Færre svangerskapskontroller

ErfarenPappa

Første møte med forumet
Leste nettopp at det skal bli færre svangerskapskontroller

http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=7672

Vet ikke om jeg synes det er bare bra. Blir lenge å gå å vente mellom første kontroll 8-12 uker og neste på 24 uker. Hadde vært bra med en oppfølging etter ultralyd. Sitter sikkert igjen med en del spørsmål etter det.

Men det er sikkert bra at en får et likt opplegg over hele landet...
 
Nå er ikke jeg gravid ennå, men jeg har liksomt forsont meg med at 12 er et riktig antall kontroller. Da er man innom for en betryggende samtale med jevne mellomrom.

Nå sitter man der alene hele første halvdel av svangerskapet jo! Misforstå meg rett, men dette er vel den delen av svangerskapet man har flest spørsmål og bekymringer? Etterpå kjenner man jo spark, så da vet man jo at alt er i orden jo!

Nei, jeg kommer nok til å gå til flere kontroller. Enten jeg "sutrer" meg til dem eller går til privatpraktiserende jordmor eller gynekolog. Da får man jo gjerne en ultralyd eller to ekstra også - og det er sikkert ikke så dumt [;)]
 
En venn av meg sa at hun ved en kontroll oppdaget at hun hadde svangerskapsforgiftning og kjempehøyt blodtrykk. hun ble lagt inn på sykehus med èn gang og de tok keisersnitt på henne samme uke, selv om hun bare var i uke 30,- hun hadde ingen anelse om det selv, og det kunne nok gått ganske galt hvis ikke hun hadde gått på kontroll den dagen.
Det er helt latterlig at de skal korte ned på kontrollene, det bør være opp til hver gravide dame om de vil eller ikke.
De oppdager nok en del ting underveis vil jeg tro![8|]
 
Uansvarlig å redusere antall kontroller! Som snart2 over meg skriver her, så kunne det gått riktig galt med hun som ikke selv hadde oppdaget svangerskapsforgiftningen!! Det er helt villt at de virkelig vil gå inn for dette! Tenk om det skulle skje noe, og man ikke oppdager det fordi man "regner med at det er normalt", fordi man har kanskje aldri gått gravid før og vet ikke helt hva som er hva... Håper de tar til vett og fortsetter med 12 kontroller som før! JEG kommer iallfall ikke til å vente så lenge mellom hver kontroll samme hva lege / jordmor måtte mene.
 
Ja,dette er jo et tema som har vært mye oppe...
Jeg har fått inntrykk av at dette er veldig forskjell fra åssen lege/jordmor du bruker praktiserer dette!
Selv er jeg flergangsfødende og skal igrunn ha mindre kontroller enn første gang,men jeg har hatt nesten like bra oppfølging som første gangen.
Noe som har gjort at jeg har følt meg trygg,har i de to andre svangerskapa hatt mye høyt blodtrykk og noe eggehvite i urin.Samtidig som mor min har hatt svangerskapforgiftning i sine svangerskap,så har vært dette jeg har engsta meg for![8|]
Er jo greit med noe færre kontroller om en føler seg trygg på det,men om man er usikker så bør en få så tett oppfølging som mulig...
Svangerskapet skal jo tross alt være en koslig tid![:)]
Så stå på krava,eventuelt bestill ekstra kontroller hos privat praktiserende(som nevt over her).
 
Enig med dere, det bør være opp til den gravide hvor mange kontroller en skal ha i løpet av et svangerskap. Må si at jeg synes det har vært veldig greit å gp på kontroller ofte, høre hjertelyd, spørre om ting, etc. Svangerskap skal, som mange av dere nevner, være en hyggelig tid, og ikke fylt med (kanskje) unødig bekymring[:@]. Og man hører om alle disse skrekkhistoriene... Nei, det er for dumt å kutte ned i disse kontrollene[:'(]
 
helt enig med alle sammen...
en burde velge selv... vi er tross alt forskjellige og noen trenger kanskje ikke så god oppfølging men noen trenger faktisk kanskje mer enn de får nå selv om de er helt friske... fordi en føler seg utrygg og redd.. en skal ikke føle seg redd....
jeg følte faktisk at jeg fikk lite oppfølging i begynnelsen fordi jeg ikke ble henvist til jordmor før etter jeg var på ultralyd i uke 18... men tror tiden frem over kan bli bedre...
 
Jeg er nødt til å ha så mange kontroller som de har kapasitet til Jeg er svært bekymret. Det gikk ikke så greit sist jeg var gravid. SA i uke 11. Jeg er derfor ekstra redd denne gangen, spesielt siden vi sliter litt med å bli gravid. Jeg vil føle meg trygg nå når jeg endelig er gravid igjen. De må nok slite litt med meg, både legen min og jordmoren.[;)]
 
Eg kjem til å dukke opp på legekontoret når eg lurer på noko! Uansett om det er kontroll-tid eller ikkje! Legen sa det var berre å komme, så då tar eg ho på ordet på det! Så om du føler du trenger fleire timer så trur eg ikkje det skal vere noko stort problem! [;)]
 
det står jo i alle brosjyrene at man kan velge selv hvor ofte man vil besøke lege og jordmor. man må jo vite om det er alt i orden med barn. må sjekke om det er mangel på vitaminer osv.

jeg synes ikke det er bra å kutte ned kontroller...

når jeg skal bestemme meg å bli gravid for andre gang skal jeg gå like mange ganger til både legen og jordmor
 
Back
Topp