Fødebaggen

Irith

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Aprillykke 2017
Jeg var sikker på at vi hadde en tråd om fødebaggen her! Men finner den ikke... Så jeg lager ny! :anyone

Hva pakker dere i fødebaggen?

jeg har nå 4 uker til termin og begynner vel å tenke litt på den baggen...

Til meg selv:
Store, vide kosebukser (i allefall 2 stk)
Noen vide t-skjorter
Den tynne ulljakka til å slenge over..
Bestemortruser fra apoteket (ok.. nettingtruser da..). Må kjøpes!!
Ammebh - må også kjøpes..
Crocs/sandaler som tåler vann - må jaggu også kjøpes :wtf:
Lypsyl og evnt håndkrem (det er så tørr luft på sykehus!).
Såpe/shampo/tannbørste/tannkrem/hårbørste/mild og luktfri deo
Purelan - jaggu enda en ting som må skrives opp på handlelista
ammeinnlegg - *skriver opp på handlelista*
Ipaden (der har jeg lastet ned pensumbøker...) og mobil + ladere
Kamera og lader

Til babyen:
2-3 sett klær. Noe i str 50 og noe i 56. (Body, strømpis, sokker...)
Et par luer.
"Hentesett" (ok.. har ikke sånne fine fænsi hjemmestrikka, men noe klær må han jo ha på seg når vi skal hjem!)

Så.. hva har jeg glemt?

Ser jo at den handlelista til meg selv begynner å bli lang.. får få ut fingeren og shoppe litt til helga..

Sitter og lager meg en liste selv i akkuran dette øyeblikk, så denne tråden likte jeg. Veit vi har hatt en før, men gjør da ingenting om vi starter en ny. Blir mye på "må kjøpes" lista her også.. Men det får gå. Får man ikke nettingtruser på sykehuset da?
Jeg har i tillegg skrevet opp morgenkåpe. Så den stod på flere lister på nett, men ikke veit jeg. Også har jeg skrevet opp litt mat og drikke til selve fødselen.

Var på kurs med jordmor og helsesøster i går, og fekk ei veldig enkel liste der om ka som var greit å ha med seg:
- Helsekort, blodtypelappen/rhesuspapirer og ultralydskjema
- Toalettsaker, gjerne eiga såpe til dusjen òg sidan den som er på sjuekhuset ikkje er kjempe god
- Inneklær (joggebukse, singlet, morgenkåpe). Men her spesifiserte ho at det er veldig vanlig å bere gå i dei sjuekhus skjortene sidan dei er kjølige og enkle å gå med, så ikkje pakk med for mange. Morgenkåpe tar stor plass, så hettejakke eller noko anna i staden fungerer like fint, for er mest til å ta over deg når du skal ut i gangane og slikt uansett. Ammebh er viktigste å ta med seg + ammeinnlegg.
- Innesko; tøfler, crocs eller liknande
- Kamera
- Mobiltelefon
- Lader
- Bilsete
- Klær til barnets hjemreise.

Fekk jo då beskjed om at om vi ønsker å bruke eigne kle til babyen på sjukehuset er det bare å ta med seg, men ofte blør dei litt frå navlen første dagane så ikkje ta med finaste og nyaste bodyen. Men sokker er lurt å ta med til babyen, sidan dei ofte bere får skjorte og teppe på seg der + lue :) Så veit eg mange tar med eige dopapir pga. det er så røft det som er på sjukehuset, samtidig sa søstra mi at ho berre hadde hårføner med seg for ho var såpass sår at det var bedre å lufttørke etter toalettbesøk og dusj. Dei nettingtrusene vi får der er visst det beste å gå med, men kan ta med eigne truser om ikkje vi er komfortabel med dei. Nettingtrusene kan visst òg klippast om til bh om ein er sår, det var visst veldig godt :p

Og hugs at svært få sjukehus tar ansvar for verdisaker, så masse smykker og dill er ikkje nødvendig å ta med! :) Men litt enkel mat, drikke og snacks kan vere veldig lurt så pappaen slipper å springe fram og tilbake til kiosken heile tida (er ikkje sikkert han får tid helder eller den er åpen om det er seint), samt ei ekstra skjorte eller klesskift + deodorant til pappaen/medmor òg om fødselen tar lang tid, han får gugg etter babyen på seg eller i beste fall får lov til å overnatte :)

