Fødeplass Oslo: Ullevål, Ahus eller Riksen?

Lille_My_

Flørter med forumet
Har fått beskjed av legen om å tenke på fødeplass i forkant av første svangerskapskontroll.

Bor i Oslo, og er veldig usikker på om jeg skal velge Ullevål, Ahus eller Rikshospitalet.

Er førstegangs, så alt er nytt for meg og jeg vet derfor ikke hva som er viktig for meg heller. Det eneste jeg kan tenke på er at jeg vil at pappaen skal få være så mye som mulig sammen med oss under oppholdet.

Hvis det skulle oppstå komplikasjoner er det selvsagt viktig at leger og jordmødre er kompetente til å håndtere slike situasjoner, men det har jeg tillit til at de er på alle disse tre sykehusene.

Med tanke på smertelindring aner jeg jo ikke hva jeg kommer til å ønske meg. Ahus er eneste med lystgass - er det verdt å velge fødeplass på bakgrunn av det?

Ullevål er mest sentralt i forhold til der vi bor, men er ikke spesielt lang reisevei til de andre heller så det er hipp som happ.

Noen råd eller erfaringer dere vil dele?

Har ikke født på noen av de, men har fødeplass på Ullevål denne gangen. Jeg valgte det først og fremst pga barselhotell og at det er nærmest oss. Riksen har ikke barselhotell og slik jeg har forstått det har riksen veldig få enerom også, så her valgte jeg det bort ganske raskt :p Jeg hadde lite effekt av lystgass sist og synes derfor det er helt greit å skulle være uten denne gangen. Men hadde nok valgt A-hus om det var nærmest :)

Ullevål har jo også ABC avdelingen om du er interessert i det. Der har de mer "naturlige" omgivelser med dobbeltseng, store vinduer, badekar på hver fødestue, etc. Om du ønsker epidural f.eks blir du overført til den vanlige fødeavdelingen. Jeg skulle veldig gjerne født på ABC men får ikke lov pga medisiner i svangerskapet :(

Jeg har født på AHUS to ganger og har litt blandede følelser ang. AHUS. Tenker det handler veldig mye om hvilke jordmødre du treffer på når du kommer.
Jeg har søkt fødeplass der igjen, men skal ha fødebrev, ett ganske strengt ett, med meg og jeg kommer til å være klar på hva jeg ikke finner meg i (må nevnes at andre fødsel endte med å sende inn klage og det ble full oppvask da de totalt overkjørte meg, brøt protokoller og jordmor var svært respektløs og skjelte meg ut for å ha mer smerter enn det hun mente jeg skulle ha). Første fødsel har jeg ingenting å utsette på og den mest fantastiske jordmoren jeg noen gang har vært borti var en student.

Når det kommer til lystgass, så er det noe som har reddet fødslene for meg. Jeg har svært god effekt av det og ville ikke vært foruten.

Ullevål har jo også ABC avdelingen om du er interessert i det. Der har de mer "naturlige" omgivelser med dobbeltseng, store vinduer, badekar på hver fødestue, etc. Om du ønsker epidural f.eks blir du overført til den vanlige fødeavdelingen. Jeg skulle veldig gjerne født på ABC men får ikke lov pga medisiner i svangerskapet :(

Mener på å ha lest at ABC avdelingen var lagt ned. Leste om den i en fødselsbok og googla, så kom det opp en artikkel fra 2019 om at den skulle stenges. Er ikke sikkert de har gjort det enda da.

Har fått beskjed av legen om å tenke på fødeplass i forkant av første svangerskapskontroll.

Bor i Oslo, og er veldig usikker på om jeg skal velge Ullevål, Ahus eller Rikshospitalet.

Er førstegangs, så alt er nytt for meg og jeg vet derfor ikke hva som er viktig for meg heller. Det eneste jeg kan tenke på er at jeg vil at pappaen skal få være så mye som mulig sammen med oss under oppholdet.

