Fødebrev

Vifårse

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Har dere begynt å tenke på fødebrev? Ev. kanskje skrevet et alt? Vil noen dele tanker, eller kanskje noen har noen råd fra tidligere erfaringer som kanskje ikke er så vanlig å tenke over?

Som førstegangsfødende så har jeg liksom vært helt blank på hva jeg vil og ikke vil, men hatt bratt læringskurve de siste månedene, og har nå en del ønsker jeg skal skrive opp på fødebrevet mitt.

Jeg trodde for eksempel inntil jeg ble gravid selv at ABC-enheten var det eneste stedet man kunne føde i badekar :laughing002

Nå ønsker jeg å skrive i stoore bokstaver at jeg ønsker føderom med badekar i fødebrevet mitt :laughing002

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive fødebrev, men jordmor mente det var veldig nyttig for jordmødrene å lese. Noe jeg kan forstå, de er jo ikke tankelesere selv om de er veldig flinke :) Ingen konkrete tips annet enn å tenke godt over hva du ønsker angående kommunikasjon, smertestillende, badekar osv. Vanskelig å si konkret at man ikke skal det og det da fødsler er uforutsigbare..

Skrev ikke fødebrev første gangen, og tror ikke jeg gidder det nå heller. Sikkert fint å skrive ned det du har av tanker rundt fødsel og hva du ønsker å teste ut osv, eventuelt ting du ikke ønsker. Men det viktigste tror jeg er å gå inn med et åpent sinn, og ikke være for fastlåst til en plan. Da tror jeg man fort kan bli skuffet/stresset om ting ikke går som planlagt/forventet. Man vet jo aldri hva man går til, hvordan fødselen blir. Så greit å også tenke at man får ta ting som de kommer og ta avgjørelser litt underveis også :) Så selv om dette blir min fødsel nr.2 så er egentlig bare planen her å ta det som det kommer.

Ikke skrevet fødebrev med noen av mine to. Men tok opp ønsker på fødselsforberedende samtale på sykehuset ☺️ Opplevde begge gangene at jordmødrene hadde fått med seg ønskene mine ☺️

Får alle tilbud om fødselsforberedende samtale? Og skjer det evt. på sykehuset eller hos jordmor som man går til kontroll hos?
Jeg har generelt få bekymringer når det kommer til selve fødselen tror jeg, annet enn én ting. Jeg ønsker at samboer skal få være med meg hele tiden. Redd for å ikke få enerom/familierom slik at han blir nødt til å reise hjem. Det er liksom det eneste som skremmer meg litt.. Hva er det som er vanlig? Pleier barnefar å få være der også etter fødsel?

Får alle tilbud om fødselsforberedende samtale? Og skjer det evt. på sykehuset eller hos jordmor som man går til kontroll hos?
Jeg har generelt få bekymringer når det kommer til selve fødselen tror jeg, annet enn én ting. Jeg ønsker at samboer skal få være med meg hele tiden. Redd for å ikke få enerom/familierom slik at han blir nødt til å reise hjem. Det er liksom det eneste som skremmer meg litt.. Hva er det som er vanlig? Pleier barnefar å få være der også etter fødsel?
Når det kommer til fødselsforberedende samtale virker det som det er litt ulik praksis rundt omkring. Men vil tro at alle førstegangsfødende får tilbud om det. Jeg fikk beskjed på OUL at jeg ikke fikk tilbud om det denne gangen siden jeg var annengangs. Men jeg kunne så klart be om en samtale om jeg virkelig følte jeg trengte det.
Når det gjelder familierom og barnefar er det helt sikkert ulik praksis fra sted til sted her også. Men vet at i Drammen så får barnefar være til stede mesteparten av tiden selv om man ikke skulle få familierom. Tror far kan være der hele dagen fra 07 til 23. Han må altså bare sove hjemme. Får man familierom så kan jo far være der hele tiden.

Det er i alle fall noen ting jeg har tanker om nå, som jeg håper kan være mulig, selv om jeg skjønner at ting kan endre seg fort, og ting ikke nødvendigvis blir som man hadde tenkt seg.

For eksempel ønsker jeg å skrive opp:
  1. Dere får lov å klippe, men jeg vil IKKE vite når det skjer. Bare gjør det, men ikke si noe om det.
  2. Jeg vil gjerne ha føderom med badekar, og mulighet til å være i badekar så lenge jeg ønsker - dersom omstendighetene tillater det.
  3. Jeg vil gjerne ha mulighet til å sette på musikk fra medbrakt høyttaler.
  4. Jeg vil gjerne ha dempet belysning når det er mulig.
  5. Jeg ønsker å bli underrettet om alle tiltak som dere vurderer - før de blir gjort. (F.eks så vil jeg være med på avgjørelsen om jeg skal bli strippet, om det skal settes elektrode på baby, osv. - har lest om mange som ikke har vært med på avgjørelsen, selv om det strengt tatt er veldig gråsone/ulovlig.)

