Fødetråd septemberjentene

Navn på barnet:
Kjønn:Gutt
Uke + dag:39+4
Dato født:06.09.18
Klokken:23.56
Fødested:Hammerfest
Vekt:3140g
Lengde:49cm
Hodeomkrets:35cm
Forløsningsmetode:vaginal
Annet du vil fortelle:kjapp fødsel, vannet gikk kl 20.10, hadde kun 2 cm åpning kl 21.45 og milde rier. vi ankom sykehuset kl 22.45 og ut kom han 23.56:)
Bilde:
 
Navn på barnet: Amelia Marie
Kjønn: Jente
Uke + dag: 39+2
Dato født: 31.08
Klokken: 21.58
Fødested: Tønsberg
Vekt: 3030
Lengde: 49
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: Vaginal/Igangsatt
Annet du vil fortelle: Vannet gikk kl 05.00 30.08. Fikk ingen rier, så fikk ballong 31.08 kl 12.30 den datt ut 14.15 og riene startet selv. 21.58 var hun ute.
Bilde:
 
Ny
Navn på barnet: Har ikke fått enda
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 38+5
Dato født: 02.09
Klokken: 07.42
Fødested: Kalnes
Vekt: 3105
Lengde: 49
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: Vaginal/Igangsatt
Annet du vil fortelle: Ble satt igang pga infeksjon de ikke kunne finne. Hadde stigende feber og CRP og fryktelige magesmerter. De trodde først det var nyrestein, men gikk senere bort fra dette. Ble parallelt med antibiotika behandling satt i gang med ballong på fredag, som falt ut natt til lørdag. Klokka 12 fikk jeg første dose med modningsgele og andre dose 3 timer senere. Denne andre dosen startet riene, og klokka 19ish ble jeg sendt på fødestue hvor jeg hadde 4cm åpning, og de tok vannet. Etter timer med intense rier som stadig tok seg opp, fikk jeg lystgass. Da denne ikke lengre hadde noen effekt fikk jeg epidural, og fikk endelig for første gang siden jeg ble lagt inn fredags morgen sove en time eller to. Meeeen dette gjorde selvfølgelig så riene dabba av, så jeg måtte ha drypp. Brått sånn klokka 5 på morran ville ikke lillegutt være med på det dryppet, så de skrudde det av, for å vente litt før de skrudde det på igjen. Jeg kjente nå riene kun i bekkenbunnen, og de ble sterkere og sterkere før de gikk sakte men sikkert over til pressrier. Jordmora trodde ikke noe på at jeg måtte presse, men ho sjekka åpning som var på 8cm. 4 minutter senere hadde jeg intense pressrier og ho kalte på lege. Da lege sjekket lå baby med hodet helt nede i åpningen. Og var klar for å komme ut. Jeg fikk presse ved neste rie, og hode stod da i åpningen. Jeg bad iherdig om å få slippe, da det var så grusomt vondt å vente på neste rie før jeg kunne presse igjen. Men når jeg endelig kunne det, så kom han ut. Helt perfekt. Fikk kun noen få pyntesting.
 
Last edited:
Navn på barnet: Ikke bestemt enda
Kjønn: gutt
Uke + dag: 39+1
Dato født: 13.09.18
Klokken: 01.16
Fødested: Kalnes
Vekt: 3320g
Lengde: 50cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: spontant, vaginalt
Annet du vil fortelle: Kjente på kynnere/rier allerede natt til 12.9. Gjennom hele formiddagen hadde jeg svake rier, de tok seg opp utover ettermiddagen/kvelden. Fikk storesøster i seng før vi dro heldigvis. Gikk inn døra på Kalnes kl 22.15 og han var ute 01.15. Etter evig lang fødsel med nr 1 var det en befrielse at det gikk så raskt med nr 2, selv om det var betraktelig mer intenst. Ute på 3 intense pressrier.
 
