Fødeavdelingen

Ceres<3

Flørter med forumet
Ser den amerikanske versjonen av Fødeavdlingen. Virker som alle automatisk er helt neddopet av epidural... Føder i vei uten en lyd og svettedråpe. i går var det en som fødte tvillinger og så like fin ut på håret etterpå. Helt forskjellig fra mine fødsler liksom. I dag er det ei som skal føde uten og det blir slått stort opp i programmet. Ganske så forskjellig fra norsk fødselspraksis.

Haha, ja har lagt merke til det samme! Du kommer inn, får epidural sånn at riene slutter å funke, og så får du drypp for å få dem igang igjen :P samlebåndsfødsel :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Virker som normal prosedyre ja..

Kan vel egentlig si at det var slik min fødsel var :p Fikk litt skrekken, og etter 3 dager uten søvn, så spurte jeg. Ser i ettertid at det store behovet trolig ikke var det...

Men gikk veldig fort på slutten her da, og hadde veldige effektive rier, så slapp drypp. Jordmor ba meg faktisk vente en halvtime før sjekk av åpning fordi hun sa det var for tidlig. Der satt jeg å prøvde å la vær å presse med hodet på vei ned. Han kom ut to minutter etter jeg ringte på henne, og hun rakk ikke få på hanskene engang :p

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Virker som de ønsker at fødslene skal bli mest mulig like og forutsigbare, at de selv kan styre forløpet helt.

Kan ikke skjønne at det er samme type epidural som vi har her, eller er det mulig å justere doseringa? De trappa opp veldig med modningstabletter og ga mindre pause mellom hver dose enn man egentlig skal for meg, så når de fikk tatt vannet (hadde da 2cm) og vi skulle vente på rier så sa de at det kunne bli ganske intenst, og at de skulle ha epiduralen klar hvis jeg ønska. Riene starta med en gang, og det var ingen pause mellom de. Syntes de var overlevbart vonde, men ble helt satt ut av at det ikke var noen pause, så takka ja til epiduralen etter en time, da var det 4cm åpning. For min del var opplevde jeg det som akkurat like vondt etterpå, men det endra seg til at riene kom regelmessig og med pause mellom, og det var himmel i forhold! Men smerten husker jeg altså som lik. Hadde 10cm fire timer etter at de tok vannet og riene begynte, så riene var ganske kraftfulle.

Håper å unngå epiduralen neste gang, venstrebeinet dovna bort og på full åpning stoppa riene opp, noe som kanskje skyldtes epiduralen. Fikk drypp, men kjente ingen ordentlig pressetrang, måtte spørre når jeg skulle presse. Babyen tålte det dårlig og det ble vakum for å få han ut fortere. Men håper vel egentlig mest på å unngå igangsetting, i første omgang :)

Virker som normal prosedyre ja..

Kan vel egentlig si at det var slik min fødsel var :p Fikk litt skrekken, og etter 3 dager uten søvn, så spurte jeg. Ser i ettertid at det store behovet trolig ikke var det...

Men gikk veldig fort på slutten her da, og hadde veldige effektive rier, så slapp drypp. Jordmor ba meg faktisk vente en halvtime før sjekk av åpning fordi hun sa det var for tidlig. Der satt jeg å prøvde å la vær å presse med hodet på vei ned. Han kom ut to minutter etter jeg ringte på henne, og hun rakk ikke få på hanskene engang :p

Oj, skjønner det gikk raskt på slutten der, MaiTjohei, når jordmora ikke rakk å få på seg hanskene en gang :O

I den serien så virker det nesten som de får beskjed når de skal presse så de må nok ha fått mye epidural. Det kan være at det er klippet til i serien, men ihvertfall med mine fødsler så var det ikke akkurat tvil om når jeg skulle presse.

Jeg har hatt to fødsler, en med epidural (Sufenta som er en mild form for epidural) og en uten. Selv om det var mye vondere uten epidural så gikk det mye raskere og bedre progresjon i fødselen. Begge metoder har vel sine fordeler. Jeg er ihvertfall glad det er overstått og at jeg ikke skal igjennom det igjen. Nå skal jeg bare kose meg med mine to søte <3 .

Oj, skjønner det gikk raskt på slutten der, MaiTjohei, når jordmora ikke rakk å få på seg hanskene en gang :O

I den serien så virker det nesten som de får beskjed når de skal presse så de må nok ha fått mye epidural. Det kan være at det er klippet til i serien, men ihvertfall med mine fødsler så var det ikke akkurat tvil om når jeg skulle presse.

Jeg har hatt to fødsler, en med epidural (Sufenta som er en mild form for epidural) og en uten. Selv om det var mye vondere uten epidural så gikk det mye raskere og bedre progresjon i fødselen. Begge metoder har vel sine fordeler. Jeg er ihvertfall glad det er overstått og at jeg ikke skal igjennom det igjen. Nå skal jeg bare kose meg med mine to søte <3 .
Har hatt en med og en uten jeg også, og begge har gått greit fort egentlig. Men denne gangen satt riene på en helt annen plass en forrige gang. Føltes merkelig :p Epiduralen tok bort smertene i rygg, men hadde et voldsomt trykk nedover til tross for epiduralen. Måtte puste meg godt gjennom de, og det var virkelig ingen tvil om at hodet var på vei ned og ut :p

Når jeg har sett på de programmene fra USA har det forundret meg hvordan de føder som det ikke er noen big deal! Snakket med en dame om akkurat det her om dagen. Hun har en del familie i USA og kunne fortelle at de fødte slik de gjør i Norge, med smerter og det som hører med!

Ser på fødeavdelingen....igjen :) Der ble epidural diskutert og hun sykepleieren fortalte at det var under 5 % som fødte naturlig. Så det forklarer jo saken.

En annen ting som forundrer meg er hvor mange folk de har med seg på fødselen. Foreldre, søsken, bestemødre, tanter og jeg vet ikke hva. Og alle står der nede og ser når barnet kommer ut. Jeg hadde nå aldri hatt lyst til å ha så mange tilskuere i en slik stund. Det får heller vente til barnet er ute tenker nå jeg.

Kanskje det er et privat sykehus og at det er litt unntak der. At de som drar til vanlig sykehus har mer naturlige fødsler mener jeg. Jeg hadde også vonde rier med epi, så vet ikke helt hva som er forskjellen,må vel være doseringen som er høyere der borte.

Back
Topp