Fødebag

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Nå har jeg begynt å pakke fødebagen, føler jeg er tidlig ute men jeg skal på hytta neste uke og jeg vil ikke dra opp dit uten å ha fødebagen klar. Det er så mye snakk om hva skal i bagen til mor, men hva skal dere pakke ned i bagen til babyen? :)
Her er iallfall hva som skal pakkes ned i min fødebag/være med på sykehuset:
- Bb hug me pute
- joggebukse
- behagelige t-skjorter
- sokker
- enkle sko
- Amme bh
- Ammeinnlegg (både engang og ull)
- ammesalve
- iste
- sjokolade
- knekkebrød og skinkeost til samboer
- behagelige truser (vet ikke om dette behøvs men jeg har pakket det ned for sikkerhets skyld iallfall)
- egen såpe
- kamera
- mobillader

Dette har jeg pakket ned i bagen til babyen:
- bleier
- våtservietter (vet at bleier og våtservietter egentlig ikke behøvs men jeg har pakket ned alt i stellebagen så jeg la det likesågodt ned)
- 2 bodyer
- 2 bukser
- sokker
- hentedrakt
- smokk
- lue
- babyteppe
- kosebamse

Om dere har noen smarte tips til ting å ha med skriv gjerne under :)

Last edited:
Jeg har begynt...tennisball og lader:o Har så mye annet som skal gjøres at det blir utsatt til neste uke:p

Jeg har begynt...tennisball og lader:o Har så mye annet som skal gjøres at det blir utsatt til neste uke:p
Tennisball??
Jeg er laaangt fra ferdig selv :) bagen til baby er nesten klar men min egen bag har jeg ikke begynt på engang, men har 1 uke på meg før jeg drar på hytta så litt tid har jeg iallfall :)

Tennisball??
Jeg er laaangt fra ferdig selv :) bagen til baby er nesten klar men min egen bag har jeg ikke begynt på engang, men har 1 uke på meg før jeg drar på hytta så litt tid har jeg iallfall :)
Hehe...ja, forklarte det i en annen tråd for en stund tilbake. Men, det hjelper på smertene en får bak i korsryggen under riene. Jeg oppdaget når jeg ble innlagt med premature rier at smertene i korsryggen/bekkenet er identiske med muskelsmerter jeg har hatt etter hofteoperasjoner. Så, man tager en tennisball, så legger en den mellom korsryggen og en vegg, og så presser/roterer en mot den. Alternativt så kan ledsager bruke den til å massere deg med. Om det fungerer på alle har jeg absolutt ingen garanti for, men den skal med hos meg:D

Enkel og grei liste du har! Blir vanligvis bare stressa av å lese andre sine lister for virker som det er vanlig å ta med halve innboet på sykehuset. Min liste blir nok veldig lik, men skal ta med noe eget pålegg, proteinbarer o.l i tilfelle sykehusmaten ikke frister. Kanskje forhåndsfryse noen pizzabiter kan tine langsomt i kjøleskapet der :)

Hehe...ja, forklarte det i en annen tråd for en stund tilbake. Men, det hjelper på smertene en får bak i korsryggen under riene. Jeg oppdaget når jeg ble innlagt med premature rier at smertene i korsryggen/bekkenet er identiske med muskelsmerter jeg har hatt etter hofteoperasjoner. Så, man tager en tennisball, så legger en den mellom korsryggen og en vegg, og så presser/roterer en mot den. Alternativt så kan ledsager bruke den til å massere deg med. Om det fungerer på alle har jeg absolutt ingen garanti for, men den skal med hos meg:D

Oj, tusen takk for tipset!!! :)

Jeg har pakket to risposer, satser på det er micro i nærheten. Hjelper meg mye når jeg har andre typer smerter så håper det hjelper for fødselssmerter også :) Og papirene dine er vell noe av det viktigste å ha med.

