Fødebagen

Fru95

Forelsket i forumet
Septemberskattene 2023
Begynner så smått å tenke på fødebagen. Prøver å planlegge mest mulig før sommeren starter for fullt :smiley-ashamed004

Har en ganske god ide over hva jeg trenger og ikke trenger fra forrige svangerskap. Men vet at det er flere førstegangsmødre her så tenkte det var fint med en tråd.

Hva er dine absolutt nødvendigheter i fødebagen?
Og fra tidligere fødsler, hva hadde dere ikke behov for som dere hadde pakket.
 
Begynner så smått å tenke på fødebagen. Prøver å planlegge mest mulig før sommeren starter for fullt :smiley-ashamed004

Har en ganske god ide over hva jeg trenger og ikke trenger fra forrige svangerskap. Men vet at det er flere førstegangsmødre her så tenkte det var fint med en tråd.

Hva er dine absolutt nødvendigheter i fødebagen?
Og fra tidligere fødsler, hva hadde dere ikke behov for som dere hadde pakket.
Husker ikke hva jeg pakket med første :hilarious:
Men det som absolutt skal være med er nødvendig «utstyr» for amming! Ammeinnlegg, skal kjøpe silverette, purelan og smokk til avlastning.
Ellers blir det to sett med behagelig klær som ikke strammer, er mørke og er behagelige å ha på med bleie under:hilarious: skal ha med meg min favorittdusjsåpe og hårstrikk.

Til baby blir det 2 bodyer i strl 50 og 2 i 56, og det samme med bukse. To par sokker og hentesettet. Planen er å ha primært hud til hud, men synes det er greit å ta på litt klær når man skal ut av rommet og spise.

Mannen får ta ansvar for seg selv og kjølebagen! Fra sist så angret vi på at vi ikke hadde pakket med oss drikke som lå kaldt i kjølebagen og frisk, kald frukt, så det skal vi gjøre denne gangen. I tillegg likte vi ikke helt middagen rett etter fødsel, i tillegg til at jeg ikke klarte å spise varmmat. Så kald, frisk mat må vi ha i backup:) Ellers husker jeg at jeg pakket alt det typiske som står på sånne lister, men det var vell overraskende lite vi hadde behov for eller faktisk brukte. Endte opp med å sove, spise, amme og studere babyen stort sett hele oppholdet på barsel i voksenbleie:hilarious:
 
Sånn ser min liste ut:
  • helsekort/blodprøvesvar
  • blodsukkerapparat
  • mine daglige medisiner
  • amme-bh'er, vanlig spileløs bh
  • sokker
  • overdeler/tunikaer(noe som dekker rompa)
  • tights
  • hårbørste, strikk, spenner
  • dusjsåpe, intimsåpe, deo
  • shampo, balsam
  • tannkrem, tannbørste, tanntråd
  • hudprodukter til ansiktet
  • ammeinnlegg, Purelan
  • kleenex
  • crocs/innesko
  • mobillader
  • snacks/drikke
Til babyen(i hovedsak til hjemreise):
  • Lillelam dress
  • «hentesett»
  • sokker
  • lue
  • teppe
  • smokk
  • bilstol
Med førstemann pakket jeg sminke, truser og dopapir. Har droppet det de andre gangene :angelic:

Såpene tar jeg over i sånn «reisestørrelse-flasker» :smug: Vasker ikke puppene i parfyme-såpe forresten. Og underlivssåpa brukes bare «utenpå»(øverst og ytterste leppene) :hilarious:
 
Sånn ser min liste ut:
  • helsekort/blodprøvesvar
  • blodsukkerapparat
  • mine daglige medisiner
  • amme-bh'er, vanlig spileløs bh
  • sokker
  • overdeler/tunikaer(noe som dekker rompa)
  • tights
  • hårbørste, strikk, spenner
  • dusjsåpe, intimsåpe, deo
  • shampo, balsam
  • tannkrem, tannbørste, tanntråd
  • hudprodukter til ansiktet
  • ammeinnlegg, Purelan
  • kleenex
  • crocs/innesko
  • mobillader
  • snacks/drikke
Til babyen(i hovedsak til hjemreise):
  • Lillelam dress
  • «hentesett»
  • sokker
  • lue
  • teppe
  • smokk
  • bilstol
Med førstemann pakket jeg sminke, truser og dopapir. Har droppet det de andre gangene :angelic:

