Fødetråd for februarskattene

Min fødsel:

Navn på barnet: Storm :Heartblue og Saga:Heartpink

Kjønn::Heartblue:Heartpink Tvillinger

Termin: 18.02.2021


Dato født: 29.12.2020

Uke+dag: 33+2

Klokkeslett: 17:07 begge

Fødested: SUS

Vekt: Storm: 2390 g, Saga 1770 g

Lengde: Storm 42 cm, Saga 40 cm

Hodeomkrets: Storm 33,5 cm, Saga 30 cm

Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt

Smertelindring: Spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle: Etter å ha vært innlagt med alvorlig svangerskapsforgiftning i 2 1/2 uker så ting egentlig greit ut. Jeg fikk noen dager før fødsel permisjon til å reise hjem og se venner og familie. Ctg av tvillingene ble gjort hver morgen og kveld og hele veien het det at de to har det kjempe bra. Men morgen den 29.12.20 hadde jeg mange kynnere, noen mer heftige. Og hver gang jeg hadde en av de heftigere, sank Storm sin hjertefrekvens. Jeg gjorde jm oppmerksom på dette og hun ville gå snakke med en lege om det. Jeg ble så kjørt nede til føden for observasjon. De observerte tilstanden i flere timer. Etter to timer kom det inn en lege og sa at de ser et mønster i dette, og om ikke dette ble bedre de neste timer- noe de syntes var usannsynlig- så skulle det blir KS i ettermiddag. Men de ville se litt til. Jeg ringte til pappaene (Ja, mine tvillinger har hver sin pappa), som kom begge med en gang fra jobb. Kl 15 kom legen inn igjen og sa at ja, de kunne forsåvidt vente, og hadde jeg vært uke 28/29 hadde de gjort det. Men i og med at jeg hadde fått lungemodningssprøyter (2 for en uke siden og siste denne morgenen i tilfelle), og at jeg hadde kommet så langt, så de ikke vits, da de måtte gå ut ifra at gutten min hadde reagert enda sterkere på skikkelige rier pluss at svangerskapsforgiftning svekker morkake mer og mer. Så da skulle det blir KS i ettermiddag. Min favorittlege, som jobbet på poliklinikken denne dagen var nesten ferdig for dagen, så jeg spurte han legen om ikke han kan gi beskjed til henne om KS og at jeg ønsket at hun var med. Hun kom inn til meg etter en halv time og sa at hun absolutt ikke skal gå hjem før mine to er født! Hun hadde jo vært med meg siden uke 14, så dette var veldig beroligende.
Kl 16:15 sirka ble vi hentet til operasjon. For en rar følelse!! Og så hater jo jeg sprøyter de luxe! Var også redd at bedøvelsen ikke skulle fungerer og at de måtte legge meg i ordentlig narkose. Men det gikk bra. Det føltes som en evighet da de klippet i meg, men i realiteten var det bare noen minutter. Gutten min, som var tv1, ble dratt ut først. Han sa ikke en pip, men jeg visste at alt var bra fordi min overlege sa følgende: Da henter vi ut den første tvilling. [dro han ut med mange trykkende bevegelser som kjentes veldig rar]. Og da tisser han! :laughing001
Han ble så tatt vekk til undersøkelse med en gang. Så dro de min lille jente ut som skrek av full hals med en gang.
Etterpå begynte de å sy meg sammen igjen. Sykepleier kom inn med begge rullet sammen som en burrito i et håndkle.

Jeg måtte så dra til oppvåkning, som skulle bare vare i to timer til spinalbedøvelsen var ute. Men blodtrykket mitt var skyhøy, og det likte de ikke. Det endte med at jeg måtte vente i neste 6 timer og fikk ikke se barna mine før kl 23 denne kvelden. Jeg holdte på å bli gænt! Men var overlykkelig da jeg endelig fikk se barna mine og legger på brystet. Det er en ubeskrivelig følelse å bli mamma! :love7

Bilde:
Vis vedlegget 344915 Vis vedlegget 344911 Vis vedlegget 344912 Vis vedlegget 344914
For noen nydelige babyer, og så flotte navn! Jeg er faktisk 33+2 i dag, og det er utrolig spennende å se hvor "ferdige" og fine de er :D Sykt å tenke på at jeg har en sånn i magen!

