Fødested.. Noen som vet?

Mrs happy

Forelsket i forumet
♡ Maibarna ♡
Jeg er "skrevet inn" til sykehuset i krSand.. Men kan være en stor sjanse for at jeg er i arendal når tiden er inne. Og pga familie historikk, og forrige fødsel tror jeg at denne vil gå enda fortere.
Dvs. Rekker ikke kjøre fra arendAl til kr.sand ...
Spørsmålet mitt er da ; kan sykehuset i arendal "tvinge" meg å reise til kr.sand.. Eller er de pliktA til å ta meg imot?
Også Om jeg får føde der.. Får jeg da barseltiden på sykehuset der, eller sender de meg avgårde?
Noen som vet? :)

Nå vet jeg ikke hvor langt det er mellom de to sykehusene, men de er jo pliktig til å ta deg inn. Skal du oppholde deg i Arendal lenge? I verste fall så får de jo sende deg i ambulanse så det går litt fortere, evt. helikopter.

Jeg ville gitt beskjed om det allerede til legen slik han/hun kan opplyse begge sykehusene. Det gjorde venninna mi en gang.

Som fødende blir du tatt inn på lik linje som akuttpasient så da får du komme inn på det sykehuset du er nærmest slik jeg fikk forkkart av jm, sykehuset er pliktig til å ta imot fødende og gi den pleie og hjelp du trenger uavhengig av tilhørighet.

Arendal vil ha og trenger flere fødsler. Så tror ikke de sender deg noe sted om du ikke vil :)

Jeg er "skrevet inn" til sykehuset i krSand.. Men kan være en stor sjanse for at jeg er i arendal når tiden er inne. Og pga familie historikk, og forrige fødsel tror jeg at denne vil gå enda fortere.
Dvs. Rekker ikke kjøre fra arendAl til kr.sand ...
Spørsmålet mitt er da ; kan sykehuset i arendal "tvinge" meg å reise til kr.sand.. Eller er de pliktA til å ta meg imot?
Også Om jeg får føde der.. Får jeg da barseltiden på sykehuset der, eller sender de meg avgårde?
Noen som vet? :)
De må nok ta deg inn om du skal føde, og siden liggedøgnene er såpass få (2-3 dager) kan det jo være at du får være der etterpå også, om de har plass. Rart om de sender deg videre når de har tatt imot barnet, men det vet jeg beklageligvis ingenting om.

Ville kanskje nevnt for legen/sykehuset at du skal til Arendal. Så er de forberedt. :-)

De kan ikke sende deg til et annet sykehus. Det er jo ikke medisinsk forsvarlig. Unntaket er vel Oslo-området, og evt. andre steder der det er kort vei mellom ulike fødesteder.

Arendal og Kristiansand ligger såpass nærme hverandre at jeg er usikker på om du ville bli sendt til Kristiansand. Kanskje litt avhengig av hvor fort du pleier å føde (om du har født før) og hvor langt i fødselen du har kommet? Og om det er fullt på fødestua i Arendal ;) Det er vel ikke mer enn 45-60min mellom sykehusene, og det er uten råkjøring :-P Mange som har lengre vei til sykehuset enn det!

Edit: leste nå at du har en historikk med raske fødsler. Da får du føde i Arendal! :)

Back
Topp