Såpene tar jeg over i sånn «reisestørrelse-flasker» :smug: Vasker ikke puppene i parfyme-såpe forresten. Og underlivssåpa brukes bare «utenpå»(øverst og ytterste leppene) :hilarious:
Nå ble jeg nysgjerrig her; Hvorfor tok du med dopapir? :laughing002
 
Nå ble jeg nysgjerrig her; Hvorfor tok du med dopapir? :laughing002
Fordi alle sa man burde ha med seg mykt dopapir, fordi det på sykehuset var for hardt :hilarious: Men jeg likte sykehuset sitt. Hadde ikke spesielt vondt i tissen heller, selv etter klipp og sting :shy:
 
Fordi alle sa man burde ha med seg mykt dopapir, fordi det på sykehuset var for hardt :hilarious: Men jeg likte sykehuset sitt. Hadde ikke spesielt vondt i tissen heller, selv etter klipp og sting :shy:
Åja :hilarious: Jeg har kjøpt sånn spyleflaske fra Fødebagen, som jeg skal pakke med meg :p
 
Jeg fikk nesten ikke bruk for noe av det jeg pakket sist, så denne gangen skal jeg pakke mye mindre:

Til meg:
Tannbørste og tannkrem
Slippers
Et sett klær til å reise hjem i
Cozyfix
Ammesalve og/eller silverette
Ammeinnlegg
Mobillader
Snacks/drikke

Til baby:
3 klesskift
Hentesett til å reise hjem i
Smokk
Babyullteppe
Nyfødtbæresele (i tilfelle jeg får lyst til å prøve den allerede på barsel)
 
Jeg har skrevet en liste, men mulig det blir litt endringer etterhvert, for føler kanskje den ble litt lang. Siden jeg skal ta ks, blir jeg jo på sykehuset 3-4 dager, så synes det er vanskelig å vite hva jeg trenger..

Til meg:
Helsekort og blodprøvesvar
Ammeinnlegg i ull/bambus
Silverette
Mobil
Mobillader/powerbank
Drikkeflaske
Barseltruser/engangstruser (kjøpt på Fødebagen)
2 amme-bh’er
Ammepute
Egen pute til soving
Myke sokker med løs strikk
Pysj fra Careless
Tynn morgenkåpe
Et par ammesingletter
Stor cardigan
Flipflops (HappyFlops)
Ansiktsrens
Sjampo og balsam
Tørrsjampo
Ansiktskrem
Bodylotion
Leppepomade
Liten reisehårføner
Hårbørste
Hårstrikker
Tannbørste og tannkrem
Purelan
Dusjsåpe
Nature Bond
Multimam kompresser
Snacks

Til baby:
4 bodyer
2 pysjer
Lue
1-2 bukser
1-2 strømpebukser
Eget babyteppe
2 par sokker
Gulpekluter
Hentesett
Tørrservietter?

Til mannen (kommer an på om vi får familierom eller ikke):
Bok (evt pc)
Mobillader
Drikkeflaske
Snacks
Hettegenser med glidelås
Joggebukse
Toalettsaker
Flipflops
Undertøy
T-skjorter (evt kun til hjemreise)
 
Last edited:
Jeg fikk nesten ikke bruk for noe av det jeg pakket sist, så denne gangen skal jeg pakke mye mindre:

Til meg:
Tannbørste og tannkrem
Slippers
Et sett klær til å reise hjem i
Cozyfix
Ammesalve og/eller silverette
Ammeinnlegg
Mobillader
Snacks/drikke

Til baby:
3 klesskift
Hentesett til å reise hjem i
Smokk
Babyullteppe
Nyfødtbæresele (i tilfelle jeg får lyst til å prøve den allerede på barsel)
Ammehjelpen anbefaler å vente med smokk til ammingen er etablert og babyen øker tilfredsstillende i vekt ☺️ Nå vet jeg ikke om du kommer til å amme eller ikke, men jeg bare deler så andre som ikke er klar over det blir informert ☺️ Selv, som førstegangsfødende, var jeg ikke klar over det i hvert fall:bag:

IMG_0774.png
 
Et stort must for meg har vært morgenkåpe/badekåpe. Spesielt om en havner på felles rom og ikke barselhotell, så er det deilig å kunne hive på seg frem og tilbake til dusj. Evt også etter fødsel hvis man må ut av rommet for å dusje seg.