Navn på barnet:
Kjønn: gutt
Uke + dag: 40+3
Dato født: 15.09.18
Klokken: 03.04
Fødested: Kalnes
Vekt: 4220g
Lengde: 54cm
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: spontant, vaginalt
Annet du vil fortelle: Kjapt og smertefullt :p hadde storesøster hos besteforeldre og slappet av hjemme. Plutselig fikk jeg intenst nedpress med smerter og en liten blødning. Ringte føden og skulle komme inn på sjekk hvis jeg ville. Vi kom til sykehuset kl 11 da hadde så vidt de første riene begynt, 3 cm åpning. Hadde ganske kjapp fødsel sist så de la meg inn. Riene ble kraftigere men ikke kjempe vonde før de siste 3 kvarterene, de tok vannet ved 9 cm og da kom pressriene med en gang selv om det ikke var helt åpent. Ca 5-6 pressrier så var han ute! Lettelse :D
 
Navn på barnet: Loke Olai
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 39+6
Dato født: 14.09.2018
Klokken: 20:41
Fødested: St. Olav Hospital
Vekt: 3825 gr
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: Vaginal/igangsatt, sugekopp
Annet du vil fortelle: For de som orker å lese alt, så ble det kanskje litt rotete.... :oops:

Vannavgang onsdag 12.september når jeg satt på do rett etter jeg hadde tisset kl. 23:15. Kom mye fostervann på en gang og fortsatte bare å renne. Ringte til sykehuset og fikk komme inn på en sjekk. Ordnet da med barnevakt og fikk levert storesøster dit. På tur inn fikk jeg uregelmessige mensmurringer. De sjekket fostervannet, at hodet var festet og tok en ctg registrering. Fikk reise hjem igjen med beskjed om å ringe når jeg fikk rier pga tidligere hastekeisersnitt. Prøvde å sove litt når kom hjem, noe som ble umulig da jeg hadde tak i mage og rygg, de varte i ca 1min og kom hvert 2minutt. Stod opp for å gå litt rundt da jeg ikke klarte å ligge lengre, så dabbet de bare av. La meg igjen og sov 1time for så å stå opp 7:00. Klokken 08:00 kom riene tilbake, uregelmessige, korte, men litt sterkere enn tidligere. Valgte da å ringe inn for å konferere om vi skulle vente hjemme lengre eller komme inn grunnet tidligere fødsel. Vi fikk da beskjed om å komme inn, men ingen hastverk.
Kom da inn på sykehuset til ca. 09:00, fikk fødestue og ble koblet til ctg registrering. Ctg måtte på hver 4time til jeg kom i aktiv fødsel, da ville det bli kontinuerlig. Modning ble sjekket ca. 11:00 og hadde da 2cm lang livmortapp og var moden. Det ble igjen sjekket ca kl. 16:00 Var da ganske avflatet mormunn og hadde 2cm åpning, de valgte da å tøye godt for å få fart på sakene. Riene var fortsatt korte (40sek) og kom veldig uregelmessig, ble litt hyppigere etterpå, men de hadde ingen virkning på modningen. Brukte mye tid på å gå rundt, tøye og bøye for å få fart på riene uten hjelp. Da klokken ble ca. 21:30 på torsdag så fikk jeg en modning gel som skulle hjelpe på å modne livmorhalsen, den skulle være mildere enn tabletter siden de ikke ønsket å påvirke lillebror for mye med heftige rier. Fikk beskjed om at det ville ta litt tid før den virket men innen 5min etterpå fikk jeg voldsomme hyppige rier, fortsatt korte men mye sterkere og kom ramlende på sammen med voldsomme nedpress. Det ble da koblet på en elektrode på lillebrors hodet og riemåler som skulle være på hele tiden. Lillebror begynte å reagere litt på riene, men ikke slik at de ble bekymret. Fikk ingen pauser lengre mellom riene og ba tilslutt om å få epidural (noe jeg absolutt ikke ville ha i utgangspunktet). Følte jeg mistet kontrollen under riene og ville hente inn kontrollen igjen. Var også redd for å bli for utslitt til siste innspurt da vi allerede hadde holdt på lenge, det var nå blitt torsdagskveld. Hadde fått 5cm åpning når jeg spurte på epidural ca 23:00. Det tok lang tid før anestesilegen kom da han hadde mye å gjøre at jeg rakk akkurat å si til samboer før jordmor kom inn; "om ikke den anestesilegen kommer snart, så blir jeg suuuuur", 2sek etterpå kommer jordmor inn, jeg spørr på denne legen og han kommer like bak å begynte å små le og smile. Kunne ikke annet enn å små le litt selv også da!:hilarious: Fikk epiduralen og hadde da kommet til 5/6cm åpning, da var klokken blitt 2-3 natt til fredag. Epiduralen var himmelsk! Nå fikk jeg sovet en times tid og hentet meg inn igjen, jeg kjente riene med at det fortsatte å presse nedover og magen strammet seg. Jordmor kom inn å ba meg skifte stilling siden lillebror ikke likte at jeg lå på rygg under riene, vi fant da raskt ut at han nå bare var upåvirket av riene når jeg lå på min høyre side hvis jeg skulle ligge.
