Fått diagnose i dag.

lone2

Elsker forumet
AD/HD..  Det var litt deilig på en måte, pga da slipper jeg å gå rundt å lure på om jeg er ko ko i hue[8D]  Desuten forklarer det mye, feks de utrolig teit utsagnene som plutselig plupper ut av kjeften min[:-]
Så kan jeg endelig kanskje få hjelp til å fullføre en utdannelse[:D][:D] 

[&:]  Men jeg kan ikke begyne på medisiner før jeg er ferdig med å amme.. Jeg sa att jeg iallefall ville amme til hun er ett år siden jeg er så heldig å ha melk og mulighet til det.. egentlig vil jeg amme til hun nesten er to, men jeg får se hva jeg gjør.. Legen sa att jeg har jo levd med dette i 27 år så det går nok bra litt til men på en annen side så har også barnet det bra når jeg har det bra..

Litt dilemma her jeg.. hva hadde dere gjort??

Er det noen annen her som har det samme?

Oi, visste ikke at du slet med noe engang jeg..tror jeg hadde hørt på legen jeg, er jo sant det han sier[:)]

ORIGINAL: lone2

AD/HD..  Det var litt deilig på en måte, pga da slipper jeg å gå rundt å lure på om jeg er ko ko i hue[8D]  Desuten forklarer det mye, feks de utrolig teit utsagnene som plutselig plupper ut av kjeften min[:-]

[&:]  Men jeg kan ikke begyne på medisiner før jeg er ferdig med å amme.. Jeg sa att jeg iallefall ville amme til hun er ett år siden jeg er så heldig å ha melk og mulighet til det.. egentlig vil jeg amme til hun nesten er to, men jeg får se hva jeg gjør.. Legen sa att jeg har jo levd med dette i 27 år så det går nok bra litt til men på en annen side så har også barnet det bra når jeg har det bra..

Så flott du har fått en diagnose[;)]
Jeg kan ikke så mye om det, men har hørt en kan komme langt med å endre kosthold?

Kanskje værdt ett forsøk inntil du er ferdig å amme?
Skal jeg se om jeg finner informasjon om du vil??

ORIGINAL: Sara sin mamma

Jeg kan ikke så mye om det, men har hørt en kan komme langt med å endre kosthold?

å ja?? så spennende, det hadde vert gøy å lese om[:)]

ORIGINAL: mammaløven

Jøss!!! Nå ble jeg overrasket Lone!!! Jeg synes du var så rolig og jordnær da jeg traff deg og tenker på deg som sånn stabil og "very calm" person. Nå er ikke jeg så godt kjent med adhd så jeg vet ikke helt hva symptomene er da...men forbinder det lett med hyperaktivitet, noe jeg ikke følte jeg så hos deg. Synes jeg selv er en mye mer sånn turbulent type...! men det er kanskje ikke noe som synes (adhd altså?)??

Hmmm...... men ja.... har en venninne med manisk depressiv diagnose... eller populært kalt bipolar.... er adhd under den kategorien også? Hun skal i alle fal på medisiner straks hun er ferdig med å amme. Hun skal ha nr to nå i mai. Men hun sliter voldsomt med depresjoner i perioder og manier på natten som medfører ikke noe søvn nesten så hun vurderer faktisk å ikke amme til fordel for medisiner hvis alt skjærer seg.

Om du føler at du klarer deg uten medisiner er jo det bra med amming for barnet, men om du synes du har det tøft så ville jeg trappet ned etter ett år og begynt på medisiner. best for barnet at du har det bra, og amming i ett år, da har du gjort mye for henne allerede.

Men venninnen min kunne ikke begynne på medisiner før hun var ferdig med å få barn...dette fordi hun ikke kunne bli gravid igjen på de medisinene, og hun kunne heller ikke kutte ut medisinene mens hun var gravid...kunne få drastiske følger sa dem.

Hva med dine medisiner og evt nytt svangerskap?

Ja jeg virker veldig rolig utadd.. men innvendig...   IIIIIHAAA....
er også noe jeg prøver å skule, for jeg gjør og sier så mye rart att jeg har lert meg å vere nesten apatisk rolig istedefor.
Greier heller ikke følge med på ting lenge av gangen og får ikke med meg så mye av hva folk sier. Derfor er det vannskelig å utdanne seg.
Nei det er ikke det samme som bipolar, det trodde de først att feilte meg. men jeg var ikke enig.  Jeg merket att det var noe annet som ikke stemte.  ADHA er en medfødt feil i hjernen. 
Ang medisiner så kan man vel ikke ta dem når men går gravid nei. Men jeg vet ikke om jeg kan slutte når jeg blir gravid igjen sånn plutselig..  Men jeg gikk på noe før jeg ble gravid nå, for angst og deperisjoner (feilmedisinert ja). De bråslutta jeg med selv om det kanvere farlig, men det gikk bra da[:D]

Jeg googlet ADHD Diet og det kom opp masse om det[;)]

Nå har ikke jeg møtt deg,men her inne virker du som ei veldig fornuftig jente[:)]

Det finnes jo forskjellige grader av det, har du det veldig svakt?  Jeg er tante til en og han er hardt rammet.