Badesko som kan brukes i dusj.

Liker også godt egne klær til baby (omslagsbody er gull verdt) ei tynn lue og eget teppe.
Hentesett til hjemtur.

Har alltid hatt med tutt også og gitt det.

dagkrem, leppepomade, vannflaske, balsam/shampoo, deo, hårbørste og hårstrikk. Ekstra sokker og klær. Ta heller med et sett til mor for mye enn for lite.

Lader til tlf osv. snacks favoritter.

Det viktigste av det jeg kom på, for meg da :happy:
 
Ammehjelpen anbefaler å vente med smokk til ammingen er etablert og babyen øker tilfredsstillende i vekt ☺️ Nå vet jeg ikke om du kommer til å amme eller ikke, men jeg bare deler så andre som ikke er klar over det blir informert ☺️ Selv, som førstegangsfødende, var jeg ikke klar over det i hvert fall:bag:

Vis vedlegget 408314
Vi var veldig obs på dette på de to første. Men med nr 1 ga vi opp etter 2,5 uker (hadde lest minimum 3) og henta smokken frem i frustrasjon da hun aldri sovna (ikke at det hjalp :hilarious:). Med nr 2 kom helsesøster på besøk etter 10 dager og sa "oj, tror dere trygt kan begynne med smokk". Han var blitt så tjukk :hilarious::hilarious: Men amminga var godt etablert med begge først ja.

Her er bilde av nr 2. I dag er han en strek :facepalm: :wacky:

Screenshot_20230620_202843_Photos.jpg
 
Ammehjelpen anbefaler å vente med smokk til ammingen er etablert og babyen øker tilfredsstillende i vekt ☺️ Nå vet jeg ikke om du kommer til å amme eller ikke, men jeg bare deler så andre som ikke er klar over det blir informert ☺️ Selv, som førstegangsfødende, var jeg ikke klar over det i hvert fall:bag:

Vis vedlegget 408314
Husker med nr 1 at denne informasjonen gjorde at jeg var livredd for å gi smokk for tidlig, og sleit meg derfor mer gjennom smertefulle amminger i starten fordi jeg aldri avlastet brystene:shy: Denne gangen tar vi med smokk i fødebagen for å ha den som en backup hvis sugebehovet til lille er stort og brystvortene trenger en pause! Nr 1 elsket å ligge på puppen, så smokk ble en redning i forbindelse med søvn for oss fordi han lettere fant roen med smokken i vogn eller under legging på kveld:) Tror han var 1 uke da vi ga smokk!
 
Vi var veldig obs på dette på de to første. Men med nr 1 ga vi opp etter 2,5 uker (hadde lest minimum 3) og henta smokken frem i frustrasjon da hun aldri sovna (ikke at det hjalp :hilarious:). Med nr 2 kom helsesøster på besøk etter 10 dager og sa "oj, tror dere trygt kan begynne med smokk". Han var blitt så tjukk :hilarious::hilarious: Men amminga var godt etablert med begge først ja.

Her er bilde av nr 2. I dag er han en strek :facepalm: :wacky:

Vis vedlegget 408337
Husker med nr 1 at denne informasjonen gjorde at jeg var livredd for å gi smokk for tidlig, og sleit meg derfor mer gjennom smertefulle amminger i starten fordi jeg aldri avlastet brystene:shy: Denne gangen tar vi med smokk i fødebagen for å ha den som en backup hvis sugebehovet til lille er stort og brystvortene trenger en pause! Nr 1 elsket å ligge på puppen, så smokk ble en redning i forbindelse med søvn for oss fordi han lettere fant roen med smokken i vogn eller under legging på kveld:) Tror han var 1 uke da vi ga smokk!
Selv har jeg ikke visst hvor tidlig man kan starte med smokk, så det at man bør få igang ammingen først, også se an er nok lurt. Ser man at babyen ikke får dekket suttebehovet gjennom amming, og begynner å sutte på totten, er det nok bedre å gi smokk (er jo lettere å få dem til å slutte med smokk enn tott senere). Men hvis man begynner med smokk for tidlig slik at babyen ikke vil ta brystet og die, så er jo det synd.. Bare derfor jeg ville dele det ammehjelpen skrev. Doulaen min sa det samme :)
 
