Jeg kan godt dele min. Den blir nok litt lang da den strakk seg over flere dager, hehe
Ble satt i gang 19. mai, uke 38+1 grunnet svangerskapskløe og forhøyede gallesyreverdier. På grunn av kapasitetsproblemer ble jeg strippet 18 mai, og ikke satt i gang da, som planlagt. Fikk satt inn ballongkateter 19. mai kl 13:30. Var da ikke moden i det heletatt. Fikk dra hjem å hvile, med beskjed om å komme inn igjen innen et døgn, eller hvis ballongen fallt ut før. Kl 15 begynte jeg å få rier med varighet på 1,5 minutt, og disse kom hvert 3. minutt. Dette var visst vanlig for de fleste, og jeg var derfor innstilt på at de ble å dabbe av etterhvert, noe de også gjorde.
Ballongkateteret fallt ut kl 03, 20 mai. Dro hjemmefra og inn på føden. Den hadde modnet meg litt, altså hadde jeg 2 cm åpning og myk cervix. Dette var ikke nok til å ta vannet, så jeg fikk satt inn et «hormonfrimerke» (Misodel) som skulle frigjøre virkestoff hver time i inntill et døgn. På ctg registrering hadde jeg flere gode rier, men disse var ikke spesielt vonde. Fikk store forventninger til denne Misodel som visstnok skulle være det mest effektive på markedet, og håpet virkelig at jeg hadde lilleprins i armene innen dagen var omme. Desverre hadde jeg ikke effekt av denne. Det eneste den gjorde var å gi lille Andreas skyhøy puls, slik at de hele tiden måtte ta frimerket ut og inn fordi han ble så stresset inni magen.
21. mai var fortsatt ingenting skjedd. Hadde forstatt bare 2 cm åpning og 3 vonde rier på 10 minutter som ikke gjorde noen nytte for seg. Dette var igangsetting dag 3, og jeg begynte å miste motet, samtidig som jeg var utrolig sliten før det hele hadde begynt. Hadde da ligget lenge med rier. Ettersom jeg ikke responderte på Misodel, fikk jeg 2 tabeletter Angusta hver 4. time, samtidig som jeg jevnlig lå på ctg. Registrering og hver en jordmor forsøkte å strippe meg i håp om fortere fremgang.
22. mai på morgenen hadde heldigvis disse tabelettene hatt litt effekt. Hadde da 3 cm åpning og var helt avflatet. Scorte 7 på Bishop, men måtte ha 8 som førstegangsfødende for at de skulle kunne ta vannet. Kl 17 hadde jeg 5 cm åpning, men fordi det var fullt på alle fødestuene måtte jeg vente til kl 19 før jeg fikk fødestue. Da tok de endelig vannet. Få minutter etter at de tok vannet haglet riene på. Fikk ingen pause før neste rie satte inn, de var «dobbel». Fikk beskjed om å reise meg opp i prekestol for å jobbe han lengre ned i bekkenet, da han lå høyt i magen. I det jeg reiser meg blir jeg akutt kvalm og kaster opp over hele gulvet. Samtidig faller pulsen til lille i magen, og den ble liggende på rundt 60 i 6 minutter før han kom seg igjen. Inn kom det et lass av leger, jordmødre og gynekologer og forberedte meg på keisersnitt. Stakkars samboer sto på gangen og skjønte ingenting. De fryktet at navlesnoren var kommet i klem. Det var den heldigvis ikke, men lilleprins tålte ikke at jeg var oppe og stod eller lå på venstre side, så jeg måtte ligge på rygg eller på høyre side.
Var så sliten etter en flere dagers lang «fødsel» at jeg fikk kranglet meg til epidural. De mente jeg fint ville klare meg uten, men jeg var så sliten at jeg omtrent ikke maktet mer. Fikk satt epidural etterhvert, og denne fungerte bare på ene siden, men det var likevel som å komme til himmelen. Sovnet faktisk av i det han stakk meg med den lange nålen, hehe. Gikk fra å tro jeg skulle dø til at jeg kunne sitte å spille på telefon til pressrien begynte. Riene var såppass gode at jeg slapp riestimulerende drypp. Kl 01, 23 mai. begynte pressriene, noe som faktisk var «deilig». Kroppen tok helt over og jeg følte jeg stod på siden av meg selv. Hadde pressrier i 3 kvarter før lilleprins endelig så verdens lys. Han kom til verden 23. mai, 01:44 og var 3740 g, 50 cm lang og hodeomkrets på 37 cm.
Ble sydd i over en time, men dette la jeg ikke merke til engang da jeg var i tidenes lykkerus. Endelig var den største premien min! Han var verdt hvert eneste sekund med vondt. I dag er han 9 dager gammel. Spiser, sover, tisser, bæsjer og tatt igjen fødselsvekta si