Hvis det skulle oppstå komplikasjoner er det selvsagt viktig at leger og jordmødre er kompetente til å håndtere slike situasjoner, men det har jeg tillit til at de er på alle disse tre sykehusene.

Med tanke på smertelindring aner jeg jo ikke hva jeg kommer til å ønske meg. Ahus er eneste med lystgass - er det verdt å velge fødeplass på bakgrunn av det?

Ullevål er mest sentralt i forhold til der vi bor, men er ikke spesielt lang reisevei til de andre heller så det er hipp som happ.

Jeg har fødeplass på Ahus, mest fordi det er det nærmeste, men også fordi det er et ganske oversiktlig sykehus i forhold til andre. Jeg ble lagt inn til observasjon på grunn av mulig svangerskapsforgiftning nylig, ble tatt veldig godt i mot. Hadde 4 forskjellige jordmødre og 3 forskjellige leger som jeg pratet med under oppholdet, og alle var super trivelige.

Jeg husker ikke om det var Ullevål eller Rikshospitalet som jeg leste var et av de mest underbemanna og travleste sykehusene, men det er en ting jeg kanskje ville lagt litt vekt på ved valg av sykehus. For meg er det viktig at de har kapasitet til meg.

Mener på å ha lest at ABC avdelingen var lagt ned. Leste om den i en fødselsbok og googla, så kom det opp en artikkel fra 2019 om at den skulle stenges. Er ikke sikkert de har gjort det enda da.

Den er ikke lagt ned, men de har redusert svangerskapsoppfølgningen som de tilbyr. Tidligere tror jeg du fikk tilbud fra uke 24, men nå får du det rundt uke 32.

Fødte på Rikshospitalet. Fantastisk på føden (lå på observasjon 5 dager og fødte prematurt), flott på NFI og slikt, men barsel var elendig. Og far får normalt ikke være med.

Velger Ullevål neste gang, vi har innlagt der 6 uker.

Har bare født på Ahus, 2 ganger. Og er veldig fornøyd med fødeavdelingen, barsel har vært litt så som så, men kommer nok veldig an på hvem du treffer på av de som jobber der. Første gang måtte jeg ligge på barselavdelingen, på dobbeltrom, det var ikke kult, men andre gang fikk jeg dra på barselhotellet og fikk enerom. Man kan få rom med plass til far, da koster det så å mye pr natt og for mat til han, tror det er likt på Ullevål.

Jeg har født 2 ganger med kun lystgass som smertelindring. Hadde definitivt valgt et sykehus med lystgass :hilarious:

Hvis du ønsker epidural så er det vel hipp som happ ift. Smertelindring. Men jeg hadde uansett ville hatt lystgass som alternativ. Det kan hende du ikke rekker epidural og da står du uten noenting :shy:

Velg Riksen. Det er min anbefaling, på generell basis, uansett hva man trenger av behandling. Har jobbet både der og på Ullevål, og opplever Riksen som mer ryddig og organisert. De er litt snobbete fordi det er så mange eksperter og spesialister der, men jeg fikk godt inntrykk av avdelingene jeg jobbet på (inkl barsel).

Har bare erfaring fra Ahus, og har søkt Ahus igjen. Synes fødeavdelingene til Ahus er topp, med kun en dør mellom den «hjemmekoselige» avdelingen og den typiske sykehusavdelingen. Var fornøyd med jordmødrene også. Endte til slutt opp med keisersnitt, som medførte at barselhotellet ble utelukket. De sa det uansett ikke var nok plasser der på det tidspunktet, så det ville ikke gjort noe fra eller til. Jeg var overhodet ikke fornøyd med den vanlige barselavdelingen, og har ikke så lyst til å havne der igjen, egentlig. Men denne gangen er jeg nok mer selvsikker og er forberedt på å si ifra om jeg føler jeg blir dårlig behandlet.

