Føde i en annen kommune

J.Kalin

Flørter med forumet
Hei. Jeg planlegger å føde i en annen kommune enn der jeg bor. Hvordan funker det i forhold til reise til og fra sykehus både før og etter fødsel?

Er ca 4timer kjøretur fra her jeg bor til der jeg ønsker å føde, evt 20-30min med fly. Tog går ikke dit, men man kan ta tog et stykke og så buss i 1-2timer for å komme frem.

Hvor langt tid i forveien av termin må/bør en være i kommunen?
Hva ville vært beste reiserute å ta til fødestedet?

Å ha såpass reisevei til sykehuset er vel ikke spesielt uvanlig her til lands. Jeg vet det er folk her inne på forumet som har måttet planlegge tiden før fødsel godt. Mener å ha lest at noen har blitt innkvartert på pasient hotell litt i forveien.

At sykehuset ligger i en annen kommune har lite å si, de færreste bor i en kommune med sykehus med fødeavdeling/fødestue. I tillegg er det fritt sykehusvalg, så du kan i prinsippet bo i Kristiansand og ha Alta som ditt valgte fødested.

Jeg regner med at jordmor i kommunen du bor i har møtt problemstillingen før, så jeg ville hørt med denne. :)

Hei. Jeg planlegger å føde i en annen kommune enn der jeg bor. Hvordan funker det i forhold til reise til og fra sykehus både før og etter fødsel?

Er ca 4timer kjøretur fra her jeg bor til der jeg ønsker å føde, evt 20-30min med fly. Tog går ikke dit, men man kan ta tog et stykke og så buss i 1-2timer for å komme frem.

Hvor langt tid i forveien av termin må/bør en være i kommunen?
Hva ville vært beste reiserute å ta til fødestedet?
Æ må kjøre inn til trondheim det er ca 2 timer+ sånn er det når kommunen ligg langt til havs

Får nok bare høre med jordmor om hva som blir best og hvordan det bør planlegges.

Synes dette med "lang" reisetid er skummelt, vil jo helst slippe å risikere å føde i bil langt ute i gokk:joyful: Men tenker at det sikkert går bra når dette blir planlagt i god tid i forveien!

Får nok bare høre med jordmor om hva som blir best og hvordan det bør planlegges.

Synes dette med "lang" reisetid er skummelt, vil jo helst slippe å risikere å føde i bil langt ute i gokk:joyful: Men tenker at det sikkert går bra når dette blir planlagt i god tid i forveien!
Med nr 2 skulle jeg dra ei uke før termin alle sa whay herregud!! 6 timer før bussen skulle kjøre til teondheim gikk vannet. Og her har man 2 fødsler unnder 30 min så skal dra inn lenge før tia no å

Med forrige ble jeg innskrevet på pasienthotell 2 uker før termin, i påvente av fødsel :hilarious: ca 2,5 t kjøring til det sykehuset. Heldigvis fødte jeg etter 2 dager der :p

Får se om det blir noe pasienthotell på meg da, regner med sykehuset har det der. Og håper jeg slipper å trø rundt i to uker å vente!:wacky:

Sniker
Mitt nærmeste sykehus er 2 kommuner unna, ca 3 timers kjøretur med bil. Med første ble jeg satt igang (av andre grunner), med andre dro vi dit da fødselen startet hjemme. Jeg ville nok valgt bil og ambulanse på hurtigtast dersom det skulle være behov:happy:

Får se om det blir noe pasienthotell på meg da, regner med sykehuset har det der. Og håper jeg slipper å trø rundt i to uker å vente!:wacky:
Spør av ren nysgjerrighet, men hvorfor vil du føde på Helgelandsykehuset når Nordlandssykehuset er nærmere? Er det ikke kommet ny fødestue dær som er ganske moderne? (Fikk 16åringen på Nordlandssykehuset, og kan ikke si jeg hadde en dårlig opplevelse)

Spør av ren nysgjerrighet, men hvorfor vil du føde på Helgelandsykehuset når Nordlandssykehuset er nærmere? Er det ikke kommet ny fødestue dær som er ganske moderne? (Fikk 16åringen på Nordlandssykehuset, og kan ikke si jeg hadde en dårlig opplevelse)
Har hørt rykter om ny fødestue ja, men om eller når de er ferdige vet jeg ikke. Men har slekt i Sandnessjøen som jeg ønsker å ha tilstedet etter fødsel som ikke har mulighet til å reise nordover:joyful:

Har hørt rykter om ny fødestue ja, men om eller når de er ferdige vet jeg ikke. Men har slekt i Sandnessjøen som jeg ønsker å ha tilstedet etter fødsel som ikke har mulighet til å reise nordover:joyful:
Aha, det er forståelig :shy:

Jeg bodde på Svalbard når jeg gikk med eldste, er ikke lov å planlegge fødsel der så må til fastlandsnorge for å føde. Dro da til bodø da det er der jeg er fra opprinnelig. Følte meg veldig alene etter fødsel da mannen som jeg hadde da ikke kunne oppholde seg lengre enn 2uker sammen med meg, og de var for det meste før babyen kom ut. Var og tungt å reise hjem igjen når baby var 1 uke. Så med mindre du vil være lenge i Sandnessjøen, ville jeg vurdert det praktiske rundt dette:Heartred
Ønsker deg uansett lykke til og håper du får en bedre opplevelse enn jeg hadde:Heartbigred

