Føden......

Beate1

Elsker forumet
Hvorfor er noen føden noen plasser er sta og litt vrang?  jeg er på overtid med 5 dager.. tenkte skulle ringe på fredag da er jeg ei uke på overtid.. å høre om jeg kan snakke med jordmor der oppe.... jeg begynner å bli beskyret hvist jeg må gå over ei uka på overtid..

skjønner ikke at dem kan lære av sine feil der opppe på sykehuset..  har hørt litt av hvert hva da har gjordt..

de regner vel deg ikke som på overtid før du er 2 uker over.. Er vel kun st.olav som har begynt med 1 uke.. Så så lenge du og babyen har det bra vil de ikke sette i gang.

ORIGINAL: wimza

de regner vel deg ikke som på overtid før du er 2 uker over.. Er vel kun st.olav som har begynt med 1 uke.. Så så lenge du og babyen har det bra vil de ikke sette i gang.

Ja der ja..   det er vel bare i ett prøve prosjekt enda vel?

Her har jo sykehuset gjordt en del tabber.. vil ikke at det skal skje meg... for 2 år siden gikk min vennine igjennom det..

På lillehammer sykehus tas nå alle som har gått over termin inn til overtidskontroll når man har gått 7 dager over. Hvis ikke det betyr at man er på overtid så vet nå ikke jeg. I dag lar man heller ikke folk gå 19 dager over, det er faktisk blitt regel som sier 14. Noen sykehus setter i gang på dag 11,12,13 el 14.

Jeg er nå veldig glad jeg har fått time til overtidskontroll, betryggende. Håper jeg slipper å benytte meg av den da, at jeg føder før søndag!![;)][:)]

Tror nok jeg også vil bli bekymret for vesla hvis hun ikke kommer, og jeg må gå ti dager over før de setter meg i gang. Det er praksisen de fører på Levanger.
Men så er jo alt fra uke 38 og til og med 42 innenfor termin, og så lenge de er flinke til å sjekke hvordan det er med vekst ol. på baby, som de jo er i dag så lar jeg sykehuset få bestemme dette. De kan nok jobben sin[:)]

Jeg ble satt i gang etter 11 dager på overtid, det er normalt[:)].
Men du skal ha time til overtidsvurdering en uke over termin da, har du ikke fått det?

ORIGINAL: Renesmee

Siden jeg gikk 9 dager over termin vet jeg veldig godt at den medisinske betegnelsen på overtid er fra 14 dager etter termin. Det er også fra 14 dager over termin sjangsen for at fosteret dør i mors mage øker drastisk. Derfor skal man ikke sitte dagen etter termin og være livende redd for at barnet kan dø - for slik er det ikke.

At man får overtidVURDERING før man er overtidig er jo nesten en selvfølge. Her skal de vurdere om det er forsvarlig å la deg gå over tiden, og denne vurderingen er det litt for sent å ta etter at du har passert 14 dager [;)]

Jeg kjenner et par som fødte en dag over termindatoen, de fødte en dødfødt gutt som følge av at navlestrengen hadde kveilet seg rundt halsen hans. Hun hadde kjent liv dagen før så jeg var skikkelig redd for å gå over tiden denne gangen i tilfelle noe lignende skulle skje. jeg vet også at det er de som har gått 4 uker over tiden og det har gått bra. De har jo selvsagt blitt nøye oppfølgt. Har også lest ang overtid og at de nødvendigvis ikke setter i gang fødselen 14 dager over tiden hvis barnet har det bra. Noen har jo annen syklus enn det de regner utfra hvilket betyr at barna vil komme avvikende for termindatoen som er satt.

ORIGINAL: Ladyeve

Jeg synes det høres fryktelig uforsvarlig ut å la noen gå 19 dager over tiden.
mamma ble satt i gang med meg, og jeg kom på overtid, det var så vidt jeg overlevde.
mamma fikk ikke se meg før dagen etter fødselen. Jeg hadde ikke vert å reddes om jeg hadde vert født en halvtime senere, og mamma ble satt igang.
jeg kommer til å protestere, om jeg må gå mer enn 10 dager over tiden.
Ikke fordi jeg egentlig er såååå ivrig etter at Olivia skal komme nå, men fordi jeg er blir mer bekymret for hver dag hun ikke kommer.
Det er faktisk mange som sliter psyksik med å gå på overtid pga bekymringer.

Jepp, det er mange som gjør det..  en uke går fint men etter en uke da begynner jeg å blir beskymret..  har jo ei vennina av me som mistet hun gikk 11 dager over.. etter de på sykehuset ikke tok hun på alvor.. 

ORIGINAL: Renesmee

Du er ikke overtid, du har passert termin.

14 dager over termin kan du si at du er på overtid. Noen går 14 dager over termin, og jeg har hørt om de som måtte gå 19 også.

Så lenge du og baby er frisk er det ingenting i veien for det. Selv fødte jeg 9 dager over termin. 2 dager senere hadde jeg time hos jordmor, og på den timen hadde hun kommet til å bestilt overtidsvurdering til meg på fødeavdelingen dersom jeg ikke hadde født enda.

Dvs at det ikke ville blitt vurdert å sette meg i gang en gang før 11+ dager over termin. Dette er HELT vanlig og det er ingenting galt med det.

42+3 er beregnet ut ifra et gjennomsnittlig svangerskap. dvs at noen føder før, andre etter. Og alt er like normalt.

Ja på A-hus har jeg hørt de kan gå lenger enn 14 dager... Og det er ikke aktuelt for min del altså.. Jaggu er 2 uker lenge nok.

Har barnet vært inne i magen i 40-42 uker så er barnet klart til å komme ut.. Og det er skummelt at de opererer med at de kan være der inne lengre...

Så jeg synes at sykehusene bør begynne som St.Olavs at de går kun 1 uke over så er det overtid..

ORIGINAL: Luremus

På lillehammer sykehus tas nå alle som har gått over termin inn til overtidskontroll når man har gått 7 dager over. Hvis ikke det betyr at man er på overtid så vet nå ikke jeg. I dag lar man heller ikke folk gå 19 dager over, det er faktisk blitt regel som sier 14. Noen sykehus setter i gang på dag 11,12,13 el 14.

Jeg er nå veldig glad jeg har fått time til overtidskontroll, betryggende. Håper jeg slipper å benytte meg av den da, at jeg føder før søndag!![;)][:)]

Her så kan man faktisk gå til 21 dager over termin før mn blir satt i gang, så har ikke blitt en regel her.

Back
Topp