Fødebrev

charmiiss

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Jeg tror ikke vi har en sånn fra før, så oppretter en nå.

Har dere eller skal dere skrive fødebrev?
Hva står i?

Jeg har vært veldig opptatt av å ta ting som det kommer, men nå har det jo dukket opp et par ting som det kan være greit at jordmor er klar over. F.eks at jeg ikke vil være helt naken og at jeg blir dårlig av å ligge på ryggen.. Sånne ting man kanskje glemmer å si når man kommer inn.

Jeg tror jeg skal skrive ned noen punkter. :) Jeg har egentlig ikke veldig mange ønsker, kanskje mest fordi jeg ikke helt vet hva jeg går til. Men det som skal med, er vel:

- Vil bli holdt oppdatert hele tiden underveis. Ingen hvisking og tisking over hodet på meg.
- Ser for meg å få epidural om mulig, men ikke 100% sikker.
- Vil bli oppmuntret og minnet på å bevege meg så mye som mulig.
- Vil neppe føde på rygg. Vil benytte meg av tyngdekraften, så en eller annen variant av stående/halvt stående hadde vært fint. Samtidig litt redd for at bekkenet vil hemme, men da ser jeg kanskje for meg å sitte i fødested/seng med føttene støttet mot noe, slik at jeg kan presse fra med føttene. Det har i alle fall fysio anbefalt.
- Mannen må huske å være tilgjengelig for litt korsryggmassasje om nødvendig.
- Vil gjerne bruke badekar som smertelindring.

Næmen, jeg hadde visst noen punkter, jo [emoji14] Men igjen.. Jeg aner jo egentlig ikke hvordan det blir eller hva jeg kommer til å ville.

Jeg hadde et fødebrev under sist fødsel, og mine ønsker ble fulgt så langt det lot seg gjøre :)

Denne gangen er jeg igang med skrivinga av en ny. Var innom jordmor idag, og hun sa at jo mer info, jo bedre! (sålenge det ikke blir for langt å lese, selvsagt) Det er den beste hjelpen en jordmor kan få til å forstå fødekvinnen. Hun foreslo at jeg skulle skrive ting som:
-ønske om intravenøs væske ved langvarig fødsel,
-var kvalm sist, så ønsker meg kvalmestillende,
-ønsker ikke ctg belter annet enn hvis det er helt nødvendig ++

Jeg har ellers skrevet litt om forrige fødsel, og særlig de delene jeg synes var vanskelig. Og litt ønsker for type kontakt mellom meg og jordmor.

Jeg var iallefall positivt overrasket sist over hvordan alle jeg hadde med å gjøre hadde lest fødebrevet mitt i tillegg til helseskjemaet :)

Jeg vet at jeg ikke skal planlegge for mye, da det jeg hadde bestemt meg for sist, ikke ble sånn i det hele tatt.

Men jeg har skrevet ned litt om hva jeg ønsker annerledes, som feks å oppmuntres til å være mer oppreist. Sist ble jeg liggende hele fødselen, og jeg kan nok erindre hvorfor. Men jeg kan jo håpe jeg kanskje ikke får så vilt intense rier denne gangen og da kan bruke tyngdekraften mer.

Har med et par punkter til om forrige fødsel og ønske om å få hjelp med ting som var frustrerende men som jeg ikke klarte å kommunisere frem.

Skrev ikke brev sist. Gikk uansett veldig fort, så de hadde vel ikke hatt tid til å lese det.
Har ikke tenkt å skrive noe denne gangen heller. Det går som det går. [emoji5]

Jeg tror jeg skal skrive ned noen punkter. Men litt usikker på hva...

tenker kanskje å skrive at jeg gjerne prøver uten epidural, men hvis ting tar veldig lang tid og jeg blir veldig sliten vil jeg ha det.

Ellers vil jeg også skrive at jeg er litt privat av meg og ikke ønsker feks en hel skokk av studenter med på fødselen. En skal gå bra, men det får være nok [emoji4]

Noen andre gode ideer?

Tror vi har hatt noen tråder om dette på skjult, men veldig greit å ha en "offentlig" også :D

Jeg har skrevet fødebrevet mitt punktvis og her er de viktigste delene av det:
- Jeg ønsker å prøve så mange oppreiste stillinger som mulig og setter pris på at dere oppmuntrer meg til dette.
- Jeg reagerer på smerte ved å gå inn i meg selv (har dessverre god erfaring med dette etter mange MA/SA) og ønsker ikke å bli tatt på/snakket til med mindre jeg ber om det selv.
- Siden dette er vårt første barn er mannen min veldig spent. Vi vil gjerne at dere er flinke til å forklare ting underveis for han. Om far er rolig er mor rolig også :)
- Jeg ønsker så lite smertestillende som mulig og vil veldig gjerne føde i vann om dette er mulig.

Vet ikke om det er nødvendig med et slikt brev, men jeg fant det veldig nyttig å gå gjennom dette med mannen :)

Jeg har hatt så mange samtaler med jordmor her, så alt står i journalen min. Pluss at mange av de jeg kan risikere å møte på under fødsel allerede har lest journalen, siden jeg har vært her en uke nå.

