Fødebrev

Lilleklomp18

Forelsket i forumet
Ser at mange nevner fødebrev og at det står ofte i artikkler. Hadde ikke med sist gang og følte ikke for å ha det med heller, men denne gange føler jeg meg for det. Aner ikke hvorfor men føkte vell sist at jeg ikke klarte å fortelle alt jeg ønsket pga at jeg lukket meg litt og hadde ikke så veldig god kontakt med den første jordmoren på vakt.
Men det jeg lurte på er, hva skriver dere i et fødebrev? Ramser dere opp eller skriver dere en "historie"/hel tekst?
Når leverer dere det? Poster det til fødeavdelingen eller tar det med når fødselen er i gång?

Jeg skrev om min opplevelse med nr 1 og at jeg ikke følte at jeg ble tatt på alvor (det gjorde jeg forøvrig ikke og tilstanden min var ganske kritisk etter en del timer). Dette ødela for både amming og permisjonstiden min fordi jeg var fysisk dårlig i over ett år etterpå.
Så når jeg kom på føden med nr 2 så hadde ALLE lest dette og de var så flinke og snille :-) Jeg skal ikke skrive ett nytt brev denne gangen fordi jeg føler at det strengt talt ikke er nødvendig i og med at dette blir garantert sistemann så hvordan fødselen går, er meg i grunn likegyldig så lenge alt går bra :-)

Jeg skrev om min opplevelse med nr 1 og at jeg ikke følte at jeg ble tatt på alvor (det gjorde jeg forøvrig ikke og tilstanden min var ganske kritisk etter en del timer). Dette ødela for både amming og permisjonstiden min fordi jeg var fysisk dårlig i over ett år etterpå.
Så når jeg kom på føden med nr 2 så hadde ALLE lest dette og de var så flinke og snille :) Jeg skal ikke skrive ett nytt brev denne gangen fordi jeg føler at det strengt talt ikke er nødvendig i og med at dette blir garantert sistemann så hvordan fødselen går, er meg i grunn likegyldig så lenge alt går bra :)
Om det blir flere på meg etter denne er usikkert, men trulig ikke om vi ikke føler for noe helt annet om mange år! Men tenker det er viktig å få en fin fødsel selv om det er siste :-) den ble fin til slutt, men tenker at det kan være greit med fødebrev no bare for å være sikker på at jeg får si det jeg vil si og ikke at det blir som med første jordmor sist gang - hadde jeg hatt henne under hele fødselen trur jeg ikke jeg hadde følt det var noe god fødsel ;p kjemi var ikke tilstede kan man si..

Om det blir flere på meg etter denne er usikkert, men trulig ikke om vi ikke føler for noe helt annet om mange år! Men tenker det er viktig å få en fin fødsel selv om det er siste :) den ble fin til slutt, men tenker at det kan være greit med fødebrev no bare for å være sikker på at jeg får si det jeg vil si og ikke at det blir som med første jordmor sist gang - hadde jeg hatt henne under hele fødselen trur jeg ikke jeg hadde følt det var noe god fødsel ;p kjemi var ikke tilstede kan man si..

Husk at du kan kreve å få bytte både jormor og lege. Det er som regel to eller tre på vakt til enhver tid. :-)

Jeg fikk en liten mal fra jordmor der jeg skal føde. De vil gjerne vite hvordan jeg reagerer på stress, hvordan jeg blir når jeg er redd og tanker om det å bli foreldre.

Da dette er første barn, aner jeg ikke hvordan jeg reagerer. Men kommer til å skrive litt sånn generelt om hvordan jeg reagerer på stress og redsel. Tar med ting som feks at jeg ikke ønsker å få paralgin forte el lignende da blir fryktelig dårlig av det. Og vil gjerne ha med at jeg vil at samboer skal få slippe å se der nede, men at han blir inkludert i det som skjer og får delta så mye han vil. Vet han kommer til å Backe litt unna for å ikke stå i veien, men jeg vil ikke at han skal bli glemt.

