Fødebrev

Sonatine

Blir kjent med forumet
Ser at en del har nevnt fødebrev i en annen tråd her et sted, og jeg har hørt om det før men aner ikke hva det er. hva skal man ha tenkt på og skrevet ned i et fødebrev? Hvem skal man gi det til og når? Er dette noe man må skrive? Hva tenker dere er viktige punkt å ha med?
hilsen nybegynner ...

Du må ikke skrive. Du leverer det sammen med helsekortet ditt når du kommer på føden. Det er anbefalt å skrive fødebrev. Her kan du lese mer om det https://www.plusstid.no/gravid/fodsel/fodebrev

Jeg hadde en traumatisk første fødsel, så har blant annet skrevet at jeg ikke ønsker studenter. Skrev at jeg var redd for å revne, så jeg ønsket en varm klut og olje under pressingen. Med nr 2 følte jeg at jordmord tok seg for mye til rette og rørte på brystene mine uten å spørre for å hjelpe med ammingen. Det likte jeg ikke, så har skrevet at jeg ikke ønsker dette, etc.

og at vi ønsker at far klipper navlestrengen etter den er ferdig pulsert. Og at jeg ønsker å få baby på brystet så fort som mulig etter fødsel, at baby kan få vitaminsprøyte etter fødsel osv

Skrev fødebrev med førstemann jeg fødte, det brevet ble vel aldri lest eller tenkt noe mer på da fødselen ikke ble helt som «planlagt» og noe dramatisk en periode :p Nå skal jeg mest trolig ha planlagt keisersnitt denne gangen da, så da er det vel lite poeng i fødebrev uansett ;)

Som førstegangsfødende aner jeg ikke hva jeg går til. Det viktigste for meg er at jeg og baby overlever (satt på spissen) og at jeg føler meg nokså trygg gjennom det hele. Om jeg skal ha smertelindring, klippes eller andre ting vil jeg bare ta som det kommer og vurdere ut fra hva sykehuset råder meg til.

Du må ikke skrive. Du leverer det sammen med helsekortet ditt når du kommer på føden. Det er anbefalt å skrive fødebrev. Her kan du lese mer om det https://www.plusstid.no/gravid/fodsel/fodebrev

Jeg hadde en traumatisk første fødsel, så har blant annet skrevet at jeg ikke ønsker studenter. Skrev at jeg var redd for å revne, så jeg ønsket en varm klut og olje under pressingen. Med nr 2 følte jeg at jordmord tok seg for mye til rette og rørte på brystene mine uten å spørre for å hjelpe med ammingen. Det likte jeg ikke, så har skrevet at jeg ikke ønsker dette, etc.

og at vi ønsker at far klipper navlestrengen etter den er ferdig pulsert. Og at jeg ønsker å få baby på brystet så fort som mulig etter fødsel, at baby kan få vitaminsprøyte etter fødsel osv

Ble håndmelket ved min første og syntes det var i det meste laget- jeg vil at barn skal legges på meg denne gangen og finne brystet selv. Var knapt noen minutter etter han ble lagt til meg også. Så det gir jeg beskjed om denne gangen tenker jeg :)

Ble håndmelket ved min første og syntes det var i det meste laget- jeg vil at barn skal legges på meg denne gangen og finne brystet selv. Var knapt noen minutter etter han ble lagt til meg også. Så det gir jeg beskjed om denne gangen tenker jeg :)
Ja, det høres lurt ut. Jeg syns selv det var svært ubehagelig. Jeg skal få min nr 4 nå, så skal også skrive at dersom jeg av en eller annen grunn må ha haste KS igjen så ønsker jeg at de steriliserer meg med det samme. Sykehuset jeg skal føde på kan gjøre dette uten ekstra kostnad ved KS.

Back
Topp