Min fastlege anbefalte Ahus fremfor Ullevål pga. lystgass.
Ahus er det korteste for meg uansett, og jeg tenker litt på kjøretid.

Siden ikke Riksen har barselhotell, så er de kanskje utelukket for deg? :)

Takk for alle svar!

Jeg har luket ut Riksen som alternativ. Så nå står jeg mellom Ahus og Ullevål, heller mest mot førstnevnte.

Mulig jeg er helt lost, men blir litt forvirret av begrepene barsel og barselshotell. Hva er forløpet etter fødsel? Jeg trodde man ble sendt fra fødestua til barsel, men skjønner ikke helt hvorfor barsel skiller seg fra barselshotellet. Hva avgjør om man havner på det ene eller andre? Kan ikke barnefar være med på barsel?

Takk for alle svar!

Jeg har luket ut Riksen som alternativ. Så nå står jeg mellom Ahus og Ullevål, heller mest mot førstnevnte.

Mulig jeg er helt lost, men blir litt forvirret av begrepene barsel og barselshotell. Hva er forløpet etter fødsel? Jeg trodde man ble sendt fra fødestua til barsel, men skjønner ikke helt hvorfor barsel skiller seg fra barselshotellet. Hva avgjør om man havner på det ene eller andre? Kan ikke barnefar være med på barsel?
Nå er jo reglene for barsel forskjellige fra sykehus til sykehus. Mye pga covid-19

Har født 4 ganger på Ullevål, og er veldig fornøyd med føden der. Ikke like imponert over hjelpen på barselhotellet, men kun vært der ett døgn så kan være ren uflaks med et par av de som var på jobb den dagen.

På barselavdelingen på Ahus deler man (som regel, med mindre det er veldig stille som f. eks i julen) rom og faren kan ikke overnatte. Der havner man om det er komplikasjoner med mor eller barn, eller det er fullt på barselhotellet. På barselhotellet er det enerom og faren kan overnatte. På barselhotellet er personalet tilgjengelig for spørsmål og veiledning men det er meningen at man skal klare seg selv. Man må hente mat, skifte bleier osv. selv.

Jeg har prøvd begge deler og trivdes veldig godt på barselhotellet. Men som regel får man ikke velge. Ved første fødsel var jeg på barsel grunnet komplikasjoner.

Det vil jo alltid være noen som er fornøyd og noen som er misfornøyd, men jeg har vært veldig fornøyd med Ahus. Har født der to ganger, 2017 og 2020. Har brukt lystgass begge gangene og hatt god effekt av det.
Tusen takk for utfyllende svar! Har termin rundt årsskiftet, så forhåpentligvis er det ikke alt for sprengt på føden rundt den tiden. Tror jeg lander på ahus. Litt deilig med nyere lokaler og.

Takk for alle svar!

Velg Ullevål om det er nærmest. Sjansen er større for at far får overnatte med deg der og det ønsker jo de fleste færsteganhsfødende. Men en fødsel er jo uforutsigbart. Hvis du blir dårlig etter fødsel, feks må ha ekstra blod eller annet, kan du måtte være litt på barsel og da får normalt ikke var overnatte sammen med deg.
Men er ahus nærmere ville jeg valgt det.
Det er noe med at på slutten av svangerskapet kan du trenge en ekstra kontroll pga bekymring for mindre liv osv og da er det absolutt mest praktisk å ha valgt sykehuset som er nærmest der dere bor.

Jeg var veldig fornøyd med Riksen, dobbeltrom på barsel og far fikk ikke være med, hvilket var litt tøft grunnet vår forhistorie med svangerksap/fødsel - men det var en liten uke av livet vårt og personalet var fantastiske både på føde og barsel og det er også viktig :)

PS fødte i januar og det var smekkfullt. De sendte fødende vekk fra rikse til Ullevål, fullt på barsel osv :p

Back
Topp