Fødebag

Lillebille89

Elsker forumet
Assistert-jentene
Oktoberlykke2020❤
Sensommerskattene 2023
Som førstegangs lurer jeg på om dere har tips og råd ang. innhold i fødebaggen? Når burde denne pakkes? :)
 
Pakker min i uke 35. Innholdet kan variere avhengig av hva som tilbys på barsel/barselhotellet

Mobil
Lader
Snacks
Halspastiller
Leppepomade

Toalettmappe med tannbørste, tannkrem, deo, krem osv

Bind
Ammeinnlegg
Multimam kompress/purelan
Slippers til å dusje

2-3 løse bukser
Ammetopper
Cardigan
T-skjorte
Nattkjole
Sokker
Truser

Babybleie
Libero stellematte
Skift 2-3 sett str 50 og 56
Pysj
Hentesett
Lue
Ullsokker
Hansker
Gulpeklut

Pose til skittentøy
Antibac
Vaskepulver til klær i tilfelle gulp evt blør igjennom buksen (bruker en fra babypakkene)
 
Pakker min i uke 35. Innholdet kan variere avhengig av hva som tilbys på barsel/barselhotellet

Mobil
Lader
Snacks
Halspastiller
Leppepomade

Toalettmappe med tannbørste, tannkrem, deo, krem osv

Bind
Ammeinnlegg
Multimam kompress/purelan
Slippers til å dusje

2-3 løse bukser
Ammetopper
Cardigan
T-skjorte
Nattkjole
Sokker
Truser

Babybleie
Libero stellematte
Skift 2-3 sett str 50 og 56
Pysj
Hentesett
Lue
Ullsokker
Hansker
Gulpeklut

Pose til skittentøy
Antibac
Vaskepulver til klær i tilfelle gulp evt blør igjennom buksen (bruker en fra babypakkene)
Takk for svar :) hvordan finner jeg ut hva sykehuset tilbyr?
 
Takk for svar :) hvordan finner jeg ut hva sykehuset tilbyr?

Jeg vet ikke, men tror jordmor sikkert er kjent med hva de har på barsel. Så jeg ville spurt på neste kontroll hos jm :) Evt kan du høre her på forumet for å høre hva andre som har født på sykehuset tilbyr. Jeg har født på Ullevål, men denne gangen blir det Ahus.

Ellers kan jeg tipse om å bruke av det du har fått i babyboksene fra Apotek1, Kiwi og Rema 1000. :)
 
Takk for svar :) hvordan finner jeg ut hva sykehuset tilbyr?
Jeg tror noen av sykehusene informerer kort inne på hjemmesidene, men det kan hende det er mer "vi tilbyr denne smertelindringen"
Jeg sjekket hjemmesiden til sykehuset jeg skal føde på og der stod det egentlig bare mer praktisk rundt fødsel, hva de tilbyr av måltider for deg og partner osv.
 
Kommer til å pakke rundt uke 35 her også.

- Mobil + lader
- Toalettsaker + sandaler (som også tåler vann ved dusjing)
- Libresse rosa bind (blir nok å bruke sykehusets gigabind, men greit å ha noe mindre om man skulle blø lite)
- Ammeinnlegg og purelan
- drikkeflaske!
- Hårstrikk!

- klær til 3 helskift til meg selv
- klær til 3 helskift på baby + 1 lue
- hentesettet
- annet snacks vi kan få lyst på underveis og i dagene etterpå

Andre ting jeg ville tatt med men som jeg vet at sykehuset stiller med er: pledd, tøybleier/Gulpekluter, bleier, kompresser, nattskjorte, håndduker (de er små men det duger for noen dager).
 
Da jeg fikk første reiste jeg hjem med halve innholdet i fødebagen ubrukt. Denne gangen skal jeg hjem tidligere også, så blir bare det aller mest nødvendige.
Toalettsaker, bind, komfortable klær til meg (2 antrekk, ekstra truser og amme-bher.) og baby(2 sett med omslagsbody/bukse, sokker, tynn lue, hentesett). Birkenstocks. Kosekluten til baby. Bæretøy. Drikkeflaske. Mobillader.

Stelleveska blir stående i bilen siden vi har lang reisevei fra sykehuset. Der må jeg ha bleier, hjemmelagde våtservietter, tørre kluter, ammeinnlegg, purelan, bleieposer, våtpose med et klesskift til baby.
 
Jeg har ikke pakket ennå, men personlig ville jeg anbefalt å pakke bagen allerede nå og ikke vente med det. :)
Sist stresset jeg ikke noe med det i det hele tatt. Tenkte å vente til rundt uke 36, for jeg hadde planlagt igangsettelse rundt uke 37-38. Men så er det jo sånn at fødsel trenger nødvendigvis ikke å skje helt opp mot termin. Det er jo mye som kan skje, selv når man minst venter det.