Ikke vil han behandles heller.

Sikkert godt å få diagnosen [:)]
Vet om en liten gutt som endret kostholdet sitt, har blitt en helt annen gutt etter at han gjorde det.
Så ikke sikkert du trenger noe medisiner. [:)]

Jeg googlet ADHD Diet og det kom opp masse om det[;)]

Nå har ikke jeg møtt deg,men her inne virker du som ei veldig fornuftig jente[:)]

Det finnes jo forskjellige grader av det, har du det veldig svakt?  Jeg er tante til en og han er hardt rammet.

Ikke vil han behandles heller.

Jeg vet ikke hvilken grad jeg har, men det er nok til att jeg ikke fungerer ordentlig i verdagen, ikke får jobbet eller utdannet meg og att jeg har angst.
Symtomene er ofte forskjellige fra jenter til gutter.   Å drive med dyr har hjulpet meg veldig, de syntes det bare er gøy når jeg tar av og de hjelper meg med å beherske meg..
Da skal jeg ta en titt..

så flott du har fått en diagnose Lone - går ut i fra du har hatt mistanken der alltid? synd man må ha en diagnose for å kunne få den hjelpen man trenger, men sånn er det nå.

har skrevet hovedoppgave på vernepleien om jenter og ADHD, så dette er litt mitt felt da (dog, ganske så mange år siden). man trenger absolutt ikke være hyperaktiv for å få diagnosen - i usa får man diagnosen ADD hvis man ikke er hyperaktiv. veldig mange jenter som får den... etterhvert følger norge etter, og jeg kjenner til noen få som har ADD - som er den typiske jente-ADHD'en. ofte skilles det mellom 1. den stille jenta som ikke klarer å konsentrere seg. blir ofte oppfattet som dum, fordi hun får ikke med seg noe av det som blir sagt i timene og andre sammenhenger. innesluttet (denne jeg har skrevet om).... 2. hun med munndiare. prater i ETT sett. overdøver alle og sliter med sosial kompetanse 3. guttejenta. tror alle kjenner noen sånne [:D].

konsentrasjonsvansker, atferdsvansker, urolighet, vimsete, ukonsentrerte, impulsive osv...

årsaken er at stoffet dopamin ikke fungerer optimalt. hjernen bruker dopamin til å overføre signaler fra hjernecelle til hjernecelle. har man adhd virker dopaminet dårligere enn vanlig. dermed får cellene problemer med å holde seg passe aktive - og dette påvirker kortidssminnet. Dermed blir det vanskeligere å se konsekvensene av egne handlinger, og å lære en helt normal adferd.

syns det er så fint at du har fått diagnosen Lone, er veldig veldig mange jenter som aldri blir fanget opp!

du får et fint tips her oppe ved å regulere med kosten - vet veldig mange klarer seg superdupert med det. ta kontakt med adhd foreningen, de vet masse om det. og lykke til når du begynner på medisiner! finner du den riktige typen så fungerer det helt supert! men vet at det kan ta litt tid med de aller fleste. finnes så mange forskjellige nå - før var det jo bare ritalin man brukte.

(håper du ikke tar det ille opp det jeg har skrevet over her... må bare innrømme at jeg syns det er litt spennende jeg... [8|]. gooood klem til deg Lone!)

ORIGINAL: Primrose

så flott du har fått en diagnose Lone - går ut i fra du har hatt mistanken der alltid? synd man må ha en diagnose for å kunne få den hjelpen man trenger, men sånn er det nå.

har skrevet hovedoppgave på vernepleien om jenter og ADHD, så dette er litt mitt felt da (dog, ganske så mange år siden). man trenger absolutt ikke være hyperaktiv for å få diagnosen - i usa får man diagnosen ADD hvis man ikke er hyperaktiv. veldig mange jenter som får den... etterhvert følger norge etter, og jeg kjenner til noen få som har ADD - som er den typiske jente-ADHD'en. ofte skilles det mellom 1. den stille jenta som ikke klarer å konsentrere seg. blir ofte oppfattet som dum, fordi hun får ikke med seg noe av det som blir sagt i timene og andre sammenhenger. innesluttet (denne jeg har skrevet om).... 2. hun med munndiare. prater i ETT sett. overdøver alle og sliter med sosial kompetanse 3. guttejenta. tror alle kjenner noen sånne [:D].

konsentrasjonsvansker, atferdsvansker, urolighet, vimsete, ukonsentrerte, impulsive osv...

