Fårepølse/Salami

Jeg spiser det ikke, men savner det ikke heller da jeg aldri spiser det til vanlig :p men jula blir tøff ja! Er nemlig veldig glad i fenalår og spekemat, men skal fint klare meg uten de få mnd lille spire er i magen ❤️ i dag feiret vi "ostens dag" på jobben, og jeg fikk helt vann i munnen av alle de gode muggostene de hadde lagt frem, men klarte å holde meg til de trygge variantene :p

Har kun spist det på ostesmørbrød. Men det er ikkje det samme :( gleder med til vossafår og spekeskinker :)

Spiser det ikke rått nei, samme hva Gilde sier.

Men har samme problem nå som forrige svangerskap: det eneste jeg craver skikkelig er salami. :eek: Da de spurte på føden etter fødselen hva jeg ville ha var svaret brødskive med salami. :p

Har hatt det på pizza og i ostesmørbrød men det blir ikke det samme.

Jeg tenker at man ikke må bli helt hysterisk angående hva man kan spise og ikke spise.. Som legen min sa: prøv å leve som vanlig og ikke stress med for mye.
Hvis man skal Google hver eneste ting man putter i seg så vil man alltid få beskjed om at det KAN være en risiko eller noe sånt. Babyen i magen har det bedre dersom man har det bra selv og ikke stresser hele tiden :)

Jeg spiser ikke salami eller spekemat bortsett fra på pizza... Har sykt lyst på da, men tenker det er snakk om noen få måneder uten og som noen sier her, det er ikke et stort offer for at lille skal ha det bra og være frisk :)

Når det gjelder appetina "fetaost" så spiser jeg det, men nøye med at det er nyåpnede... Har tidligere spist mye fra de glassene, men har gått over til de små pakkene med hvitløk eller soltørkede tomater da det er mindre i pakningen og dermed blir de heller ikke stående åpne i kjøleskapet...

Hva er egentlig godt nok varmebehandlet da? I ovn tenker jeg jo det går greit på ostesmørbrød, men hva om en tar salami i toastjern? blir salamien godt nok varmebehandlet til at en tørr å ta sjansen?:happy:

På sidene til Gilde står det da ingen steder at salami/spekepølser er trygt for gravide å spise!!!

http://www.gilde.no/graviditet-og-k...gn=245133672&gclid=CKzh8KXn1sgCFYHDcgodgTIO1Q

Det står at alle råvarene til spekepølsene deres har vært fryst for å sikre at man ikke smittes av toxoplasmose. Men det er jo listeria som er "verstingen" i rått kjøtt, og risikoen for listeria vil fortsatt være der.

Videre skriver de at man kan spise så godt som alle påleggene deres som har vært GJENNOMKOKT til 72 grader, unntatt roastbeef som er kokt til 56 grader. Igjen står det ingenting spesifikt om at spekepølsene deres er en av de kjøttpåleggene som er gjennomkokt. Spekemat kokes ikke, det tørkes. Derfor er ikke spekepølsene kokt.

For meg ser det ut til at Gilde ikke har fått med seg at det er listeria man skal passe seg for i spekemat...

Hva er egentlig godt nok varmebehandlet da? I ovn tenker jeg jo det går greit på ostesmørbrød, men hva om en tar salami i toastjern? blir salamien godt nok varmebehandlet til at en tørr å ta sjansen?:happy:

Er det ikke 79 grader i 5 sekunder som er "minstekrav"? Mener å ha lest det et sted.... Jeg holder meg unna salami på ostesmørbrød i mikro eller toastjern, men spiser det på pizza som har vært stekt i ovn... Kanskje ikke nødvendig, men jeg vil ikke ta noen sjanser...

Jeg tenker at man ikke må bli helt hysterisk angående hva man kan spise og ikke spise.. Som legen min sa: prøv å leve som vanlig og ikke stress med for mye.
Hvis man skal Google hver eneste ting man putter i seg så vil man alltid få beskjed om at det KAN være en risiko eller noe sånt. Babyen i magen har det bedre dersom man har det bra selv og ikke stresser hele tiden :)

Jeg ser ikke på meg selv som mye hysterisk, og spiser det jeg ønsker så lenge det er trygt for fosteret :-) Men når jeg vet at det er fare for å støte på bakterier som i verste fall kan ta livet av fosteret så tar jeg ingen kjangs om det ikke er 100% trygt. Selv om kjangsen er minimal er det ikke verdt kjangsen spør du meg.

Jeg ser ikke på meg selv som mye hysterisk, og spiser det jeg ønsker så lenge det er trygt for fosteret :-) Men når jeg vet at det er fare for å støte på bakterier som i verste fall kan ta livet av fosteret så tar jeg ingen kjangs om det ikke er 100% trygt. Selv om kjangsen er minimal er det ikke verdt kjangsen spør du meg.

Helt enig med deg! Ingenting smaker så godt at det er verdt å risikere livet/helsa for babyen i magen.

Er det ikke 79 grader i 5 sekunder som er "minstekrav"? Mener å ha lest det et sted.... Jeg holder meg unna salami på ostesmørbrød i mikro eller toastjern, men spiser det på pizza som har vært stekt i ovn... Kanskje ikke nødvendig, men jeg vil ikke ta noen sjanser...
Nei jeg vil heller ikke ta noen sjangser så blir nok å holde meg unna jeg også. Bedre å være på den sikre siden:happy:

Jeg tar ikke sjansen på å få d, så holder meg unna. Men man kan ikke være for hysterisk, og begynner man å lese om listeria, da må man holde seg unna mye altså ;)

Nei, holder meg unna.. Det jeg sliter mest med å ikke spise er spekemat! Får alltid et fenalår i desember, så denne jula blir hard..

Jeg er utrolig glad i spekemat, særlig italiensk, men nå har jeg fått skikkelig avsmak mot det. Satset på at det er kroppen som sier fra at jeg ikke skal spise rare ting. Men salami bør nok varmebehandles med enn bare i et toastjern. Kan jo steke den før man putter den inn i en toast :-)

Nei, holder meg unna.. Det jeg sliter mest med å ikke spise er spekemat! Får alltid et fenalår i desember, så denne jula blir hard..
Stekt fenalår med eggerøre er nyyyydelig!!! Prøv det :)

Back
Topp