Føder man som sin mor?

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Hei!

2 spm her:)

Vet man noe om det er noen sammenheng med hvordan fødsler forløper hvis man sammenligner mellom mor og datter? Antar jo at man må ha litt like kroppstyper i så fall, men f.eks. hvordan latensfasen osv er kunne vel være arvelig? Eller er det like gjerne genetiske faktorer fra den gravides fars side som kan spille inn evt. fosterets genetiske sammensetning?

Jeg har termin neste uke med mitt første barn og hodet har vært festet de siste to gangene jeg har vært på kontroll. Etter det har vært festet har jeg kun kjent hikking på venstre side og sparking på høyre, men etter en litt "sprelsk" natt derinne kjenner jeg nå hikking på høyre og sparking på venstre. Kan det være et tegn på at hun klargjør seg på fødsel ved å rotere så mye på kroppen når hodet nå er festet, eller er det vanlig at de flytter så mye på seg etter hodet er festet?
 
Last edited:
Hei!

Noen ganger fødselen bli veldig lik som sin mors fødsel, men langt i fra alltid. Du har både gener fra din mor og din far. Andre faktorer stiller også rolle som din partner, barnet i magen - størrelse - leie, livssituasjon, helse osv. Så jeg vil ikke anbefale deg å sammenligne deg for mye med din mor på den måten.

Når hodet er festet eller at det står dypt i bekkenet, kan den fortsatt ha anledning til å rotere ryggen frem og tilbake. Hvis den har lagt seg helt på andre siden som du forklarer er jeg mer usikker på om hodet er helt festet. Et hodet kan kjennes festet ut når du kjenner på utsiden av magen, selv om det fortsatt har mulighet til å rotere. Så lenge hodet står dypt i bekkenet så er det det viktigste. Hvilken side ryggen ligger på når riene starter kan påvirke hvilken vei den ønsker å rotere når du får rier.

At barnet beveger på seg er bra tegn på at den har det bra i magen, det trenger ikke å bety at det er starten på fødselen.

Det er spennende tid du er inne i nå, ønsker deg masse lykke til med innspurten.

Prøv å legg noen planer hver dag så du har ting å se frem til og ikke dagen kun blir fylt med venting, da kan det oppleves som tiden går veldig sakte!


Masse lykke til;)
 
Back
Topp