Fødestilling?

Kattepus84*

Flørter med forumet
Vet ikke om dere har diskutert det her tidligere, men har dere noen formening om fødestilling? Og i tilfelle hvilken stilling tror dere at dere vil føde i og hvorfor?

Jeg har født før, og syns ikke det var optimalt å ligge på rygg... lyst å prøve noe annet denne gangen.

Hadde ingen valg forrige gang pga setefødsel. Denne gangen er badekar det eneste jeg håper på.

Jeg fikk beskjed om at jeg burde velge badekar sist pga MYE problemer med bekkenet. Men plutselig gikk fødselen så ekstremt fort, at vi hadde ikke tid til det. Hadde fått beskjed om å unngå å ligge på rygg for å skåne bekkenet, så jeg stod på alle fire, men støttet armer og overkropp oppå en sakkosekk. Fødselen gikk raskt, uten særlig rifter og det var skånsomt mot bekkenet fordi tyngdekraften også hjalp til. Vil gjøre det samme igjen, bare at jeg ble litt irritert av at sakkosekken sank sammen under hver rie, og at jeg måtte bruke tiden mellom til å bygge den opp igjen. Denne gang vil jeg ha noe fast å hvile overkroppen på!

Grunnet risikosvangerskap har eg lite valgmuligheter. Tett overvåkning av barnet gjør at eg blir lenket til sengen under fødsel. Kjedelig, men slik er det nå berre :p

Vil ligge i badekar igjen frem til pressriene, deretter vil jeg ligge på rygg :)

Sniker her, jeg kunne ikke ligg på rygg, så sto pp kne. Neste fødsel vil jeg enten gjøre det samme, stå, sitte på huk, men helst føde i vann

Har både logge på rygg og stått på kne....på kne var uten tvil best....eg tenker det er umulig å planlegge noko, ein må ta det som det kommer og kva som føles rett der og då[emoji111]
Er det jeg og tenker, at man bør være åpen for det som skjer.
Har alltid blitt fortalt av jordmor jeg kjenner at det er alle de bestemte ideene man har om hvordan ting skal bli på føden som ofte ødelegger for folk.

Kommer ikkje til å tenke meg ut noen spesielle fødestillinger. Kommer til å gjøre det jordmor ber meg om. Det gjorde jeg sist også. Da presset jeg litt på siden, men funket best for meg å ligge på rygg:-)

Er det jeg og tenker, at man bør være åpen for det som skjer.
Har alltid blitt fortalt av jordmor jeg kjenner at det er alle de bestemte ideene man har om hvordan ting skal bli på føden som ofte ødelegger for folk.

Eller så er det faktisk stikk motsatt, at de bestemte ideene er det som gir den fødende en følselse av beherkelse og kontroll i en situasjon hun ellers ikke har kontroll over ;)

Eller så er det faktisk stikk motsatt, at de bestemte ideene er det som gir den fødende en følselse av beherkelse og kontroll i en situasjon hun ellers ikke har kontroll over ;)
Slik hun bruker å si det er det supert om man har noen ideer, men er man helt bestemt på hvordan ting skal være er det vanligvis negativt, fordi uforutsette ting skjer, og det er greit om ikke hele verden revner bare fordi ting ikke ble som planlagt.

Takk for svar :)

Jeg tenker at jeg skal i allefall prøve meg frem litt denne gangen. Ikke bare legge meg på rygg og tenke at det er den eneste og beste måten.

Hadde vært gøy å føde i vann, men husker jeg lå i badekaret under åpningsfasen, og det var så hardt og ubehagelig der :/ sikkert bedre med et som er oppblåsbart :p

Blir spennende å se hva jeg ender opp med. Jeg er i allefall villig til å prøve ut det meste, og har mest tro på at jeg fikser det bedre i en stilling hvor tyngdekraften kan hjelpe meg og som ikke låser bekkenet like mye som det å ligge.

Slik hun bruker å si det er det supert om man har noen ideer, men er man helt bestemt på hvordan ting skal være er det vanligvis negativt, fordi uforutsette ting skjer, og det er greit om ikke hele verden revner bare fordi ting ikke ble som planlagt.
Det er jeg helt enig i! Hadde mange tanker og ideer om fødsel forrige gang, men måtte pent legge de fra meg da det ble risikofødsel. Da var det ingen andre valg enn å ligge i senga, og det viste seg uansett at alle andre stillinger som jeg hadde sett for meg var helt forferdelige. Denne gangen orker jeg faktisk ikke tenke så mye på det.

Tar det som det kommer :) Sist sto jeg lenge på kne i badekaret, men endte opp med å presse ut ungen liggende sidelengs mens mannen holdt benet mitt opp :) Eller, lenge er vel å overdrive, fra alt startet til han kom ut tok det i underkant av 3t :p

Jeg hørte på jordmor sist. Syns det var veldig trygt :) så da snudde jeg meg fra side til side, ungen kom ut da jeg lå på ryggen. men tror det er lurt å ikke bestemme seg for noe på forhånd!

Eg hadde lyst til å føde i badekar - men endte opp med veer som etter 16t ga meg 4cm! åpning slik at endelig kom under definisjonen "å vere i fødsel". Før du er i fødsel før du ikkje smertestillande (utenom akupunktur som i allefall bare er tull), så bare en time etter på fekk eg epidural og vart liggande på rygg i senga. Endte med hastekeisersnitt og må pga sist fødsel også ta ks no. Tenker at det er lurt å ikkje ha for mange tanker og ideer på forhånd slik at en ungår å bli skuffa :)

Back
Topp