Fødeliste

Født dato/uke:19.06 uke 42+0
Termin: 08.06
Navn: ikke bestemt oss
Kjønn: Gutt
Klokken:00:09
Fødested: Ringerike
Lengde:54cm
Vekt: 3910
Hodemål:37,5
Søsken: En bror
Forløsningsmetode:vaginalt
Om fødselen: Igangsettelse med ballong, modningspille i skjeden, vannet gikk etter 5 min. Kraftige og effektive river. Epidural på 3 cm på grunn av kraftige rier. Aktiv fødsel i 2 1/2 time.
 
Født dato/uke: 21.06.18
Termin:21.06.18
Navn: Viktoria Adeleb
Kjønn: jente
Klokken: 1.37
Fødested: Drammen
Lengde: 52
Vekt: 4118
Hodemål:34
Søsken: 1 storesøster
Forløsningsmetode: vaginal uten smertelindring
Om fødselen: full fart! Når det først smalt!
 
Født dato/uke: 4.6.18 / 42+2
Termin: 22. 5.18
Navn: ikke bestemt enda
Kjønn: gutt
Klokken: 21:16
Fødested: Ahus
Lengde: 56
Vekt: 5.210
Hodemål: 41
Søsken: 0
Forløsningsmetode: hastekeisersnitt
Om fødselen: igangsatt 11 dager over termin, aktiv fødsel 13 dager over termin. 17 timer i fødsel hvor mye forskjellig ble testet ut. Ble til slutt et keisersnitt siden det var ingen håp om å få han ut vaginalt. Ble litt langstrakt tid på Ahus og tiden etter fødsel var nok værst. Men store gullet er så fantastisk og har det kjempebra!
 
Født dato/uke: 24.05.2018, uke 35+5
Termin: 26.06.2018
Navn: Mie
Kjønn: Jente
Klokken: 09:17
Fødested: Helgelandssykehuset
Lengde: 47 cm
Vekt: 2710 g
Hodemål: 32 cm
Søsken: Gutt 5 år
Forløsningsmetode: Keisersnitt
 
Født dato/uke: 23.06.18 / uke 40+6
Termin: 20.06.18
Navn: Jonas [emoji170]
Kjønn: Gutt
Klokken: 17:48
Fødested: Stavanger Universitetssykehus
Lengde: 49 cm
Vekt: 3044 gram
Hodemål: 36 cm
Forløsning: Vaginal
Om fødselen: Induksjon over 3 dager, endte med styrtfødsel uten smertelindring (førstegangsfødende)
IMG_8111.JPG
 
Født dato/uke: 25.06-18 / 39+1
Termin: 4.07
Navn: ikke bestemt
Kjønn: gutt
Klokken: 09.33
Fødested: Haukeland
Lengde: 52 cm
Vekt: 3990 g
hodeomkrets: 36 cm
Søsken: 1 storesøster
Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt
Om fødselen: planlagt keisersnitt. Alt gikk etter planen, og en stor og fin gutt kom. Syns det var en veldig ubehagelig opplevelse å være våken under operasjonen, men samtidig så uendelig deilig å høre han gråte med en gang.
Evt. bilde:
 

Vedlegg

  • 7DCBBB09-1FC1-4EB3-9AFC-9654EC4739D6.jpeg
    7DCBBB09-1FC1-4EB3-9AFC-9654EC4739D6.jpeg
    137 KB · Visninger: 169
Født dato/uke: 18.06.18
Termin 23.06.18
Navn: ikke fått navn enda
Kjønn: jente
Fødested: Kk
Lengde: 51 cm
Vekt: 3980
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginal
Om fødselen: vondt [emoji13]
 