Riene dabbet av litt pga epiduralen, så skulle opp å gå på do noen runder og prøve å stå litt for å få brukt tyngdekraften. Jordmoren som først tok imot oss på sykehuset etter vannavgang var nå kommet på tidligvakt og vi hadde et håp om at han skulle komme på hennes vakt. Det var flere diskusjoner med legene hvor de diskuterte keisersnitt hvis det ikke ble fremgang. Siden vi var heldige med at det var litt fremgang hver gang jordmødrene sjekket så slapp vi det. Men det var veldig nære opptil flere ganger. Ble satt på riedrypp på fredagsettermiddag rundt ca. 11:00. Dette ga futt i fremgangen sakte men sikkert, men enda var det en lang vei å gå. Hadde 7-8cm åpning rundt 14:00, fortsatt var det en kant rundt som vi da prøvde å presse vekk. Denne kanten var da til hinder for å kunne få hodet lengre ned i bekkenet. Ble igjen tøyd ekstra for å få fremgang raskere. Nå var legene igjen inn å diskuterte eventuelt keisersnitt, men med så flinke jordmødre som visste hvor mye jeg ønsket vaginal fødsel så fikk vi prøve lengre:Heartred
Jormoren på tidligvakt sjekket før hun var ferdig med skiftet sitt åpning og hun kunne kjenne en liten kant klokken fem og hadde da 10cm åpning. Hodet stod fortsatt høyt. Neste skift så var det plutselig 9cm åpning og mye kant igjen. Det gikk raskt over til full åpning, men kanten var der enda. Prøvde å trykke vekk kanten igjen uten virkning, prøvde også å skifte stillinger uten virkning. Det ble besluttet å stoppe riedryppet en stund da lillebror ble for mye påvirket, så det ble slått av i 20min for å se om det ble bedre, noe det gjorde. Igjen måtte jeg ligge på høyre side i sengen da det vare bare dette som fungerte. Ble tilslutt så lei av å ligge på denne siden at måtte snu meg over, og da løsnet det plutselig og jeg fikk trykketrang. Han stod da såpass høyt i bekkenet enda, med kanten var borte. Fikk da lov til å trykke for jordmødrene. På en time trykket jeg han hele veien ned fra like over den trangeste plassen i bekkenet og ned til like innenfor åpningen. Endelig skulle jeg få mulighet til å trykke han ut og keisersnitt var ikke lengre et alternativ. Jeg hadde allerede brukt mye krefter på å trykke han ned og brukte lang tid på prøve å få ut hodet. På dette tidspunktet var det kommet mange ansatte inn på rommet, blant annet en veldig hyggelig kvinnelig lege som ønsket å hjelpe til med sugekopp. Barneleger og barnepleiere var også kommet inn da de kunne se han var blitt veldig stresset og påvirket på slutten. Når legen hjalp til å dra så gikk d ganske raskt! Selv om hun fikk litt kjeft på slutten av meg :hilarious: Når lillebror kom ut hadde han fått navlesnoren 1,5 runde rundt halsen, han fikk komme opp på brystet mitt en kort stund før barnelegene måtte se til han og gi han litt starthjelp:Heartred
Ikke rart han trengte litt ekstra hjelp i starten med en slik heftig og lang fødsel:Heartblue Mistet en del blod under fødselen og måtte sy noen sting da både ble klippet og revnet litt.
Selv om fødselen ble lang, hard og tøff, så kunne jeg ikke fått en bedre fødselsopplevelse:Heartred
Helt unike jordmørdre og leger! Fikk forklart alt underveis og vi fikk alle beskjeder i god tid:Heartred Fikk også skryt av fødebrevet, til og med legen hadde tid til å lese det:Heartred Alle tok hensyn til brevet og stod på for våre ønsker:happy: Skal jeg ha nummer 3 vil jeg nok ønske meg et planlagt keisersnitt pr idag:hilarious:
Bilde:
 