Håper alt går bra med dere og at du har fått kommet deg litt etter keisersnitt :Heartred
 
Kanskje feste denne tråden? :)

Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 05.02.21

Dato født: 13.01.21

Uke+dag: 37+1

Klokkeslett: 11.03

Fødested:

Vekt: 2960 gram

Lengde: hode/sete: 32 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: hastesnitt

Smertelindring: epidural, spinal, pudental

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk spontant 37+0. Fødselen startet så av seg selv med rier 9 timer etter at vannet gikk. Fra vannet gikk til hun var ute tok det 27 timer. Svært smertefult!! Endte opp med hastesnitt da jenta vår ikke kom seg ned i bekkenet. Hun lå i seteleie og føttene lå lenge i skjeden uten at kroppen fulgte etter.

I etterkant sitter jeg igjen med en god følelse. De tok fødebrevet mitt på alvor og mine ønsker ble oppfylt så til de grader :love7
 
Kanskje feste denne tråden? :)

Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 05.02.21

Dato født: 13.01.21

Uke+dag: 37+1

Klokkeslett: 11.03

Fødested:

Vekt: 2960 gram

Lengde: hode/sete: 32 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: hastesnitt

Smertelindring: epidural, spinal, pudental

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk spontant 37+0. Fødselen startet så av seg selv med rier 9 timer etter at vannet gikk. Fra vannet gikk til hun var ute tok det 27 timer. Svært smertefult!! Endte opp med hastesnitt da jenta vår ikke kom seg ned i bekkenet. Hun lå i seteleie og føttene lå lenge i skjeden uten at kroppen fulgte etter.

I etterkant sitter jeg igjen med en god følelse. De tok fødebrevet mitt på alvor og mine ønsker ble oppfylt så til de grader :love7
Gratulerer så mye :Heartpink Og så godt å høre at opplevelsen ble god til tross for smerter og at ting kanskje ikke ble som du hadde tenkt!
 
For noen nydelige babyer, og så flotte navn! Jeg er faktisk 33+2 i dag, og det er utrolig spennende å se hvor "ferdige" og fine de er :D Sykt å tenke på at jeg har en sånn i magen!

Håper alt går bra med dere og at du har fått kommet deg litt etter keisersnitt :Heartred
Ja, etter litt opphold på nyfødtintensiven er vi hjemme. Sonden skal bli fjernet nå og de to er bare fantastisk! Nyter tiden med dem! Fikk min første trilletur i går, det var helt magisk!
 
Kanskje feste denne tråden? :)

Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 05.02.21

Dato født: 13.01.21

Uke+dag: 37+1

Klokkeslett: 11.03

Fødested:

Vekt: 2960 gram

Lengde: hode/sete: 32 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: hastesnitt

Smertelindring: epidural, spinal, pudental

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk spontant 37+0. Fødselen startet så av seg selv med rier 9 timer etter at vannet gikk. Fra vannet gikk til hun var ute tok det 27 timer. Svært smertefult!! Endte opp med hastesnitt da jenta vår ikke kom seg ned i bekkenet. Hun lå i seteleie og føttene lå lenge i skjeden uten at kroppen fulgte etter.

I etterkant sitter jeg igjen med en god følelse. De tok fødebrevet mitt på alvor og mine ønsker ble oppfylt så til de grader :love7
Gratulerer! :)
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Teodor Elia

Kjønn: gutt

Termin: 10.02.21


Dato født: 11.02.21

Uke+dag:40+4

Klokkeslett: 09.14

Fødested: Nordlandssykehuset, Gravdal

Vekt: 3916

Lengde: 51

Hodeomkrets: 37,5

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle: begynte å bli rastløs på kvelden, og riene startet rundt 00. Gikk inn for å vekke mannen 02.45, kjørte til sykehuset og inn på fødestue. 5 cm åpning og gode rier. De tok vannet rundt 06.45, og da roer det seg ned litt. Vannet hadde li å presset, så åpningen gikk litt ned i cm. En stund etter dette ble det litt mye lystgass, så falt ut litt. Dette var ikke noe særlig behagelig følelse, men kom meg igjen og da fant de etterhvert ut at han lå med armen over ansiktet. Skiftet stilling og de fikk tatt armen over på andre siden (rett side), så kom han etter endel pressing ut kl. 9.14 :)
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Teodor Elia