Det er det jeg kommer på nå :happy: Og aner ikke om det er slik man for eksempel setter opp punktene i et fødebrev, eller om jeg er helt på bærtur:laughing002

Sniker
Om pappaen får være kommer veldig an på hvilket sykehus du skal føde på. En del sykehus har barselhotell og familierom. Barselhotell fordrer at du er i god form etter fødselen og at babyen ikke trenger ekstra tilsyn fra barselavdelingen. Og er det få familierom så holder man ofte av disse til flerlinger og keisersnittforløsninger dersom det er få familierom. Men på en del sykehus er det bare familierom. Da er sjansene mye større.
Altså - vanskelig å si uten å vite hvordan det er på sykehuset du skal føde ved :)
Man kan også måtte bli lagt inn til observasjon i forkant av en fødsel dersom ett eller annet skjer mot slutten (høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning osv) og da er det oftest slik at far ikke får overnatte der ved mindre du går i fødsel.
Veldig ofte får man være sammen hele tiden, men det kan være greit å forberede seg på at den kan bli annerledes. Jeg har ikke fått ha mannen min der så mye etter fødslene mine selv om jeg ønsket det. Den ene gangen fødte jeg 14, da måtte far forlate sykehuset 21 for da er besøkstid over. Den andre gangen var det korona så da var det veldig begrenset besøkstid (og for mange sånn at far ikke fikk være sammen med mor og barn før 48 timer etter fødsel hvis man fikk dra hjem fra sykehuset da). Sånn nå mange år etterpå føles jo de få dagene jeg var en del alene på sykehuset som en ganske liten del av tiden med barnet - men i øyeblikket skulle jeg mye heller ha hatt han der må jeg innrømme.

Her får man ikke tilbud om fødselsforberedende samtale på sykehuset - men det er en time på helsestasjonen hvor det settes av ekstra tid til samtale om fødsel. Der kan man gjerne ha med partner også. Høres jordmor på helsestasjonen hvordan de organiserer det. Er man ekstra bekymret er det vanlig å be om henvisning til poliklinikk på sykehuset for ekstra samtale om fødsel. Har vært på det i ett av svangerskapene mine, og det er et fint tilbud. :)

Korte trekk: BADEKAR :hilarious: passe på at jeg føder med relativt tom blære, ikke epidural, familierom

Skrevet fødebrev til begge de eldste, men som en fødsel ofte er - uforutsigbar - så har det ikke vært så lett å få til ønskene. Blant annet ønsket badekar med begge, men det gikk ikke pga igangsetting og at det gikk for fort. Synes uansett det har vært vanskelig å ønske når jeg ikke har visst hva jeg gikk til.
Følt at jeg har blitt sett og hørt, og de har tatt meg med på beslutningene uansett.
Denne gangen dropper jeg nok brevet, men skal være klar på hva jeg ønsker, samt forberede mannen i tilfelle jeg ikke klarer å få det frem. Da spesielt mtp fødestilling. Ellers stoler jeg på at de ansatte gjør det de mener er best for meg og baby:Heartred

Dette er ting jeg skrev med første:
Rolig atmosfære
Dempet belysning om mulig
Rolig musikk
Forklaring på det som skjer rundt meg
Forståelse for redsel- ikke kjeft på meg
Oppmuntring- jeg gråter lett
Ønsker smertelindring- lav terskel
Minnes på pusteteknikk
Vil IKKE ha studenter med
Vil ikke klippes unødvendig
Er ting normalt, så si det!
Ønsker at ukjente personer presenterer seg
Bank gjerne på før man går inn
Navlestrengen skal få pulsere ferdig!

Kommer nok til å skrive mye av det samme igjen med visse endringer :)

Rolig atmosfære
Rolig musikk
Minnes på pusteteknikk

Hva ville du endret på? :)

Her får alle tilbud om den samtalen, med omvisning. Men ser for meg at de store travle fødeavdelingene ikke har kapasitet til det. Så har jordmor på HS forberedende samtale og, men litt anderledes.

Rolig atmosfære
Rolig musikk
Minnes på pusteteknikk

Det med navlestrengen.. Jeg trodde det var vanlig at den klippes med en gang. Hvorfor vente/ hvorfor klippe med en gang?
Blank førstegangs her. :)

Det med navlestrengen.. Jeg trodde det var vanlig at den klippes med en gang. Hvorfor vente/ hvorfor klippe med en gang?
Blank førstegangs her. :)
Det er forsket mye på i senere tid at det er kjempeviktige «næringsstoffer» som babyen får i seg fra det siste navlestrengsblodet. Alle nye/yngre jordmødre vet dette, kun noen litt eldre som ikke henger helt med. Men hvis noe skjer og de må ta babyen vekk så klipper de selvsagt

Det er forsket mye på i senere tid at det er kjempeviktige «næringsstoffer» som babyen får i seg fra det siste navlestrengsblodet. Alle nye/yngre jordmødre vet dette, kun noen litt eldre som ikke henger helt med. Men hvis noe skjer og de må ta babyen vekk så klipper de selvsagt
Ah. Okei..

Tredje barnet, men aldri skrevet fødebrev. Hvordan gjør man det? Leverer man det når man skal føde? Har to harde og veldig lange fødsler bak meg så hadde vært fint å kunne skrevet et fødebrev :)

Tredje barnet, men aldri skrevet fødebrev. Hvordan gjør man det? Leverer man det når man skal føde? Har to harde og veldig lange fødsler bak meg så hadde vært fint å kunne skrevet et fødebrev :)
Du skriver det du ønsker på et ark, og leverer det sammen med helsekortet når du kommer til føden :)

Back
Topp