Legger det ved helsekortet mitt [emoji5]

Jeg skrev det idag faktisk. Selv om jeg er førstegangs så har jeg et par ting som kan være greit for sykehuset å vite, som ikke står i detalj/nevnt på helsekortet.

Har med hva jeg evt ønsker av smertestillende (vann, badekar, epidural (hvis nødvendig), ikke akupunktur), allergier som ikke er utdypt på helsekortet, fobi (takler ikke at folk tar meg på føttene), at jeg blir stille når jeg har det vondt, liker ikke bli dullet med/oppmuntret, at samboeren vil klippe navlestrengen, et par andre private ting vdr min situasjon og en setning om hvordan graviditeten har vært.

Om dette er greit eller ikke aner jeg ikke, men tenker det er greit å ha med særlig hvis jeg ikke klarer å formidle ting når jeg er midt oppi fødselen.

Jeg tror det er viktig å skrive kort og konsist, gjerne stikkord, så jordmor kan lese og få oversikt raskest mulig.

Her er det jeg har skrevet (bare bedre formatert i et word-dokument, og uten sensurerte navn) :

"Navn – fødselsnummer - førstegangsfødende

--- Fødebrev ---

JEG ER POLYAMORØS
Det betyr at jeg har to partnere: Navn1 (ektemann) og Navn2 (kjæreste).
Begge skal være med på fødselen.
Vi ønsker at Navn1 klipper barnets navlestreng, om mulig.

(Spør oss gjerne om du vil vite mer, vi er vandt til å forklare og informere.)

JEG HAR ASTMA
Astmaen kan forverres ved anstrengelse.
God smertelindring under fødselen er derfor ekstra viktig.

Astmaen kan også bli verre ved forkjølelse, kulde, og når jeg blir utsatt for luftveisirritanter (parfyme, sigarettrøyk etc).
Jeg tar faste medisiner (Symbicort 160/4,5, 4 doser/døgn + Montelukast 1 tabl./døgn). Ved vedhov kan Symbicort trappes opp, max 12 doser/døgn.

SMERTELINDRING: JA TAKK
Jeg vil gjerne ha epidural.
Jeg har avtalt med jordmor ved AdiPol på Rikshospitalet at epiduralen gjerne kan legges inn tidlig, så den er på plass når den trengs (se punktet «Jeg har astma» for begrunnelse).

Jeg tror jeg vil ha pudendalblokkade. Tilby det gjerne når den tiden nærmer seg.

Jeg vil ikke ha akupunktur.

STUDENTER ER VELKOMNE
Studenter er hjertelig velkomne til å observere og hjelpe til under fødselen. Jeg ønsker ikke at studenter setter sprøyter, klipper eller syr.

DETTE ER JEG REDD FOR
Jeg er redd for at noe galt skal skje med barnet. Det tok 2,5 år før jeg ble gravid, og vi lyktes til slutt med prøverør. Dette barnet er sterkt etterlengtet.

Under fødselen er jeg spesielt redd for store rifter, men også redd for å måtte klippes. Jeg er redd for å få skader som vil påvirke livet mitt fremover.

ANNET
Jeg har ikke født før, og har prøvd å forberede meg ved hjelp av boka «En god fødsel». Jeg har også brukt lydfilen noen ganger de siste ukene. Likevel er jeg redd for å ikke klare å håndtere anstrengelsene og smertene.
Minn meg gjerne på å huske å puste og slappe av i kroppen underveis.

Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner. Er dermed i faresonen for svangerskaps-/fødselsdepresjon. Jeg har ikke kjent meg deprimert så langt i svangerskapet."

Jeg tror det er viktig å skrive kort og konsist, gjerne stikkord, så jordmor kan lese og få oversikt raskest mulig.