Var på kurs med jordmor og helsesøster i går, og fekk ei veldig enkel liste der om ka som var greit å ha med seg:
- Helsekort, blodtypelappen/rhesuspapirer og ultralydskjema
- Toalettsaker, gjerne eiga såpe til dusjen òg sidan den som er på sjuekhuset ikkje er kjempe god
- Inneklær (joggebukse, singlet, morgenkåpe). Men her spesifiserte ho at det er veldig vanlig å bere gå i dei sjuekhus skjortene sidan dei er kjølige og enkle å gå med, så ikkje pakk med for mange. Morgenkåpe tar stor plass, så hettejakke eller noko anna i staden fungerer like fint, for er mest til å ta over deg når du skal ut i gangane og slikt uansett. Ammebh er viktigste å ta med seg + ammeinnlegg.
- Innesko; tøfler, crocs eller liknande
- Kamera
- Mobiltelefon
- Lader
- Bilsete
- Klær til barnets hjemreise.

Fekk jo då beskjed om at om vi ønsker å bruke eigne kle til babyen på sjukehuset er det bare å ta med seg, men ofte blør dei litt frå navlen første dagane så ikkje ta med finaste og nyaste bodyen. Men sokker er lurt å ta med til babyen, sidan dei ofte bere får skjorte og teppe på seg der + lue :) Så veit eg mange tar med eige dopapir pga. det er så røft det som er på sjukehuset, samtidig sa søstra mi at ho berre hadde hårføner med seg for ho var såpass sår at det var bedre å lufttørke etter toalettbesøk og dusj. Dei nettingtrusene vi får der er visst det beste å gå med, men kan ta med eigne truser om ikkje vi er komfortabel med dei. Nettingtrusene kan visst òg klippast om til bh om ein er sår, det var visst veldig godt :p

Og hugs at svært få sjukehus tar ansvar for verdisaker, så masse smykker og dill er ikkje nødvendig å ta med! :) Men litt enkel mat, drikke og snacks kan vere veldig lurt så pappaen slipper å springe fram og tilbake til kiosken heile tida (er ikkje sikkert han får tid helder eller den er åpen om det er seint), samt ei ekstra skjorte eller klesskift + deodorant til pappaen/medmor òg om fødselen tar lang tid, han får gugg etter babyen på seg eller i beste fall får lov til å overnatte :)
Takk!

Har i tillegg til det du skriver pakket med egne bind, 1 dorull med mykt papir, drikkeflaske, pledd til baby og pose til skittentøy.

Jeg pakker så lite som mulig. Som det nevnes av aprilbeibi17 så er trusene på sykehuset helt supre og man får bind/bleier :)

Papirene mine

Jeg har med en bære t-skjorte som jeg kan stappe baby inni :) én joggebukse, T-skjorte til mannen, ammebh, ammesingelet og ull cardigan, ullsokker til fødsel!

Ammeinnlegg i ull og engangs, purelan får man ofte på sykehuset, men har med én prøvepakke.

Crocks

Redbull, kjeks, toalettsaker, mobil, lader, LYPSYL, halspastiller i tilfelle jeg mot formodning skulle hyle av full hals under fødsel, min egen hodepute [emoji16]

Plastikkpose til våte / møkkete klær

2 body, 1 bukse, tøfler, ulldress, lue og teppe til baby.

Ullsokker! Mange gravide, meg inkludert, blir veldig varme på føttene de siste ukene, men dette går over når fødselen er igang er min erfaring. Jeg frøs så vanvittig på føttene på barsel selv, og søstera mi begynte å grine av glede når hun fikk ullsokkene mine da jeg kom og besøkte henne på barsel ;)

- Klær til baby (body, sokker, strømpebukse, hjemreiseklær, lue, teppe til bilstol)
- Babynest
- Gulpekluter
- Klær til mor (løs bukse, ammetopper, cardigan/hettejakke, purelan, toalettsaker inkl hårbørste, deo shampoo, tannbørste til meg og mannen, kosesokker og en haug med amme bh-er)
- Sandaler for å slaske rundt i og en annen type for å ha i dusjen
- Lypsyl, nesespray og halslinser (de to første dør jeg om jeg ikke får når jeg først trenger)
- Ladere, kjeks, saft på liten flaske.
- HÅRSTRIKK.
- BBHug Me. Vet ikke om jeg noensinne klarer å fungere uten den igjen i livet, så den må nesten bli med...
- Helsepermen med helsekortet for gravide, ultralydarket etc.
- Plastpose til skitne klær
- Hårføner, mest fordi jeg hører at det kan være lurt å bruke å tørke seg nedentil med i starten

Også har jeg pakket ned en boxer , t-skjorte og sokker til mannen, tilfelle det skjer noe uforutsett og vi blir sendt til et større sykehus.

