Føde på ABC?

Nocturne82

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
noen som har planer om å føde på abc? Evt andre steder som gjør vannfødsel?

Mange har badekar som smertelindring, men de fleste steder må man opp av vannet for å føde, pga jordmødrene ikke har spesialisert seg på å ta imot i vann.
 
Jeg fødte sist på ABC, og kan absolutt anbefale det. Blir helt klart "reprise" denne gangen om det ikke skulle skje noe uforutsett. Fødte i badekar. Supre jordmødre, rolig steming, og barselhotell rett over gangen. Anbefaler! (selv om jeg ikke burde- kan jo plutselig bli trang om plassen der ;))
 
Jeg har søkt ABC, er førstegangs så vet ikke helt hva jeg går til - men håper å kunne føde i vann :) Har fått plass på Ullevål etter søknad til ABC så er litt usikker på om jeg har fått på ABC avdelingen eller på vanlig avdeling... Sendte søknad i uke 5 så håper den havnet rikitg:nailbiting:

(Sniker fra oktobergruppa - håper det er i ordenxsmile6 )
 
Har født to ganger på vanlig fødeavd, men om det blir som sist rekker jeg ikke smertelindring uansett. Kanskje jeg rekker oppi et badekar... Hva er temp på vannet?

Jeg fødte sist på ABC, og kan absolutt anbefale det. Blir helt klart "reprise" denne gangen om det ikke skulle skje noe uforutsett. Fødte i badekar. Supre jordmødre, rolig steming, og barselhotell rett over gangen. Anbefaler! (selv om jeg ikke burde- kan jo plutselig bli trang om plassen der ;))
 
Det bestemmmer man litt selv, hva som er behagelig. Jeg haddde det så varmt at det var deilig med kalde kluter i allefall:) Dette var min første og eneste fødsel så langt så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Men hele settingen på den avdelingen er bare fantastisk, og syntes badekar var en veldig positiv opplevelse! Jeg hadde veldig sansen for at jeg ikke trengte å føle meg som en "pasient", rommet er som et stort hotellrom med dobbeltseng, og et stort badekar og stellebord. Kom inn midt på nattet til levende lys og hyggelige jordmødre som kom og gikk alt etter hva vi ønsket, kunne sette på egen musikk om vi ønsket. Ser jo at dette høres veldig "alternativt" ut, men vil ikke si at jeg er utpreget alternativ på andre områder:joyful:
 
Jeg har søkt ABC, er førstegangs så vet ikke helt hva jeg går til - men håper å kunne føde i vann :) Har fått plass på Ullevål etter søknad til ABC så er litt usikker på om jeg har fått på ABC avdelingen eller på vanlig avdeling... Sendte søknad i uke 5 så håper den havnet rikitg:nailbiting:

(Sniker fra oktobergruppa - håper det er i ordenxsmile6 )


Jeg ville tatt en telefon til avdelingen for å høre hvordan prosessen var, burde være gode sjanser for å få plass på denne upolulære tiden av året ;) Dessuten får du oppfølging av jordmødrene der de siste kontrollene, og det er slett ikke umulig at du dermed "kjenner" jordmoren på vakt".
 
Tror jeg skal søke. Forrige fødsel var styrtfødsel, så jeg rakk aldri smertestillende. Er jeg heldig, rekker jeg litt varmt vann neste gang...haha....
 
Fant søknadsskjemaet, men det står der

"Søknad om fødeplass ved Oslo universitetssykehus; Ullevål/ABC eller Rikshospitalet. Fyll ut alle opplysningene nedenfor, og sendt skjemaet til oss per post. Det er viktig at vi får så mange opplysninger som mulig. Det gjøres oppmerksom på at forespørsel om oppfølgning i svangerskapet må komme fra en jordmor eller lege."



Betyr det at min fastlege kan sende søknaden for meg?
 
Fant søknadsskjemaet, men det står der

"Søknad om fødeplass ved Oslo universitetssykehus; Ullevål/ABC eller Rikshospitalet. Fyll ut alle opplysningene nedenfor, og sendt skjemaet til oss per post. Det er viktig at vi får så mange opplysninger som mulig. Det gjøres oppmerksom på at forespørsel om oppfølgning i svangerskapet må komme fra en jordmor eller lege."



Betyr det at min fastlege kan sende søknaden for meg?

Dette søknadsskjemaet ble brukt av legen for å søke til Ullevål; jeg fikk først svar på at jeg fikk plass på deres "vanlige" avdeling. Deretter sendte jeg et brev (ikke skjema) der jeg søkte spesifikt om fødeplass på ABC. Står mer om der her: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen/lavrisikofodsel
 
Åpne der det står "mer om lavrisikofødsel", i brevet kan du bekrefte at du oppfyller de ulike kriteriene og skrive litt om hvorfor du ønsker å føde der :)
 
Man søker først om plass på Ullevål og sender deretter brev til abc som beskrevet over. Jeg fødte forøvrig på abc 14.11. Veldig fornøyd med både oppfølging i forkant, fødsel og oppholdet. Fødte i badekar og fikk faktisk også jordmoren som hadde oppfølging i forkant. Bare å spørre om dere skulle lure på noe Tror dette er mitt siste barn, men skulle jeg ta feil, blir det abc igjen
 
Takk, takk, jenter! )) Legen min sendte søknaden til Ullevål da jeg var nesten 12 uker på vei, og i dag fant jeg ut at ingen fikk den. ( Nå må jeg begynne med alt på nytt. Huff!.. Håper jeg får UL i hvert fall..
 
Takk, takk, jenter! )) Legen min sendte søknaden til Ullevål da jeg var nesten 12 uker på vei, og i dag fant jeg ut at ingen fikk den. ( Nå må jeg begynne med alt på nytt. Huff!.. Håper jeg får UL i hvert fall..

Du kan sende søknad på sykehusplass selv til Ullevål. Skjema ligger på nettsida deres. Du trenger ikke gjøre det via legen.
 
ultralyd gjøres på den vanlige avdelingen på ullevål, kun jordmorkontroller etter uke 24 som gjøres på ABC :)
 
Back
Topp