Fødebagen❣

ElskerJesus♡

Ut på landet☘️
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Skuddårsspirene 2024
Nåken som har lyst å dele lista si over det ein tar med i fødebagen? Eller komme med tips om ka ein bør pakke med?

Går ein ekstremt travel haust i møte, så vil gjer klart alt eg kan mens det enda er litt stille her :happy:

Eg blir satt igang i uke 38, den 25.november, er det noko ekstra ein bør tenke på i forbindelse med det?
 
Er førstegangsfødende så har egentlig ikke peiling, men dette er det som står på lista mi foreløpig:


Hygiene
[ ] Carmex/Lypsyl
[ ] Håndkrem
[ ] Bodylotion
[ ] Dagkrem
[ ] Wetwipes
[ ] Tannbørste
[ ] Tannkrem
[ ] Maskara
[ ] Sjampo, balsam & dusjsåpe
[ ] Hårstrikk (forskjellige typer)
[ ] Øreplugger
[ ] Store bind
[ ] Kjølebind
[ ] Lindrekrem
[ ] Skylleflaske


Elektronikk
[ ] Mobil
[ ] Vifte
[ ] Lang ladeledning
[ ] Airpods + lader
[ ] Bluetooth høytaler
[ ] Kamera + lader


Mama
[ ] Mørke joggebukser 2 stk
[ ] Mørk pysjamasbukse/shorts 2 stk
[ ] Løse t-skjorter 2 stk
[ ] Stor genser
[ ] Amme bh 2 stk
[ ] Nettingtruser
[ ] Store truser/bokser
[ ] Slippers
[ ] Ullsokker
[ ] Sokker


Baby
[ ] Body 2-3 stk
[ ] Strømpebukse 2stk
[ ] Bukse
[ ] Tynn lue 2 stk
[ ] Tykk lue
[ ] Sokker
[ ] Hjemreiseantrekk
[ ] Smokke
[ ] Teppe/pledd 2 stk


Dere må gjerne komme med tips!
 
Her er min pakkeliste:
Fødebag

  • Ammesingletter
  • Ammebher
  • Ammeinnlegg
  • Shampo
  • Kjipp kjapper
  • Sokker
  • Truser
  • Kosebukser
  • Gensere med glidelås
  • Briller og linser
  • Tannbørste
  • Tannkrem
  • Hårbørste
  • Hårstrikker
  • Vannflaske
  • Noe sminke
  • Mobil og mobillader
  • Fødebrev
  • Hentesett
  • Body og strømpebukse
  • Lue og strikkejakke og sokker
 
Jeg tok med en laptop med serier/filmer da jeg ble satt igang sist. Det var veldig kjekt å ha noe å titte på, for det blir litt ventetid. Jeg hadde også med en kortstokk, for søsteren min var der om dagen.

Jeg planlegger å føde hjemme, men lager en fødebag i tilfelle. Da er det bare et par skift til meg + baby (jeg blir maks én natt), sandaler, lader til mobil, toalettsaker, voksenbleier (syns de er mer behagelige enn nettingtrusene), ammeinnlegg, smokk og proteinbarer.
 
Jeg er gravid med nr.6, og har slettet/lagt til litt etter hver fødel:rolleyes: Det er nok veldig mange individuelle behov til en fødebag, men her er min liste:


:HeartredMeg:

-Ny joggedress/lougesett (som ikke strammer)

-Mammaleggings x2

-Romslige gensere x2

-Ammepysj

-Tøfler/flipflops

-Gode truser x4

-Sokker

-Ammesingleter x4 (bruker ikke ammebh før et par uker etter fødsel, putter ammeinnlegg i ammesingleter istede pga overproduksjon og tidligere brystbetennelse).

-Ammeinnlegg

-Snack/godis

-Vannflaske

-Bok til fødselen (bf leser når jeg har rier-en fin distraksjon å fokusere på stemmen hans).

-Bordvifte (blir sååå varm under fødsler)

-IPad og lader (blir igangsatt, så kan bli venting før de setter meg igang).