årsaken er at stoffet dopamin ikke fungerer optimalt. hjernen bruker dopamin til å overføre signaler fra hjernecelle til hjernecelle. har man adhd virker dopaminet dårligere enn vanlig. dermed får cellene problemer med å holde seg passe aktive - og dette påvirker kortidssminnet. Dermed blir det vanskeligere å se konsekvensene av egne handlinger, og å lære en helt normal adferd.

syns det er så fint at du har fått diagnosen Lone, er veldig veldig mange jenter som aldri blir fanget opp!

du får et fint tips her oppe ved å regulere med kosten - vet veldig mange klarer seg superdupert med det. ta kontakt med adhd foreningen, de vet masse om det. og lykke til når du begynner på medisiner! finner du den riktige typen så fungerer det helt supert! men vet at det kan ta litt tid med de aller fleste. finnes så mange forskjellige nå - før var det jo bare ritalin man brukte.

(håper du ikke tar det ille opp det jeg har skrevet over her... må bare innrømme at jeg syns det er litt spennende jeg... [8|]. gooood klem til deg Lone!)

Mistanken har vert der ja.. skulle egentlig blitt utredet for mange år siden, men det kom alldri i gang.
Jeg er en god nr 3 av det du skrev ja.. ellers passer alt det du skrev under. Tror ikke jeg har blitt oppfattet som veldig dum for jeg har alltid greid å prate meg ut av ting. Men jeg er alltid blitt kalt lat, greide aldrig å få med meg bøker eller gymting osv. Greier ikke huske avtaler og kommer ALLTID forsent. selv om jeg prøver å begyne å organisere tidlig (umulig[8D]) 

Jeg skal se på det med kosthold, ganske spennende[:)]

ORIGINAL: Anis

Oi, visste ikke at du slet med noe engang jeg..tror jeg hadde hørt på legen jeg, er jo sant det han sier[:)]

anbefaler bøker skrevet av kathleen G Nadeau.

fant også en artikkel her, med litt positiv vinkling (jenter med adhd som ressurs var forøvrig tittelen på hovedoppgaven min [:)])
http://mbromark.blogspot.com/2006/09/sjenert-hyper-jenter-med-adhd.html

og denne

http://www.skolenettet.no/nyUpload/rapp__Farstad-Tangen.pdf

lette etter en artikkel til som jeg vet er bra... men den kommer ikke opp når jeg søker - kanskje den er sletta [:@]

NEIDA, fant den nå [:D]. denne:

http://www.addvance.com/help/women/daydreamer.html

Oi, så spennende [:)]
(Har også skrevet oppgave om ADHD/ADD, men altså da i forhold til barn og ungdom i grunnskolen... Syns temaet er kjempespennende!!!)

Så bra at du har fått en diagnose da, mange steder i Norge har det ALT å si i forhold til hvorvidt man får god nok oppfølging og hjelp til utdanning eller ikke... dessverre... Burde jo ikke være slik at man må ha en diagnose for å få tilgang på de nødvendige ressursene i utdanningssystemet... [8|] [:'(]

Heisann - så flott at du har fått en forklaring på hvorfor ting er/har vært litt vanskelig.

Jeg har jobbet med ADHD i årevis (som fagperson). Send meg en PM om du lurer på noe.   

Dette er mitt fagfelt også, men mer pedagogisk rettet...

Når det gjelder kosthold er det mange som profiterer bra på å kutte ut vaniljesukker i mat og all colabrus (også lightprodukter). Kunstige fargestoffer og sukkerinntaket kan det også være verdt å begrense. AD/HD-foreningen har nok mer informasjon ang. dette, men disse tingene sto i alle fall på "fy-lista" for en stund siden...

Jeg kan tenke meg at det er godt for deg å endelig ha fått en diagnose. Det kan være veldig viktig for selvfølelsen å forstå at det er en grunn til at man er som man er. Jeg håper at etterhvert kan klare å se diagnosen din som en ressurs i stedet for en hindring!

Bare send pm til meg også hvis du lurer på noe eller trenger å lufte tankene litt. Jeg bidrar mer enn gjerne! :)

Back
Topp