Fårepølse?

ungmamma92

Glad i forumet
Er det farlig å spise fårepølse når man er gravid? Har holdt meg unna all spekemat utenom dette, eneste jeg liker på skiven, så kom jeg til å tenke på om det er farlig? [&:]

Fårepølse er jo spekemat, så kjøttet er ikke varmebehandlet. Fikk beskjed av jordmora mi at hvis man frøs ned spekemat i minst en døgn, kan man spise det. Har ikke prøvd meg på spekemat enda, men har utrolig lyst på spekepølse for tida! 

en får ikke drept alle bakteriene med å bare fryse de. men er listeria bakterien ikke forsvinner ved frysing.

Jeg har spist det! Nyåpnet pakke er mye mindre risikabelt enn ei som har vært åpnet lenge.

spiser både salami og fårepølse jeg.. så lenge den er fersk og lenge til utløpsdato- kos deg med skivene [:)]

Dette er fra matportalen.no [:)]

Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se saken [link=http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter]Skadelige bakterier og parasitter[/link] Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

På grunn av forurensning etter Tsjernobylulykken kan matvarer fra enkelte områder i Norge, blant annet reinkjøtt og vilt ferskvannsfisk, sopp og ville bær fortsatt inneholde noe radioaktivitet. Gravide bør ikke få i seg mer enn 40.000 becquerel i året. Se [link=http://matportalen.no/Radioaktivitet]Kostholdsråd for matvarer forurenset med radioaktivitet[/link]

Gravide bør ikke spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde høye mengder kvikksølv. Av samme årsak frarådes gravide å spise selkjøtt fra Vestisen.

Bearbeidede kjøttprodukter
Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Back
Topp