Navn på barnet: Ikke bestemt
Kjønn: Jente
Uke + dag: 42+0
Dato født: 17.09.18
Klokken: 06.30
Fødested: Ahus
Vekt: 3396g (3750g viste seg å være feil)
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle:

Endelig var det vår tur til å hilse på bittelillesøster [emoji173] I går tidlig kl 06.30 kom hun til verden etter fødsel som tok hele natta! Vannet gikk kl 03 natt til søndag 16.9 men riene uteble så fikk modningstablett kl 18.40. Kl 22.40 kom endelig riene i gang men hun lå ganske høyt i bekkenet og antakelig litt skjevt, så ting tok lenger tid enn forventet. Fikk fødestue rundt kl 00. Brukte lystgass men denne gangen ble jeg såpass kvalm av den at den ble skrudd ned til kun 10%. Fikk god hjelp av jordmor til å fokusere på pusten og klarte da en god stund å sovne mellom riene! Rundt 7 cm ble det imidlertid så intenst med mye oppkast/brekninger at jeg, med min epiduralskrekk, faktisk tok imot tilbudet om det til slutt, ettersom ting gikk sakte. Den kom med en gang, og ble satt i 04-tiden. Riene ble da annerledes og kjentes ut som kraftige pressrier, men full åpning lot vente på seg så måtte prøve å bare puste meg gjennom så godt jeg kunne. Ikke godt, trodde epiduralen ville ta mer av smertene, men den tok heldigvis noe da. Da jeg endelig hadde full åpning var det som en deilig, god pause fra hele fødselen! Men hun stod høyt så trengte flere rier og press før hun til slutt kom, noe som resulterte i vann i lungene, og opphold på NFI, men det går rette veien nå.[emoji1] Jeg slapp helt å sy noen sting denne gangen og hadde normal blødning på 600ml (i motsetning til 2l sist fødsel). [emoji5]
 
Last edited:
Navn på barnet: ikke bestemt ennå
Kjønn: Jente
Uke + dag: 39+3
Dato født: 21.09.18
Klokken: 03.11
Fødested: Volda
Vekt: 3565g
Lengde: 50cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du vil fortelle: gikk med maserie i ca 1 døgn, dro på føden for sjekk. 4cm åpning og helt moden. Fikk fødestue og litt å sove på kl 00.40 siden jeg ikke hadde sovet på nesten 2døgn. Gikk 1t med en del rier og når jeg akkurat hadde fått lukket øynene fikk jeg enda en ri og vannet gikk. Da begynte riene å ta seg veldig opp og hun ble født kl 03.11. Fin og rask fødsel når det først tok seg opp. Fikk ikke så mye som en skamme, og nå har jeg spist, sovet litt og dusjet og bare nyter synet av verdens fineste vesle jente❤️
Bilde:
 
