Føde på Ullevål

TrollmorTilEn*SnartEnTil

Forelsket i forumet
Idag fikk jeg brev om at jeg fikk plass på Ullevål, jippi..

Tenkte at nå kan jeg bare slappe av, men så var det en person som sa at jeg måtte søke om plass på sykehushotellet. Jeg har hele tiden trodd at jeg fikk plass etter fødselen så lenge det var noe ledig, uten og måtte søke i for veien. 
Er jeg nødt til å søke om et ledig rom nå? Og hvis noen vet, får man lov til å få besøk av andre enn forloveden min, de dagene man bor på hotellet?
 
åh gratulerer tok sin tid det hehe.

Hmm seriøst ? fordi jeg skal føde på A-hus å der er det også sånn barselhotell etter man har født.Må jeg søke også da ? da burde det jo stått i infoen:S hmm merkelig.

Man har lov å ha besøk,men skal de overnatte skal man betale litt ekstra husker ikke hvor mye.men står på infoen man fikk sendt med brevet :)
 
Jeg fødte på Ullevål med førstemann. Da hadde jeg først vært innlagt på OBS-posten også ble jeg satt igang og fikk henne 9 dager før termin. Jeg kom da rett på barsel og der måtte jeg være til det ble ledig plass på hotellet. På hotellet må man betale for å være men da får man til gjengjeld et hotellrom for seg selv der også mannen kan være. På barsel lå jeg på tomannsrom, tror bare de som har hatt KS eller alvorligere fødsler kommer på alenerom, det er ganske hektisk der. Trivdes veldig godt på fødehotellet, der var det "fred og ro."
Tror ikke du bør søke om plass der, her er en brosjyre du kan lese: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/F%C3%B8deavdelingen/Fodeavd_brosjyre_2011_UUS.pdf

Med andremann fødte jeg på A-Hus og kom rett på barsel der, lå der over natten og dro hjem neste dag, kom også der på tomannsrom og sliter med å få sove da, mye bedre å dra hjem og få fred og ro. :-)
 
skal også på Ullevål, men har ikek hørt at man må søke om noe mer enn fødeplass.

vet ikke hva jeg ønsker etter fødsel uansett, så spiller kanskje ikke rolle..
 
Tviler på at man må søke. Som regel er det sånn at de må ha de som har hatt KS og de med komplikasjoner på barsel, slik at de kan gi dem tettere oppfølging. Derfor fyller de opp barselhotellet først slik at de er sikre på at det ikke er fullt på barsel om noen trenger plass der. Sånn var det iallefall på St.Olavs. Der måtte vi ikke betale noe for meg og babyen, men pappan måtte betale om han ville bo der:) Om du kommer på barselhotellet eller ikke avgjøres nok etter fødsel avhengig av om det er plass, og om du har hatt en ukomplisert fødsel og fått et normalvektig barn. (Babyer under 2500g må vel bo på barsel tror jeg)
 
rebeccae: Det tok sin tid ja, men var heldig som fikk førstevalget :D Så da gjorde det ingenting om det tok lang tid. Hihi.

Takk for svar alle, da venter jeg nok og hører når jeg kommer dit. Tenkte meg på omvisning og praktisk informasjon der :)

Muffinsdronningen: Når har du termin da? :)
 
Var på Ullevål forrige gang, var veldig fornøyd.

Du får flytte på hotellet hvis du ikke har hatt noen komplikasjoner under fødselen, kan tisse etter fødselen og har lyst selv. Forutsetningen er selvsagt at det er ledige rom på hotellet, det varierer fra dag til dag, etter hvor mange fødsler det er osv. Det er ikke mulig å forhåndsbestille rom.

Hvis det er fullt på hotellet blir det barselavdelingen til det evt. blir ledig plass på hotellet.
 
Du trenger ikke å søke. Du kommer automatisk dit hvis alt er bra med deg og den lille etter fødselen :-)
 


Linnkri skrev:
Var på Ullevål forrige gang, var veldig fornøyd.

Du får flytte på hotellet hvis du ikke har hatt noen komplikasjoner under fødselen, kan tisse etter fødselen og har lyst selv. Forutsetningen er selvsagt at det er ledige rom på hotellet, det varierer fra dag til dag, etter hvor mange fødsler det er osv. Det er ikke mulig å forhåndsbestille rom.

Hvis det er fullt på hotellet blir det barselavdelingen til det evt. blir ledig plass på hotellet.

Så flott! Takk :)
Kjæresten får også lov til å sove sammen med oss ikkesant? Og hvordan er det med besøk der? :)
 


Liljay skrev:

Så flott! Takk :)
Kjæresten får også lov til å sove sammen med oss ikkesant? Og hvordan er det med besøk der? :)

På hotellet kan kjærsten også være, han betaler vel 600,- per døgn tror jeg. Besøk er heller ikke noe problem. Det er veldig hyggelig neste i hotellvestibylen, så vi tok imot besøk der faktisk. Var forresten ikke så mye besøk vi orket, kun de aller nærmeste :)

På barsel er det litt strengere regler om hvem som får komme inn, men det er jo uansett ikke noe problem å møte besøket nede i vestibylen.  :)
 


Linnkri skrev:


Liljay skrev:

Så flott! Takk :)
Kjæresten får også lov til å sove sammen med oss ikkesant? Og hvordan er det med besøk der? :)

På hotellet kan kjærsten også være, han betaler vel 600,- per døgn tror jeg. Besøk er heller ikke noe problem. Det er veldig hyggelig neste i hotellvestibylen, så vi tok imot besøk der faktisk. Var forresten ikke så mye besøk vi orket, kun de aller nærmeste :)

På barsel er det litt strengere regler om hvem som får komme inn, men det er jo uansett ikke noe problem å møte besøket nede i vestibylen.  :)

Jippi, det høres kjempe bra ut. Nå gleder jeg meg bare enda mer :D
 




Muffinsdronningen: Når har du termin da? :)


har termin 4. mai. skal på fødselsforberedende der den 20. mars.
 
