Fødeavdelinger uten smertelindring?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Tenk hvis alle fødeavdelingene i Norge hadde vært uten smertelindring?

Kom til å tenke på hvor heldige vi egentlig er.

For min del må de gjerne ha det.

Smertelindring er en ting, men medisiner og utstyr som kan hjelpe mor og barn til å overleve fødselen, det er der vi virkelig er heldige. :)

På det lokale sykehuset (som er 1 time unna på dårlige veier i røff natur) tilbyr de ikke epidural, de har foreslått å holde sommerstengt på fødeavdelingen, og det diskuteres hvorvidt det skal finnes kriseberedskap i forhold til å måtte ta nødkeisersnitt osv... Det andre sykehuset er 2,5 timers kjøring unna (med mange bruer og tunneler og farlige veier) (eller man kan nå dit på 1 time og 45 min hvis man rekker ferga. Er man først kommet til det andre sykehuset og man ser at det er behov for mer enn det de ordinært tilbyr, sendes man med ambulansefly til Bodø, tar vel 20 min i flytid. Syns det er skummelt.

Det er jo lett å si. Men ingen fødsler er like. Kanskje du trenger det om du skal føde igjen. Jeg går i alle fall inn i neste fødsel med blanke ark. Har gjort meg noen tanker om hvordan jeg håper det blir, men det betyr ikke at det blir sånn.

Etter fire fødsler så kan jeg skrive under på det. Ingen av de har vært like ;)
Glad vi har smertelindring, men synd de fjerner lystgassen overalt nå :(

Det er jo lett å si. Men ingen fødsler er like. Kanskje du trenger det om du skal føde igjen. Jeg går i alle fall inn i neste fødsel med blanke ark. Har gjort meg noen tanker om hvordan jeg håper det blir, men det betyr ikke at det blir sånn.
Henger meg på denne. Jeg klarte meg uten smertelindring forrige fødsel. Veldig stolt av det, for all del! Det var ikke planlagt, men det bare ble sånn. Det betyr ikke at jeg automatisk nå tenker at "Jeg trenger ikke smertelindring, jeg - for jeg er så tøff" :P Man vet ikke hva slags fødsel man får igjen før man står i det :-)

Etter fire fødsler så kan jeg skrive under på det. Ingen av de har vært like ;)
Glad vi har smertelindring, men synd de fjerner lystgassen overalt nå :(
Hvorfor fjerner de den egentlig?

Aldri prøvd det jeg, men bare født en gang da så :-) De hadde det ikke her på Drammen den gang.

Aldri prøvd det jeg, men bare født en gang da så :-) De hadde det ikke her på Drammen den gang.

Det er ikke god nok ventilasjon, så ansatte blir dårlige. Blir på nytt Østfold-sykehus heldigvis! Helt fantastisk hjelpemiddel. :)

Pga dårlig ventilasjonsanlegg på sykehusene! Hjelper ikke om de bygger nytt heller, ahus mistet sin i år og det er jo helt nytt:o

Jeg prøver å tenke på neste fødsel med blanke ark. Men syns det er veldig vanskelig fordi forrige fødsel var vanskelig. Heldigvis har de selvregulerende epidural på ahus. Så jeg føler det gir meg en trygghet. Men det kan hende jeg ikke trenger det eller rekker det heller :-)

Smertelindring er en ting, men medisiner og utstyr som kan hjelpe mor og barn til å overleve fødselen, det er der vi virkelig er heldige. :)

På det lokale sykehuset (som er 1 time unna på dårlige veier i røff natur) tilbyr de ikke epidural, de har foreslått å holde sommerstengt på fødeavdelingen, og det diskuteres hvorvidt det skal finnes kriseberedskap i forhold til å måtte ta nødkeisersnitt osv... Det andre sykehuset er 2,5 timers kjøring unna (med mange bruer og tunneler og farlige veier) (eller man kan nå dit på 1 time og 45 min hvis man rekker ferga. Er man først kommet til det andre sykehuset og man ser at det er behov for mer enn det de ordinært tilbyr, sendes man med ambulansefly til Bodø, tar vel 20 min i flytid. Syns det er skummelt.
Da hadde jeg søkt fødeplass i Bodø og bestilt hotellrom nærme termin :P
Nei det er ikke alle stedene i Norge engang som har like bra tilbud!!! Det er veldig veldig synd!

Ja, den er veldig bra! Hjelper nok ikke å så mye mot smertene, men får fokuset på noe :D
Hjalp godt på smertene her. Fikk den da jeg skulle sy også, men da ble jeg for det meste fullstendig høy :-P

Da hadde jeg søkt fødeplass i Bodø og bestilt hotellrom nærme termin :p
Nei det er ikke alle stedene i Norge engang som har like bra tilbud!!! Det er veldig veldig synd!

En venninne av meg måtte bo på hotell i Bodø fram til fødselen startet. Det er jo veldig veldig kjedelig i forhold til mann, barn man har fra før og generelt at ventetida da fort kan bli en måned. Syns faktisk det er helt uakseptabelt.
Jeg kommer til å benytte fritt sykehusvalg til å føde på Stokmarknes når den tid kommer, så jeg vet jeg har alternativer og ikke blir sendt bort med mindre det virkelig er noe alvorlig.

En venninne av meg måtte bo på hotell i Bodø fram til fødselen startet. Det er jo veldig veldig kjedelig i forhold til mann, barn man har fra før og generelt at ventetida da fort kan bli en måned. Syns faktisk det er helt uakseptabelt.
Jeg kommer til å benytte fritt sykehusvalg til å føde på Stokmarknes når den tid kommer, så jeg vet jeg har alternativer og ikke blir sendt bort med mindre det virkelig er noe alvorlig.
Ja det er uakseptabelt. Utrolig at man ikke kan ha like godt tilbud uansett hvor man bor!

Ja det er uakseptabelt. Utrolig at man ikke kan ha like godt tilbud uansett hvor man bor!

Ikke sant? Tilbudet her er magert som det er, og enda vil noen at det skal skjæres ned og fjernes mer og mer. Hvis man vil at det skal fødes barn i et land, bør det i det minste være trygge helsetilbud, nok barnehageplasser og gode skoler...

• Liker
Reactions: BMC
Ikke sant? Tilbudet her er magert som det er, og enda vil noen at det skal skjæres ned og fjernes mer og mer. Hvis man vil at det skal fødes barn i et land, bør det i det minste være trygge helsetilbud, nok barnehageplasser og gode skoler...
Ja!! Jeg mistenker at du bor i Lofoten?

Det er bra for dem som trenger det av ulike grunner. Selv håper jeg på å klare meg uten noen smertestillende. Er dog glad det finnes mye bra utstyr og kunnskap dersom uhellet skulle være ute...

Er utrolig, utrolig, utroooolig glad og takknemlig for det tilbudet vi har på norske sykehus. Ja, ting kan alltid bli bedre. Men mange steder i verden så er en fødsel noe av det mest risikofylte en kvinne kan gå igjennom i sitt liv. Selv om det alltid er uforutsette ting som kan skje oss alle, slapp jeg å lure noe særlig på om jeg kom til å overleve min egen fødsel, om jeg kom til å få holde babyen min og om babyen min ville overleve.
Synes jeg var råheldig. :)

Back
Topp