Selv har jeg ikke visst hvor tidlig man kan starte med smokk, så det at man bør få igang ammingen først, også se an er nok lurt. Ser man at babyen ikke får dekket suttebehovet gjennom amming, og begynner å sutte på totten, er det nok bedre å gi smokk (er jo lettere å få dem til å slutte med smokk enn tott senere). Men hvis man begynner med smokk for tidlig slik at babyen ikke vil ta brystet og die, så er jo det synd.. Bare derfor jeg ville dele det ammehjelpen skrev. Doulaen min sa det samme :)
Absolutt! Lurt tips å dele! Vi prøver også denne gangen å følge 3-ukersrådet.
 
Ammehjelpen anbefaler å vente med smokk til ammingen er etablert og babyen øker tilfredsstillende i vekt ☺️ Nå vet jeg ikke om du kommer til å amme eller ikke, men jeg bare deler så andre som ikke er klar over det blir informert ☺️ Selv, som førstegangsfødende, var jeg ikke klar over det i hvert fall:bag:

Vis vedlegget 408314
Det stemmer jo det ammehjelpen skriver. Men med min første så var ikke ammingen/sugevilligheten noe problem. Snarere motsatt- helt fra første levedøgn ville han gjerne amme hele døgnet og jeg ble kjempesår. Så da sa jordmødrene på barsel at jeg kunne gi han litt smokk fra dag 3, og det ga meg noen nødvendige avbrekk fra ammingen uten at det gikk ut over selve ammingen. Etter 2 uker ville han imidlertid ikke ha smokken mer, men det var superdigg de to ukene vi hadde den muligheten.
 
Selv har jeg ikke visst hvor tidlig man kan starte med smokk, så det at man bør få igang ammingen først, også se an er nok lurt. Ser man at babyen ikke får dekket suttebehovet gjennom amming, og begynner å sutte på totten, er det nok bedre å gi smokk (er jo lettere å få dem til å slutte med smokk enn tott senere). Men hvis man begynner med smokk for tidlig slik at babyen ikke vil ta brystet og die, så er jo det synd.. Bare derfor jeg ville dele det ammehjelpen skrev. Doulaen min sa det samme :)
Jeg tok ikke smokk og suttet sikkert på tommelen til jeg var 5 år eller noe. Har veldig ovebitt som jeg tipper kommer av at kjeven formet seg rundt tommelen… Ikke overbitt som går langt frem og ut, men fortennene oppe dekker over tennene nede når jeg biter sammen. Hadde regulering i 3,5 år som ungdom pga et annet problem, men bittet hjalp ikke kompleksiteten. Så jeg skal definitivt følge ammehjelpens råd så langt det er mulig, men smokk skal det bli på et tidspunkt :)
 
Selv har jeg ikke visst hvor tidlig man kan starte med smokk, så det at man bør få igang ammingen først, også se an er nok lurt. Ser man at babyen ikke får dekket suttebehovet gjennom amming, og begynner å sutte på totten, er det nok bedre å gi smokk (er jo lettere å få dem til å slutte med smokk enn tott senere). Men hvis man begynner med smokk for tidlig slik at babyen ikke vil ta brystet og die, så er jo det synd.. Bare derfor jeg ville dele det ammehjelpen skrev. Doulaen min sa det samme :)
Veldig enig! Bare tenkte det var greit å vise en annen side av det med smokk hvis noen føler de må vente med smokk :) og som @Månelilje nevner, så var ikke sugevilligheten en utfordring, men såre bryst som trengte avlastning fra et litt større suttebehov!
 
Begge sidene angående smokk er veldig viktig å få frem tror jeg. Ammehjelpen har helt rett i at man helst bør unngå smokk i de første ukene, så det er et godt utgangspunkt å gå ut fra. Men som flere sier så må man være forberedt på å gi det litt tidligere om sugeviljen er til stede. Hos oss ville jenta ha ligget på puppen konstant om hun hadde hadd muligheten, så for vår del var det heldigvis en jordmor på barsel som foreslo at hun hentet en smokke fra lageret deres slik at jeg fikk en pause.

Og om babyen har en sterk sugevilje så skal ikke amming være det største problemet selv om man introduserer smokk men om barnet ikke har den sterkeste sugeviljen så bør man helst unngå smokk i starten :happy:
 
Back
Topp