Fødebag: når og hva?

Livetskjer❤

Glad i forumet
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Vårspirene 2021
Julilykke 2023
Jeg lurer på hva andre tenker å ha med i fødebagen til mor og baby, og når du tenker å pakke den?

Er i slutten av uke 25 og har selv startet litt for å få en oversikt over hva jeg har, hva jeg mangler og hva skal bestilles på nett/hva skal handles på butikken!:) så jeg har begynt å finne frem å lagt i en boks og sendt en bestilling på blant annet kjølebind (lest mange anbefalinger om det ) da jeg ikke vet helt leveringstiden på nettsiden!

•hva anbefales å ha med til lille babyen? Av klær, stellesaker, smokker/bamser/tepper...?

•hva trenger jeg som mor? Av klær, toalettsaker, smarte ting, snacks osv?
 
I fødebagen pakker jeg litt klær til den lille; bodyer og leggings med fot. Teppe og hentesett.
På sykehuset har de bleier, bodyer, kluter og tepper/dyne til låns. (Iallefall her)
Skal du amme, anbefaler de helst ikke smokk i starten da det går litt tid å få inn riktig sugeteknikk.
Jeg som gir flaske kommer nok til å ha med en smokk, da forrige hadde stort suttebehov :hilarious:

til meg selv pakker jeg toalettsaker, både til tannpuss, stell og dusj. Pleier å ha med litt egne bind selv om en får dette på sykehuset.
låner som regel sykehusskjorte, men veldig greit å ha med litt egne komfortable klær! Så pysj / joggeklær., store t-skjorter/ ammebh er veldig greit. Og tøfler!
her får vi måltider og kan hente oss skiver/juice/saft når vi ellers ønsker. Men syns det er greit å ha med en vannflaske og gjerne noen gode kjeks og druer. (Ikke viktig men godt:hilarious:)

mobil, lader og evt eget fotoapparat er et must ;)

I forhold til amming er det sikkert andre ting som kan være lurt å ha med som noen med mer peiling enn meg kan svare på :)
 
Har vel pakka rundt veke 37-38. Mine to forrige har uansett ikkje komt før over termin.

Til meg
- joggebukser i mørke fargar
- singlett i bomull, evt ammegenser
- lange cardigans som skjuler bleierompa
- store truser og ammebh + ammeinnlegg
- toalettsaker (sjampo, deo, hårbørste, luktfri fuktighetskrem, lipsyl, bind)
- ladar og tlf, kamera

(Bind/bleier får du jo, men eg kunne gå over til nattbind/store dagbind ganske fort etter fødsel. Litt nettare og bedre å gå med.)

Til ungen
- 3-4 sett kle (kan ofte bli litt gulping/spying første døgna)
- eit godt teppe
- smokk (mine to har vert store gutar med ekstremt sugebehov, så smokk er fin avlastning)

(Får kle og dyne/teppe til ungen der, men eg synst det er stas å få kle på han litt eige)

Mat og drikke
- kjeks og tørka frukt
- litt spekemat
- Pepsi Max :rolleyes:
 
Her pakket jeg da vannet gikk 40+1.

Denne fødebagen var veldig oppskrytt følte jeg. Hadde med så mye unødvendig sist :hilarious: Denne gangen blir det veldig mye mindre.

Til babyen skal jeg ha med 2 sett med tøy i str. 50 og 56 i både ull og bomull, og en pysj i hver størrelse.
Fødte i juni sist, men babyen ble litt nedkjølt så lurt å ha noe ull til første dagen/natten uansett ute temp. Tar også med lillelam dessen + lue til hjemreisen og et ullpledd. Tar også med et par smokker.

Til meg selv tar jeg med toalettsaker, tøfler, et par digge oversized skjorter (lett å kneppe opp for å få ut puppen og dekke bleierumpa), ammesingleter, gravidbukse er fortsatt digg å ha i dagene etter fødsel. Husker jeg synes det var veldig deilig å kle seg litt ordentlig og føle seg fin etter fødselen. Har med kosebuksa også da selvsagt ;)

Skal også ha med ammeputen min. Mange sykehus hR de, men tar med uansett.

Kommer også til å pakke med en pakke Paracet. Hadde noen voldsomme etterrier sist og de var så trege med smertestillende. Hørt det er verre gang nr 2 så gidder ikke måtte vente.

Gidder ikke kjøpe med noe snacks.Kjøper det vi trenger på sykehuset.

Tips: pakk varme sokker. Fødte midt i juni sist og set var varmt, men ble likevel sykt kald på føttene. Tror det var pga. epiduralen.
 
Dette pakket jeg sist:
Til meg:
  • Store nattbind
  • Romslige truser
  • Kimono
  • Slippers/tøfler
  • Løs lang kjole, vid genser, løst skjørt, ammesingletter. Lang cardigan. (Jobbebukse med bleie under fristet ikke, syns det var veldig behagelig med skjørt. )
  • Ammebh
  • Ammeinnlegg
  • Purelan
  • Toalettsaker
  • Vannflaske
  • Div snacks, kjeks, boller, brus, druer etc

  • Til baby: et par body, pysj, hentesett, ullteppe, smokk, noen bleier, babyolje, våtservietter, tynn lue, sokker.

  • Jeg fikk bruk for alt, bortsett fra ammeinnlegg siden det var så lite melk helt i starten.

Sykehuset tilbyr Paracet etc ved behov. De fleste har også godt utvalg med stellesaker og bleier.
 
Back
Topp