Jeg tror det er viktig å skrive kort og konsist, gjerne stikkord, så jordmor kan lese og få oversikt raskest mulig.
Her er det jeg har skrevet (bare bedre formatert i et word-dokument, og uten sensurerte navn) :
"Navn – fødselsnummer - førstegangsfødende
--- Fødebrev ---
JEG ER POLYAMORØS
Det betyr at jeg har to partnere: Navn1 (ektemann) og Navn2 (kjæreste).
Begge skal være med på fødselen.
Vi ønsker at Navn1 klipper barnets navlestreng, om mulig.
(Spør oss gjerne om du vil vite mer, vi er vandt til å forklare og informere.)
JEG HAR ASTMA
Astmaen kan forverres ved anstrengelse.
God smertelindring under fødselen er derfor ekstra viktig.
Astmaen kan også bli verre ved forkjølelse, kulde, og når jeg blir utsatt for luftveisirritanter (parfyme, sigarettrøyk etc).
Jeg tar faste medisiner (Symbicort 160/4,5, 4 doser/døgn + Montelukast 1 tabl./døgn). Ved vedhov kan Symbicort trappes opp, max 12 doser/døgn.
SMERTELINDRING: JA TAKK
Jeg vil gjerne ha epidural.
Jeg har avtalt med jordmor ved AdiPol på Rikshospitalet at epiduralen gjerne kan legges inn tidlig, så den er på plass når den trengs (se punktet «Jeg har astma» for begrunnelse).
Jeg tror jeg vil ha pudendalblokkade. Tilby det gjerne når den tiden nærmer seg.
Jeg vil ikke ha akupunktur.
STUDENTER ER VELKOMNE
Studenter er hjertelig velkomne til å observere og hjelpe til under fødselen. Jeg ønsker ikke at studenter setter sprøyter, klipper eller syr.
DETTE ER JEG REDD FOR
Jeg er redd for at noe galt skal skje med barnet. Det tok 2,5 år før jeg ble gravid, og vi lyktes til slutt med prøverør. Dette barnet er sterkt etterlengtet.
Under fødselen er jeg spesielt redd for store rifter, men også redd for å måtte klippes. Jeg er redd for å få skader som vil påvirke livet mitt fremover.
ANNET
Jeg har ikke født før, og har prøvd å forberede meg ved hjelp av boka «En god fødsel». Jeg har også brukt lydfilen noen ganger de siste ukene. Likevel er jeg redd for å ikke klare å håndtere anstrengelsene og smertene.
Minn meg gjerne på å huske å puste og slappe av i kroppen underveis.
Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner. Er dermed i faresonen for svangerskaps-/fødselsdepresjon. Jeg har ikke kjent meg deprimert så langt i svangerskapet."