Fødebrev

trina

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Jeg lurer litt på hvordan man skriver et fødebrev. Er det noen spesiell måte det skal skrives på? Eller er det bare en lapp man har med seg sammen med de andre svangerskaps papirene?
Og hva har dere andre hatt med i et slikt brev? Det eneste jeg har tenkt på, som er veldig viktig for meg er at de venter lengst mulig med å klippe navlestrengen. Men jeg er litt nysgjerrig på hva dere andre har hatt med osv. :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg har ikke skrevet ved de 2 forrige fødslene, men denne gangen skal jeg skrive.
Det jeg skal ha med er:

*at jeg ønsker epidural så fort som mulig, da jeg var komt for langt de 2 andre gangene.
*Ønsker å stå på kne å føde
* Pappaen skal se og si om det ble jente eller gutt.
*Og vente lengst mulig med å klippe navlestrengen.

Dette er det viktigste for meg, resten tar jeg som det kommer ;-)

♥♥♥Er i uke 28♥♥♥

Takk for svar! Kanskje lurt å skrive dette med epidural ja, jeg vil ha alt jeg kan få av smertestillende har jeg bestemt. Så fremt jeg kan få det da selvfølgelig ;p takler smerte dårlig :/ :-P

Hadde ikke med meg forrige gang?
Vet ikke ennå om jeg skal ha med eller ikke
Men det var gode tips å få hvis jeg ombestemmer meg :-)

Forrige gang hadde jeg med fødebrev som inneholdt mine ønsker rundt fødsel, som at jeg så langt det lar seg gjøre vil ha baby på brystet med en gang og at vi til enhver til skal være sammen, og hvis jeg skulle bli syk og ikke kan bli med baby så skal far hele tiden få være med baby, at jeg ønsker hjelp til å legge til brystet raskt, at jeg ville støttes i å føde naturlig og ikke tilbys smertelindring så lenge jeg ikke selv ga tydelig uttrykk for noe annet, at jeg ønsket å bruke badekar m.m :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Er det noen spesiell måte det må det skrives på?
Bør det være et dokument skrevet på PC f.eks?

Jeg skrev aldri noe brev med de første to, og tror jeg dropper det nå også :) Jeg er litt sånn "tar det som det kommer", og det har fungert fint de andre gangene. Tenker at fødsler ikke er så lette å planlegge uansett ;) Jeg har i alle fall hatt to totalt forskjellige opplevelser så langt, og er spent på hvordan tredje fødsel blir.

Jeg skrev aldri noe brev med de første to, og tror jeg dropper det nå også :) Jeg er litt sånn "tar det som det kommer", og det har fungert fint de andre gangene. Tenker at fødsler ikke er så lette å planlegge uansett ;) Jeg har i alle fall hatt to totalt forskjellige opplevelser så langt, og er spent på hvordan tredje fødsel blir.

Ja det er nok ikke lett å planlegge. Men jeg vil at de skal vente lengst mulig med å klippe navlestrengen osv, så fremt det er muligheter for det. Har hørt at det er lurg å si ifra om slikt siden ikke alle sykehus har "regler" på det.

jeg fikk et fint skjema av jordmor som jeg kunne fylle ut til det... der sto det en del spørsmål om tanker om fødsel, smertestillende, noe de kunne gjøre for å gjøre det bedre osv...så skriver jeg bare ned på det :)

jeg fikk et fint skjema av jordmor som jeg kunne fylle ut til det... der sto det en del spørsmål om tanker om fødsel, smertestillende, noe de kunne gjøre for å gjøre det bedre osv...så skriver jeg bare ned på det :)
Da skal jeg huske å spørre jordmor om det på neste kontroll :-) takk for tipset!

Ja det er nok ikke lett å planlegge. Men jeg vil at de skal vente lengst mulig med å klippe navlestrengen osv, så fremt det er muligheter for det. Har hørt at det er lurg å si ifra om slikt siden ikke alle sykehus har "regler" på det.

Hvorfor vente lengst mulig med å klippe navlestrengen?

sendt fra Note 3 - sengekos

Ser ikke helt greia med å ha med seg et fødebrev. Så lenge en har en åpen kommunikasjon med jordmor på sykehuset, så er det jo bare å si hvordan du gjerne vil ting. Deriblant si om du vil ha epidural, om de skal tørke av ungen før du får den på brystet, om du vil se morkaka etc.

Ser ikke helt greia med å ha med seg et fødebrev. Så lenge en har en åpen kommunikasjon med jordmor på sykehuset, så er det jo bare å si hvordan du gjerne vil ting. Deriblant si om du vil ha epidural, om de skal tørke av ungen før du får den på brystet, om du vil se morkaka etc.
Var veldig greit å ha syns jeg når jeg ikke var i stand til å prate når jeg kom inn :-p

Jeg fikk innskrivingspapirene fra sykehuset i stedenfor å komme der så de kunne fylle det ut. (lang vei til sykehuset) På de papirene skulle jeg fylle ut ønsker for fødselen. Veldig greit. Nå har jeg ikke så mange ønsker, men de jeg har er viktige for meg.

Fordelene med fødebrev, slik jeg ser det, er om man bytter jm i løpet av fødselen pga vaktskifte. Da slipper man å gjenta evt ønsker.

Mitt var veldig kort sist. Skrev (i korte trekk) følgende:
* vet ikke hva jeg ønsker/ ikke ønsker av smertestillende, men ønsker om mulig å bli informert før muligheten for epidural forsvinner
* vil ha beskjed så tidlig som mulig dersom de reagerer på babyens puls e.l slik at jeg er forberedt før det evt "smeller".
* utover punkt 2 er det bare å gjøre jobben sin :) Jeg ville feks ikke informeres om at "nå klipper vi deg". De vet best om det er nødvendig og da er det bare å sette i gang mens jeg er lykkelig uvitende :)

Jeg ble forresten klipt litt på slutten. Jm sa ingenting og jeg kjente ingenting! Herlig :)

Fordelene med fødebrev, slik jeg ser det, er om man bytter jm i løpet av fødselen pga vaktskifte. Da slipper man å gjenta evt ønsker.

Mitt var veldig kort sist. Skrev (i korte trekk) følgende:
* vet ikke hva jeg ønsker/ ikke ønsker av smertestillende, men ønsker om mulig å bli informert før muligheten for epidural forsvinner
* vil ha beskjed så tidlig som mulig dersom de reagerer på babyens puls e.l slik at jeg er forberedt før det evt "smeller".
* utover punkt 2 er det bare å gjøre jobben sin :) Jeg ville feks ikke informeres om at "nå klipper vi deg". De vet best om det er nødvendig og da er det bare å sette i gang mens jeg er lykkelig uvitende :)

Jeg ble forresten klipt litt på slutten. Jm sa ingenting og jeg kjente ingenting! Herlig :)

Takk for at du delte erfaring!
Jeg fikk gode tips her! :)

Back
Topp