Født dato/uke: 18.06.18 Uke 39+6
Termin: 21.06.18
Navn: Ludvig
Kjønn: Gutt
Klokken: 18.32
Fødested: KK Haukeland
Lengde: 50 cm
Vekt: 3580 gram
Hodemål: 33 cm
Søsken: 0
Forløsningsmetode: Vaginalt, med epidural, og vakuum.
Om fødselen: Lang fødsel, som endte med epidural, drypp og vakuum.. Folksomt på fødestuen med lege, gynekolog, barnelege og flere jordmødre. Men premien var en perfekt liten gutt :Heartblue
 
Født dato/uke: 30.06.18, uke 38+5)
Termin: 12.07.2018
Navn: Joel
Kjønn: Gutt
Klokken: 12.31
Fødested: St. Olav Hospital
Lengde: 50 cm
Vekt: 3175 gram
Hodemål: 36 cm
Søsken: Liam på snart 5 år
Forløsningsmetode: Igangsettelse, tok lang tid å få det i gang (3 døgn), men når jeg først fikk ordentlige åpningsrier gikk det fort (3-3,5 timer)
Om fødselen: Lang igangsettelse, hadde regelmessige kynnere fra torsdag på dagen, maserier/starten på åpningsrier fra fredags morgen. Midt på natten til lørdag hadde jeg fortsatt ingen fremgang fra formiddagen (stoppet på 4 cm åpning), og det ble bestemt at jeg fikk epidural for å klare å sove meg gjennom riene noen timer. På morgenen når jeg våknet kjente jeg at epiduralen satt skjevt - høyre side var helt borte, kunne ikke bruke foten. Venstre side hadde ingen virkning av den lenger, så der kjente jeg alt. De tok vannet i 9-tiden, fra ca 9.30 begynte riene å ta seg opp, og 12.31 var han ute. Fikk litt drypp helt på slutten for å gjøre pressfasen litt kortere, da det ble litt lange pauser mellom pressriene. Var mye tyngre å få ut han her på 3175 gram enn storebroren på 4260 gram :laughing002 Den halve epiduralen gjorde det litt kinkig, da jeg var helt avslappet i høyre side, men spente meg i venstre side, så gjorde det sikkert litt vanskeligere for han å komme seg ut bekkenet. Men han kom til slutt - trengte kun tre små sting.
Evt. bilde:
 
Kjønn: Gutt
Dato født: 27.06.18
Uke + dag: 39+3
Termin: 03.07.18
Klokken: 22:09
Fødested:
Vekt: 3734 gram
Lengde: 51
Hodeomkrets: 35
Søsken: 0
Forløsningsmetode: vaginal (igangsettelse)
Annet du vil fortelle: ble igangsatt mandag 26.06.18 med ballong. Den ble fjernet etter 24 timer da den ikke falt ut selv. Da tok de vannet og riene startet momentant. Lille prinsen hadde det likevel ikke travelt og var tydelig stresset med høy puls gjennom store deler av fødsel. Fikk tilslutt epidural og drypp som skulle stimulere riene i et tempo lille skulle takle. Til slutt ble det for mye og prinsen måtte ut med en gang. Ved hjelp av vakum kom lillegutt til verden 26.07.18 kl 23:00 helt perfekt [emoji170]
Bilde:
 
Født dato/uke: 26.06.2018/veke 39+1
Termin: 5.juli
Navn: Ikkje bestemt
Kjønn: Jente
Klokken: 20.03
Fødested: Førde
Lengde: 49
Vekt: 3280
Hodemål: 37
Søsken: ei halvsøster
Forløsningsmetode: Vaginal (igangsatt pga svangerskapsforgifting)
Om fødselen: Fin og rask fødsel! Gikk 6 timer frå 3 cm til 6 cm, frå 6 til ho var ute gikk det 2 timer!
Evt. bilde:
 
Født dato/uke: 03.07.18
Termin: 04.07.18
Kjønn: jente
Klokken: 9:15
Fødested: Sykehuset innlandet
Lengde: 49
Vekt: 2790
Hodemål: 34
Søsken: Storesøster på 3 1/2
Forløsningsmetode: vaginal
Om fødselen: To dager med ineffektive stadig sterkere rier (latensfase). Lekkasje av grønt fostervann så de satte ballong 02.07. Den 03.07, kl 8.30, 45 min før hun ble født var åpningen fortsatt bare 3 min. Så ble det 45 min styrtfødsel uten pauser eller smertelindring før hun kom ut. Veldig vondt og intenst. Alt bra når hun kom ut :) ❤️
Evt. bilde:
 