Har tatt med det som blir nevnt her hos de fleste. I tillegg har jeg tatt med en pakke naproxen smertestillende + Paracet (orker ikke mase på sykepleiere), og når fødselen nærmer seg skal jeg lage et par baguetter ferdigsmurt og hive i fryseren. Så blir de med på sykehuset, så barnefar får seg noe mat hvis han blir sulten på fødestua. Uaktuelt å løpe i kiosken underveis, ass! :yuck:

Jeg er litt sånn at jeg heller tar med litt for mye enn litt for lite, så lenge jeg har plass ;) Og så er jeg sånn som svetter lett til vanlig, så jeg kommer sikkert til å renne bort etter fødsel, så tenker det er greit med noen skift [emoji14]

Til meg:
To løse kosebukser
To-tre cardigans
En tykkere jakke/genser
Noen store truser
Vanlige sokker
Ullsokker
Pysjbukse/shorts
Morgenkåpe
Tre ammetopper
Tre amme-BHer
Toalettsaker
Sandaler til å tasse rundt i og kjippkjappere til å dusje med
Én dorull med mykt papir
Hårføner
Stort håndkle (trenger man egentlig det, eller får man det på sykehuset?)
Purelan
Ammeinnlegg

Til babyen:
Et par bodyer i hver av størrelse 50 og 56
To-tre strømpebukser
Teppe
Sokker
Ullsokker
Lue
Ull-lue
Én heldress
Hentesett
Babynest
Muligens bæreselen

Og så diverse praktiske ting som kamera, mobil- og kameralader, helsemappa, kanskje en kortstokk.. Litt snacks skal også kjøpes inn. Far får ordne tinga sine sjøl ;)

Ullsokker var lurt!

Til dere som er førstegangs: IKKE kjøp en haug med ammebher før du har født! Puppene kan vokse en del når de produserer melk ;)

Da tror jeg at jeg bare mangler purelan til meg selv..

Ullsokker var lurt!

Til dere som er førstegangs: IKKE kjøp en haug med ammebher før du har født! Puppene kan vokse en del når de produserer melk ;)

For min del er det sånne "amme-bher som egentlig ser ut som en sportstopp". De er hverken fine eller holder puppestellet på plass no særlig, men med bh-str 70/75I, så tager man hva man finner for å si´e sånn. :whacky011 Forberedt på å ha litt hengetits mens jeg ammer jeg ass. Noe større kan jeg ikke kjøpe de, da blir de altfor store rundt! Ekke lett å være Pamela foran uten å ha ryggtavlen som passer til når man skal kjøpe ammebh-er.

Ullsokker var lurt!

Nei, jeg har kjøpt fire stk i trenings-BH-variant i største størrelse som passer ok nå, men som jeg kan vokse en del i [emoji14] Så får vi se om jeg må over på større størrelser enn det etter hvert. :)

Til meg:
- To amme-BH
- To ammesinglet
- Ammeinnlegg i ull + engangs
- Nettingtruser (fikk beskjed om at vi er nødt til å ha dette med selv)
- 1-2 store truser/boksere
- Morgenkåpe og slippers
- Kosebukse og genser
- Noen varme, hjemmestrikka ullsokker
- Toalettsaker
- iPad + lader til denne og mobil
- Snacks til fødselen

Til baby:
- 2 omslagsbodyer
- Hjemmestrikket babyteppe
- Bæresjal
- Heldress i ull (fra da jeg var nyfødt. Har tenkt å bruke den på hjemreisen :love2)
- Hjemmestrikket lue og bukse

Pappa'n fikser sitt selv :)

Til meg:
- To amme-BH
- To ammesinglet
- Ammeinnlegg i ull + engangs
- Nettingtruser (fikk beskjed om at vi er nødt til å ha dette med selv)
- 1-2 store truser/boksere
- Morgenkåpe og slippers
- Kosebukse og genser
- Noen varme, hjemmestrikka ullsokker
- Toalettsaker
- iPad + lader til denne og mobil
- Snacks til fødselen

