, riene fortsatte, og mandag morgen hadde jeg 3 cm åpning og ble sendt på fødestue. Da fikk endelig samboer også komme. Jeg var ganske sliten grunnet null søvn pga. riene. Jordmor tok så vannet og satte en elektrode på babyens hode for å overvåke henne. Midt på dagen fikk jeg epidural og riestimulerende drypp pga lite framgang. Det var gull - fikk slappe av og duppe litt og samle krefter. På ettermiddagen gjorde åpningen et sprang fra 4 til 9 cm på 1,5 time, og jeg kjente riene igjen. Så gikk det slag i slag med full åpning, trykkefase, og endelig var babyen i armene mine. Tross en veldig teknisk/medisinsk fødsel ble dette en positiv opplevelse!
 
Back
Topp