Født dato/uke: 06.07.18 41+3
Termin: 29.06.18
Navn: Olav
Kjønn: Gutt
Klokken: 21:59
Fødested: Sørlandet sykehus avd Arendal
Lengde: 49 cm
Vekt: 3154 gram
Hodemål: 34 1/2
Søsken: Ingen
Forløsningsmetode: Vaginal
Om fødselen: Startet som et smell etter stripping med intense rier. Da jeg nådde aktiv fødsel hadde ikke riene noen effekt på åpningen lenger men de herjet som bare det. Fikk epidural på 5 cm åpning og sovnet. Da hadde kroppen brukt nærmere 5 timer på 1 cm.. Våknet et time senere med 9.5 cm og beskjed om å gjøre med klar til å presse. Kroppen trengte tydeligvis bare å slappe av. En liten halvtime senere var verdens vakreste lille prins født.
Evt. bilde: 6DAD7AE0-EBC4-414C-B1FA-2129AA997DD2.jpeg
 
Her skriver du når babyen(e) er født:Heartred
(I denne tråden skal det KUN være fødsler -vi kan ha egen kommentar- og gratulasjonstråd :))

Født dato/uke: 07.06.18
Termin: 09.06.18
Navn: Magnhild Marie
Kjønn: jente
Klokken: 18.40
Fødested: SSA
Lengde: 46 cm
Vekt: 3390 g
Hodemål: 34
Søsken: nr 5 i rekka av min, dine, vår
Forløsningsmetode: vaginal.
Om fødselen: Vannavgang kl 07 to dager før. Jeg startet rietelleren kl 01.30, litt av og på med rier, og strikket på lua innimellom slagene. Var inne på føden kl 05. Oppkast, klarte ikke snakke og ikke å gå, som forventet.. intense rier.. God hjelp av lystgass. Neste krise da lystgass-kolben måtte byttes ut!! Fikk epidural i 15-tida, hadde da 8 cm åpning, men den hjalp. Kunne snakke igjen og fikk spist 3 skjeer med dessert og sovet litt. Hun stod skjevt, så hun hadde vansker med å komme ned. Da jm2 kom inn, fikk hun et godt grep, og hun var ute på 4-5 pressrie. Navlesnoren rundt halsen 3 ganger, hun var blå og ingen gråt. Jm hadde god kontroll, fikk gråten og sirkulasjonen i gang, og jeg fikk henne til brystet. En lettelse og glede.
Evt. bilde:
 
