Fødebaggen

Mia_mini

Elsker forumet
Nå har vel de fleste for lengst pakket denne klart.
Det hadde jeg også.
Men etter samtale med jordmor og info møte om KS, så har jeg tatt ut en del av det jeg hadde pakket ned.

Her er hva jeg fikk beskjed om å ikke pakke med meg:
- bleier
- bind
- tepper
- kluter
- tørke/vaske/smøre ting
- mer enn klær til hjemreise til meg

Har fått beskjed om å pakke ned følgende:
- ull til baby om den skal utenfor barsel
- babyklær kun til hjemreise
- ekstra lue til første døgnet
- amme innlegg (selv om de anbefaler luft tørking)
- toalettsaker
- tøfler
- morgenkåpe

Hva tenker dere som allerede har fått bruk fra baggen eller har pakket klart?
Noe du savnet eller pakket unødvendig?

Åh, denne bagen altså :happy: sist brukte jeg kun sykehusskjorte, nettingtruser og bleier de hadde på sykehuset. Så hadde jeg med pysjbukse til når jeg skulle hente mat. Ellers litt tøy til lille (da de ikke hadde der jeg skal sist jeg fødte) i både 50 og 56. Litt ull og litt bomull.
Så noe drikke med sukker (kom veldig godt med sist) og noe snacks (spiste litt av det under fødsel, men godt å ha til barsel også).

Så mobil, lader og diverse toalettsaker. Tøfler til å gå rundt i. Crocs/badesko til å dusje med. F. Eks purelan hadde de sist som jeg kunne få. Tøy som jeg skal reise hjem i + en joggebukse ekstra i tilfelle uhell med blødning.

Hmm, så kommer jeg ikke på så mye mer. Må tenke ;)

De var veldig tydelige på fødselsforberedende kurs på sykehuset at folk generelt tar med for mye ting. Det er lite plass, man må dele rom på barsel og det meste man trenger fins allerede på sykehuset. Så jeg har pakket veldig lite.

Det som tar opp mest plass i baggen er bæresjalet.

Jeg fødte på Ullevål igår og på barselhotellet er det noen småting jeg savner som jeg burde pakket i bagen og jeg ser jeg pakket for mye av ting jeg ikke trenger:

Hva jeg pakket for mye av:
- tøy til baby i feil størrelse! Fikk en stor baby på 4.3kg; da trenger man ikke str 50.. :blackeye:
- litt for mye topper til mor
- har ikke bruk for ammetøy/bh på sykehuset

Min «perfekte» fødebag om jeg skulle pakket igjen:
- nok antall ullsokker: minst ett for hver dag man er på sykehuset : især lange ullsokker til å ha på under selve fødingen
- 2 ull-topper/ull-singletter
- 2 behagelige myke bukser
- 1 el 2: tynn jakke/ hettejakke
- tøfler/badesko
- toalettsaker (tannbørste,tannkrem, deo + hårbørste)
- mobil/ipadlader
- salte kjeks, frukt, nøtter/tørket frukt, drikke, knekkebrød, pålegg, ubøandet saft.

Jeg bor på barselhotellet og savner især at jeg ikke tok med meg en pakke med knekkebrød og f.eks små påleggspakker. Jeg får 3 måltider på hotellets restaurant men må ordne mat selv utenom måltidene (og sulten blir man og gjerne til uhørte tidspunkt). ;)

Nå bodde vi på barselhotellet og hadde vaginal fødsel, så kan jo være forskjellige behov da. Jeg hadde med egne tepper og gulpekluter til lille når storebror ble født, og brukte disse selv om det var tilgang til å låne. Hadde med egne bind, noe som var greit da jeg ikke blødde så mye og de på sykehuset ble så utrolig store. Dets om var gull verdt var gode bukser og gensre som jeg følte meg noenunde vell i da en måtte ned i restauranten å spise. Også tøfler/slipperser var et must, og litt nøtter/annet småsnacks til å ha mellom måltidene og en vannflaske som kunne fylles opp:)

Jeg synes egentlig at jeg traff ganske bra.

Det som ikke ble brukt var:
- Hårføner.
Hadde tenkt til å bruke den til tørking nedentil etter mange anbefalinger men det gikk helt fint å klappe tørt med papir.
- Dopapir.
Sykehuset hadde faktisk mykt og godt papir.
- Badekåpe.
Jeg ble ikke helt komfortabel med å gå uten bukse, mtp fare for lekkasje.
- Myk tights til hjemreise.
Hadde med både den og joggebukse og det ble joggebukse.
- Paracet og Naproxen.
De verste smertene rett etterpå tok narkosen, hadde ingen smerter utover det.
- Tørrshampoo og hårspray.
Under fødselen ofret jeg ikke håret en tanke og når jeg kom til meg selv dusjet jeg heller.
- Hårstrikker.
Hadde en i håret da jeg kom inn og det holdt.

Eller hadde jeg med og fikk god brukt for følgende:
- Pysjamas
- Tøfler
- Slippers
- Ulltøy til baby
- Lue til baby
- Hentesett
- Toalettsaker
- Store truser (jeg bryr meg ikke om at nettingtrusene er usexy men jeg synes de var ubehagelige)
- Pose til skittentøy
- Joggebukse til hjemreise
- Amme-BH
- Amme-singlet (vi måtte ned i fellesarealene for å ta i mot besøk, det var greit å se litt anstendig ut)
- Mobil-lader
- Proteinbarer (genialt når man trenger energi og næring men har null matlyst)
- Cardigan (til besøk og hjemreise)
- Amme-innlegg (til hjemreise, redd for betennelse)
- Purelan (forebyggende, og dét var lurt!),

Jeg har pakka ned teppe i ull til mini. De har tepper på sykehuset, men desember og vinterbaby. Har også pakket ned egene klær til meg selv og mini da jeg synes den blå skjorten er gyselig stygg og ønsker å virke mer opplagt:oops: er også kjent for å få små barn og de har begge drukna i klærne som de har på sykehuset.

I teorien trenger man ikke å ta med seg noe i grunn, men har noe med selvfølelsen og hvordan man ønsker å gå når man er på sykehuset:happy:

Har pakket med til meg selv:
2-3 bukser/leggings da jeg blødde igjennom sist
2 singleter /ammesingleter til å ha under
2 lange trøyer/ cardigan
3 store truser
Pysj bukse + genser
Sokker
Snacks til fødsel (rosiner, sjokolade og en tom vannflaske
Sminkebag med diverse

Til baby:
2 bodypysjer
Hentesett til hjemreise + en ull lue