Fårepølse?

Sjokokvinne

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Sensommerbarna 2016
Jeg er skikkelig dårlig nå. Slapp og sliten, småkvalm, gråter kjempelett og glovarm. Tar på å være en babymaskin gitt. Dette er et kjøtt- svangerskap og jeg har så sykt lyst på fårepølse. Kan jeg spise det? Eller trygge alternativer?

Sist spiste jeg fenalår og trønderfår, kjøpte de og fryste de ned et par drøgn før jeg spiste.. får bort en av delene man ikke bør få i seg, men fortSatt risiko for toxoplasmose? Eller listeria.. husker ikke hva som var hva

Det anbefales ikke av Helsetilsynet å spise spekemat og salami/trønderfår. Er jo ikke noen stor sjanse for at det skal hå galt, men er jo en risiko å ta..

Hvorfor er vanlig salami greit? D står jo på matportalen at rått kjøtt, eks spekemat/spekepølse skal man unngå (er ikke salami spekepølse da?:o) ImageUploadedByBV Forum1450291950.930475.jpg

Last edited:
Jeg mener bestemt det anbefales å ligge unna det. Som nevnt er det jo spekemat.
Om man fryser er det fremdeles fare for listeria, men ved varmebehandling tror jeg man tar knekken på alt, så forrige gang jeg var grsvid og fikk syyykt lyst på salami stekte jeg en haug skiver og gomlet i meg. Ikke helt det samme, men ganske nære, og trygt :)

Ja jeg steket fenalår når jeg får lyst på det.. hehe.. veldig godt og veldig veldig veeeeldig salt! Men tar knekken på spekematsuget;)

Tenker det er best å holde seg unna all spekemat jeg :p det var vist snakk om salami fra gilde som var ny åpnet, men vet ikke om man skal sjanse på det. Spiste en skive salami her om dagen, men viste ikke at jg var gravid satse på at det gikk bra :)

Back
Topp