Jeg fikk beskjed om å legge meg på gulvet med en tennisball i korsryggen og bevege meg oppå den av fysioterapeuten jeg gikk til for bekkenløsning for hmm 18 år siden :p Det fungerte som han sa med å myke opp, for min del :)

Fin liste og gode tips :)

Jeg vil i tillegg ha med:
- dusjssandaler
- notisbok
- ammeskjold
- ammeskjell
- og det fine morgenkåpe/nattkjole/tøffel settet jeg har kjøpt :)
- lovehearts og en sjokolade med hode i begge ender

Fin liste og gode tips :)

Jeg vil i tillegg ha med:
- dusjssandaler
- notisbok
- ammeskjold
- ammeskjell
- og det fine morgenkåpe/nattkjole/tøffel settet jeg har kjøpt :)
- lovehearts og en sjokolade med hode i begge ender

Ammeskjold og ammeskjell, hva er forskjellen? Og er dette noe man mååå ha når man skal amme? Hilsen førstegangs :p

Ammeskjold og ammeskjell, hva er forskjellen? Og er dette noe man mååå ha når man skal amme? Hilsen førstegangs :p
Dette er noe jeg har pakket ned for jeg gjerne vil forbygge såre brystvorter :) min ene venninne full ammet i 5 måneder og trengte verken ammeskjold eller ammesalve, mens en annen venninne av meg bruke både ammeskjold og salve fra dag 1 og slet veldig med såre brystvorter :) jeg er selv førstegangs og har ingen erfaring med amming så jeg har pakket det ned sånn i tilfelle bare :)
Det jeg oppdaget derimot er at det er vanskelig å vite hvilken størrelse man skal ha :o jeg tenkte at jeg må ha både store ammeinnlegg og brystskjold ettersom jeg har store bryster, men jeg måtte ha strl medium i skjoldene og ammeinnleggene :)

Jeg er også førstegangs, men har fått tips om disse tingene.
Ammestillinger kjøpes på apotek og er en liten silikonaktig ting man tar utenpå brystvorten. Må vaskes/steriliseres etter bruk.
Ammeskjell har vi plukket på stranda. Skal visst nok hjelpe å ha de på. De ser ut som en hatt.

Tenkte jeg skulle koke/sterilisere begge deler rett før vi drar på føden. Nå jeg kjøpt meg brukt sterilisator, så det er bare å frese de opp når riene starter ;)

Nå har jeg begynt å pakke fødebagen, føler jeg er tidlig ute men jeg skal på hytta neste uke og jeg vil ikke dra opp dit uten å ha fødebagen klar. Det er så mye snakk om hva skal i bagen til mor, men hva skal dere pakke ned i bagen til babyen? :)
Her er iallfall hva som skal pakkes ned i min fødebag/være med på sykehuset:
- Bb hug me pute
- joggebukse
- behagelige t-skjorter
- sokker
- enkle sko
- Amme bh
- Ammeinnlegg (både engang og ull)
- ammesalve
- iste
- sjokolade
- knekkebrød og skinkeost til samboer
- behagelige truser (vet ikke om dette behøvs men jeg har pakket det ned for sikkerhets skyld iallfall)
- egen såpe
- kamera
- mobillader

Dette har jeg pakket ned i bagen til babyen:
- bleier
- våtservietter (vet at bleier og våtservietter egentlig ikke behøvs men jeg har pakket ned alt i stellebagen så jeg la det likesågodt ned)
- 2 bodyer
- 2 bukser
- sokker
- hentedrakt
- smokk
- lue
- babyteppe
- kosebamse

Om dere har noen smarte tips til ting å ha med skriv gjerne under :)

Jeg ville ikke ha brukt våtservietter på en nyfødt. Ville heller valgt tørre kompresser som en våter i springen.
Den nyfødte babyhuden er skjør.
( bare et tips)

Jeg ville ikke ha brukt våtservietter på en nyfødt. Ville heller valgt tørre kompresser som en våter i springen.
Den nyfødte babyhuden er skjør.
( bare et tips)

Støtter den. Tørre engangsbleier i vann holder i lange baner.

Jeg ville forøvrig kanskje drøya med smokk til jeg kom hjem, det kan fort gjøre ammestarten vanskelig om man introduserer den for tidlig.

Til baby tar jeg nok bare med ett eller to skift med body/bukse, en lue, ett teppe og hjemreisesett (forhåpentligvis hjemmelaget i sin helhet :-)).

Til meg selv pakker jeg vel omtrent det samme som TS, pluss et elastisk bæresjal. Førstemann trivdes overhode ikke i den "balja" på sykehuset så tar med sjalet for å gjøre bæring litt enklere. Er på ferie nå så pakker nok idet vi kommer hjem, da begynner permisjonen.

I tillegg tenkte jeg å pakke en bag til kommende storesøster - for å gjøre det litt lettere for den som ender som barnevakt under fødsel :-)

Støtter den. Tørre engangsbleier i vann holder i lange baner.

Jeg ville forøvrig kanskje drøya med smokk til jeg kom hjem, det kan fort gjøre ammestarten vanskelig om man introduserer den for tidlig.