Født dato/uke: 15mai/36+0
Termin:15juni
Navn: Odin
Kjønn: gutt
Klokken: 15:11
Fødested: Volda
Lengde:50cm
Vekt:3325gram
Hodemål:34
Søsken:0
Forløsningsmetode: i gangsett og vaginalt forløsning
Om fødselen: vart innlagt etter kontroll på sjukehuset 7mai, pga svangerskapsforgiftning. Men dei prøvde å få ned blodtrykket noko som dei fekk til. Men pga at eg var ein del heime åleine (gubben jobbar vekk), så ville dei passe på meg. På ei veke hadde eg 5 ul, og alle gangene hadde Odin det bra. Men natt til 13mai, våkna eg midt på natta av sterke og vonde kynnere. Blei undersøkt og strippa på søndagsmorgen. Men eg vart i gangsatt tysdag morgen 15mai, ved å ta vatnet, etter mislykka forsøk på å sette ballong. Vatnet vart tatt ca kl 9:50. Eg fekk beskjed om at eg måtte få inn epiduralen ganske tidlig slik at det og kunne hjelpe på blodtrykket. Så det vart gjort 2 forsøk på å sette epiduralen også, men fekk det til på den andre forsøket. Blei gjort i 11-12tida. Fekk ein "pause" slik eg fekk vere på mobilen bitte litt før det begynte på igjen. For rundt kl 11 hadde eg 3cm åpning. Og kl 14:00 hadde eg 5cm, og 40minutter etter kjente eg pressrier eller at han kom lenger ned i bekkenet. Og da hadde eg blitt 9cm. Også vart no det midt i vaktskifte, så det kom inn ei ny jordmor og barnepleier. Rett før Odin kom ut datt pulsen hans og jordmora måtte klipte meg for da få Odin ut. Da vart klokka 15:11. Blei sydd etterpå noko som eg syns var helvetes vondt, og det var verre enn fødselen. Men oppi hode følte eg at eg ikkje var klar for å få han i mai, for han skulle no bli født i juni. Eg følte eg sto på bakbeina inni hode og sa neineinei, men helsigvis var kroppen så moden at det var i grunnen problemfritt fødselen(syns eg da). Og det var vondt når eg hadde rier, men eg klarte og puste meg gjennom dei heilt til eg fekk pressrier. Mista alt kontroll. Men klarte og hente meg inn att på eitt viss. Sånn i grunnen no i ettertid har eg lyst å bli gravid igjen fordi at det ikkje var vanskelig fødsel. Men eg vil gjerne ha kroppen min tilbake først la på meg 34kg og har berre mista 20kg etter fødselen.
Evt. bilde:
 

Vedlegg

  • Snapchat-1054889330.jpg
    Snapchat-1054889330.jpg
    449,3 KB · Visninger: 52
Født dato/uke: 27.06.18
Termin: 03.07.18
Navn: Liam
Kjønn: gutt
Klokken: 22:29
Fødested: stavanger universitets sykehus
Lengde: 50
Vekt: 2,842
Hodemål: 31
Søsken: 0
Forløsningsmetode: igangsatt/vaginalt
Om fødselen: Slimproppen gikk den 25.06, og samme kvelden så begynte vannet å dryppe litt og litt, var usikker på om jeg tisser på meg selv ellr om det var vannet.Ringte te fødeavdelingen og da sa de at det hørtes ut som vannet gikk. Fikk beskjed om å komme til fødeavd. Kl. 10 den 26.06 for en sjekk, da fikk jeg beskjed om å gå hjem og se om kroppen min skulle klare å sette i gang riene uten å bli igangsatt. 27.06 kjørte vi til tilbake til sykehuset for å bli indusert. Fikk den første pillen kl ca-8:30/0900. Etter den 6 og siste pillen ca.kl 19/kl20, da begynte riene å ta seg opp, kjente at jeg ikke fikk pause mellom riene og slet veldig med å puste gjennom de. Jordmoren sjekket åpningen og da var det allerede 5cm! Jeg ba om å få epiduralen, og ble flyttet til rommet ved siden av for å få lystgass mens de holder på å ordne det med epiduralen. Ble flyttet ned til fødeavdelingen for å få dette. Etter at vi kom på føderommet, så var det allerede 7cm åpning og fikk beskjed om at dette går alt for fort og at vi har ikke tid til å sette inn epiduralen. Fikk panikk og skrek at dette skulle jeg ikke klare uten, fikk så vidt pause mellom riene! Etter en stund så følte jeg et stort press der nede og følelsen av måtte trykke hardt. Så ble jeg sjekket igjen, da var det plutselig 10cm!! Trykketiden var på hele 22 minutter og det gikk sinnsykt fort! Verste av alt var når jordmoren presset hardt ned i magen min etter fødselen for å få ut alt det som var inni livmoren, det var vondere enn å føde!! Men ellers så synes jeg at fødselen gikk sinnsykt fort og greit, selv om jeg aldri fikk epiduralen på tide. Er faktisk stolt av meg selv å ha klart å føde uten.
 
Back
Topp