:HeartredToalettsaker:

-Leppepomade

-Ansiktskrem

-Ansiktsvask

-Dusjsåpe- uparfymert

-Shampo

-Balsam

-Leave-in spray

-Børste

-Strikker

-Hårbøyle

-Tannbørste

-Tannkrem



:HeartredBabyen (i stellebag):

-Bilstol m/base&pose

-Hentesett: ulldress, lue og tøfler

-Ullpledd

-Omslagsbodyer x4 str.50

-Strømpiser x2 str.50

-Bukser x2 str.50

-Sokker x2

-Lue i bomull til inne x2




:HeartpinkMannen:

-Bokser

-T-skjorte

-Genser

-Sokker

-Tannbørste

-Termokopp til kaffe

-Energi-drikker

-Godis/snack

-Proteinbarer



❤️Annet:

-Gave fra babyen til storesøsken
 
Nåken som har lyst å dele lista si over det ein tar med i fødebagen? Eller komme med tips om ka ein bør pakke med?

Går ein ekstremt travel haust i møte, så vil gjer klart alt eg kan mens det enda er litt stille her :happy:

Eg blir satt igang i uke 38, den 25.november, er det noko ekstra ein bør tenke på i forbindelse med det?

Vil bare tipse om at du gjerne må pakke litt mer av klær og slikt til deg selv når du blir satt i gang.
Sist hadde jeg pakket til 3-4 dager. Men d gikk jo to dager fra jeg ble satt i gang til vesla kom. I tillegg var vi 4 dager på sykehuset. Så følte jeg hadde tatt med litt lite klær til meg selv.
 
Er førstegangsfødende så har egentlig ikke peiling, men dette er det som står på lista mi foreløpig:


Hygiene
[ ] Carmex/Lypsyl
[ ] Håndkrem
[ ] Bodylotion
[ ] Dagkrem
[ ] Wetwipes
[ ] Tannbørste
[ ] Tannkrem
[ ] Maskara
[ ] Sjampo, balsam & dusjsåpe
[ ] Hårstrikk (forskjellige typer)
[ ] Øreplugger
[ ] Store bind
[ ] Kjølebind
[ ] Lindrekrem
[ ] Skylleflaske


Elektronikk
[ ] Mobil
[ ] Vifte
[ ] Lang ladeledning
[ ] Airpods + lader
[ ] Bluetooth høytaler
[ ] Kamera + lader


Mama
[ ] Mørke joggebukser 2 stk
[ ] Mørk pysjamasbukse/shorts 2 stk
[ ] Løse t-skjorter 2 stk
[ ] Stor genser
[ ] Amme bh 2 stk
[ ] Nettingtruser
[ ] Store truser/bokser
[ ] Slippers
[ ] Ullsokker
[ ] Sokker


Baby
[ ] Body 2-3 stk
[ ] Strømpebukse 2stk
[ ] Bukse
[ ] Tynn lue 2 stk
[ ] Tykk lue
[ ] Sokker
[ ] Hjemreiseantrekk
[ ] Smokke
[ ] Teppe/pledd 2 stk


Dere må gjerne komme med tips!

Er det ein spesiell grunn til at du vil ta med egne bind og nettingtruser? Eg har tenkt å ta med egne litt store truser (har handla ein del lette bomullsboksere på cubus) fordi eg syns dei nettingtrusene er forferdelig ubehagelige og så ser eg så teit ut i dei :hilarious: er noko med det å føle seg komfortabel og liksom! :)
 
Her er min pakkeliste:
Fødebag

  • Ammesingletter
  • Ammebher
  • Ammeinnlegg
  • Shampo
  • Kjipp kjapper
  • Sokker
  • Truser
  • Kosebukser
  • Gensere med glidelås
  • Briller og linser
  • Tannbørste
  • Tannkrem
  • Hårbørste
  • Hårstrikker
  • Vannflaske
  • Noe sminke
  • Mobil og mobillader
  • Fødebrev
  • Hentesett
  • Body og strømpebukse
  • Lue og strikkejakke og sokker

Kjipp kjapper, det var eit nytt ord :D
 
Jeg tok med en laptop med serier/filmer da jeg ble satt igang sist. Det var veldig kjekt å ha noe å titte på, for det blir litt ventetid. Jeg hadde også med en kortstokk, for søsteren min var der om dagen.

Jeg planlegger å føde hjemme, men lager en fødebag i tilfelle. Da er det bare et par skift til meg + baby (jeg blir maks én natt), sandaler, lader til mobil, toalettsaker, voksenbleier (syns de er mer behagelige enn nettingtrusene), ammeinnlegg, smokk og proteinbarer.