Aha, det er forståelig :shy:

Jeg bodde på Svalbard når jeg gikk med eldste, er ikke lov å planlegge fødsel der så må til fastlandsnorge for å føde. Dro da til bodø da det er der jeg er fra opprinnelig. Følte meg veldig alene etter fødsel da mannen som jeg hadde da ikke kunne oppholde seg lengre enn 2uker sammen med meg, og de var for det meste før babyen kom ut. Var og tungt å reise hjem igjen når baby var 1 uke. Så med mindre du vil være lenge i Sandnessjøen, ville jeg vurdert det praktiske rundt dette:Heartred
Ønsker deg uansett lykke til og håper du får en bedre opplevelse enn jeg hadde:Heartbigred
Tusen takk og takk for at du deler din erfaring, det setter jeg pris på:happy:!

Skal absolutt tenke på hva som blir best på alle plan før jeg tar en endelig beslutning, itillegg til å snakke med jm selvfølgelig!

Jeg hadde dårlig opplevelse med min første fødsel, så vurderer litt om jeg orker å føde på samme sted igjen. Men bor på sentrale Østland med mange steder å velge mellom. Setter opp nærsykehuset når jeg søker, og så endrer jeg det bare hvis jeg ikke takler det når det nærmer seg.

Jeg hadde dårlig opplevelse med min første fødsel, så vurderer litt om jeg orker å føde på samme sted igjen. Men bor på sentrale Østland med mange steder å velge mellom. Setter opp nærsykehuset når jeg søker, og så endrer jeg det bare hvis jeg ikke takler det når det nærmer seg.
Jeg vet ikke hvor du fødte sist, men jeg var veldig fornøyd med føde- og barselavdelingen på Kalnes. De har nyfødtintensiv også, om det er viktig for deg. Badekar på (de fleste?) føderommene og bare enerom med mulighet for at partner også bor der på barsel (noen har dobbeltseng, vi bodde på enkeltrom med skapseng, men det var helt fint). Hadde kjempefin oppfølging i forkant og underveis pga seteleie og vaginal setefødsel.

Det eneste jeg har å pirke på var kjøkkenet evne til å koke poteter, så ja. Var fornøyd. :hilarious:

Jeg vet ikke hvor du fødte sist, men jeg var veldig fornøyd med føde- og barselavdelingen på Kalnes. De har nyfødtintensiv også, om det er viktig for deg. Badekar på (de fleste?) føderommene og bare enerom med mulighet for at partner også bor der på barsel (noen har dobbeltseng, vi bodde på enkeltrom med skapseng, men det var helt fint). Hadde kjempefin oppfølging i forkant og underveis pga seteleie og vaginal setefødsel.

Det eneste jeg har å pirke på var kjøkkenet evne til å koke poteter, så ja. Var fornøyd. :hilarious:
Hehe, på motsatt side av landet, så Kalnes er nok ikke noe alternativ for meg. Selve avdelingen der jeg fødte er fin, det var bare det at de "glemte" meg alene på rommet i tre timer, og gikk fra 1-9cm på den tiden, så fikk ingen smertelindring overhodet. (Mannen fikk ikke komme før 4cm pga coronarestriksjoner, men ingen var innom på tre timer. Fikk først hjelp/noen inn på rommet etter å ha krøpet over gulvet for å få tak i ringeknappen.) Mistet riene, så fikk drypp for å stimulere, men da hadde de laget kink på slangen, så det dryppet kom jo ikke inn... og til slutt sendte de ungen til nyfødtintensiv i taxi uten at vi fikk beskjed før etter hun var sendt, så ja... De hadde litt forbedringspotensiale...:shifty:

Om det er andre siden har jeg hatt veldig god erfaring med Rikshospitalet :)
Og hadde man en dårlig opplevelse sist, kan du be om en samtale angående fødsel rundt uke 26-28 hvor du sammen med jordmor skriver et notat med en slags plan/eller erfaringer fra sist fødsel som du ønsker at de tar hensyn til.
Vet ikke om dette stemmer fortsatt, men overlegen der sa til meg at jeg burde søke rundt uke 12 for å sikre fødeplass der, men det er jo noen år siden da.

Om det er andre siden har jeg hatt veldig god erfaring med Rikshospitalet :)
Og hadde man en dårlig opplevelse sist, kan du be om en samtale angående fødsel rundt uke 26-28 hvor du sammen med jordmor skriver et notat med en slags plan/eller erfaringer fra sist fødsel som du ønsker at de tar hensyn til.
Vet ikke om dette stemmer fortsatt, men overlegen der sa til meg at jeg burde søke rundt uke 12 for å sikre fødeplass der, men det er jo noen år siden da.
Jepp, jeg hadde en samtale med dem etter fødsel også, så de vet hvor jeg står. Bor bare noen minutter unna det sykehuset, så blir nok til at jeg føder der, men greit å vite at jeg har alternativ om det skulle stoppe helt opp for meg når det nærmer seg.

Back
Topp