Jeg er litt der at jeg tar det som det kommer ... men har faktisk heller ikke lyst til å være helt naken! :p

Lurte på om jeg skulle skrive en advarsel om at jeg sannsynligvis blir å være litt irritabel. :jimlad:

Ellers er mitt eneste ønske - dersom mulig- at baby holdes opp rett etter forløsning og at pappaen tar bilde også vil jeg ha ho på brystet.

Tror jeg dropper fødebrev. Har ikke noen spesielle punkter som er viktige for meg. Ordner seg, tenker jeg :)

Har ikke skrevet ennå, men tenker å ha med litt om forrige fødsel og hva jeg ikke vil skal gjenta seg denne gang. Ønsker å bruke badekar og er ikke fremmed for epidural, særlig hvis fødselen strekker seg ut. Tipper jeg også tar med noen selvfølgeligheter om at jeg ønsker støtte og oppmuntring fra jm, bare for å understreke hvor viktig det er for meg.

Kommer til å skrive litt at jeg takler smerter ved å gå inn i meg selv. At det kan være jeg ønsker badekar og lystgass som smertelindring, men at jeg ser an behovet for mer smertestillende. Skal skrive litt at jeg mistet en del blod sist, og da forsøkte de å kateterisere meg, men det visstnok ikke var noe i blæra. 1 time etterpå hadde jeg 1 liter, så jeg tror ikke de fikk det til første gang.

Sist gang fikk jeg lov til å løfte barnet ut selv, og det vil jeg gjerne gjøre denne gangen også. Tenkte å skrive i fødebrevet at jeg ønsker det. Det anbefales for de som kunne tenke seg det :)

Jeg har skrevet[emoji4] Brukte litt plass på å forklare akkurat hvorfor jeg har skrevet det i brevet også, faktisk. Følte det var viktig. Og det er i bunn og grunn fordi jeg er redd for å ikke få uttrykt meg når jeg er i en ny, skummel, ubehagelig og uvanlig situasjon. Har en tendens til å bli stille og ikke få uttrykt alt jeg vil når det blir ubehagelig - uten at jeg vet om det stemmer i en situasjon som dette også.. Men ja. Og så har jeg er par tanker rundt f.eks. studenter, epidural, osv., som jeg vil ha sagt på forhånd, selv om det ikke nødvendigvis ender opp med det. Men da har jeg fått sagt hva jeg har følt på på forhånd iallefall[emoji4]

Jeg har skrevet[emoji4] Brukte litt plass på å forklare akkurat hvorfor jeg har skrevet det i brevet også, faktisk. Følte det var viktig. Og det er i bunn og grunn fordi jeg er redd for å ikke få uttrykt meg når jeg er i en ny, skummel, ubehagelig og uvanlig situasjon. Har en tendens til å bli stille og ikke få uttrykt alt jeg vil når det blir ubehagelig - uten at jeg vet om det stemmer i en situasjon som dette også.. Men ja. Og så har jeg er par tanker rundt f.eks. studenter, epidural, osv., som jeg vil ha sagt på forhånd, selv om det ikke nødvendigvis ender opp med det. Men da har jeg fått sagt hva jeg har følt på på forhånd iallefall[emoji4]

Veldig smart å skrive ned når man kanskje synes det er vanskelig å uttrykke seg når det står på som verst. For meg blir det også litt som et opplysningsbrev for jm. Veldig greit at hun f.eks vet at jeg sliter med blodtrykksfall, så de kan ta forhåndsreglene som trengs.

Jeg tror jeg skal skrive ned noen punkter. :) Jeg har egentlig ikke veldig mange ønsker, kanskje mest fordi jeg ikke helt vet hva jeg går til. Men det som skal med, er vel:

- Vil bli holdt oppdatert hele tiden underveis. Ingen hvisking og tisking over hodet på meg.
- Ser for meg å få epidural om mulig, men ikke 100% sikker.
- Vil bli oppmuntret og minnet på å bevege meg så mye som mulig.
- Vil neppe føde på rygg. Vil benytte meg av tyngdekraften, så en eller annen variant av stående/halvt stående hadde vært fint. Samtidig litt redd for at bekkenet vil hemme, men da ser jeg kanskje for meg å sitte i fødested/seng med føttene støttet mot noe, slik at jeg kan presse fra med føttene. Det har i alle fall fysio anbefalt.
- Mannen må huske å være tilgjengelig for litt korsryggmassasje om nødvendig.
- Vil gjerne bruke badekar som smertelindring.

Næmen, jeg hadde visst noen punkter, jo [emoji14] Men igjen.. Jeg aner jo egentlig ikke hvordan det blir eller hva jeg kommer til å ville.

Ganske like punkter som meg!
Har også snakket med mannen om det der om å bli oppmuntret til å gå/stå under riene, sånn at han vet det og kan pushe på. Regner med det er mest han som kommer til å være der i startfasen.

Back
Topp