Navn på barnet: Ikke bestemt
Kjønn: Jente
Uke + dag: 39+6
Dato født: 22/09
Klokken: 22:02
Fødested: Ahus
Vekt: 3220
Lengde: 49
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: Keisersnitt
Annet du vil fortelle: Jeg gikk med maserier i 3 døgn før vannet gikk. Da tok riene seg ganske bra opp så vi dro på sykehuset natt til lørdag. Etter noen timer dabbet riene av og stoppet helt til slutt. Gikk mange timer uten rier, men siden jeg hadde vannavgang og de hadde undersøkt meg, ville de ikke sende meg hjem. De snakket om å sette meg igang samme kvelden men ved 4 tiden begynte riene igjen. Pulsen til baby hadde økt veldig de siste timene og jeg slo ut på CRP så det tydet på en infeksjon. Riene ble verre og verre og til slutt hadde jeg smerter mellom riene og. Legene bestemte da at det skulle bli hks. Gikk fint for seg. Er veldig glad for at det ble keisersnitt nå for de smertene under riene var helt grusomme.
Bilde:
 
Navn på barnet:
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 42+2
Dato født: 19.09.18
Klokken: 23:30
Fødested: Bærum
Vekt: 3850g
Lengde: 51
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: Igangsetting
Annet du vil fortelle: Ballongen falt ut 12 timer etter innsetting, var i aktiv fødsel i 8t, fødselen stoppet opp ved 7 cm åpning og endte med hastekeisersnitt.
 
Navn på barnet:
Kjønn: gutt
Uke + dag: 39+5
Dato født: 23.09
Klokken: 03.13
Fødested: SiV
Vekt: 3900
Lengde: 51
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du vil fortelle: hadde en utrolig god fødselsopplevelse til tross for lang latensfase med kraftige rier. Utrolig dyktig jordmor!!
 
Navn på barnet: -
Kjønn: Jente
Uke + dag: 40+5
Dato født: 23.09
Klokken: 02.30
Fødested: Vestre Viken HF
Vekt: 3140 g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Ble styrtfødsel som var over på 2,5 t og rakk såvidt å komme på sykehuset før hun kom ut[emoji85] Gikk veldig fint og fikk kun et par skrubbsår [emoji4]
 
Navn på barnet: Johan
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 38+3
Dato født: 08.09.18
Klokken: 19.45
Fødested: UNN
Vekt: 3198 g
Lengde: 49cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Vannet gikk kl.04 på natten, 2 uker før termin. Var innstilt på at dette skulle ta laaang tid og prøvde å gjennomføre familiefeiringen til mannen, så teknisk sett har halve familien vært med på starten av fødselen. For det ble plutselig veldig vondt, hadde gått så greit med mellomrom mellom riene, men når vi kom på sykehuset kl.16 var det litt i seneste laget, jeg slet med å gå og kastet opp flere ganger. Ble sjekket og rett inn på fødestuen. Rakk ikke smertelindring og etter 2 timer var han ute i rakettfart. Intenst og vondt, men i og med hvor raskt det gikk så var det alt i alt en fin opplevelse:) Mannen var en helt! Uten smertelindring ble hans støtte og massasje utrulig viktig:Heartred
 