Til baby tar jeg nok bare med ett eller to skift med body/bukse, en lue, ett teppe og hjemreisesett (forhåpentligvis hjemmelaget i sin helhet :)).

Til meg selv pakker jeg vel omtrent det samme som TS, pluss et elastisk bæresjal. Førstemann trivdes overhode ikke i den "balja" på sykehuset så tar med sjalet for å gjøre bæring litt enklere. Er på ferie nå så pakker nok idet vi kommer hjem, da begynner permisjonen.

I tillegg tenkte jeg å pakke en bag til kommende storesøster - for å gjøre det litt lettere for den som ender som barnevakt under fødsel :)

Å! Storesøster bag har ikke jeg tenkt på - takk for tips :-)

Jeg er også førstegangs, men har fått tips om disse tingene.
Ammestillinger kjøpes på apotek og er en liten silikonaktig ting man tar utenpå brystvorten. Må vaskes/steriliseres etter bruk.
Ammeskjell har vi plukket på stranda. Skal visst nok hjelpe å ha de på. De ser ut som en hatt.

Tenkte jeg skulle koke/sterilisere begge deler rett før vi drar på føden. Nå jeg kjøpt meg brukt sterilisator, så det er bare å frese de opp når riene starter ;)

Ville ventet med ammeskjold til det evt var nødvendig med det.

Har du fått beskjed om at du har inntrukne eller flate brystvorter så ser jeg nytten av å ha de fra starten men ikke ellers.

Enkel og grei liste du har! Blir vanligvis bare stressa av å lese andre sine lister for virker som det er vanlig å ta med halve innboet på sykehuset. Min liste blir nok veldig lik, men skal ta med noe eget pålegg, proteinbarer o.l i tilfelle sykehusmaten ikke frister. Kanskje forhåndsfryse noen pizzabiter kan tine langsomt i kjøleskapet der :)
Vi har planer om å bake pizzaboller å legge i frysen aå vi kan ta opp når vi kjenner at ting er på gang. Veldig godt og enkelt å såise

Ville ventet med ammeskjold til det evt var nødvendig med det.

Har du fått beskjed om at du har inntrukne eller flate brystvorter så ser jeg nytten av å ha de fra starten men ikke ellers.
Har ikke vist de til jordmor eller lege :p men redd det ikke skal funke. Håper det blir mer tutt på de etterhvert. Har alltid hatt mer sånn makronaktige :( :p Har ikke tenkt å bruke ammeskjoldene om jeg ikke trenger de da :)

Har ikke vist de til jordmor eller lege :p men redd det ikke skal funke. Håper det blir mer tutt på de etterhvert. Har alltid hatt mer sånn makronaktige :( :p Har ikke tenkt å bruke ammeskjoldene om jeg ikke trenger de da :)

Om du er redd de ikke skal funke så tror jeg nok jeg ville pratet med jordmor om det. Skal ikke være nødvendig å gå å bekymre seg eller være redd for det <3 Makroner kan mine også være til tider :p Kjempe fine å amme med sist (2år) (Y)

Om du er redd de ikke skal funke så tror jeg nok jeg ville pratet med jordmor om det. Skal ikke være nødvendig å gå å bekymre seg eller være redd for det <3 Makroner kan mine også være til tider :p Kjempe fine å amme med sist (2år) (Y)
Takk for at du skriver det :) Håper at "makronene" mine også er litt kamelonaktige når de skal brukes. Synes kanskje de knopper seg mer nå enn tidligere ved berøring, så det kan være det går helt fint :) Kjenner jeg er litt usikker på hva slags matregime det blir, og lege eller jordmor har ikke nevnt noe om dette i det hele fram til nå. Skal til jordmor igjen når hun er tilbake fra ferie, og det er en måned før termin. Har jo liksom kjøpt brukt både elektrisk brystpumpe og sterilisator. Ville nok ikke brukt masse penger på å kjøpe disse tingene nye, men så har jeg fått i billig fra noen i nærområdet vi vet hvem er. Også har jeg også kjøpt disse ammeskjoldene, ammeinnlegg og forskjellige flasker fra babypakker mm som ligger på lur, men sitter jo liksom å lurer på om jeg skal kjøpe en nødpakke med mme i tilfelle alt får skeis med amming når man kommer hjem, men er redd man lett tyr til den da :( Håper at jeg ler av min egen usikkerhet om noen måneder til.

Back
Topp