Her er det jeg har skrevet (bare bedre formatert i et word-dokument, og uten sensurerte navn) :

"Navn – fødselsnummer - førstegangsfødende

--- Fødebrev ---

JEG ER POLYAMORØS
Det betyr at jeg har to partnere: Navn1 (ektemann) og Navn2 (kjæreste).
Begge skal være med på fødselen.
Vi ønsker at Navn1 klipper barnets navlestreng, om mulig.

(Spør oss gjerne om du vil vite mer, vi er vandt til å forklare og informere.)

JEG HAR ASTMA
Astmaen kan forverres ved anstrengelse.
God smertelindring under fødselen er derfor ekstra viktig.

Astmaen kan også bli verre ved forkjølelse, kulde, og når jeg blir utsatt for luftveisirritanter (parfyme, sigarettrøyk etc).
Jeg tar faste medisiner (Symbicort 160/4,5, 4 doser/døgn + Montelukast 1 tabl./døgn). Ved vedhov kan Symbicort trappes opp, max 12 doser/døgn.

SMERTELINDRING: JA TAKK
Jeg vil gjerne ha epidural.
Jeg har avtalt med jordmor ved AdiPol på Rikshospitalet at epiduralen gjerne kan legges inn tidlig, så den er på plass når den trengs (se punktet «Jeg har astma» for begrunnelse).

Jeg tror jeg vil ha pudendalblokkade. Tilby det gjerne når den tiden nærmer seg.

Jeg vil ikke ha akupunktur.

STUDENTER ER VELKOMNE
Studenter er hjertelig velkomne til å observere og hjelpe til under fødselen. Jeg ønsker ikke at studenter setter sprøyter, klipper eller syr.

DETTE ER JEG REDD FOR
Jeg er redd for at noe galt skal skje med barnet. Det tok 2,5 år før jeg ble gravid, og vi lyktes til slutt med prøverør. Dette barnet er sterkt etterlengtet.

Under fødselen er jeg spesielt redd for store rifter, men også redd for å måtte klippes. Jeg er redd for å få skader som vil påvirke livet mitt fremover.

ANNET
Jeg har ikke født før, og har prøvd å forberede meg ved hjelp av boka «En god fødsel». Jeg har også brukt lydfilen noen ganger de siste ukene. Likevel er jeg redd for å ikke klare å håndtere anstrengelsene og smertene.
Minn meg gjerne på å huske å puste og slappe av i kroppen underveis.

Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner. Er dermed i faresonen for svangerskaps-/fødselsdepresjon. Jeg har ikke kjent meg deprimert så langt i svangerskapet."
Det var veldig flott skrevet! Takk for innblikk i ditt fødebrev ❤

Jeg har ikke hatt fødebrev med noen av mine, men har pratet mye med mannen min om hvordan jeg vil ha det. Han er også veldig flink til å tolke meg, så på sist fødsel var det han som sa at nå er det på tide med den lystgassen. Jeg går gjerne inn i min egen verden når de verste smertene kommer så da er det greit at han kan ta styringen litt og prate med helsepersonellet.

Jeg har ikke hatt fødebrev med noen av mine, men har pratet mye med mannen min om hvordan jeg vil ha det. Han er også veldig flink til å tolke meg, så på sist fødsel var det han som sa at nå er det på tide med den lystgassen. Jeg går gjerne inn i min egen verden når de verste smertene kommer så da er det greit at han kan ta styringen litt og prate med helsepersonellet.
Jeg gjør som deg. Dette er 4 fødsel og ingen har vert make. Jeg stoler på at mannen kan formidle om det oppstår noe som gjør at jeg ikke kan det.
Erfaringsmessig takler jeg fødsel frem til 8 cm greit og er lite preget. Etter det er jeg stille og mer i min egen verden. Altså formidler jeg underveis.
Nå har vi mistet et barn og trenger litt ekstra trygghet men det vil vi ta der med jordmor.

Back
Topp