Kjønn: gutt

Termin: 10.02.21


Dato født: 11.02.21

Uke+dag:40+4

Klokkeslett: 09.14

Fødested: Nordlandssykehuset, Gravdal

Vekt: 3916

Lengde: 51

Hodeomkrets: 37,5

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle: begynte å bli rastløs på kvelden, og riene startet rundt 00. Gikk inn for å vekke mannen 02.45, kjørte til sykehuset og inn på fødestue. 5 cm åpning og gode rier. De tok vannet rundt 06.45, og da roer det seg ned litt. Vannet hadde li å presset, så åpningen gikk litt ned i cm. En stund etter dette ble det litt mye lystgass, så falt ut litt. Dette var ikke noe særlig behagelig følelse, men kom meg igjen og da fant de etterhvert ut at han lå med armen over ansiktet. Skiftet stilling og de fikk tatt armen over på andre siden (rett side), så kom han etter endel pressing ut kl. 9.14 :)

Gratulerer så mye ♥️ Flott navn dere har valgt til gutten ☺️
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 21.02.21

Dato født: 11.02.21

Uke+dag: 39+0

Klokkeslett: 12.26

Fødested:

Vekt: 3005 gram

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt

Smertelindring: spinal

Annet du ønsker å fortelle:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Ikke bestemt

Kjønn: Jente

Termin: 16.02.21

Dato født: 04.02.21

Uke+dag: 38+5

Klokkeslett: Husker ikke

Fødested: Ahus

Vekt: 3860 gram

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt

Smertelindring: spinal og epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Spinal ble satt for lavt, så jeg kjente smerte. Fikk velge mellom full narkose eller høyere epidural, og sistnevnte var best for baby, så da ble det det. Helt uproblematisk for min del, da det fungerte bra. Var ikke skummelt. Men mye adrenalin gjorde at jeg ristet en del.
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Teodor Elia

Kjønn: gutt

Termin: 10.02.21


Dato født: 11.02.21

Uke+dag:40+4

Klokkeslett: 09.14

Fødested: Nordlandssykehuset, Gravdal

Vekt: 3916

Lengde: 51

Hodeomkrets: 37,5

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle: begynte å bli rastløs på kvelden, og riene startet rundt 00. Gikk inn for å vekke mannen 02.45, kjørte til sykehuset og inn på fødestue. 5 cm åpning og gode rier. De tok vannet rundt 06.45, og da roer det seg ned litt. Vannet hadde li å presset, så åpningen gikk litt ned i cm. En stund etter dette ble det litt mye lystgass, så falt ut litt. Dette var ikke noe særlig behagelig følelse, men kom meg igjen og da fant de etterhvert ut at han lå med armen over ansiktet. Skiftet stilling og de fikk tatt armen over på andre siden (rett side), så kom han etter endel pressing ut kl. 9.14 :)
Gratulerer :Heartred
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Emma

Kjønn: Jente

Termin: 03.02.21


Dato født: 07.02.21

Uke+dag:

