Fødebrev

Uune

Glad i forumet
Marsmellows-15
Høsthjerter 2017
Finner ikke den tråden vi hadde om det her, så lager ny.
34 uker idag, og innser at ting nermer seg. Småsipper litt over hvor slitsomt det er nå, vondt overalt, en baby som ikke vil ligge i ro i magen. Jeg er klar for å få han ut ASAP! Men så var det detta fødebrevet da.. Jeg har glemt av alt jeg skulle skrive i det... Hva skal dere skrive?

At jeg gjerne ønsker å føde i badekar. I allefall benytte det som smertelindring.
Sykehuset harvakupunktur som smertelindring - ja takk
Er for epidural. Ønskes å tilbys dette før det er for sent
Vil ha sambo oppe hos meg, slik han ikke ser der nede
Ønsker lille rett opp - og at far skal klippe navlestrengen
Familierom: Skrekk for å havne på flermannsrom og at sambo da må reise fra meg

Dette har jeg tenkt over. Men om jeg skal sende det eller bare ha med ut dit å la sambo ha det å passe på. Vet ikke..

Til dere førstegangsfødende: et lurt tips å ha med i brevet er at personalet minner dere på å ta bilder - vi glemte det helt med første. Og også å la dere få mye uforstyrret tid sammen som familie de første timene. Det var gull verd med vår nummer to i alle fall :)

Jeg skal sende det, og ha med en kopi bare sånn i tilfelle :rolleyes: Skal også si ifra at det ligger i journalen min når jeg ringer og sier vi er på vei, for å ha størst mulig sannsynlighet for å få det som jeg vil :)
Jeg ønsker vannfødsel, og en naturlig fødsel. Kanskje lystgass om det må til, men vil gjerne klare meg uten.
Jeg vil ha samboer med meg på barsel etterpå, og ønsker en erfaren JM som gir mye motivasjon underveis og at noen titter innom på barsel etterpå for å si hei og passe på at alt er bra. Vil gjerne at samboer skal klippe navlestrengen.

Har alt snakket med JM på sykehuset om dette så det er notert, men har slitt en del under svangerskapet, og trenger å vite at jeg ikke blir "glemt". Når jeg var på samtalepoliklinikk som det så fint heter sa JM at jeg fikk en voksen JM med 1-2 studenter, noe som passer veldig fint. Min "case" et tydeligvis ikke noe de mindre erfarne JM har lyst på :p

Skal også si jatakk til sugekopp om det trengs, men da med masse smertestillende og veeeeeldig rolig :D JM mente at det var det beste alternativet om det skulle bli noen problemer og keisersnitt var mye værre for meg, selv om det kanskje kunne høres bedre ut. Veldig greit å ha drøftet noen sånne ting før man sitter der på huk og den lille ikke popper ut ;)

Skal ikke skrive noe ☺ gjorde ikke d med de 2 andre heller.

Jeg tror at mitt eneste ønske er og få en brødskive med et tonn salami på etter fødselen er over, men det håper jeg at jeg får liret ut av meg på egen hånd :p

Har ikke tenkt å skrive noe brev. Tar de avgjørelsene der og da som måtte være aktuelle.

Tror for eksempel ikke at det er større sannsynlighet for å få familierom bare fordi man har skrevet det i et brev, er vel greiere å bare spørre om det?

Er jo ikke sikkert de rekker å lese brevet uansett, om fødselen går raskt. (Hadde veldig rask fødsel sist, og andre gang går det vel enda fortere..)

Men er det noe spesielt man er bekymret for, så er det jo bare å skrive et brev, så kan man henvise til det som står der.

At jeg gjerne ønsker å føde i badekar. I allefall benytte det som smertelindring.
Sykehuset harvakupunktur som smertelindring - ja takk
Er for epidural. Ønskes å tilbys dette før det er for sent
Vil ha sambo oppe hos meg, slik han ikke ser der nede
Ønsker lille rett opp - og at far skal klippe navlestrengen
Familierom: Skrekk for å havne på flermannsrom og at sambo da må reise fra meg

Dette har jeg tenkt over. Men om jeg skal sende det eller bare ha med ut dit å la sambo ha det å passe på. Vet ikke..
Etter det jeg har skjønt så får man ikke epuderal hvis man skal føde i vann.. Da må du isåfall bruke det som smertelindring frem til du kan ta epududeral og så ut av vannet..

Jeg hadde ikke tenkt å skrive brev men å si ønskene når jeg kommer. Ønsker mest mulig ro på rommet og tilgang til badekar.lyst å prøve uten smertelinfring som blir mer naturlig. Før i tiden hadde man jo ikke smertelindring på samme måte som i dag så kroppen er laget for å greie det. Men om jeg klarer å stå ut løpet uten smetelindring vil tiden vise.. Kan være jeg vil spørre etter lystgass men tar dett som det kommer litt..

Da har jeg fått skrivd litt.. Syns det er greit å levere på forhånd (her sendes det inn 4 uker i forveien), for jeg kommer ikke til å huske noe når det står på og er ikke verdens beste til å kreve noe av andre. Har bla. Skrivd at jeg ikke ønsker undersøkelser av studenter, at jeg er livredd for både ks og sprøyter i ryggen (så de skal være klar over at jeg får panikk om de snakker om det), at jeg gjerne vil i badekar i starten og vil tilbys epidural på en veldig rolig måte om de ser at jeg virkelig trenger det. Og at bf klipper navlestrengen :)
Sen avnavling var visst standar prosedyre der så da gidder jeg ikke skrive noe om det :)

Har ikke hatt fødebrev til de to første. Sykehuset har sendt med et skjema som vi kan fylle ut å sende inn ca 1 mnd før fødsel. Usikker på om jeg kommer til å gjøre det. Har klart å få fram ønsker uten brev før, med to raske fødsler.

Back
Topp