Føde hjemme

Genesis

Andre møte med forumet
Er det noen her som har planer om å gjøre det? Eller kanskje noen som har gjort det før?

Evt. har dere noen argumenter for eller mot?

Jeg kjenner ingen som har gjort det. Skjønner at noen synes det kan være trygt, naturlig og riktig å føde i kjente omgivelser, men dersom noe skulle skje med mor eller barn er det jo sikrest å være på sykshuset.
Det virker jo fantastisk å få barnet hjemme da, kunne legge seg i egen seng med babyen etter fødselen... Men det blir nok fødeavdelingen her :)

Jeg har det som regnes som "risikosvangerskap" og får derfor ikke føde hjemme..
Men kunne kansje vurdert det dersom jeg hadde hatt et normalt svangerskap.
Forhåpentligvis får jeg føde på det lokale sykehuset, da, og der er det relativt hjemmekoselig (særlig dersom vi får familierom)

Kjenner ingen som har gjort det, men har ei i familien som egentlig hadde planer om å føde den første hjemme. Hun er nå i ettertid veldig glad for at hun ikke valgte det, siden det ble store problemer under fødselen, og barnet ble født med 1 i appgar score (laveste). Hadde di ikke vært på sykehuset da, hadde ikke jenta overlevd.

Jeg personlig ville heller aldri født hjemme, litt fordi det er veldig deilig at alt "griset" blir på sykehuset, og ikke hjemme i senga, eller badekaret osv.. Uansett under en fødsel, så blir det jo en del blod osv, og på sykehuset rydder di jo og vasker det bort fort fort, så man slipper jo å se det hehe.. Også hadde jeg ikke turt å føde hjemme i tilfelle det skulle skjedd noe. Føder på sykehuset denne gangen og jeg! Deilig med den tryggheten det gir :)

Jeg har ikke opplevd hjemmefødsel - hverken planlagt eller uplanlagt. Men kan forstå at andre synes det er flott :) hjemme i eget hus, slippe reisen til føden, ha alt av egne ting tilgjengelig... Men jeg personlig ønsker ikke å føde i min private seng. Og redd for at noe skal gå galt, da jeg bor et godt stykke fra sykehuset (og legesenter og legevakt). Og tror NEPPE min samboer hadde satt pris på at jeg skulle føde hans sønn hjemme uten tilgang på akuttmedisinsk utstyr. Det er nok skummelt nok for fedrene når vi føder på sykehuset med kvalifisert personell og utstyr tilgjengelig, om jeg ikke skulle født hjemme... Men godt at alle er forskjellige, og at hjemmefødsel er et alternativ for de som måtte ønske det! :)

Jeg føler det er mye tryggere på sykehus. Der har man leger og nødvendige instrumenter tilgjengelig.
Med førstemann hadde vi alle forutsetninger for en grei fødsel. Men fødsel ble ikke som jeg hadde håpet på.  Kort fortalt ble jenta sittende fast,  hjertetfrekvens til baby gikk  veldig ned. Hadde behov for legeassistanse og vakum i full fart på slutten.
For min del iallfall er det utenkelig å føde hjemme. Har derimot heller et ønske om å komme tidlig hjem fra sykehuset :)

Jeg føler det er mye tryggere på sykehus. Der har man leger og nødvendige instrumenter tilgjengelig.
Med førstemann hadde vi alle forutsetninger for en grei fødsel. Men fødsel ble ikke som jeg hadde håpet på.  Kort fortalt ble jenta sittende fast,  hjertetfrekvens til baby gikk  veldig ned. Hadde behov for legeassistanse og vakum i full fart på slutten.
For min del iallfall er det utenkelig å føde hjemme. Har derimot heller et ønske om å komme tidlig hjem fra sykehuset :)

jeg vurderer det så sterkt.  Jeg er så lei av sykehus, har omtret bodd på sykehus de siste 9 årene føler jeg...så hadde vært så godt å være hjemme. Jeg har jo født fire ganger før og det har vært greie fødsler alle gangene, de har tatt litt tid da, de siste har tatt to døgn. Også er bestevenninnen min (som bor 4 hus nedenfor oss) barnelege og svigerinnen min (i nabohuset) er anestesilege...så om det skulle være noe så er jo de i nærheten...vi har jo ikke samme utstyr som på sykehus da....hmmm...jeg er så i tvil. Jeg bare ser for meg at jeg om mannen er i sengen hjemme, i fred og ro, bare oss og en jordmor. Ingen hvite vegger og sykehuslukt...
Og hva griset angår...det burde vel finnes ting å dekke til sengen med, og siden mine fødsler er lange så får vi vel tid til det. Jeg kan ingenting om rutiner ved hjemmefødsler jeg...

Hadde det kun vært opp til meg hadde jeg veldig gjerne født hjemme... Kan ikke fordra sykehus, som jeg egentlig bare forbinder med alvorlig sykdom og død... Men siden jeg er førstegangfødende anbefales det ikke, etter det jeg har forstått, og jeg vet at det er uaktuelt for mannen min, som mener at det eneste som er trygt er å føde på sykehuset... :)

Uansett hvor problemfritt et svangerskap går, så er det aldri et godt grunnlag for å føde "trygt" hjemme. Alt kan skje under en fødsel, og da er det tryggest å være på sykehuset. Så her blir det fødeavdelingen :)

Veninnen min fødte andremann hjemme i badekaret sitt, og har kun positive ting å si om det. Hun syntes det var helt fantastisk. Og de opplevde en helt annen ro rundt fødselen, og de ville helt klart gjort det igjen. Selv kunne jeg ikke tenkt meg dette, men det er sikkert annerledes når man har hatt flere ukompliserte fødsler tidligere. Jeg har ikke født før...        

Jeg tør rett og slett ikke. Trygt å være på sykehuset dersom noe skulle skje. Jeg skal føde på ABC, det er jo rimelig avslappet der, og ikke så sterilt og sykehuspreget. Men godt å vite at den vanlige fødeavdelingen med alt av utstyr er rett over gangen om det trengs.
Har heller ikke badekar hjemme, og ønsker å føde i vann, blir spennende :)

Back
Topp