Det var lurt! Tenker også at det kan ta tid, og har enda ikkje hatt samtale om korleis det blir å bli satt igang, så veit liksom ikkje om eg må være der heile tida eller om eg f.eks kan dra heim dei første dagane :confused005 eg kjede meg vanvittig kjapt! :happy090
 
Vil bare tipse om at du gjerne må pakke litt mer av klær og slikt til deg selv når du blir satt i gang.
Sist hadde jeg pakket til 3-4 dager. Men d gikk jo to dager fra jeg ble satt i gang til vesla kom. I tillegg var vi 4 dager på sykehuset. Så følte jeg hadde tatt med litt lite klær til meg selv.

Ja det var lurt, eg er ikkje kjempe fan av sjukehusklær så bruker gjerne mine egne heile tida :) var du på sjukehuset helt fra begynnelsen av igangsettelse?
 
Ja det var lurt, eg er ikkje kjempe fan av sjukehusklær så bruker gjerne mine egne heile tida :) var du på sjukehuset helt fra begynnelsen av igangsettelse?

Ja, men jeg bor i Sunnhordland og fødte i Haugesund på grunn av høy BMI. Ble derfor langt å sende meg hjem igjen. Litt usikker hvordan de gjør det når man bor nærmere.
 
Last edited:
Er det ein spesiell grunn til at du vil ta med egne bind og nettingtruser? Eg har tenkt å ta med egne litt store truser (har handla ein del lette bomullsboksere på cubus) fordi eg syns dei nettingtrusene er forferdelig ubehagelige og så ser eg så teit ut i dei :hilarious: er noko med det å føle seg komfortabel og liksom! :)

Tar med nettingtruser fordi det står på Helse-Stavanger sine nettsider at man ikke får dette utdelt, og må tas med selv dersom man ønsker det. Tar med egne bind fordi jeg vil vite at jeg har det tilgjengelig hele veien, og ikke må spørre noen om det hver gang.
 
Tar med nettingtruser fordi det står på Helse-Stavanger sine nettsider at man ikke får dette utdelt, og må tas med selv dersom man ønsker det. Tar med egne bind fordi jeg vil vite at jeg har det tilgjengelig hele veien, og ikke må spørre noen om det hver gang.

Så domt at det er så ulik praksis rundtom, for både på Stord sjukehus og i Haugesund har det vært bind og nettingtruser tilgjengelig på toalettene heile tida iallefall. Både slike bleiebind og vanlige libresse. Har liksom aldri måtte spurt etter og som førstegangsfødende hadde eg aldri tenkt på å ta med heller liksom. Men fødende på SUS får sikkert beskjed fra sine jordmødre om det då får eg håpe :)
 
Jeg er gravid med nr.6, og har slettet/lagt til litt etter hver fødel:rolleyes: Det er nok veldig mange individuelle behov til en fødebag, men her er min liste:


:HeartredMeg:

-Ny joggedress/lougesett (som ikke strammer)

-Mammaleggings x2

-Romslige gensere x2

-Ammepysj

-Tøfler/flipflops

-Gode truser x4

-Sokker

-Ammesingleter x4 (bruker ikke ammebh før et par uker etter fødsel, putter ammeinnlegg i ammesingleter istede pga overproduksjon og tidligere brystbetennelse).

-Ammeinnlegg

-Snack/godis

-Vannflaske

-Bok til fødselen (bf leser når jeg har rier-en fin distraksjon å fokusere på stemmen hans).

-Bordvifte (blir sååå varm under fødsler)

-IPad og lader (blir igangsatt, så kan bli venting før de setter meg igang).



:HeartredToalettsaker:

-Leppepomade

-Ansiktskrem

-Ansiktsvask

-Dusjsåpe- uparfymert

-Shampo

-Balsam

-Leave-in spray

-Børste

-Strikker

-Hårbøyle

-Tannbørste

-Tannkrem



:HeartredBabyen (i stellebag):

-Bilstol m/base&pose

-Hentesett: ulldress, lue og tøfler

-Ullpledd

-Omslagsbodyer x4 str.50

-Strømpiser x2 str.50

-Bukser x2 str.50

-Sokker x2

-Lue i bomull til inne x2




:HeartpinkMannen:

-Bokser

-T-skjorte

-Genser

-Sokker

-Tannbørste

-Termokopp til kaffe

-Energi-drikker

-Godis/snack

-Proteinbarer



❤️Annet:

-Gave fra babyen til storesøsken

Mannen ja, må kanskje skrive opp litt til han også
 
Så domt at det er så ulik praksis rundtom, for både på Stord sjukehus og i Haugesund har det vært bind og nettingtruser tilgjengelig på toalettene heile tida iallefall. Både slike bleiebind og vanlige libresse. Har liksom aldri måtte spurt etter og som førstegangsfødende hadde eg aldri tenkt på å ta med heller liksom. Men fødende på SUS får sikkert beskjed fra sine jordmødre om det då får eg håpe :)

Så domt at det er så ulik praksis rundtom, for både på Stord sjukehus og i Haugesund har det vært bind og nettingtruser tilgjengelig på toalettene heile tida iallefall. Både slike bleiebind og vanlige libresse. Har liksom aldri måtte spurt etter og som førstegangsfødende hadde eg aldri tenkt på å ta med heller liksom. Men fødende på SUS får sikkert beskjed fra sine jordmødre om det då får eg håpe :)

Ja, det står i en brosjyre jeg fikk av jordmor på første kontroll hos henne.
 
Mannen ja, må kanskje skrive opp litt til han også
Han ble glemt her første gangen, og siden det ble en lang fødsel, hadde han trengt et klesskift og litt snacks stakkars;) Fødekvinner får jo gratis mat under&etter fødsel (hvis man orker å spise), mens de fleste sh gir ikke mat til mannen/fødepartner (og det er ikke alltid et gunstig tidspunkt han kan dra fra sh og spise på:rolleyes:) Så greit å ha med noen muslibarer, frukt og snacks!:)
 
Han ble glemt her første gangen, og siden det ble en lang fødsel, hadde han trengt et klesskift og litt snacks stakkars;) Fødekvinner får jo gratis mat under&etter fødsel (hvis man orker å spise), mens de fleste sh gir ikke mat til mannen/fødepartner (og det er ikke alltid et gunstig tidspunkt han kan dra fra sh og spise på:rolleyes:) Så greit å ha med noen muslibarer, frukt og snacks!:)

Vet det er ei kantine og en kiosk på sh, men som du sier - ikke alltids det er så greit å forlate kanskje :p

Får fyre han inn på lista! Er heldigvis enda ei stund til, forhåpentligvis
 
Vet det er ei kantine og en kiosk på sh, men som du sier - ikke alltids det er så greit å forlate kanskje :p

Får fyre han inn på lista! Er heldigvis enda ei stund til, forhåpentligvis
På tbg sh stenger både kiosk og kantine ganske tidlig- og siden man kan føde natt/grytidlig om morgenen får man jo ikke kjøpt noe;) Og ikke sikkert man vil at mannen skal dra til kiosken engang midt i fødselen, så lurt å ha med litt for sikkerhetsskyld:rolleyes:
 
På tbg sh stenger både kiosk og kantine ganske tidlig- og siden man kan føde natt/grytidlig om morgenen får man jo ikke kjøpt noe;) Og ikke sikkert man vil at mannen skal dra til kiosken engang midt i fødselen, så lurt å ha med litt for sikkerhetsskyld:rolleyes:

Me har hatt tradisjon på dolly dimples pizza etter fødsel, fint når dei kan levere til sjukehus :D men er som du seier svært avhengig av tidspunkt, så lurt å ha med litt i bakhånd
 
Me har hatt tradisjon på dolly dimples pizza etter fødsel, fint når dei kan levere til sjukehus :D men er som du seier svært avhengig av tidspunkt, så lurt å ha med litt i bakhånd
Koselig tradisjon:joyful: Jeg har født 4 barn på kvelden, og 1 kl.05 om morgenen, så når vi har flyttet fra fødestuen et par timer etter fødselene har alt fortsatt vært stengt;) Mannen dro vel til en døgnåpen bensinstasjon etter fødselen én gang, men koselig å kunne være i bobla og ikke dra på mat-jakt rett etter (eller midt i) fødselen:hilarious: Synes dog at barnefar/medmor skulle fått mat på sh de også.. Er jo gjerne enkel brødmat eller typ lapskaus liksom:rolleyes:
 
Back
Topp