Klokkeslett: 04:18

Fødested: Haugesund Sjukehus

Vekt: 4520

Lengde: 52

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass og epidural

Annet du ønsker å fortelle: Jeg ble satt i gang med ballong fredag 5. februar, pga. høyt blodtrykk. Lang reisevei gjorde at jeg ble liggende på sykehuset. Ballongen datt ut i løpet av natten, og jeg hadde 4cm åpning fra 10:30 lørdag morgen. Mannen min fikk komme på sykehuset. Jordmor startet riedrypp, og kynnerne ble kraftigere. Fra kl. 18 var fødselen "offisielt" i gang. Fikk lystgass for smertelindring, samt epidural for å kontrollere det høye blodtrykket. Dessverre forsvant riene, og dryppet måtte økes. Tiden går sent, og det tar lang tid mellom hver rie. Etter kl. 01:00 har jeg full åpning, men trykketrangen uteblir. Lege blir tilkalt, og baby må forløses med vakum. I tillegg setter babyens skuldre seg fast, og det hele føles som om det aldri skal ta slutt.. Heldigvis gikk alt fint, og jenta vår så dagens lys kl. 04:18 :Heartpink
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 05.02.21

Dato født: 08.02.21

Uke+dag: 40+6(?)

Klokkeslett: 17.00

Fødested: Storken, KK

Vekt: 4675 gram

Lengde: hode/sete: 52cm

Hodeomkrets: 38 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: var hakket verre å føde naturlig enn jeg hadde forberedt meg på. Og vi fikk litt sjokk over størrelsen, da han viste seg å være over en kg større enn storebroren. Men veldig stolt over min egen innsats, om man kan si det selv :playful:
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Sesina :Heartpink

Kjønn: pike :Heartpink

Termin: 07.02.21


Dato født: 08.02.21

Uke+dag: 40+1

Klokkeslett: 16:58

Fødested: Ullevål sykehus

Vekt: 2965

Lengde: 48

Hodeomkrets: 35,5

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: epidural
 
Min fødsel

Navn på barnet: Nela

Kjønn: Jente

Termin: 04.02.21

Dato født: 01.02.21

Uke+dag: 40+0

Klokkeslett: 06.54

Fødested: KK

Vekt: 4110

Lengde: 51

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Annet du ønsker å fortelle:
Våknet av en rie ca kl 02.00. Jeg var usikker om noe var på gang så ble liggende i sengen ganske lenge får å se om det tok seg opp. Riene ble tette og vonde ganske kjapt. Gikk på do rundt 03.30 og da gikk vannet. Tiden på riene da var 4-5 min.
Jeg pakket resten av fødebagen og fant frem klær til storebror. Vekket samboer for å si at ting skjer. Riene kom nå hver 3 min. Ringte KK og de sa jeg måtte komme inn så fort som mulig.
Barnevakten kommer og vi er oppe på KK ca 06.10. Jeg har 3 rier på vei opp til fødestuen.
Snakker med jordmor om ønsker under fødselen før hun undersøker meg. Jeg har 6 cm tøyelig til 8 og hode godt ned i bekkenet. Jeg går i badekar noe som er kjempe deilig. Der har jeg 2 rier før intense pressrier starter. Kroppen levde sin egen verden. Prøvde å holde igjen så godt jeg kunne så jeg ikke skulle revne så mye. Etter 3 pressrier var hun ute. Fikk ta henne imot selv❤️
Måtte ganske kjapt opp av badekaret da det var rift i navlesnor. Heldigvis gikk det bra.
Fødselen var veldig fin, den gikk litt fortere enn jeg hadde tenkt. Alt var over på 5 timer og 45 min inne på fødestue.

Bilde:
 
:facepalm:
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 05.02.21

Dato født: 08.02.21

Uke+dag: 40+6(?)

Klokkeslett: 17.00

Fødested: Storken, KK

Vekt: 4675 gram

Lengde: hode/sete: 52cm

Hodeomkrets: 38 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: var hakket verre å føde naturlig enn jeg hadde forberedt meg på. Og vi fikk litt sjokk over størrelsen, da han viste seg å være over en kg større enn storebroren. Men veldig stolt over min egen innsats, om man kan si det selv :playful:
Gratulerer så mye ❤️❤️❤️ Wow! Det var stor forskjell :facepalm::p
 
:facepalm:
Gratulerer så mye ❤️❤️❤️ Wow! Det var stor forskjell :facepalm::p
Takk vennen ❤️ Ja det var helt sykt! Tenkte jeg måtte hatt uoppdaget svangerskapsdiabetes el.l, så fikk de til å måle blodsukker på mini flere ganger første døgnet... men alt var bare bra. Så vi skjønner rett og slett ikke hvordan det kunne være så stor forskjell :playful:
 