På ahus må man ikke søke om å komme på barselhotellet, der kommer man om man har hatt en normal fødsel og alt er bra med barnet.

Det er gratis for mammer og babyer på barselhotellet på ahus, men pappaene må betale 500 kroner pr natt. men det er inklusiv alle måltider, så er ikke så ille:)

På barselhotellet på ahus er det kjempe store rom, det er dobbelt seng og stooooort bad og noen sitteplasser, er vel vanlig å ta imot besøk nede i kantina der også :)
 
Da jeg fødte der sist skulle man ikke søke om plass på hotellet. Jeg skjønner ikke hva de skal med den søknaden for du aner jo ikke når du føder. Da vi var klare for å dra på hotellet gikk bare mannen min ned og spurte om de hadde ledig rom. Han sjekket inn og kom opp igjen for å hente meg og babyen. Denne gangen skal jeg føde på ABC så da sover vi der etter fødselen.
 


Surrehøna skrev:
Da jeg fødte der sist skulle man ikke søke om plass på hotellet. Jeg skjønner ikke hva de skal med den søknaden for du aner jo ikke når du føder. Da vi var klare for å dra på hotellet gikk bare mannen min ned og spurte om de hadde ledig rom. Han sjekket inn og kom opp igjen for å hente meg og babyen. Denne gangen skal jeg føde på ABC så da sover vi der etter fødselen.


Nei det var det jeg og tenkte på :p

Hvordan er det på ABC? Får far lov til og overnatte med dere altså? :)
 
ABC er ganske likt hotellet, er faktisk en egen etasje i hotellet. Og ja far får overnatte der.
Vi skal prøve ut ABC denne gangen, var på vanlig føden sist gang.

Og som en del av de andre sier, du trenger ikke å søke om plass på pasienthotellet, går alt bra med dere blir du lagt der. Du betaler ikke noe for dette eller maten du spiser, men mannen må betale for rommet og maten sin.

Husk at du må melde deg på eventuelt fødselsforberedende kveld med omvisning! Og gjerne i god tid på forhånd, for det kan også bli fullt..

Gratulere med plass da! Kanskje du fikk min som jeg sa fra meg når jeg ble overført til ABC ;)
 


Chocolate girl skrev:
ABC er ganske likt hotellet, er faktisk en egen etasje i hotellet. Og ja far får overnatte der.
Vi skal prøve ut ABC denne gangen, var på vanlig føden sist gang.

Og som en del av de andre sier, du trenger ikke å søke om plass på pasienthotellet, går alt bra med dere blir du lagt der. Du betaler ikke noe for dette eller maten du spiser, men mannen må betale for rommet og maten sin.

Husk at du må melde deg på eventuelt fødselsforberedende kveld med omvisning! Og gjerne i god tid på forhånd, for det kan også bli fullt..

Gratulere med plass da! Kanskje du fikk min som jeg sa fra meg når jeg ble overført til ABC ;)

Syns ABC høres veldig spennende ut, i og med at jeg har veldig lyst å (prøve å) føde i vann. Men det får jeg jo vell gjort uansett om jeg vil :)
Det skal jeg gjøre :) Takk!
 
Du får nok ikke føde i vann på vanlig fødeavdeling på Ullevål. De har et lite badekar som de sier så fint på informasjonskvelden at man kan bruke for å slappe av i når man har rier.. MEN når jeg var der så var det så kaldt på badet at jeg trodde jeg skulle dø, og ikke er det stort nok til å føde i heller tror jeg, jeg hadde ihvertfall en jordmor som var veldig klar på at jeg skulle ligge på ryggen i senga..

MEN har en venninne for mange mange år siden som fikk gå over på ABC klinikken og føde i kar der, så hvis du har lyst til det så går det kanskje å spørre om det..

 


Chocolate girl skrev:
Du får nok ikke føde i vann på vanlig fødeavdeling på Ullevål. De har et lite badekar som de sier så fint på informasjonskvelden at man kan bruke for å slappe av i når man har rier.. MEN når jeg var der så var det så kaldt på badet at jeg trodde jeg skulle dø, og ikke er det stort nok til å føde i heller tror jeg, jeg hadde ihvertfall en jordmor som var veldig klar på at jeg skulle ligge på ryggen i senga..

MEN har en venninne for mange mange år siden som fikk gå over på ABC klinikken og føde i kar der, så hvis du har lyst til det så går det kanskje å spørre om det..



Åja, det visste jeg ikke. Takk for informasjon, får ringe de og høre om det er mulighet til å flyttes over til ABC da :)
 
Bare ta kontakt med ABC. Det står på informasjonen fra dem at man kan søke seg over til dem selv om man har startet svangerskapsomsorgen et annet sted.
 
Back
Topp