Til baby:
- 2 omslagsbodyer
- Hjemmestrikket babyteppe
- Bæresjal
- Heldress i ull (fra da jeg var nyfødt. Har tenkt å bruke den på hjemreisen :love2)
- Hjemmestrikket lue og bukse

Pappa'n fikser sitt selv :)

Hvor får man kjøpt nettingtruser..? [emoji23]

Jeg er litt sånn at jeg heller tar med litt for mye enn litt for lite, så lenge jeg har plass ;) Og så er jeg sånn som svetter lett til vanlig, så jeg kommer sikkert til å renne bort etter fødsel, så tenker det er greit med noen skift [emoji14]

Til meg:
To løse kosebukser
To-tre cardigans
En tykkere jakke/genser
Noen store truser
Vanlige sokker
Ullsokker
Pysjbukse/shorts
Morgenkåpe
Tre ammetopper
Tre amme-BHer
Toalettsaker
Sandaler til å tasse rundt i og kjippkjappere til å dusje med
Én dorull med mykt papir
Hårføner
Stort håndkle (trenger man egentlig det, eller får man det på sykehuset?)
Purelan
Ammeinnlegg

Til babyen:
Et par bodyer i hver av størrelse 50 og 56
To-tre strømpebukser
Teppe
Sokker
Ullsokker
Lue
Ull-lue
Én heldress
Hentesett
Babynest
Muligens bæreselen

Og så diverse praktiske ting som kamera, mobil- og kameralader, helsemappa, kanskje en kortstokk.. Litt snacks skal også kjøpes inn. Far får ordne tinga sine sjøl ;)
De skal ha vanlig håndklestørrelse på sykehuset (vanlig stor størrelse, ikke bare til hender liksom). Da jeg var innlagt på føden i uke 32 fikk jeg ikke akkurat dekket meg med det pga den store magen, men den blir vel mindre etter fødsel får jeg tro. :D Pluss at jeg kledde på meg inne på badet uansett (lå på rom med ei anna første natta). Så håndkle kommer jeg ikke til å pakke :)

De skal ha vanlig håndklestørrelse på sykehuset (vanlig stor størrelse, ikke bare til hender liksom). Da jeg var innlagt på føden i uke 32 fikk jeg ikke akkurat dekket meg med det pga den store magen, men den blir vel mindre etter fødsel får jeg tro. :D Pluss at jeg kledde på meg inne på badet uansett (lå på rom med ei anna første natta). Så håndkle kommer jeg ikke til å pakke :)
Etter at jeg postet her, leste jeg at det var noen som hadde fått beskjed om å ta med seg stort håndkle fordi de ikke hadde det på sykehuset, så da er det sikkert forskjellig fra sted til sted. :) Får ta en titt på lista jeg fikk fra jordmor. Det tar litt unødvendig stor plass, så jeg kaster det ut hvis det ikke står noe om det [emoji14]

Etter at jeg postet her, leste jeg at det var noen som hadde fått beskjed om å ta med seg stort håndkle fordi de ikke hadde det på sykehuset, så da er det sikkert forskjellig fra sted til sted. :) Får ta en titt på lista jeg fikk fra jordmor. Det tar litt unødvendig stor plass, så jeg kaster det ut hvis det ikke står noe om det [emoji14]
Da er det nok forskjellig ja. :) Burde jo absolutt vært slik at det er noe de har på sykehuset. Har jo ofte behov for å bytte det etter hver dusj også, blør jo en del etterpå.. :eek:

Til meg:
strømpebukse, lang tskjorte,
joggebukse,
ammesinglet, ammebh + ammelinnlegg av ull og engangs
cardigan til å ha over
undertøy
tøfler + flipflops til dusjen
hygieneartikler + leppepomade og purelan til såre brystvorter ( burde hatt det sist(!))
Strikk til håret

Til baby:

2 bodyer 50 og 56
1 hjemmestrikket ullbody til hjemtur
1 strømpebukse
1 bukse
strikkete ullsokker
lue
dress + lue til hjemreise
hjemmestrikket pledd

til fødsel -cola sjokoladekjeks, epler, nøtter
og etterpå -parmaskinke!!:D

Har også laget en liste med musikk til fødselen på spotify :p hadde ikke det sist, men tror det kan være godt denne gangen.

Back
Topp