Jeg ble lagt inn på sykehuset i uke 34 med svangerskapsforgiftning, og fikk ikke reise hjem før en uke etter fødsel. Det ble da altså til sammen 3 uker på sykehuset. Så den dagen jeg ble lagt inn, måtte barnefar kjøre hjem den 2 timer lange veien for å hente klær og saker til meg. Jeg hadde heldigvis i vert fall laget en liste over ting jeg hadde tenkt å pakke, så det gjorde det jo så mye enklere for hans del. Men denne gangen tenker jeg å være ganske forberedt med tanke på hvordan det ble sist gang. :D
 
Må legge til at jeg tenker å pakke med paracet, jeg vet man får dette på barsel men tror ikke man får slikt på barsel hotellet.

Lurer litt på hva dere tenker å pakke i?
Jeg har en karitraa bag jeg lurer på om jeg skal pakke i, eller er det best å pakke i vanlig sekk?

Ikke at det er så veldig viktig, min venninne pakket i remapose og det gikk fint det også, haha.
 
Tar dere med klær både i str 50 og 56? Hvor mange skift? Er førstegangs så regner med jeg blir der en stund..
 
Tar dere med klær både i str 50 og 56? Hvor mange skift? Er førstegangs så regner med jeg blir der en stund..
Jeg tar med kun str 50, av erfaring så passer den størrelsen mine barn den første måneden:) De har vært 50cm lange ved fødsel. Med førstemann brukte jeg 3 skift på sykehuset, var der i 4 dager (keisersnitt). Med nr 2 hadde jeg med 2 skift og lå i 3 dager, men brukte ikke klær før vi reiste hjem:)
 
Tar dere med klær både i str 50 og 56? Hvor mange skift? Er førstegangs så regner med jeg blir der en stund..
Tror ikke det er rutine for at man blir på sykehuset en stund selv om man er førstegangs. De fleste sykehusene skriver på infosiden om fødsel/barsel og corona at de ønsker at oppholdene blir kortest mulig, men at alle nødvendige tester skal tas før hjemreise. Altså ca 48 timer.

Jeg tar med to skift i str 50 og ett skift i str 56 just in case. Ellers har sykehuset jeg skal føde på klær, men tenker det er greit å ha med i begge str da jeg ikke vet hvor lang babyen er. Mine tre andre har brukt str 50, men skader ikke å ha med i str 56. :)
 
Har med to skift pluss hentesett og body/strømpebukse til hjemreisen. Pakker str 50. Storesøster var 53 cm men lang og tynn, og det virker som lillebror følger akkurat samme kurven
 
Jeg har pakket to skift i 50 og to skift i 56, samt 1 pysj i 50 og en pysj i 56:)
 
Jeg vet ikke, men tror jordmor sikkert er kjent med hva de har på barsel. Så jeg ville spurt på neste kontroll hos jm :) Evt kan du høre her på forumet for å høre hva andre som har født på sykehuset tilbyr. Jeg har født på Ullevål, men denne gangen blir det Ahus.

Ellers kan jeg tipse om å bruke av det du har fått i babyboksene fra Apotek1, Kiwi og Rema 1000. :)
Kan skrive under på dette. Jordmødrene på din helsestasjon skal ha en viss oversikt over hva ditt sykehus har eller ikke har, de har ofte en liste ;)
 
Vil bare anbefale dere å pakke bagen når dere er klare. Her hadde jeg kjøpt inn det meste men ikke pakket fordi jeg følte at det var litt tidlig i forhold til andre som skriver om pakking av bag.
Ble lagt inn med truende prematur fødsel (som heldigvis har stoppet opp), hadde ikke med meg noe som helst så da var det samboer som måtte pakke en sekk for meg. Så nå er fødebag pakket med det aller viktigste slik at jeg har alt jeg trenger om jeg må inn på en kontroll igjen og plutselig skulle bli der til fødsel.
 
Jeg har begynt å handle inn og samlet ting etterhvert i en haug :p Men enda litt usikker på hva og hvor mye men skal ta med seg.. Må ordne hentesettet ferdig og vaske det og klær til meg selv. Men lurt tips å ha alt klart i god tid. Kjedelig å havne på føden med halvparten av sakerne liggende hjemme...:confused:
 
Jeg har pakket baggen nå jeg. Den er ikke helt ferdig men det absolutt nødvendige er der. Sist ble jeg sendt inn 4 uker før termin så greit å ha det på plass om det skulle skje noe. Liker å ha kontroll. Venter fortsatt på sandaler, ekstra sett amme bh og morgenkåpe som skal komme i posten.

Skal etter hvert også putte ned brus og godteri. Sist så savnet jeg snop de dagene vi lå på pasienthotellet etter fødselen.
 
Tenker at jeg bør pakke den hver dag men kommer aldri så langt:wacky:
Trenger man å pakke mye til far dersom han kun får være der under fødsel å så må dra hjem?
 
Tenker at jeg bør pakke den hver dag men kommer aldri så langt:wacky:
Trenger man å pakke mye til far dersom han kun får være der under fødsel å så må dra hjem?
Her får far sove over på barselhotellet, så jeg skal pakke med skift til han. Ellers ville jeg nok kun tatt med snacks, drikke og t-skjorte om han ikke skulle overnatte.
 
Back
Topp