:dance018Min fødsel:

Navn på barnet: foreløpig navnløs
Kjønn: jente

Termin: 26.2


Dato født:27.2

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 0617

Fødested: Ullevål

Vekt: 3600

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 36cm

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: ingen :excited001

Annet du ønsker å fortelle: vannavgang kl 1720 den 26.2 etter stripping tidligere på dagen. Påfølgende rier, og kom inn på føden kl 1830. Konstaterte 2cm åpning og ble sendt hjem igjen... vond biltur tilbake hjem, men bor heldigvis ikke langt unna sykehuset.


tok seg enda mer opp hjemme og smertene var «grusomme» rundt midnatt, ny (og veldig smertefull) biltur til føden. Jordmor konstaterte nok en gang 2cm - jeg mister litt motet. For dette var uutholdelig vondt. Hun ser at jeg har store smerter, men sender meg hjem med en Oxynorm og beskjed om å hvile... vi kommer hjem 0130.

klarer nå hverken å sitte eller ligge, blir stående på stedet eller gående rundt mens kroppen rister ukontrollerbart. Og riene kommer tett som hagl.

03 ringer samboer føden, siden jeg har for store smerter til å gjøre rede for noe som helst - «ja, dere får vel komme inn igjen da...» hvorpå han svarer at vi nok ikke klarer bilturen ned. Til det er smertene og min situasjon for utfordrende. Så da ble det ambulanse til føden og jeg var livredd hele veien, bombesikker på at enten var noe riv ruskende galt eller så skulle jeg dø, men mest av alt var jeg redd for at jeg ville komme til mottaket å få konstatert 3cm åpning (og bli ansett som tidenes pingle).

hadde fullstendig panikk over smertene på dette tidspunktet, men følte meg godt ivaretatt i ambulansen og da vi kom inn på føden. Beskjeden «du har bare en liten kant igjen før 10cm!» føltes uvirkelig. Hæ? Fra 2 til 10 cm på 2,5 time, på egenhånd hjemme!? What?

klarte utrolig nok å finne litt mer ro, selv om jeg skalv ukontrollerbart fortsatt. Samboer kom endelig, en liten stund var det engstelse for om han skulle rekke det hele (han kjørte bil etter ambulansen). Lettelse da han kom inn døra, med et noe vilt blikk og hæ?? Full åpning!?

det var aldri tid til smertestillende eller å tenke noe særlig annet enn pust, pust, forsøk å få kontroll på pusten. Klarte det med varierende hell.
To timer etter ankomst føden fikk jeg lov til å presse, og fem min senere var raketten vår ute.

utrolig nok uten rifter eller sår, ikke et lite sting engang. Men er fortsatt mørbanka i bekkenet og har stølhet i hele kroppen etter all ristingen. Har heldigvis en fin premie på brystet, men dette var både skremmende og traumatisk - helt til den fantastiske jordmora på fødeB loste meg trygt i mål de siste to timene.
 
Min fødsel:

Navn på barnet: :Heartblue:HeartpinkJessica

Kjønn::Heartblue:Heartpink jente

Termin:18 feb


Dato født:2 mars

Uke+dag:

Klokkeslett:14:13

Fødested:gjøvik

Vekt:3612

Lengde:51,5

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: igangsetting

Smertelindring:ble til slutt spinallindring

Annet du ønsker å fortelle: ble satt igang, ballongdatt ut etter 12 timer, fikk modningstablett, hadde rier i 2 timer den natta. Dagen etter ble vannet tatt og fødte etter5 timer, måtte ha ristimulering og tilslutt spinallindring i ryggen. Men hun kom til slutt med intense rier i 5 timer. Dette er mitt 3 barn som jeg fødee over termin
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Nora

Kjønn: Jente

Termin: 2.2.21


Dato født:1.2.21

Uke+dag: 40+2

Klokkeslett:17.55

Fødested:

Vekt: 3320

Lengde:48

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Nei
 
Back
Topp