Fødehistorien min

Yuni

Forelsket i forumet
Ble en tøff avslutning kan man si. Hadde planlagt igangsetting torsdag den 09.04 kl 19.

Vi kom til sykehuset, hadde ctg og fikk en stikkpille. Kom tilbake etter en time for ny ctg. Frøkna hadde litt høy puls så ble liggende lenge med ctg, helt til kl 01 ca. Da hadde jeg ligget der siden kl 21. Syntes jeg begynte å kjenne rier men tenkte det var for tidlig. Hadde 2-3cm åpning. Jordmor sa jeg kunne bli på føden men anbefalte å dra på barselhotellet og prøve å sove litt så da gjorde jeg det.
.
Riene tok seg opp og etter null søvn kastet jeg inn håndkleet rundt 05 og sa til mannen at vi måtte gå tilbake på føden. Ny ctg, litt frokost og så fikk jeg ny jordmor og en jordmorstudent som skulle sjekke åpning etter vaktbytte kl 07:30. Da de sjekket hadde jeg hele 8 cm åpning. Ba da om epidural for det gjorde ganske så vondt! Epiduralen var et stykke unna da legene var litt opptatt så fikk lystgass mens jeg ventet.

Hadde plutselig 9cm åpning, fikk epidural endelig rundt kl 09 eller 10 (husker ikke helt nøyaktig) og så trodde jeg at det skulle gå ganske fort til 10 cm. Men nei, var ikke 10 cm før klokka var rundt 14! Så da måtte jeg begynne å presse rundt kl 16. Pressriene var ganske svake og uregelmessige, men baby lå godt nedi bekkenet heldigvis. Men etter nesten to timer med pressing foreslo fødsellegene vakuum.
Valgte å stole på de selvfølgelig, de vet jo hva de gjør og jeg hadde jo aldri gjort dette før, hehe. Så kom lille jenta til verden kl 17:40 endelig! Jeg husker ingenting av de siste 5 minuttene av fødselen. Morkaka ville ikke ut, så de styrte noe fælt med meg, presset på livmoren og det føtes ut som om de rev og slet noe veldig. De satte og akupunktur for å få ut morkaka uten at det hjalp. Epiduralen hadde selvfølgelig akkurat gått ut...

Plutselig nevnte de operasjon da jeg og hadde fått en stor rift. Ble trillet ned på operasjonsstuen, livredd og iskald. Overhørte så "Hun har mistet MYE blod, 2,5 liter!" og da ble jeg jo enda litt reddere. Men stemte det, jeg mistet 2,5 liter blod under fødsel og så ytterligere 1,1 liter under operasjonen så totalt mistet jeg 3600 ml blod. Fikk blodoverføring og masse væske på drypp. Operasjonen tok 2,5 time men da fikk de ut morkaka, sydde rift og satte inn kateter og ballongkateter (for å få livmoren til å trekke seg sammen). Kom til oppvåkning og ble liggende der til neste dag. Var helt grusomt å ta ut ballongkateteret da de hadde satt inn store kompresser som de måtte få ut igjen (vaginalt) og det var VONDT, spesielt etter å ha blitt herjet med så mye der nede..

Nå når jeg har fått alt på avstand så er jeg veldig takknemlig for den fantastiske jobben legene, jordmødrene og gynekologene gjorde. Stolte fullt og helt på de og da.. Jeg ble på barselavdelingen i 5 dager før jeg endelig fikk dra hjem.

Det å føde i seg selv syntes jeg ikke var så ille, var alt etterpå som jeg så gjerne kunne vært foruten!

Gratulerer med lille. :) Huff for en tøff opplevelse du hadde :( godt at du følte deg trygg med personalet i en slik situasjon. Håper du får bearbeidet opplevelsen på en god måte :) var det første barn?

Tuusen takk for at du deler!
hjelper veldig for meg som er førstegangs å lese hva som kan skje da det virket som det ble en tøff fødsel.. utrolig bra du hadde så mange flinke fagfolk rundt deg iallefall :)
Håper du koser deg masse med lille og at du fikk noen å snakke med etterpå.. :)

Gratulerer så mye med jenta! Godt å høre du følte deg ivaretatt når ting ble så tøft. Håper det går bra med deg nå og at dere nyter barseltiden :)

Det hørtes tøft ut. :/ Håper du ikke har tatt skrekken. Bra at du følte deg ivaretatt! Slikt betyr utrolig mye i en slik sårbar situasjon.

Gratulerer med den lille !! :-D

...alt det andre hørtes ikkd noe kjekt ut, det skulle du vært foruten - ihvertfall første gang man fødte..

Gratulerer så masse!:) og kjipt at du fikk en dårlig avslutning. Det som er kjipt er at når fødselen er overstått er man liksom ferdig og det siste man ønsker er enda mer styr der nede!

Var første ja. Går bra etter forholdene men merker jeg er veldig sliten.
Riften var grad 3.

Back
Topp