Fødebrev

Jeg synes det var litt vanskelig å skrive med førstemann, for jeg ante jo ikke hva jeg gikk til og hvordan jeg ville oppleve fødselen/reagere på det som skjedde. Men hadde med noen enkle punkter, som at jeg ville ha det så stille og rolig som mulig, at jeg ønsket å prøve uten smertelindring, at jeg ville prøve andre stillinger enn å ligge på rygg og en eller to punkter til som jeg ikke kom på nå. Mannen var klar over hva jeg ønsket også.
Denne gangen vet jeg jo mer hva jeg går til, men blir vel ikke så mye forandring i punktene. :happy: Ønsker stort sett det samme.

Jeg fikk en fin «mal» på fødebrev av jordmor med en rekke spørsmål som man kan svare på. Jeg synes den var fin, så om noen trenger litt inspo så har sikkert jordmor arket til deg. Evt kan jeg selvfølgelig ta bilde og poste :)

Har tenkt masse på hvordan jeg liksom skal formulere meg i et fødebrev - den malen hjelper jo veldig!

Skal til ny jordmor på mandag, så er litt spent på det. Håper vi kanskje kan snakke litt om fødsel da, kjenner jo at det faktisk begynner å nærme seg, og forrige jordmor hadde liksom ikke tid til å snakke om det.

Har født to ganger før, og fødslene gikk raskt (4-5timer) og fødte naturlig. Dette var i 2009 og 2012.
Hadde ikke skrevet fødebrev på forhånd den gangen. Men denne gangen skal det skrives, siden det er et annet sykehus og de har ikke tilgang på journalene. Synes det er fint å vite at den jordmoren jeg treffer på sykehuset kjenner tidligere historie og kan bli kjent gjennom fødebrev. Hvis det er vaktskifte under fødsel, så trenger man ikke å fortelle ting på nytt til ny jordmor :D
Man er ganske så opptatt og i sin egen verden under fødsel, og snakking fra min side blir det lite av. Forventningene mine til jordmor, og hva hun kan be far om å gjøre for meg blir notert ned som ett av punktene :)

Man er ganske så opptatt og i sin egen verden under fødsel, og snakking fra min side blir det lite av.
Sånn var det til meg også da jeg fødte forrige (første) gang, jeg var veldig lite pratsom og mye i min egen lille boble. Lurer på om far til tider følte seg litt overflødig :smiley-ashamed008 Altså, jeg var kjempeglad for at han var der, men det var f.eks. ikke mye jeg bad ham om å gjøre eller snakket med ham om. Men han tok noen bilder da som jeg er veldig glade for at vi har.:joyful:

Husk at det trengs ikke å skrives lange setinger og utfyllende sider.
Man kommer langt med stikkord, også.

Hadde to stikk-ord sist:
- ønsker i utgangspunktet ikke epiduralbedøvelse
- ønsker badekar om det lar seg gjøre.

Og ble møtt på det og det fungerte fint.

Denne gangen er det noen stikkord til, så jeg har skrevet det akkurat slik bak på arket:

Til jordmor,
sist hadde jeg en nydelig fødsel i badekar under rolige forhold, og det fungerte fint for meg.
Jeg forstår at ting kan skje underveis, men så lenge alt går bra er dette viktig for meg:
- Ønsker i utgangspunktet ingen smertelindring eller epiduralbedøvelse
- ønsker å få tvilling 1 rett på brystet, om det så bare er et øyeblikk
- sen avnavling
- trives best i en rolig atmosfære
- vil ha god informasjon underveis
- gleder meg til fødsel ❤

Ikke skrevet de to første gangene. Usikker på om jeg skal gjøre det nå. For meg så har det fungert godt å snakke med de underveis. Men har man noen spesifikke ønsker kan det sikkert være nyttig

Back
Topp