Navn på barnet: -
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 41+1
Dato født: 28.09.18
Klokken: 19.28
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3460 g
Lengde: 51 cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle:
Startet med uregelmessige rier, og gikk hjemme med dette i to døgn før vi ringte føden. Dagen vi dro inn gikk slimproppen på morgenen. Før vi dro inn til føden i 18-tiden hadde jeg regelmessige rier (4-5 min i mellom). Kom inn på Storken for vaginal undersøkelse. Hadde da bare 1 cm åpning, og avflatet livmorhals. Da var vi meget skuffet! Siden riene var såpass sterke og intense med en varighet på 1 min fikk vi komme inn på fødestuen allerede da for å prøve smertelindring i form av badekar og akupunktur. Fra klokken 18.00 til klokken 12.00 neste dag hadde jeg bare gått fra 1 cm åpning til 3 cm åpning. Tidenes lengste latensfase, herregud for en jobb! Vi ble enige om at epidural var en god idé med tanke på at jeg skulle ha krefter til å presse ut babyen til slutt også. Satte epidural i 13-tiden, og siden riene roet seg litt ville de ta vannet etter at jeg hadde fått sovet litt. Da de skulle undersøke åpningen to timer etter at de tok vannet hadde jeg plutselig 9 cm åpning. Kjente veldig med nedpress og trykketrang, og bare et kvarter etterpå hadde jeg full åpning. Riene og trykketrangen roet seg, og det ble derfor satt drypp før trykkefasen startet. Hodet gikk helt ned til åpningen relativt fort, og navlestrengen lå rundt halsen. Pulsen til babyen gikk rask ned, og det hele føltes veldig dramatisk. Han var ute etter 5 minutt med intense pressrier og jordmor måtte legge inn et klipp på slutten. Likevel sitter jeg igjen med en fin fødselsopplevelse <3 Utrolig flinke og kompetente jordmødre (rakk hele 6 skift).
 
Last edited:
Navn på barnet: Iver
Kjønn: gutt
Uke + dag: 39+3
Dato født: 21.09
Klokken: 02:30
Fødested: SIV
Vekt: 3910
Lengde: 49 cm
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: igangsatt/vaginalt
Annet du vil fortelle:
Ble satt i gang mandag 17.09 med ballong, lagt inn på kvelden med 3 cm åpning. Fikk så modningspiller hver 4 time uten resultat. Torsdag kl 15 tok de vannet og riene startet umiddelbart. God effekt med lystgass og epidural frem til 10 cm kl 22. Lillegutt stanget i bekkenet lenge og det var liten fremgang. Hadde pressrier i 4,5 timer og var helt utslitt på slutten, samt at pulsen til lillegutt var høy. Hadde ekstra lege og jordmor med siste tiden som hjalp meg med å hente frem de siste kreftene og kl 02:30 var han endelig ute.
Heftig men så verdt det:)
Bilde:

Edit: bildet slettet
 
Last edited:
Navn på barn: ikke bestemt
Kjønn: jente
Dato født: 04. oktober
Klokken: 03.26
Uke + dag: 40+5
Termin: 02. oktober
Fødested: Skien sykehus
Vekt: 3360
Lengde: 50
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Kom inn på føden 23.45, med 3 cm åpning. Fikk prøve akupunktur, ble undersøkt på nytt 01.45 hadde da 4 cm og aktiv fødsel i gang. Litt skuffet egentlig, da jeg håpet det skulle litt raskere. Rundt klokken 02.45 hadde riene tatt seg veldig opp, og jeg hadde 8 cm åpning. Klokken 03.26 var jeg så heldig å få lov til å løfte verdens fineste premie opp på brystet mitt. For en følelse!
Bilde:
 
Navn på barnet: Ellie

Kjønn: Jente

Uke + dag: 42+0

Dato født: 29.09.2018

Klokken: 23.48

Fødested: KK, storken

Vekt: 4070 g

Lengde: 54 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: igangsatt, vaginalt

Annet du vil fortelle: møtte opp til å ta vannet klokken 10.00, klokken 17.00 fikk jeg endelig fødestue og de tok vannet da. Riene begynte ganske fort med engang etterpå, og 23.48 var hun ute etter en halvtimestid med pressing! Mye bedre fødsel enn ved nr 1.

Bilde: IMG_0831.JPG
 
Back
Topp